Problemen met zonnepaneel op camper

Sinds kort heb ik problemen met mijn zonnepanelen, ze laden de accu niet altijd meer op.

Mijn opstelling: 2 flexibele zonnepanelen (per stuk 100w,
Vmpp=18v, Voc=21.6v), parallel geschakeld, aangesloten met 6mm2 kabels (5m lang) aan laadregelaar (max 30a).

Probleem: na een stuk rijden werkt alles goed (ik lees accuspanning van 14.1v uit, de laadspanning vd regelaar), maar na een tijdje (met volle zon er bij) stopt het, dan lees ik nog maar 12.6v (accuspanning) uit.

Heb eea gemeten:
- als ik dan de spanning op de contacten van de laadregelaar meet meet ik de accuspanning (12.6v nu, maar wel volle zon)
- haal ik de kabels van de zonnepanelen los en meet dan, dan meet ik 20v. wat ik best veel vind want Vmpp=18v en Voc=21.6v.
- haal ik alle panelen los dan meet ik op beide 20v en ongeveer 2a. Dus dat lijkt eigenlijk wel goed (?)
- sluit ik de panelen weer aan en meet op de contacten lees ik weer die 12.6v uit. Hoe kan dat?
- ik vind het er toch op lijken dat de regelaar niet met deze panelen overweg kan. Wat denken jullie?

Ik zou toch de accu verdenken, de vele zonnecycli zijn niet goed voor de accu geweest. Check de accu door m eens gewoon met een lader goed op te laden en dan kijken of t probleem zich ook nog voordoet. BIjv. dan je auto accu er mee starten als dat niet goed gaat of slecht dan weet je genoeg. Als dat het niet is de connectoren eens goed oxidevrij maken van je zonnepanelen.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 10 mei 2019 16:38:45 (12%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Dank voor je reactie. Alles is vrij nieuw. De accu een jaar oud. Is doorgemeten en is goed. De zonnepanelen, regelaar en kabels zijn 2 maanden oud. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het oxidatie is. Misschien kabelbreuk, maar dan is het gedrag weer te constant.

Accu is helemaal opgeladen en probleem blijft.

In jouw verhaal begrijp ik dit niet:

- haal ik alle panelen los dan meet ik op beide 20v en ongeveer 2a. Dus dat lijkt eigenlijk wel goed (?)

Als je de zonnepanelen los maakt? Hoe kun je dan ooit 2 Ampere meten. Dat moet dan nul Ampere zijn.

Wat voor lader heb je? En hoe is de schakeling van de accu's, zonnepanelen en autodynamo gerealiseerd. Staat de lader parallel aan de dynamo en dat op de accu? Zitten er nog scheidingsdiodes tussen? Is je accu tevens de startaccu of een apparte speciale z.g. zonneaccu alleen voor de camper?

Afhankelijk van bovenstaande vragen kan:

Je lader stuk zijn.

Je accu stuk zijn. Bij misbruik kan dat al in een paar weken.

Je scheidingsdioden stuk zijn.

Een kabel stuk zijn.

Je accu ontladen worden door een jou onbekende gebruiker die ergens aan staat.

Als je accu een speciale zonneaccu is? Is jou lader daar ook voor ingericht.

Dit soort accu's zijn erg gevoelig en kun vaak je niet zoals een startaccu laden.

Een keer starten met zo'n accu is overigens ook desastreus voor de accu.

Een accu helemaal ontladen is overigens desastreus. Dan is de accu vaak ook stuk of heeft heel veel van zijn capaciteit verloren.
Enz, enz.

Staan er verbruikers ingeschakeld?

Vanwege de hoge laadstroom van de dynamo heb je direct 14V accuspanning. Dat is normaal.

Als er 'maar' met 2A wordt geladen kan die 12.6V nog wel kloppen. Zeker als er ook nog verbruikers ingeschakeld zijn.

In jouw verhaal begrijp ik dit niet:

[...]

Als je de zonnepanelen los maakt? Hoe kun je dan ooit 2 Ampere meten. Dat moet dan nul Ampere zijn.

Een zonnepaneel zet direct zonlicht om in spanning en stroom. Dus als je hem loskoppeld kun je de open circuit spanning en short circuit stroom meten. Volgens spec zouden die Voc=21.6v en Ioc=5.81a moeten zijn. De gemeten spanning is wat lager tgv de temperatuur (zonnepaneel op dak warmt nogal op en dat gaat helaas ten koste van rendement). De stroom is lager tgv bewolking/invalshoek. Is niet gek volgens mij?

Wat voor lader heb je? En hoe is de schakeling van de accu's, zonnepanelen en autodynamo gerealiseerd. Staat de lader parallel aan de dynamo en dat op de accu? Zitten er nog scheidingsdiodes tussen? Is je accu tevens de startaccu of een apparte speciale z.g. zonneaccu alleen voor de camper?

Een PWM laad regelaar van Ali (niet perse trots op), die kan volgens spec tot 30a, dus zou ruim voldoende moeten zijn. De laadregelaar staat parallel aan de dynamo.

Ik heb 2 accu's: 1 start accu en 1 huishoud accu. De huishoud accu staat los van de startaccu. De huishoud accu laad op via de dynamo (in dat geval lees een spanning van 13.7-14.1v af op de huishoud accu), een laadsnoer (moet een trafo tussen zitten, geen idee hoe dat precies zit, in dit geval lees ik weer iets van 13.7-14.1V af op de huishoud accu). Hoe het precies zit weet ik niet, want is zo vanuit de fabriek geleverd. Ik weet wel zeker dat ze gescheiden zijn.

Je vraagt over scheidingsdiodes. Bedoel je tussen de start en huishoud accu? Of bij de huishoudaccu tussen laadregelaar en dynamo? Lijkt me die eerste? In dat geval is dat gescheiden.

Dan stel je aantal opties voor:

Je lader stuk zijn.

Kan een optie zijn. Die verdenk ik zelf ook...

Je accu stuk zijn. Bij misbruik kan dat al in een paar weken.

Toch geloof ik deze niet. Want als ik de accu oplaad via dynamo of laadsnoer dan heb ik genoeg Ah beschikbaar om een dag (of zelfs 2) te leven van de accu. De verbruikers zijn met name de koelkast en waterkraan.

Je scheidingsdioden stuk zijn.

Welke scheidingsdioden bedoel je? (zie mijn vraag hierboven)

Een kabel stuk zijn.

Tja dat is toch ook een optie... Maar dat zou dan bij de laadregelaar moeten zijn. Want als ik aan het einde van de kabel meet (hetgeen ik aansluit op de laadregelaar) meet ik gewoon mooi 20V. En zodra ik deze aansluit op de laadregelaar meet ik nog maar 12.6v (accuspanning).

Je accu ontladen worden door een jou onbekende gebruiker die ergens aan staat.

Ik heb weinig groot verbruikers. Alles wat erop staat zijn: koelkast (max 60W), standkachel (bij aanzetten even een grootverbruiker, maar uit niet en die staat wel echt uit, heb hiervan ook al eens de zekering eruit gehaald maar maakt geen verschil), waterkraan (12W), lampjes (7W ps).

Als je accu een speciale zonneaccu is? Is jou lader daar ook voor ingericht.

Het is geen speciale zonneaccu, maar een lead acid 100Ah accu. De laadregelaar is wel bedoeld voor zonnepanelen: er zit een aparte zonnepaneel aansluiting op. Maar ik kan geen gegevens over de zonnepaneel instellen, wel over welke accu ik heb.

Dit soort accu's zijn erg gevoelig en kun vaak je niet zoals een startaccu laden.

Nooit geweten eigenlijk. Dit is wel een dedicated huishoud accu en via fora weet ik dat veel mensen het zo doen.

Een keer starten met zo'n accu is overigens ook desastreus voor de accu.

Een accu helemaal ontladen is overigens desastreus. Dan is de accu vaak ook stuk of heeft heel veel van zijn capaciteit verloren.
Enz, enz.

De accu is nog nooit helemaal ontladen. Ik heb ervoor gezorgd dat hij nog nooit onder 12.0V is gekomen. Starten gaat niet via deze accu.

En het berichte van zonnepaneeltje:

Staan er verbruikers ingeschakeld?

Vanwege de hoge laadstroom van de dynamo heb je direct 14V accuspanning. Dat is normaal.

Als er 'maar' met 2A wordt geladen kan die 12.6V nog wel kloppen. Zeker als er ook nog verbruikers ingeschakeld zijn.

Ik heb weinig groot verbruikers. Alles wat erop staat zijn: koelkast (max 60W), standkachel (bij aanzetten even een grootverbruiker, maar uit niet en die staat wel echt uit, heb hiervan ook al eens de zekering eruit gehaald maar maakt geen verschil), waterkraan (12W), lampjes (7W ps).

De laad regelaar staat ingesteld op een laadspanning van 13.6V, dus ik zou verwachten die accuspanning te meten als de zonnepanelen+laadregelaar het goed doen. En dat heb ik eerder wel gezien.

De 2A oplaadstroom (per paneel) is niet zo heel slecht. De max oplaadstroom is 5.5A, dus hij zou voor ongeveer 50% moeten werken. Dat is iets van 45W per paneel, dus bijna 100W in totaal.

Of zeg ik nu ergens iets geks?

Een zonnepaneel zet direct zonlicht om in spanning en stroom. Dus als je hem loskoppeld kun je de open circuit spanning en short circuit stroom meten.

Ik wist niet dat je met die 2 Ampere de kortsluitstroom bedoelde.

Een PWM laad regelaar van Ali (niet perse trots op), die kan volgens spec tot 30a, dus zou ruim voldoende moeten zijn.

Welke is dit dan?

De laadregelaar staat parallel aan de dynamo.

In je dynamo zit ook een laadregelaar gebouwd. Kunnen jouw Chinese regelaar en die van je dynamo wel parallel staan? Of gaat de ene regelaar de andere proberen op te laden als de accu helemaal vol is of losgekoppeld. Loskoppelen gebeurt meestal met een grote rode veiligheidsschakelaar die ook ergens in de auto zit.

Om te zorgen dat dit parallel schakelen goed gaat worden dus scheidingsdioden geplaatst.

Dit is de regelaar (kk heb de 30a variant)

€ 5,22 52%OFF | 60A/50A/40A/30A/20A/10A 12 V 24 V Auto Solar Laadregelaar PWM controllers LCD Dual USB 5 V Output Zonnepaneel PV Regulator
https://s.click.aliexpress.com/e/Z5pCh7tlt

Dat over de scheidingsdioden zou ik niet weten. Grote kans dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Het is immers een goedkope chinese regelaar.
Wel heb ik eens de de laadregelaar losgekoppeld en opnieuw aangesloten in de hoop te resetten. Dat heeft niet geholpen. Weer niet of hij dan ook gaat vechten met de dynamo aangezien de motor niet meer had gedraaid en contact uit stond?
Wat zou je me hiervoor adviseren om te proberen/testen?
Als dit het probleem is, zou het dan zijn opgelost met een regelaar die wel met de dynamo overweg kan?

Anoniem

Euh... is het niet de gewoonte om met zonnepanelen enkel de huishoudbatterij op te laden?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 10 mei 2019 23:56:47 (44%)

Op 10 mei 2019 23:47:14 schreef anoniem015:
Euh... is het niet de gewoonte om met zonnepanelen enkel de huishoudbatterij op te laden?

Dat doe ik ook. De zonnepanelen laden niet de startaccu op. Maar de dynamo laadt zowel de start als huishoud accu.

Vraag: zijn jullie het met me eens dat de zonnepanelen in orde zijn?

Anoniem

En als de motor uit staat is de verbinding met de huishoudaccu toch verbroken ivm voorkomen van leegtrekken startaccu niet?

De laadregelaar staat parallel aan de dynamo.

Dat doe ik ook. De zonnepanelen laden niet de startaccu op. Maar de dynamo laadt zowel de start als huishoud accu.

Hoe kan dat? Dynamo (alternator) is toch rechtstreeks met startaccu verbonden niet?

Waar zijn de 'batt terminals' van je regelaar op aangesloten?

Misschien dat ik niet helemaal snap hoe het zit. Maar de accus zijn zeker gescheiden, via relais of diode. Dus volgens mij zijn deze accus dan parallel verbonden. Op de huishoud accu zit laadregelaar aangesloten, die dan weer parallel aan de huishoudaccu zit. Als de dynamo de startaccu laad, en dus de huishoudaccu, dan staat de dynamo parallel aan de laadregelaar?
Maar ik weet niet zeker of je dit zo mag zeggen?

Anoniem

Op de huishoud accu zit laadregelaar aangesloten, die dan weer parallel aan de huishoudaccu zit.

Hier staat een fout in. Zeker weten :+

Zonnepanelen klinken OK (20V open klem spanning en 2A kortsluitstroom bij 'halve' instraling).

Dit soort laders is altijd geschikt voor 12 of 24V maar uiteraard moet de inverter 'verteld' worden hoe hij moet werken: dus altijd eerst aansluiten op een accu (of twee in serie in geval van 24V) en dan pas andere aansluitingen maken.

Je koelkast lijkt me een flinke belasting. Deze zou ik zeer zeker uitzetten wanneer je aan het testen bent. Als er verder geen belastingen zijn en de accu en de zonnepanelen zijn aangesloten op de Ali-lader, dan moet de spanning toch vrij rap boven de 13V stijgen. Ondanks dat het PWM is, kun je altijd je stroommeter gebruiken om de stroom richting de accu te meten. Maar gezien de verplichte volgorde van aansluiten, zou ik denk ik de stroom vanuit de panelen meten ipv de stroom naar de accu. Als daat weinig gebeurt, is waarschijnlijk de lader stuk.

Dit is hem dus:

Het is een apparaat dat niet is gemaakt om in een auto te gebruiken. Er zit dus ook niets bij om een tweede spanningsbron zoals de autodynamo te koppelen. Dit is een apparaat om te gebruiken in bijvoorbeeld een zomerhuisje ofzo waar er 1 accu en zonnepaneel aanwezig is. voor een generator erbi is ook niets voorzien.
Als het dit ding is? Dan is de kans groot dat ze de startaccu gewoon parallel aan de zonne-accu gezet hebben. Beide accu's worden immers geladen uit de dynamo. Dat kan alleen door ze parallel te zetten.

Of er moeten ergens toch scheidingsrelais of diodes verstopt zijn. Als die er zijn worden de accu's in elk geval wel gescheiden geladen. Staat die Chinese lader dan echter direct op de accu dan staat daar wel de laadspanning van de dynamo op. Dat hoeft die lader niet leuk te vinden en hij kan daardoor gesneuveld zijn.

De oplossing is hier een scheidingsdiodeblok met twee ingangen (voor dynamo en zonnelader) en twee uitgangen (een voor startaccu en een voor zonneaccu.)

Anoniem

Of er moeten ergens toch scheidingsrelais of diodes verstopt zijn

Verstopt misschien wel maar zeker aanwezig

...want is zo vanuit de fabriek geleverd.

Als de zonnepanelen en laadregelaar achteraf (zelf?) en correct zijn bijgebouwd vermoed ik met de info tot hiertoe ook meer een falende of fout ingestelde laadregelaar.
Met alle respect hoor maar als de fabrikant zijn naam en logo niet op het frontpaneel zet... :?
Misschien passeren hier straks wel camper- en bootfanaten die er meer over weten...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als dat een camper uit de fabriek is dan zit er zeker iets in dat de woonbatterij gescheiden houdt van startbatterij, en enkel ten gepasten tijde beide doorverbindt. Is het daarentegen een zelfgebouwde (of, erger, een zelfverbouwde) dan weet je het niet.

Sluit de zonneregelaar maar eens aan op de woonbatterij ipv op de startbatterij "dynamo". Ik zie een ruime kans dat dan alles netjes werkt zoals bedoeld en verwacht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 mei 2019 07:46:15 schreef big_fat_mama:
Als dat een camper uit de fabriek is dan zit er zeker iets in dat de woonbatterij gescheiden houdt van startbatterij, en enkel ten gepasten tijde beide doorverbindt. Is het daarentegen een zelfgebouwde (of, erger, een zelfverbouwde) dan weet je het niet.

Sluit de zonneregelaar maar eens aan op de woonbatterij ipv op de startbatterij. Ik zie een ruime kans dat dan alles netjes werkt zoals bedoeld en verwacht.

De startaccu en huishoudaccu installatie is van de fabriek. Ik heb zelf de zonnepanelen op de huishoudaccu gezet. Ik doe niks met de startaccu.

Op 11 mei 2019 00:43:11 schreef Ex-fietser:
Dit is hem dus:

[bijlage]

Het is een apparaat dat niet is gemaakt om in een auto te gebruiken. Er zit dus ook niets bij om een tweede spanningsbron zoals de autodynamo te koppelen. Dit is een apparaat om te gebruiken in bijvoorbeeld een zomerhuisje ofzo waar er 1 accu en zonnepaneel aanwezig is. voor een generator erbi is ook niets voorzien.

Eens. Maar zou je dan niet verwachten dat de oplossing zit in een andere laadregelaar? Ik weet overigens niet welke kabels van de andere accu zijn. Bestaan er geen regelaars die ik op de huishoudaccu kan aansluiten (dus dat ding van ali veevangen) en geen last heeft van de dynamo?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sluit de zonneregelaar maar eens aan op de woonbatterij ipv op de startbatterij

Ik doe niks met de startaccu.

Excuus, ik had verkeerd gelezen. Bedoeld was: "... in plaats van parallel aan de dynamo".

Vermoedelijk is die "dynamo" in feite een alternator, overigens.

Wat is het trouwens voor een "mechaniek", m.a.w. merk en type basisvoertuig? Redelijk recent?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zou je voorstel graag uitproberen, maar Ik sta op een camping in spanje zonder alle benodigde gereedschap. Wordt lastig om de opstelling om te bouwen...

Het gaat om een ford transit nugget/westfalia uit 1998. Niet bijzonder recent maar wel deugdelijk

De startaccu en huishoudaccu installatie is van de fabriek. Ik heb zelf de zonnepanelen op de huishoudaccu gezet. Ik doe niks met de startaccu.

Je kunt de huishoudaccu toch ook laden met de dynamo van de auto? In elke auto zit een startaccu die direct aan de dynamo is gekoppeld. Als je een tweede accu wilt laden met de dymao moet je die aansluiten op de dynamo. Anders werkt het niet. Omdat op de dynamo ook de startaccu af fabriek zit aangesloten zit die er automatisch ook bij. Je doet dus wel wat met de start accu.

Op 11 mei 2019 10:04:06 schreef Ex-fietser:
Je kunt de huishoudaccu toch ook laden met de dynamo van de auto? In elke auto zit een startaccu...

Dat doet ie toch ook! Dat quote je nb zelf. Die 2e accu zat er af-fabriek al in, en het laden daarvan gaat ook goed op de dynamo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 mei 2019 14:30:39 schreef Ashgard:
Probleem: na een stuk rijden werkt alles goed (ik lees accuspanning van 14.1v uit, de laadspanning vd regelaar), maar na een tijdje (met volle zon er bij) stopt het, dan lees ik nog maar 12.6v (accuspanning) uit.

Wat mij betreft is er "geen probleem".

Een loodaccu is een inefficient beest (*). Je moet hem laden met een hogere spanning dan dat ie teruglevert als ie energie moet leveren. Dus laden met 13.8V (mag onbeperkt) of 14.nogwat (moet je mee stoppen als de accu vol is), terwijl je er maar max 12.6V uit kan halen als je de accu belast.

Als die acculader met 14.1V kan laden, dan zou ie moeten detecteren: accu is vol, er past toch niets meer bij, ik stop met laden. De accu gaat dan vrij vlot naar een "ik ben vol" spanning van ongeveer 12.6V.

Dus... dubbelcheck: als je ziet dat de spanning naar 12.6 is gegaan, wat gebeurt er als je de laad-controller loshaalt? Zakt de spanning dan verder, of blijft ie rond de 12.6V? Indien dat laatste: Dan is je accu vol en past er niets meer bij, en heeft de mppt controller besloten dat ie niets meer voor je kan betekenen, behalve dan dat ie je accu zo vol mogelijk en heel probeert te houden....

(*) Omdat als je gedurende 1 uur bij 1A en 13.8V je er 13.8Wh in hebt gestopt en er maximaal 12.6V bij 1A bij 1 uur er voor terugkrijgt, is de efficientie dus maximaal 91%. Bij een Lithium accu bijvoorbeeld liggen de laad- en ontlaad-spanningen veel dichter bij mekaar en verlies je dus minder energie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/