Siemens haardroger MH 91101/01 FD

De Siemens haardroger is zeker 10 jaar oud en dagelijks gebruikt. Er zitten twee 3-standenschakelaars op, één voor temperatuurkeuze en één voor de blaassnelheid.

De standenschakelaar voor de snelheid kent drie posities: 1 is uit, 2 is zacht blazen, 3 is hard blazen.

Tijdens het laatste gebruik met hard blazen ging de haardroger ineens vanzelf zacht blazen, alsof de standenschakelaar van stand 3 naar 2 was gezet, terwijl die nog op stand 3 stond.

De motor wordt via de gloeispiraal gevoed. Tussen de gloeispiraal en de motor zit een bruggelijkrichter met condensator.

In stand 2 loopt de 230V van de standenschakelaar via een BY399 diode naar de gloeispiraal. In stand 3 loopt de stroom nog steeds via de diode, maar wordt er ook een draad naar de gloeispiraal bijgeschakeld die parallel aan de diode de gloeispriaal direct voedt, op hetzelfde punt.

In stand twee loopt de motor niet. In stand drie loopt de motor, maar naar mijn idee niet op volle snelheid. Is echter lastig in te schatten omdat de motor nu niet is ingebouwd in de haardroger.

Ik heb de BY399 diode ertussen uit geknipt en dat maakt geen enkel verschil. Aan de diode is niks geks te zien. Zou het vervangen van deze diode het probleem kunnen oplossen, of is dat te kort door de bocht? Ik heb helaas geen BY399 liggen om het even te proberen.

als de diode stuk was, deed de fan het niet, er zit doorgaans een goedkoop borstelmotortje in welke op AC niet loopt. ik vermoed motor die te zwaar loopt, lagers vast of haar om as gedraaid, of condensator stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De fan (motor) loopt ook zonder de BY399 diode, alleen op één snelheid. Het is de snelheidsregeling, "volle kracht - halve kracht", die niet werkt.

maartenbakker

Golden Member

Het is eigenlijk een snelle diode zoals de RGP30M, maar er kan vast ook wel een langzame 1N5408 in.

Logisch dat uitknippen niet helpt, hij zou met deze symptomen hooguit onderbroken kunnen zijn. Meet hem even na op de diodestand van je multimeter.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of 3 stuks 1N4007 parallel. Dat is ook 3A, als je die types wél hebt liggen...

Ik heb helaas geen BY399 liggen om het even te proberen.

edit: Maarten was iets sneller.

maartenbakker

Golden Member

In het rijtje (niet al te serieuze maar opzich kloppende) reparatietips op rijm dat begint met: je bent een rund als je met een RUNTK stunt, hoort ook: je bent een <ontwerper bij Vestel> als je met parallele diodes stunt :P

Maar net als testman denk ik eigenlijk dat die diode misschien helemaal niet stuk was. Uitknippen is een beetje zonde, en zat hij ueberhaupt gesoldeerd of moet je precies de juiste kabelschoentjes hebben of zat hij zelfs direct op het element of andere delen geklemd?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ach, Philips deed het ook 2 x BY126 meen ik. Geen probleem. Als je niks anders had moest je wel. Brugcellen werden ook wel parallel gezet maar dan weet ik even niet meer waar ik dat gezien heb in een schema of print. Ik koester nog een full metal BY100. Uit een oude Z/W TV gesloopt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 12 mei 2019 02:58:48 (13%)]

maartenbakker

Golden Member

Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 12 mei 2019 03:31:56 (19%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zal dan een seriemotor inzitten, ben dat ook al eens bij een kappers model fohn tegengekomen. de diode is dan gewoon halve kracht draaien, halve sinus die eraf gaat. evengoed zou de motor dan op hoge stand nog moeten draaien, lijkt dus op te zwaar lopen ( vandaar de diode of/en weeerstanddraad overleden, te hoge stroom ) of een deel van de weerstanddraad is onderbroken, of schuifschakelaar stuk..

nu is parallel zetten bij 50Hz of bij 100kHz wel een verschil, bij die 2e lopen hogere stromen en t spul word veel warmer doorgaans.

meen idd dat de mfb 532 en 544 die constructie met 3 brugcellen hadden.

philips had intertijd niet veel keuze, er was pas net silucium, en wat er was aan dioden kon niet veel meer als 1A aan of het werd meteen erg lomp. philips had ook PE voedingen uit de 60's waar 8x inpersdioden inzaten. ding leverde max 4A maar dat model dioden kom je nu nog in autodynamo's tegen. toen mocht het nog geld kosten, die voeding bevat een kilo of wat koper, koelplaten voor de germanium torren zijn 4mm dik koperplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er waren ook van die lange stapelde selenium bruggen met aftakkingen maar volgens mij werden die oa. door concurrent Siemens gemaakt. En dat kon natuurlijk niet die in een Philips apparaat te plaatsen. De andere koers die Philips insloeg was mooi te zien toen er Philips batterijen op de markt kwamen terwijl het bekend was dat die uit Japan kwamen.

Op 12 mei 2019 03:22:29 schreef maartenbakker:
Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

Ik weet niet of het een gelukje is. Meerdere malen open diodes gehad in de voeding van een K9. Nooit sluiting.

Ik vermoed slecht motortje, loopt zwaar of borsteltjes versleten.
@ Raaf: waren toch die groene diodes in de K9 toch die openraakte??

[Bericht gewijzigd door smd op 12 mei 2019 18:52:39 (33%)]

Die groene BY127 idd, van die zwarte weet het niet meer zeker. Volgens mij waren die ook open als ze defect gingen.

Motortje was eigenlijk ook mijn eerste verdachte. Maar ik kan niet zo goed plaatsen waarom het defect dan tijdens gebruik zonder waarschuwing ineens optrad. Geen idee of de motor nu zwaarder loopt dan eerst. De motor heeft één plus en één min aansluiting.

De diode zat overigens met krimpverbindingen aan de verwarmingsspiraal.

Als de verwarmingsspiraal onderbroken zou zijn zou de motor naar mijn mening helemaal niet meer lopen, en niet slechts op één snelheid.

Mijn doel is overigens primair om de werking te snappen en de fout te vinden. Alternatief was direct weggooien. Het openen van de behuizing van dit "Porsche design" was overigens nogal lastig.

maartenbakker

Golden Member

Werking snappen zal het beste lukken door het schema uit te tekenen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De werking heb ik inmiddels wel door. Erg eenvoudig. Het motortje is niet helemaal stofdicht. Ik heb het eens flink met WD40 ingespoten. Straks maar eens testen. Wel buiten, want ik weet niet of ik nu een vlammenwerper gemaakt heb, als de WD40 uit de motor tegen de verwarmingsspiraal geblazen wordt...

maartenbakker

Golden Member

WD40 is geen effectief schoonmaakmiddel en kan inderdaad brandbaar zijn.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TonHek

Golden Member

Op 12 mei 2019 03:22:29 schreef maartenbakker:
Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

Ik heb heel lang die vissenoog versterker gehad, de 22RH521. Daar zaten in de voeding ook van die groene BY parallel. In zijn bestaan is er 2x de eindtrap met driver vervangen en zijn 2 diodeparen vervangen door enkele dikke diodes.
Ik werd hem helemaal zat vanwege die krakende schakelaars voorop. Hij is na 30 jaar dienst de zolder op gegaan.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Stof gaat kleven aan de WD40, dus niet echt een goede oplossing.Daarnaast gaat het enorm vonken op de collector. Dus nu einde fohn??

Geen steekvlam en de haardroger doet het nog. Ik merk geen enkel verschil.

Vraagje:als ik punt B voed met 230V AC via een draadje vanaf punt A (situatie A), dan heb ik 230V AC op B. Maar wat krijg ik op punt B in situatie B, met een extra 230V via een diode, parallel aan dat draadje?

maartenbakker

Golden Member

Voor mijn overzicht is het misschien handig als je een compleet schema zou kunnen tekenen, ik zie het zo even niet.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de schakelaar regel je de blaassnelheid. Bij de stand "zacht blazen" loopt de 230V alleen via de diode naar de verwarmingsspiraal. En bij de stand "hard blazen" wordt er een draad parallel aan het pad via de diode bijgeschakeld, terwijl het pad via de diode ook in stand blijft.

Ik heb nu alleen de 230V direct op de verwarmingsspiraal en de motor blaast, maar niet hard.

Wat ik dus feitelijk wil weten is of het parallel zetten van 230V over een diode nog iets toevoegt, bv een hogere spanning op punt B. Dat 2x 230V parallel 230V blijft, dat weet ik, maar wat doet 230V AC parallel met 230V AC over een diode? Als eenvoudig werktuigbouwer heb ik werkelijk geen idee.

Hoeveel spanning krijgt de motor in vol bedrijf?? Wat is de werkspanning van de motor??

Beide vragen kan ik niet beantwoorden: Ik krijg de motor niet in vol bedrijf, ik kan er geen opschrift op lezen en ik kom er niet goed bij met mijn meetpennen zonder akelig dicht bij delen te komen waar ik kortsluiting kan veroorzaken, terwijl de opstelling niet erg stabiel is. Dat ga ik dus niet doen.

De diode heb ik vervangen door een BY255, het winkeltje op de hoek had geen BY399. Maakt geen enkel verschil. In de stand zacht blazen doet ie niks en in de stand hard blazen, blaast ie zacht. Als ik zin heb zal ik het geval wel eens verder slopen, om te zien of ik iets kan vinden.

Bedankt zover.

Die gelijkrichter is ook nog heel??