Ongeisoleerde schaftkeet als werkruimte

Wat heel prettig is: een elektrisch verwarmd bureau/werkblad.

Je zit er met je handen op en bovenbenen onder. Je romp/gezicht pakt ook nog wat stralingswarmte mee. Eventueel nog een IR paneel achter je of bij je benen, vloer/stoel elektrisch, veel efficienter en sneller krijg je het niet.

Zeer goed ventileren en nog liever een ontvochtiger, een airco unit is dan helemaal top en die kan ook nog een beetje verwarmen.

Arco

Special Member

Wij hebben ooit een enigszins geisoleerde ruimte van 3x5m gehad als noodruimte. Daarin was het 's winters als het echt koud was niet erg prettig.
Er hingen 4 x 500w vorstbeschermers in die 24/7 aanstonden, en dan nog was het niet echt lekker te noemen.
(als je zittend werk hebt voel je de kou ook eerder)

's Nachts uitzetten was ook geen optie, want dan zakte de temperatuur (te) ver en duurde het een eeuwigheid voordat die weer een beetje dragelijk was...

https://www.aic.nl/uploads/40/71/vorstbewaker-met-thermostaat_1.jpg?width=453&height=453&fit=clip

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de antwoorden hier kan ik wat mee. Helaas is dit op deze manier dus geen houdbare situatie. Wat ik voor nu ga doen is gewoon nog even gebruik maken van deze plek zolang de temperatuur het toelaat dventueel met een elektrische staler erbij.

Van de winter / herfst overweeg ik of ik misschien de wanden isoleer met 2 a 3 cm dikke EPS platen (piepschuim). Hopelijk is dit voldoende om condens tegen te gaan waardoor het mogelijk wordt om te stoken binnen de keet.

maartenbakker

Golden Member

De stralers zijn meer voor comfort. Als je de boel vorst- en condensarm wilt houden, kun je beter high-airflow ventilatorkachels gebruiken omdat die de warmte goed verspreiden en de luchtstroom op gang houden. Die metalen oranje gevallen met een soort wasmachine-element erin. Gewoon bij de bouwmarkt te koop voor een paar tientjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Ventilatie is het belangrijkste. Stoken met gas, petroleum enz enz werkt niet. Als je die verbrand komen er twee zaken vrij: CO2 en heel veel water. Averechts effect dus. Zie ook eerdere reacties, dit was vooral om die te ondersteunen, want echt iets nieuws vertel ik niet in dit topic.

Op marktplaats staan regelmatig restpartijen van isolatie materiaal wat voor vriescellen wordt gebruikt. Dat isoleert veel beter dan een paar cm spul uit de bouwmarkt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Vergeet ook geen dampremmende folie te gebruiken, neem een ademende folie.

https://www.isolatiemateriaal.nl/folie/dampremmende-folie/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik sluit me graag aan bij de eerdere uitspraken: verbranden van koolwaterstoffen (gas, steenkool, benzine, hout, stookolie, lpg, wat dan ook) produceert water en CO2. Onvermijdelijk. Dus inderdaad niet zomaar een vuurtje stoken. Dat je het water niet wilt dat heb je al door, dat je evenmin CO2 wilt zie je vroeg of laat ook wel in ~)

Daarentegen belet niets u om de verbranding en haar afvoergassen buiten de woon/werkruimte te houden. Denk maar eens aan caravans en mobilhomes, die hebben vrijwel allemaal verwarming op gas. Mits goede installatie is dat ook perfect veilig, en zelfs droog. Er zijn twee systemen:

* gas (of stookolie) verbranden in een soort kachel die stralingswarmte afgeeft aan de omgeving. Zo doe ik het in mijn kampeerbus, met de kleinste/goedkoopste Trumakachel.

* complexer, duurder en comfortabeler is een miniatuur-c.v.-installatie, met vloeistofcirculatie. Ook deze zijn voor kampeervoertuigen te koop, trefwoord "Alde". Ze zijn typisch een uitbreiding op het koelsysteem van de motor, zodat men enerzijds een beetje koude kan verdrijven met motorwarmte, zonder extra te stoken, maar anderszijds kan men ook de verwarming starten een uurtje voor het aanvatten van een rit door de winterse kou, om niet alleen de leefruimte en de voorruit levensvatbaar te maken maar vooral om de motor te verwarmen, zodat hij vlotter start en minder slijt. Ik overweeg dit voor mijn volgende.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 7 mei 2019 16:47:34 schreef big_fat_mama:

* gas (of stookolie) verbranden in een soort kachel die stralingswarmte afgeeft aan de omgeving. Zo doe ik het in mijn kampeerbus, met de kleinste/goedkoopste Trumakachel.

* complexer, duurder en comfortabeler is een miniatuur-c.v.-installatie, met vloeistofcirculatie. Ook deze zijn voor kampeervoertuigen te koop, trefwoord "Alde". Ze zijn typisch een uitbreiding op het koelsysteem van de motor, zodat men enerzijds een beetje koude kan verdrijven met motorwarmte, zonder extra te stoken, maar anderszijds kan men ook de verwarming starten een uurtje voor het aanvatten van een rit door de winterse kou, om niet alleen de leefruimte en de voorruit levensvatbaar te maken maar vooral om de motor te verwarmen, zodat hij vlotter start en minder slijt. Ik overweeg dit voor mijn volgende.

Een camperkachel kan, je zou zo'n imitatie Eberspacher kunnen nemen. Op youtube genoeg reviews van zo'n Chinees dieselding. Kosten niet zo heel veel en zijn relatief zuinig.

Zo'n mini-CV: Klinkt als relatief prijzig. Is een airco dan niet een stuk effectiever/goedkoper? Heb je in de zomer ook nog wat aan en kan ook ontvochtigen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, een dieselkachel kan ook wel. Sommige kampeerders verkiezen dat omwille van de (vermeende) onveiligheid van gas; ik weet er zelfs die een kookvuur op stookolie plaatsten. Ook hier weer: ieders zijn meug!

En jawel, voor deze toepassing is zo'n Alde-toestand wellicht overkill.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

@BFM: De huidige Truma hebben (bijna) allemaal luchtcirculatie. Al dan niet met automatische snelheidsregeling. De lucht circuleert via dit soort buizen. Het grootste aantal systemen heeft de brander onder het voertuig. De lucht wordt dus buiten aangezogen en de verbrandingsgassen gaan terug via een schoorsteen buiten. Nochtans zal TS er altijd rekening mee moeten houden dat alles gaat nat slaan op het ogenblik hij begint te verwarmen. De lucht warmt veel sneller op als de objecten in de ruimte. Dit fenomeen kent elke caravaneigenaar die zijn caravan vast staan heeft op een wintercamping. Met heel veel van deze mensen gesproken. Zeggen allemaal hetzelfde. Verwarming aan zetten en de vensters open.

In mijn auto heb ik ook een Webasto standverwarming laten plaatsen. Ik wil die voor geen geld meer missen. In de winter stap ik in een warme wagen terwijl de collega's beginnen te krabben. Bij de goede systemen voor een mobilhome kan je wel kiezen de volle warmte voor binnen te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een weekje gaat skiën, waarom moet dan de motor onnodig warm gestookt?

Als TS toch zou kiezen voor gas met externe verbranding, kan hij best kiezen voor hervulbare flessen. Daarin zuiver propaan laten vullen. Geen LPG en geen butaan. De kostprijs van de fles heb je snel terug verdiend.

edit: zo ziet zo een Truma brander er uit.

@CrossFireX hier onder: dan behoudt je nog wel de zuurstofverbranding in je keet en de nodige uitlaatgassen binnen. Ventileren is dan een MUST. Wat leert de praktijk echter dat het net die verluchtingen zijn die het eerst worden dicht geplakt wegens de tocht.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 7 mei 2019 17:29:33 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als je keet goed geventileerd is zoals je zegt, dan zou condens geen probleem mogen zijn.

Voor de wintermaanden kan ik je zo een laserkacheltje op petrol zeker aanbevelen. Het is niet groot maar kan verdomd aardig wat hitte verplaatsen!
En ook heel zuinig. In enkele minuten is het al warm in je keet.

https://www.hubo.be/nl/p/zibro-lc30-laserkachel-3000w/541873.html

Zeer goedkoop en geen buizenstelsel nodig, enkel goede ventilatie die je al hebt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 7 mei 2019 17:56:35 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@BFBK: ik vind de Truma S3004 toch nog steeds te koop aangeboden, bv. op https://www.kampeermarkt.com/Truma-S3004-gas-verwarming.html En die hang je toch echt niet onder een voertuig.

Verder denk ik niet dat de vergelijking opgaat met een caravan of mobilhome in winterstalling: T/S zal toch zijn werkruimte niet maandenlang onbenut gaan laten? Die moet toch minstens elk weekeinde gaan gebruikt worden, hopelijk zelfs de meeste avonden? Dan blijft de luchtvochtigheid redelijk constant.

Maar inderdaad BUITEN verbrandingslucht aanzuigen en BUITEN de rookgassen afvoeren.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 7 mei 2019 17:57:09 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een ongeisoleerde zeecontainer ofwel materiaalkeet als kantine gebruiken en dus stoken is niet te doen, nu met de drukte zie je dat vaak, men heeft een materiaalbak als bouwkeet ingezet bij gebrek aan een geisoleerd model, waar dan een 2500W kachel instaat. met buiten rond 10 graden kun je dat nog wel stoken, maar komt het tegen nul met oostenwind dan kan er nog eens 2500W bij om het er sowiso 20 graden in te krijgen, en dat duurt ook meer als 8 uur. in de nacht 1 kachel aan laten staan anders krijg je het ding niet in 1 werkdag warm.

vandaar dat men weleens een krachtvoeding in de keet aanlegt, mede omdat de 230V groepen al goed volzitten op de bouwkast, en als er een keet langsgezet wordt wil men dan simpel even doorlussen, 3 kachels en 2 koffiezetters vergeet maar op 1 fase 16A. met de 11kW van een krachtgroep lukt dat wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 mei 2019 17:47:14 schreef big_fat_mama:
@BFBK: ik vind de Truma S3004 toch nog steeds te koop aangeboden, bv. op https://www.kampeermarkt.com/Truma-S3004-gas-verwarming.html En die hang je toch echt niet onder een voertuig.

Verder denk ik niet dat de vergelijking opgaat met een caravan of mobilhome in winterstalling: T/S zal toch zijn werkruimte niet maandenlang onbenut gaan laten? Die moet toch minstens elk weekeinde gaan gebruikt worden, hopelijk zelfs de meeste avonden? Dan blijft de luchtvochtigheid redelijk constant.

Maar inderdaad BUITEN verbrandingslucht aanzuigen en BUITEN de rookgassen afvoeren.

Wordt inderdaad nog aangeboden. Het branderdeel zit door de bodem van de caravan. Alles wat op de foto van de link onder de zwarte plaat is, is onder de bodem. In de praktijk zit daar de brander. Alles boven de zwarte plaat is rookgasafvoer en recuperatie van de daarin aanwezige warmte. Rijdend mag je deze kachel ook niet gebruiken. Ik ga proberen dat ik er een foto kan van maken.

edit: de aangehaalde vocht problemen zijn de wekelijkse problemen die kampeerders hebben bij het betreden van hun caravan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ga proberen dat ik er een foto kan van maken.

Spaar u de moeite! Ik heb het voorgangermodel S3002 in mijn bus zitten! :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 7 mei 2019 19:37:51 (31%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Als er nu toch wat duurdere opties worden aandedragen, hier de mijne:
Ik ga er wel van uit, dat het om één enkele ruimte gaat. Ik zou in dit geval gaan voor een (tweedehands) gevelkachel op gas. Je moet dan wel nok kiezen tussen flessengas of aardgas. Beiden hebben voor en nadelen ten opzichte van elkaar.
Ik heb zelf zo’n 40 jaar geleden 30 meter tyleen-gasleiding in de tuin begraven voor een klein broeikasje. Binnenshuis moet dat koper zijn!! Voor een paar tientjes een gevelkacheltje. gekocht op MP (of was het nu Zeelandnet?). Dat heeft flink gedraaid tot volle tevredenheid :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En de airco is nog steeds de winnaar wat mij betreft. Geen gassen, geen gevaar, minder installatiewerk, kan ongestoord het werk doen en kan op groene stroom :P

ook dan goed berekenen die airco, verwarmen levert meer vermogen als koelen met zo'n ding. een 25m2 model zal krap zijn, iig niet om net van tevoren aan te zetten.

zwarte slang ofwel tyleenslang is niet voor gas, maar water. voor gas heb je weer andere HDPE slang met gaskeur.

de airco zou ik wrs ook nemen, luchtverwarming is zoveel sneller als een radiator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En je hoeft niet meer met gasflesjes of brandstof te gaan lopen..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Tidak: wat moet ik me voorstellen bij een gevelkacheltje? Prentje? Weblink?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Niet veel aan te zien. Een rechthoekige doos, deels van geperforeerd staalplaat met een gasregelaar met capillairthermostaat en magneetontsteking. Zowel de aanvoer van verse lucht als de afvoer van de verbrandingstroep gaan direct naar buiten; dus noch verbrandingsgassen naar binnen, noch onttrekken van zuurstof uit het vertrek.

Op mijn middelbare school, in een houten noodgebouw in de jaren 60, zaten we met twee van die dingen in de klas er warmpjes bij :)

Die dingen werden hier in NL in het pré CV tijdperk veel toegepast in "nieuwbouw woningen" in de sociale huursector, als bijverwarming waar nodig èn in bouwketen!

Er zijn er genoeg op MP te vinden https://www.marktplaats.nl/z/huis-en-inrichting/gevelkachels-gas-gebru…
Misschien ook op 2ehands.nl of -.be Waar woont TS?

DRU en Pelgrim zijn gerenommeerde merken.

Let er wel op dat de doorvoer voor rookgas en buitenlucht er bij zitten !!!!

Mocht je voor een airco kiezen (helemaal zo gek nog niet in de zomer in een bouwkeet) Let er dan op dat je een reversibel type neemt. Andere koelen alleen!

Wat moet ik me bij en schaftkeet voorstellen? Is dat zo'n Pipo-wagen, of een stationaire keet?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henk H.

Golden Member

Op 7 mei 2019 21:01:20 schreef Tidak Ada:
Op mijn middelbare school, in een houten noodgebouw in de jaren 60, zaten we met twee van die dingen in de klas er warmpjes bij :)

Eind jaren 90 heb ik ook op de middelbare school les gehad in die noodgebouwen (exact dezelfde als waar mijn vader ook in heeft gezeten). Inderdaad van die gevelkachels, tweekleurig (creme/bruin).

Overigens was het alleen prettig met de ramen open en de kachels aan. Anders te muf, te koud of te warm (of combinatie van 2 voorgaande).

gevelkachels op gas zijn niet meer van deze tijd, rendement is slechter als van een kleine hr ketel, ook een airco is energie efficienter.

evengoed zou ik geen gas willen trekken naar een tijdelijke zeecontainer, vergt altijd graafwerk, wil je het goed doen, terwijl je een h07rn-f kabel ook kunt spannen vanuit het huis, stroom heb je toch al nodig. neem een 3x 2,5 kabel zodat het schakelen van de kachel niet in t werklicht zichtbaar is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hangt sterk de van grootte van de ruimte af. Daarom vroeg ik ook om wat voor een keet het gaat. Een directiekeet is een stuk groter dan zo'n Pipowagen.

@Henk H.
Hadden jullie soms die dingen zónder thermostaten?
Overigens was het sterk afhankelijk van waar je in de klas zat. De koukleumen gingen bij het raam en de kachels zitten en de heetgebakerden zo mogelijk bij de tegenoverliggende wand.

Maar daaraan was je in die tijd gewend, thuis was het bij de kachel ook en stuk warmer. Vandaar regelmatig het commando "Deur dicht!", want in de gang was het veel kouder en dan ging de warmte daar naar toe. Ach ja de jaren 50 en 60....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †