Siemens haardroger MH 91101/01 FD

maartenbakker

Golden Member

Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 mei 2019 03:31:56 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zal dan een seriemotor inzitten, ben dat ook al eens bij een kappers model fohn tegengekomen. de diode is dan gewoon halve kracht draaien, halve sinus die eraf gaat. evengoed zou de motor dan op hoge stand nog moeten draaien, lijkt dus op te zwaar lopen ( vandaar de diode of/en weeerstanddraad overleden, te hoge stroom ) of een deel van de weerstanddraad is onderbroken, of schuifschakelaar stuk..

nu is parallel zetten bij 50Hz of bij 100kHz wel een verschil, bij die 2e lopen hogere stromen en t spul word veel warmer doorgaans.

meen idd dat de mfb 532 en 544 die constructie met 3 brugcellen hadden.

philips had intertijd niet veel keuze, er was pas net silucium, en wat er was aan dioden kon niet veel meer als 1A aan of het werd meteen erg lomp. philips had ook PE voedingen uit de 60's waar 8x inpersdioden inzaten. ding leverde max 4A maar dat model dioden kom je nu nog in autodynamo's tegen. toen mocht het nog geld kosten, die voeding bevat een kilo of wat koper, koelplaten voor de germanium torren zijn 4mm dik koperplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Er waren ook van die lange stapelde selenium bruggen met aftakkingen maar volgens mij werden die oa. door concurrent Siemens gemaakt. En dat kon natuurlijk niet die in een Philips apparaat te plaatsen. De andere koers die Philips insloeg was mooi te zien toen er Philips batterijen op de markt kwamen terwijl het bekend was dat die uit Japan kwamen.

RAAF12

Golden Member

Op 12 mei 2019 03:22:29 schreef maartenbakker:
Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

Ik weet niet of het een gelukje is. Meerdere malen open diodes gehad in de voeding van een K9. Nooit sluiting.

Ik vermoed slecht motortje, loopt zwaar of borsteltjes versleten.
@ Raaf: waren toch die groene diodes in de K9 toch die openraakte??

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 12 mei 2019 18:52:39 (33%)

RAAF12

Golden Member

Die groene BY127 idd, van die zwarte weet het niet meer zeker. Volgens mij waren die ook open als ze defect gingen.

Motortje was eigenlijk ook mijn eerste verdachte. Maar ik kan niet zo goed plaatsen waarom het defect dan tijdens gebruik zonder waarschuwing ineens optrad. Geen idee of de motor nu zwaarder loopt dan eerst. De motor heeft één plus en één min aansluiting.

De diode zat overigens met krimpverbindingen aan de verwarmingsspiraal.

Als de verwarmingsspiraal onderbroken zou zijn zou de motor naar mijn mening helemaal niet meer lopen, en niet slechts op één snelheid.

Mijn doel is overigens primair om de werking te snappen en de fout te vinden. Alternatief was direct weggooien. Het openen van de behuizing van dit "Porsche design" was overigens nogal lastig.

maartenbakker

Golden Member

Werking snappen zal het beste lukken door het schema uit te tekenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De werking heb ik inmiddels wel door. Erg eenvoudig. Het motortje is niet helemaal stofdicht. Ik heb het eens flink met WD40 ingespoten. Straks maar eens testen. Wel buiten, want ik weet niet of ik nu een vlammenwerper gemaakt heb, als de WD40 uit de motor tegen de verwarmingsspiraal geblazen wordt...

maartenbakker

Golden Member

WD40 is geen effectief schoonmaakmiddel en kan inderdaad brandbaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 mei 2019 03:22:29 schreef maartenbakker:
Ach, het kan ook wel want zo serieus is m'n motto niet, maar echt duurzaam is het zelfs niet als Philips het doet (die doen aan goed overdimensioneren met die brugcellen, maar alsnog zijn brugcellen wel een standaard vervangitem bij het opknappen van oude hifi zoals MFB-boxen waar er in sommige modellen 3 parallel staan die ook echt deels onderbroken raken - nog een gelukje, want bij Vestel gaan diodes altijd in sluiting).

Ik heb heel lang die vissenoog versterker gehad, de 22RH521. Daar zaten in de voeding ook van die groene BY parallel. In zijn bestaan is er 2x de eindtrap met driver vervangen en zijn 2 diodeparen vervangen door enkele dikke diodes.
Ik werd hem helemaal zat vanwege die krakende schakelaars voorop. Hij is na 30 jaar dienst de zolder op gegaan.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Stof gaat kleven aan de WD40, dus niet echt een goede oplossing.Daarnaast gaat het enorm vonken op de collector. Dus nu einde fohn??

Geen steekvlam en de haardroger doet het nog. Ik merk geen enkel verschil.

Vraagje:als ik punt B voed met 230V AC via een draadje vanaf punt A (situatie A), dan heb ik 230V AC op B. Maar wat krijg ik op punt B in situatie B, met een extra 230V via een diode, parallel aan dat draadje?

maartenbakker

Golden Member

Voor mijn overzicht is het misschien handig als je een compleet schema zou kunnen tekenen, ik zie het zo even niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de schakelaar regel je de blaassnelheid. Bij de stand "zacht blazen" loopt de 230V alleen via de diode naar de verwarmingsspiraal. En bij de stand "hard blazen" wordt er een draad parallel aan het pad via de diode bijgeschakeld, terwijl het pad via de diode ook in stand blijft.

Ik heb nu alleen de 230V direct op de verwarmingsspiraal en de motor blaast, maar niet hard.

Wat ik dus feitelijk wil weten is of het parallel zetten van 230V over een diode nog iets toevoegt, bv een hogere spanning op punt B. Dat 2x 230V parallel 230V blijft, dat weet ik, maar wat doet 230V AC parallel met 230V AC over een diode? Als eenvoudig werktuigbouwer heb ik werkelijk geen idee.

Hoeveel spanning krijgt de motor in vol bedrijf?? Wat is de werkspanning van de motor??

Beide vragen kan ik niet beantwoorden: Ik krijg de motor niet in vol bedrijf, ik kan er geen opschrift op lezen en ik kom er niet goed bij met mijn meetpennen zonder akelig dicht bij delen te komen waar ik kortsluiting kan veroorzaken, terwijl de opstelling niet erg stabiel is. Dat ga ik dus niet doen.

De diode heb ik vervangen door een BY255, het winkeltje op de hoek had geen BY399. Maakt geen enkel verschil. In de stand zacht blazen doet ie niks en in de stand hard blazen, blaast ie zacht. Als ik zin heb zal ik het geval wel eens verder slopen, om te zien of ik iets kan vinden.

Bedankt zover.

Die gelijkrichter is ook nog heel??

Uitgebouwd en gemeten. Het lijkt er inderdaad op dat de helft van de gelijkrichter in sluiting ligt. Tussen de ene wisselspanningsaansluiting en de plus meet ik 733 en tussen dezelfde wisselspanningsaansluiting en de min meet ik ook 733. Tussen de andere wisselspanningsaansluiting en de plus en min meet ik twee keer 0. Dit zou volgens mij verklaren waarom hij niet blaast in de stand zacht en zacht blaast in de stand hard. Of zie ik dat fout?

Je moet de 4 dioden elk apart uitmeten om zekerheid te hebben.
Dan pas weet je of die nog ok is, met diode stand van je multimeter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja, zo heb ik gemeten. En vlgs mij geeft mijn multimeter dan de Vf in mV.

Het is overigens een W04M gelijkrichter, 400V, 1.5A.

2x 0 is niet OK, vervang de gelijkrichter maar, dan gaat deze wel weer werken!

Ik ga de gelijkrichter niet meer vervangen, omdat ik er niet meer de effort in wil steken om de haardroger weer deels in elkaar te zetten om te testen. Dat de gelijkrichter de boosdoener was, dat geloof ik wel.

Mijn doel, er iets van te leren en de fout te vinden, is bereikt. En misschien heeft iemand anders er in de toekomst nog wat aan.

Ik heb overigens ook nog een weerstandsmeting aan de gelijkrichter gedaan. Van de twee diodes met een Vf van 733 mV heeft de ene een weerstand van net onder de 1 Ohm en de andere net boven de 5 Ohm. De twee diodes met een Vf van 0 hebben een oneindige weerstand. Ik verwacht dat de diode met 5 Ohm weerstand ook onderweg was te gaan hemelen.

Zo dichtbij en dan stoppen?? Zonde van onze tijd, en bedankt!

Het punt is dat die haardroger niet ontworpen is om voor een reparatie makkelijk te demonteren. En als je niet weet hoe die uit elkaar moet, omdat dat niet meteen te zien is, dan beschadig je zaken en hou je een haardroger over die er niet echt toonbaar meer uitziet en waarvan moeder de vrouw zegt dat ze een nieuwe wil.

Het gaat me dan te ver om bij het winkeltje op de hoek een nieuwe gelijkrichter te gaan halen en het ding weer in elkaar te zetten om te constateren dat ie het weer doet, om hem vervolgens toch weg te gooien.

Het is duidelijk dat de gelijkrichter defect is en op basis van het schema verklaart dat de symptomen. Daarmee ben ik tevreden en misschien heeft een ander er in de toekomst nog wat aan.

Bedankt voor het meedenken.