Nieuwe kast

mel

Golden Member

Dat was ik niet, dat was testman :P
Ik zei alleen dat het voorassembleren op een plank eenvoudiger is..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 8 mei 2019 12:16:23 (50%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2019 07:06:34 schreef testman:
[...]

genexis modem van kpn zo te zien :P

wcd zonder grondplaat, als er ooit een 3140 keuring komt zal dat een puntje worden..

Klopt de nieuwe Genexis die oude had meer uitgangen, de voeding past ook niet op de oude, de plug is anders. Experiabox v10 (mét 5G Wifi en veel beter bereik) de Arris tuner is nog steeds van NLEX maar die club ga ik verlaten.
Bijgaand de WCD die heeft een dikke kunststof onderplaat. De monteur vond het wel OK. De bevestiging is op een houten vezelplaat die wit geverfd is en daarboven in de ruimte is beton te zien. De meterkast is uitwendig naast de voordeur en zit op slot.

RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2019 00:39:31 schreef Tidak Ada:
Ik kan me herinneren dat de meter, hoofdschakelaar en zekeringhouders (voor de stoppen >:) ) bij ons thuis (1940/1950) op een marmeren plaat waren gemonteerd, die in een houten omlijsting zat.

Dat was waarschijnlijk een wat luxere uitvoering. In mijn ouderlijk huis uit einde van de fifties zat een kunststof kast voor zover ik me het kan herinneren. Met 120A rode stoppen!

Tidak Ada

Golden Member

@RAAF
Huis was uit begin dertiger jaren. Een niet luxe beneden huurwoning met tuin. Mijn ouders waren vanwege de 'Atlantikwal' uit hun huis gezet en konden dit woninkje na veel moeite krijgen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2019 13:01:12 schreef Sine:
10A :)

Oeps, gewijzigd...

Op 7 mei 2019 23:30:52 schreef blackdog:
Het materiaal ziet er verder netjes uit, RAAF12 als je het wil weten kan ik het even aan mijn broer vragen of dit zo goed is.
Bram

Ik ben wel tevreden over het kastje en ik zie er geen gevaren loeren. Bedankt voor het aanbod!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 8 mei 2019 13:10:53 (58%)

Op 7 mei 2019 23:24:02 schreef testman:
als stenen muren mochten, dan had een nieuwe meterkast wel een onbewerkte stenen wand, dat is goedkoper. maar tegenwoordig zit er multiplex /underlayment achter. heeft met dubbele isolatie te maken, vocht icm beton geleid iets te goed.

dat puntje in de nen1010 is al oud, kasten in de 50's hadden al een planken achterwand, later dunne spaanplaat wat als t nat is geworden zo naar beneden komt, toen werd het multiplex/underlayment 18mm.

Onzin. Heeft niets met dubbele isolatie te maken. Is gewoon veel makkelijker/sneller voor het monteren.

Op 8 mei 2019 07:06:34 schreef testman:
[...]
wcd zonder grondplaat, als er ooit een 3140 keuring komt zal dat een puntje worden..

Een grondplaat/montageplaat moet alleen bij een brandbare ondergrond, of een geleidende ondergrond. Hier was het dus wel hout, maar je ging er van uit dat het steen was gezien je eerste reactie.
En er zit gewoon een plaatje onder. Bij sommige merken is het plaatje niet te zien als de wcd er op zit. Niet zo snel wat roepen.

RAAF12

Golden Member

Die meterkasten zijn nogal vochtgevoelig en was laatst waterschade wegens een defecte wasmachine het water liep langs de ramen en in de meterkast naar beneden. Bij een bewoner sloeg de aardlek in en is de stoppenkast vervangen. Bij de andere bewoners werd een half jaar later de stoppenkast ook vervangen. Ik had het zo geplanned dat het samenviel met de nieuwe 'slimme' meter plaatsen. Dus stonden er drie mensen de meterkast te voorzien van nieuw spul. De Liander man deed 6 klussen op een dag. De monteurs waren wat drukker.

evelo

Golden Member

Met zo'n kast moet je in BE niet afkomen :)

Geen deur en mogelijk ook geen complete achterwand (ik ken dit type kast niet)

Aanduiding dienstspanning? Gevarendriehoek?

Waarmee ik niet wil beweren dat het onveilig of niet goed uitgevoerd is.

Op 8 mei 2019 16:08:09 schreef evelo:
Met zo'n kast moet je in BE niet afkomen :)

Geen deur en mogelijk ook geen complete achterwand (ik ken dit type kast niet)

Aanduiding dienstspanning? Gevarendriehoek?

Waarmee ik niet wil beweren dat het onveilig of niet goed uitgevoerd is.

Ik ken in NL maar weinig huisaansluitingen waar een die aanduidingen op zitten. Het voegt verder ook niet veel toe aangezien we op enkele zeldzame uitzonderingen na ook overal dezelfde spanning gebruiken.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 8 mei 2019 12:47:42 schreef RAAF12:
[...]
[bijlage]

Klopt de nieuwe Genexis die oude had meer uitgangen, de voeding past ook niet op de oude, de plug is anders. Experiabox v10 (mét 5G Wifi en veel beter bereik en 1080p) en de Arris tuner is nog steeds van NLEX maar die club ga ik verlaten.
Bijgaand de WCD die heeft een dikke kunststof onderplaat. De monteur vond het wel OK. De bevestiging is op een houten vezelplaat die wit geverfd is en daarboven in de ruimte is beton te zien. De meterkast is uitwendig naast de voordeur en zit op slot.

ik vind die aarde draad wel wat gevaarlijk dicht op 1 van de polen liggen.

RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2019 18:05:11 schreef Peter112:
[...]

ik vind die aarde draad wel wat gevaarlijk dicht op 1 van de polen liggen.

Er was weinig ruimte in de doos, ik zal eens proberen of er wat rek in de aarddraad zit. Die draad gaat via een T-doos naar groep 4 toe.

Sine

Moderator

Mwah, weinig mis mee. Al dat soort opbouw meuk is gewoon bagger imho. Ook van de grote merken.

Als ik een WCD in een meterkast fabriek dan gebruik ik meestal een Haf lasdoos + WCD.

Shiptronic

Overleden

Op 8 mei 2019 11:36:16 schreef KlaasZ:
[...]Mel zegt dat er bij een keuring opmerkingen over komen. Dat is het volgen van regeltjes. Maar regeltjes zeggen mij niks als ik de achterliggende redenen niet ken.

De ellende begint pas als monteurs hun eigen interpretatie aan de regels gaan geven. (ik heb ze van de RDW wel eens een stoel en het hand boek en een koop koffiwe gegeven, hij mocht zicht weer melden waneer hij in het boek gevonden had wat hij stond te beweren. hij heeft het nooit gevonden :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Ik heb dat met mijn defender omgekeerd gehad. Beste man meende zich te herinneren dat een zitting 40 cm breed moest zijn. Mijn middenzitje was 38 cm als je echt je best deed.

Hij zocht het op en de tekst was iets als. Bij een bank moet een zitplek minimaal 40 cm breed zijn. Elke andere zitplek, ingericht als zitplek geldt als zitplek.

Ik had 3 seperate stoelen...

(waar niet iedereen blij van werd...)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 mei 2019 14:18:42 schreef avdl:
[...]
Onzin. Heeft niets met dubbele isolatie te maken. Is gewoon veel makkelijker/sneller voor het monteren.
[...]
Een grondplaat/montageplaat moet alleen bij een brandbare ondergrond, of een geleidende ondergrond. Hier was het dus wel hout, maar je ging er van uit dat het steen was gezien je eerste reactie.
En er zit gewoon een plaatje onder. Bij sommige merken is het plaatje niet te zien als de wcd er op zit. Niet zo snel wat roepen.

makkelijk praten achteraf, alsof jij dat kon zien op de eerste foto's..

die grijze abb dozen gebruikt men vaak in meterkasten bij bedrijven, echter in woonhuizen is het vaak een 2180 lasdoos van attema. van die 3640 dozen kost een 4V deksel al 18€..

dat de meterkast afsluitbaar is is maar goed, anders zou de kast zelf een deurtje moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 8 mei 2019 22:52:35 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Inderdaad, het is moeilijk te zien. Ook de monteur verkeek zich in eerste instantie na twee tellen kijken corrigeerde hij zichzelf en zei dat het goed was.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 mei 2019 01:31:07 (20%)

Sine

Moderator

Op 8 mei 2019 22:42:47 schreef testman:

die grijze abb dozen gebruikt men vaak in meterkasten bij bedrijven, echter in woonhuizen is het vaak een 2180 lasdoos van attema. van die 3640 dozen kost een 4V deksel al 18€..

Ja?
Wat kosten twee 2180's met een (alsnog bagger) wcd? Dan ben je gegarandeerd meer kwijt.

En als je uit die rampen dingen een keer een stekker trekt heb je meteen de hele WCD plus deksel in je handen.
Die dingen zijn leuk voor verlichting onder een systeemplafond oid, niet iets waar een eindgebruiker dingen moet kunnen inprikken.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 9 mei 2019 07:51:31 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 mei 2019 10:08:31 schreef KlaasZ:
[...]Het nut van een grondplaat is me nooit duidelijk geworden. Zeker op een steenachtige ondergrond is dat totaal nutteloos. Verder vind ik het rotdingen want na verloop van jaren breken ze vaak.

Op een steenachtige ondergrond kan de draad vrij eenvoudig beschadigen, soms na jaren. Kan met een stalen achterwand ook goed gebeuren. bij een zachte achterwand zoals hout is het brandpreventie. Die paar mm van een kunststofplaatje is al voldoende om eventuele ontstane hitte bij de stekerbus voldoende over het oppervlak te verdelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 mei 2019 07:48:28 schreef Sine:
[...]

Ja?
Wat kosten twee 2180's met een (alsnog bagger) wcd? Dan ben je gegarandeerd meer kwijt.

En als je uit die rampen dingen een keer een stekker trekt heb je meteen de hele WCD plus deksel in je handen.
Die dingen zijn leuk voor verlichting onder een systeemplafond oid, niet iets waar een eindgebruiker dingen moet kunnen inprikken.

ik zeg niet dat die grijze slechter zijn, maar woningbouw mag gewoon niks kosten. die 2180 zijn ook rukdingen, de BK1619 is een fijnere doos, past ook 19mm buis in en die 2 nokken aan de zijkant heeft ie niet waar altijd de draad klem onder zit, en dus het deksel niet sluit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 8 mei 2019 00:39:31 schreef Tidak Ada:...op een marmeren plaat waren gemonteerd...

Marmer werd vroeger vaak gebruikt als montageplaat, ook in schakelkasten. De laatste waar ik aan gewerkt heb was een liftbesturing uit 1921. Marmer is lekker zacht en is erg fijn om schroefdraad in te tappen.

RAAF12

Golden Member

Op 9 mei 2019 09:02:54 schreef testman:
[...]

ik zeg niet dat die grijze slechter zijn, maar woningbouw mag gewoon niks kosten. die 2180 zijn ook rukdingen, de BK1619 is een fijnere doos, past ook 19mm buis in en die 2 nokken aan de zijkant heeft ie niet waar altijd de draad klem onder zit, en dus het deksel niet sluit.

Die doos zit zit muurvast en het deksel ook. Nou kom ik er niet aan, een keer een adaptor erin drukken moet kunnen. Ik ben het wel eens met je dat je zoiets niet voor de wasmachine moet gaan gebruiken. Dan worden die beroerde contacten te warm en gaat je machine slecht draaien na verloop van tijd. Ik ken mensen die de machine vervangen hadden om die reden....
Kast zit aan de onderzijde vast met 2 schroeven. Ik ga zelf bovenin een paar schroeven indraaien. Geen spijkers!!!