[NL] Kortsluitstroom en circuitimpedantie

Beste leden,

Ik ben benieuwd. Wat mag volgens regelgeving van een 400V CEE wcd de maximale kortsluitstroom en circuitimpedatie zijn?
Tussen L en N, L en PE

kunnen jullie mij dat vertellen?

mel

Golden Member

De kortsluitstroom kan nooit meer zijn dan de voorgaande zekering is.
Bedoel je niet de doorslagspannning?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De kortsluitstroom kan veel groter zijn dan de zekering. Hoofdschakelaars en aardlekschakelaars in een gewone huisinstallatie zijn al uitgelegd voor een kortsluitstroom van 3000 of 4000A. En dat terwijl de hoofdzekering "maar" 35A is.

Hoe groot de kortsluitstroom werkelijk is wordt bepaald door de circuitimpedantie. Wat de voorschriften zijn ten aanzien van een CEE wcd weet ik niet.

mvdk

Golden Member

Ik ben zo nieuwsgierig naar de reden van de vraag. Er bestaan "kleine" CeeForm stekers en wcd's en er bestaan "grote". Ik weet niet bij welke laagste waarde het begint, en ik weet ook niet hoe groot de grootste is.
Als je CeeForm steker weggesmolten is, wat ik zomaar vermoed, dan zat er een te kleine waarde voor die situatie.

Op 8 mei 2019 10:42:56 schreef mvdk:
Ik ben zo nieuwsgierig naar de reden van de vraag. Er bestaan "kleine" CeeForm stekers en wcd's en er bestaan "grote". Ik weet niet bij welke laagste waarde het begint, en ik weet ook niet hoe groot de grootste is.
Als je CeeForm steker weggesmolten is, wat ik zomaar vermoed, dan zat er een te kleine waarde voor die situatie.

CEEform stekers branden wel eens uit, door verschillende oorzaken. Aders zonder eindhulzen los in de aansluit pennen, oxidatie van de messing pennen of bussen, vertinde aders, veel te grote continu belasting en nog wat.

Je bedoelt denk ik de maximale circuitimpedantie.
Dat hangt af van hoe de wandcontactdoos/kabel beveiligd is (automaat, smeltpatroon, welke nominale waarde, karakteristiek).
Wat je wilt is dat bij een kortsluiting de beveiliging op tijd uitschakelt.

Bij een fase-nul of fase-fase sluiting moet er binnen 5 seconden afgeschakeld worden. Duurt dat langer kan de kabel defect raken, of brand veroorzaken.
Bij een fase-aarde sluiting staat tijdens de sluiting spanning op de apparatuur.
Dat moet sneller afgeschakeld worden. Voor recente installatie's bij een TT stelsel binnen 0,2 seconden, en bij een TN stelsel 0,4 seconden (wcd's ≤32A).

Je kunt in de specificaties van de fabrikant van de beveiliging (smeltpatroon, automaat) terugzien bij welke kortsluitstroom/tijd zijn beveiliging aanspreekt.
Als je die kortsluitstroom weet kun je de maximale circuitimpedantie berekenen met de wet van ohm.
Hoe lager de circuitimpedantie, hoe hoger de kortsluitstroom.

Vb.: een 16A trage D-patroon heeft een kortsluitstroom van 100A nodig om binnen 0,4 seconden uit te schakelen. Hoe hoger de kortsluitstroom, hoe sneller smeltpatronen schakelen. (Bij 65A schakeld hij binnen 5 seconden).
De circuitimpedantie fase-aarde mag dan max. 2,3ohm zijn. Bij een kortsluiting met een circuitimpedantie van 2,3 ohm gaat er ongeveer 100A lopen, waardoor de patroon er bij ongeveer 0,4 seconden uitgaat.

De CEE WCD is aangesloten op een onderverdeelkast met schroefzekeringen.
Vanaf daar is die nog extra beveiligd met een aardlekschakelaar. C karakteristiek.

mvdk

Golden Member

Het antwoord van avdl zegt alles. De nen1010 maakt geen onderscheid tussen soorten kortsluitingen, een sluiting naar aarde word óók een kortsluiting genoemd. En daar staan, zoals avdl in z'n betoog aangeeft, maximale tijden voor. Bij een kortsluiting tussen fasen, of tussen fase en nul, kan een kabel verbranden als het te lang duurt. Bij een kortsluiting naar aarde, staat bij een TT stelsel gedurende de tijd dat nog niet afgeschakeld is, de volle spanning op het aardsysteem.

Maar als je een installatie oplevert geef je toch altijd in het opleveringsrapport de kortsluitstroom en circuitimpedatie aan?
Hier zijn toch wel richtlijnen voor.. ik snap wel dat het afhankelijk is van de zekering of automaat uiteraard maar daar is geen tabel van?

mvdk

Golden Member

De circuitimpedantie hangt af van wáár je elektriciteit vandaan komt. Zit je aangesloten op een 75kVA trafo of op een 630 ? En hoe lang en hoe dik is de voedingskabel?
En wat voor type aarding heb je? TT of TN? Dat maakt nogal wat uit. Maar er schijnt meetapparatuur voor te zijn.

Edit: er staat nog een vraag van Toeternietoe uit je andere topic open

Op 10 maart 2019 15:04:55 schreef Toeternietoe:
Een aardlekschakelaar is niet verplicht MITS de aarding ter plaatse een veiligheidsaarding is. Bij 16A < 1,6 Ohm.
Hierbij ga ik er vanuit dat het aansluitpunt NIET in een woning zit, en NIET buiten zit.

Ik heb een vaag vermoeden dat het nog steeds over hetzelfde gaat..

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 8 mei 2019 18:21:45 (45%)

Als je een 32 WCD cee hebt beveilig je deze bv met 25A zekeringen.

Nu moet je installatie een voldoende lage impedantie hebben om bij een sluiting de zekeringen te laten aanspreken. Deze zekeringen zorgen er dus ook voor dat de kortsluitstroom wordt begrenst.

In deftige zekeringboeken was dit wel te vinden.

Voor zeer laagohimge bv vlak naast de trafo moet je soms zekeringen toepassen welke geschikt zijn voor de te verwachten kortsluitstroom.

Zo geeft mennekes ook de maximale kortsluitstroom die je wcd zonder schade kan verwerken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De maximale circuitimpedantie is van toepassing bij een TN stelsel en is afhankelijk van de toegepaste beveiliging.
Soort, type en waarde (Zekering?, automaat?, karakteristiek en nominale stroom etc)
En soms ook afhankelijk van de installatie (woonhuis, zwembad, medische ruimte etc)
Voor de maximale kortsluitstroom bestaan geen regels, alleen dat de beveiliging toegepast om de kortsluitstroom af schakelen de maximale kortsluitstroom af kan schakelen.
Oftwel als je een max kortsluitstroom van 6kA heb, dan moet je zekering of automaat 6kA minimaal kunnen afschakelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

@Toeternietoe: met respect, maar u bedoelt mogelijk de minimale circuitimpedantie, waarbij de maximale kortsluitstroom loopt?

vergeten

Golden Member

Op 8 mei 2019 10:42:56 schreef mvdk:
Als je CeeForm steker weggesmolten is, wat ik zomaar vermoed, dan zat er een te kleine waarde voor die situatie.

Dat is veel te kort door de bocht.

Er kan ook een slecht contact (oxidatie) hebben gezeten tussen de bussen die in elkaar schuiven, of in de (schroef)verbinding van de pennen met de kabel.
Als er dan een hoge stroom loopt, ruim binnen de specs van de stekers gaat de boel toch warm/heet worden en op langere termijn ook smelten.

Dus enige nuance is wel op zijn plaats.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Bij ons op het werk zitten we vlak achter een grote transformator en hebben beveiligingen van 50kA. Bij een sluiting in een apparaat aangesloten CEE WCD op ca 5 meter van de hoofd schakelkast is toen een sluiting ontstaan. De CEE WCD heeft 50kA doorstaan maar de beveiliging niet. Deze kon niet meer worden ingeschakeld. Achteraf bleek dan ook dan 50kA beveiligingen niet voldoende waren en er is nu voorgezekerd met speciale messpatronen die de kortsluitstroom moet begrenzen. En vandaag de dag geen defect beveiligingen meer in de kast.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 mei 2019 19:13:54 schreef mvdk:
@Toeternietoe: met respect, maar u bedoelt mogelijk de minimale circuitimpedantie, waarbij de maximale kortsluitstroom loopt?

Voor het 1e deel van mijn antwoord?
Nee, de maximale circuitimpedantie.
Voor het 2e deel?
Nee, er wordt alleen gesteld dat de beveiliging de maximale kortsluitstroom ter plaatse af moet kunnen schakelen. Natuurlijk wordt je max.kortsluitstroom bepaald door de impedantie, maar ook door de spanning!! Door de stroom als maximaal te stellen ondervang je ook de andere twee van toepassing zijnde zaken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het wordt me al een beetje duidelijk maar laat ik de vraag is anders stellen..
Als je een installatie hebt uitgebreid laten we zeggen een boiler op een aparte groep (schroefzekering van 16A) ben je dan verplicht om een opleveringrapport aan te leveren waarin de kortsluitstroom en circuitimpedantie zijn weergegeven of is het ook voldoende alleen het vermogen tussen de fases door te geven middels een rapport?
Mij lijkt het namelijk dat het meten van de kortsluitstroom/circuit impedantie meer gemeten wordt tijdens reguliere inspecties?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij de 1e oplevering, dus als de installatie klaar is dan behoort er een rapport overhandigd te worden door de installateur.
Het zal niet vaak gebeuren........

Wat bedoel je met: alleen de vermogens tussen de fasen door te geven?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 8 mei 2019 20:46:20 schreef Toeternietoe:
Bij de 1e oplevering, dus als de installatie klaar is dan behoort er een rapport overhandigd te worden door de installateur.
Het zal niet vaak gebeuren........

Wat bedoel je met: alleen de vermogens tussen de fasen door te geven?

Ja bij eerste oplevering.. maar als je een installatie uitbreidt moet je toch ook een rapport van oplevering maken.

Wat betreft vermogens bedoel ik bijv:
L1 & L2 = 413,5V
L2 & L3 = 413,8 V
L1 & N = 237,7V
Etc...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na een uitbreiding krijg je toch ook een oplevering cq overdracht?
L1 - L2 .. Volt noem ik spanning.
Vermogen is in Watt of VA (of VAr)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Ja bij eerste oplevering.. maar als je een installatie uitbreidt moet je toch ook een rapport van oplevering maken.

Voor zover ik het weet is dan NL niet verplicht.

Ik heb geen idee waar je het over hebt is het particulier of zakelijk. In een woning is het eigen verantwoording hoe je de installatie uitbreid en hoeft er tussen door geen rapport te worden geleverd of gekeurd.

Is het zakelijk hoef je ook niet tussen tijds iets door te geven wel moet er om de minimaal 10 jaar een NEN3140 keuring plaatsvinden maar zelf dat is volgens mij niet eens verplicht.

Als er al een impedantie meting plaatsvind is dat enkel bij de groepenkast als je daarvan de impedantie weet kan je de rest van de installatie uitrekenen welke kortsluitstromen je daar mag verwachten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als je een kast levert, hoort er een sticker in te zitten aan welke norm deze voldoet. de grote kastbouwers doen dit wel, met een certificaat erbij.

na oplevering hoort er een rapport met kortsluitstromen bij te zitten idd. woonhuizen is dat 1x bij de kast en 1x op het wcd wat het verste weg zit. heb er vaker gemaakt die rapporten, raar genoeg kan een huis 686A kortsluitstroom hebben in de kast, en de buren 10mtr verder op die wijkkabel maar 432a kortsluitstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft iemand misschien iets van een opleverrapport van een installatie? Dan heb ik is een voorbeeld hoe dat eruit hoort te zien.

dat is een formulier met de gemeten aardweerstand, kortsluitstroom, gemeten spanning enz, ook of er een aarding op de gas en waterleiding zit ( steeds vaker nutteloos gezien die van kunstof zijn in nieuwbouw ) is de groepen verklaring aanwezig, aardlekken getest, met welke uitschakelstroom en uitschakeltijd per aardlek enz.

doorgaans zijn er nog diverse dingen niet afgemaakt met keuren, want alles klaar is pas na opleveren blijkt tegenwoordig steeds vaker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 8 mei 2019 08:48:01 schreef MikeJoow:
Ik ben benieuwd. Wat mag volgens regelgeving van een 400V CEE wcd de maximale kortsluitstroom en circuitimpedatie zijn?

Ik denk dat hier geen regels voor zijn. Tenminste, niet voor die CEE van jou. Ik kan me namelijk niet indenken dat die regels per merk en type zijn vastgelegd.
De meeste CEE connectoren zijn al niet echt geweldig van kwaliteit. Wat nou als daar de regels op gebaseerd zouden zijn en jij geen CEE connectoren wil maar Marechal connectoren?

Op 8 mei 2019 18:24:37 schreef Peter112: Zo geeft mennekes ook de maximale kortsluitstroom die je wcd zonder schade kan verwerken.

Precies, en zo hoort het ook. De fabrikant kan dit beter gewoon zelf per apparaat vastleggen. Mennekes heeft op de typesticker de "Icc" vermeld staan. Net zoals dat bij alle fatsoenlijke connectoren het geval is.