Schakelaar waarmee de stroom ingang bepaald word.

Beste mensen,

Ik zit met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

In mijn camper heb ik een startaccu en een huishoud accu. Hiertussen zit een relais, zodat de huishoudaccu opgeladen kan worden tijdens het rijden. Echter wil ik deze ook met een zonnepaneel of met campingstroom 220v met een accu oplader er achter kunnen opladen.

Dus heb ik 3 stroom ingangen:

1) Stroom van dynamo tijdens het rijden
2) Stroom van Zonnepaneel
3) Stroom van de camping 220v met een omvormer naar 12v.

Wat ik eigenlijk wil is kunnen kiezen tussen deze 3 opties doormiddel van een schakelaar. Echter heb ik aardig wat gezocht naar opties voor schakelaars, maar ik heb nog geen idee waarmee en hoe ik dit precies moet gaan realiseren.

Iemand tips, ideeën of advies?

Groet,
Autonoom
High met Henk

Special Member

Even ter info:

een alternator (dynamo) van je camper laad best wel behoorlijke stroom maximaal (100A is geen uitzondering mee) een keuze schakelaar met 3 standen maakt dit dus al heel beperkt.

ik zou iets automatisch maken aangezien je DC hebt: Gewoon dioden ertussen. Dat werkt prima!

Kun je alle 3 tegelijk hebben!
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Wat is het probleem wat opgelost moet worden?
Er zit ergens een relais. Hoe word daarvan de spoel bekrachtigd?
Waarom zou je dat relais door een schakelaar willen vervangen?
Met een schakelaar, je vergeet em een keer, en sta je met twee lege accu's.
Wat is de winst?
Lambiek

Special Member

Op 14 mei 2019 10:31:19 schreef Autonoom:
1) Stroom van dynamo tijdens het rijden
2) Stroom van Zonnepaneel
3) Stroom van de camping 220v met een omvormer naar 12v.

Je hebt drie opties.

1) Je gebruikt scheidingsrelais.
2) Je gebruikt Argo scheidingsdiodes.
3) Je gebruikt Argo fets.

Zie hieronder.
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/relais.html

Met relais of de Argo fet is het verlies minimaal, met de Argo diodes heb je +/- 0.7V verlies.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik heb de vraag nu 3x gelezen... maar... ik snap of zie het probleem wat opgelost moet worden niet. En het nut van een schakelaar eh... ook niet.
Je wilt kiezen tussen welke je wil opladen..
Neem 1 stekker en 3 stopkontakten, en kies welke je wil hebben..
Lijkt me simpel..
Als je een netvoeding kan gebruiken, zet je de stekker in het netvoedingskontakt als je gaat rijden dan wissel je m om...
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Als er dit soort https://stroomwinkel.nl/victron-cyrix-ct-combiner-relais-12-...-120a.html scheidingsrelais in zit hoef je niets te kiezen, bij mijn camper heb ik dezelfde stroombronnen zitten en ik hoef niets te verzetten, de stroombronnen zien alleen een accu en niet wat er op zit aangesloten.
Lambiek

Special Member

Ik ben absoluut geen expert in electronica, maakt het misschien wat lastig uitleggen wat ik nu eigenlijk precies wil bereiken.

Op dit moment heb ik twee accus met volgens mij dus een cyrix-ct relais ertussen. Zodat beide accus worden opgeladen tijdens het rijden.

Mijn bedoelding is dat de huishoud accu ook opgeladen kan worden door het zonnepaneel, en een acculader op 220v. Dit kan nu nog niet.

Mooiste zou zijn als er natuurlijk helemaal geen schakelaar of stopcontacten tussen hoeft. Het idee van een schakelaar was om het eventueel wat eenvoudiger te maken.

Maar ik denk dat het schema wat hier gepost werd, mogelijk nog wel is de oplossing kan zijn...

Mijn bedoelding is dat de huishoud accu ook opgeladen kan worden door het zonnepaneel, en een acculader op 220v. Dit kan nu nog niet.
Dan heb je het nu verkeerd om. De huishoudaccu moet zoveel mogelijk geladen worden door externe bronnen, want deze raakt leeg door aangesloten apparatuur.
De startaccu van de auto hoeft eigenlijk niet bijgeladen te worden omdat daar toch geen verbruikers opstaan. De startaccu word ook vanzelf gekoppeld aan het laadsysteem zodra het relais ziet dat de accu leeg raakt.
EricP

mét CE

Waarom kan dat niet?

Ik snap nog steeds niet welk probleem je probeert op te lossen...
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 06:21:57 schreef EricP:
Ik snap nog steeds niet welk probleem je probeert op te lossen...

Laden via een 230VAC lader kan sowieso, "als alles goed zit aangesloten" wat ik me nog wel voor kan stellen is dat als je er een zonnepaneel met bijbehorende solar lader op aansluit en als je dan de motor start de dynamo terug gaat leveren aan je paneel. Maar dat licht dan aan je solar lader, er zijn er genoeg waar bij dat niet kan.
Terug leveren aan paneel kan alleen als plus en min verwisseld wordt, heb eens gelezen dat het paneel dan warm wordt.