7805 in de auto

Op 15 mei 2019 11:18:40 schreef kris van damme:
Ook de massaverbindingen en de plaats waar dit gedaan wordt is belangrijk. Het zou zomaar kunnen dat de 7805 nog steeds naar 5V regelt voor zijn massa, maar jij een andere massa gebruikt die positiever wordt eens de motor draait (en de alternator overal stromen via de accu heen stuurt en dit oa door het chassis).
Goed meten en daaruit de juiste conclusies trekken is niet iedereen gegeven.......
Ook de massaverbindingen en de plaats waar dit gedaan wordt is belangrijk.
Goed aandachtspunt...
Als de massa van de 78XX en/of massa dashmeters en/of meetpunt niet op hetzelfde potentiaal liggen...
Als dat potentiaal dan ook nog eens met belastingstroom varieert wordt de kerstverlichting aangezet :-)

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 15 mei 2019 12:33:14 (12%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning


Hier een foto van de Charger...

1 vraag is nog niet goed beantwoord, en dat is of de kant en klare DC-DC Step-down Buck Converter 2A - 5V met USB die Lambiek voorstelde mijn fluctuaties oplost.

Als jullie gemerkt hebben ben ik technisch niet de meest onderlegde, ben beter in het bouwen van auto's :) en vond ik het leuk om wat te mccijveren met deze spulletjes. Als buck converter alles wegneemt ben ik happy en geholpen!

Thanks
Jeroen.
Zolang de exacte diagnose van uw probleem niet is gesteld kan niemand zeggen of een of ander ding het probleem gaat oplossen.
Eerst weten wat er loos is.
Dan pas kan er iets aan gedaan wordedn.
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 13:32:43 schreef Sixtyeight:
1 vraag is nog niet goed beantwoord, en dat is of de kant en klare DC-DC Step-down Buck Converter 2A - 5V met USB die Lambiek voorstelde mijn fluctuaties oplost.

Als je die goed aansluit zal het werken, maar of je de DC-DC Step-down Buck Converter daar moet kopen weet ik niet. Het was meer een link om te laten zien dat die dingen er ook zijn.

Persoonlijk zou ik het direct op de accu aansluiten via een zekering.

Je zou nog even kunnen meten tussen de pluspool en de minpool van je accu en tussen de pluspool en je chassis, daar moet geen verschil in spanning zijn.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Franssel

Golden Member

Op 15 mei 2019 13:45:26 schreef Lambiek:
[...]
Als je die goed aansluit zal het werken, maar of je de DC-DC Step-down Buck Converter daar moet kopen weet ik niet. Het was meer een link om te laten zien dat die dingen er ook zijn.

Persoonlijk zou ik het direct op de accu aansluiten via een zekering.

Je zou nog even kunnen meten tussen de pluspool en de minpool van je accu en tussen de pluspool en je chassis, daar moet geen verschil in spanning zijn( HOI wel liefst met enige belasting anders meet je geen verschil).

Dan raad ik altijd aan via het contactslot zoals het orgineel hoort , nooit rechtstreeks .
contactslot is al gezekerd .

indien een converter beter deze https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p23800...p;_sacat=0
99 cent pak gelijk een rezerve
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 13:51:08 schreef Franssel:
Dan raad ik altijd aan via het contactslot zoals het orgineel hoort, nooit rechtstreeks.

Dat kan ook, maar soms heb je een continue spanning nodig. Ik weet niet wat de TS wil.

contactslot is al gezekerd.

Maar dan zou ik toch de converter nog een extra zekering geven, contactslot is waarschijnlijk te zwaar afgezekerd.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Franssel

Golden Member

Op 15 mei 2019 13:57:35 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan ook, maar soms heb je een continue spanning nodig. Ik weet niet wat de TS wil.

[...]
Maar dan zou ik toch de converter nog een extra zekering geven, contactslot is waarschijnlijk te zwaar afgezekerd.
Ik dact dat TS 5V wil voor zijn instrumentarium toeren teller olie en brandstof meter enzo .
via contact slot heb je dan zekering na zekering als je er een bijplaatst .
bij gelijke bedrading hoeft dat toch niet .
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 14:00:20 schreef Franssel:
Ik dact dat TS 5V wil voor zijn instrumentarium toeren teller olie en brandstof meter enzo.

Oké, dat heb ik gemist dan. :)

via contact slot heb je dan zekering na zekering als je er een bijplaatst. bij gelijke bedrading hoeft dat niet.

Ligt er een beetje aan, als er een zekering voorzit van 10A of meer en je zet daar iets achter wat maar +/- 2A hoeft te leveren....

Kom nogal eens op schepen, daar wordt ook alles aan elkaar geknoopt, grote zekeringen, "als het al gezekerd is" dunne bedrading, één grote knij zooi. Als je ze er dan op wijst dat het gevaarlijk is krijg je te horen, het is toch maar 12 of 24VDC. Maar mensen vergissen zich erin hoeveel stroom er kan gaan lopen bij die 12 of 24VDC. Bij sluiting en te dunne bedrading en te grote zekeringen, wordt zo'n draad een schietlont. Met alle gevolgen.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Voor zelfbouw bestaat de K1823 van Velleman ook nog
https://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=8904
En ja ik weet dat lineaire oplossingen niet meer hot zijn. _o_



Ook de massaverbindingen en de plaats waar dit gedaan wordt is belangrijk.
Goed dat het hier aangehaald is. Belangrijk voor gelijk welke oplossing TS kiest.



Op 15 mei 2019 13:32:43 schreef Sixtyeight:
Hier een foto van de Charger...
Als bezitter van zo chique dinges mag je gerust schrijven: Hier een foto van MIJN Charger
Ik hoor hem al draaien ... op het ovaal in je achtertuin :-) :-) :-)
Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 14:37:32 schreef cj-tronics:
En ja ik weet dat lineaire oplossingen niet meer hot zijn. _o_

Ik vind dat er nog steeds niets mis mee is, al heb je wel wat meer verlies natuurlijk. :)
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
contactslot is al gezekerd .

Meestal zitten die zekeringen achter het contactslot (per afnemer), niet ervoor.
Er kan aanzienlijke stroom door zo'n slot lopen. Bij oudere modellen liepen gebruikers als achterruitverwarming vaak direct over het contactslot.
(heb bij een Citroen BX al eens een verbrand slot gehad. Geen wonder: na een tijdje aanstaan werd het slot voelbaar warm door de hoge stroom...)

Of die switcher het probleem oplost is onzeker: je weet tenslotte niet wat het probleem veroorzaakt. (een 7805 zou ook moeten werken)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Franssel

Golden Member

Op 15 mei 2019 14:46:43 schreef Arco:
[...]
Meestal zitten die zekeringen achter het contactslot (per afnemer), niet ervoor.
Er kan aanzienlijke stroom door zo'n slot lopen. Bij oudere modellen liepen gebruikers als achterruitverwarming vaak direct over het contactslot.
(heb bij een Citroen BX al eens een verbrand slot gehad. Geen wonder: na een tijdje aanstaan werd het slot voelbaar warm door de hoge stroom...)

Of die switcher het probleem oplost is onzeker: je weet tenslotte niet wat het probleem veroorzaakt. (een 7805 zou ook moeten werken)
mijn taunus had vanaf fabriek een 7805 alleen voor olie-benzine en temperatuur meter (heb ik nog een module van liggen met elco en diode).

gelukkig hadden echte auto's veel relais die aangestuurd werden om contact slot te ontzien .

Klopt ja dat contactslot , ik zie vaak bij "probleemcar.nl" dat franse auto's daar meer last van hebben , mijn vriend onlangs in zijn clio , was wel 600 euro kwijt omdat contactslot niet ontgrendelde .
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Mijns inziens gaf buzzy eerder al alles aan wat nodig is. Gewoon even meten, dan is 't duidelijk.

Iets wat Sixtyeight misschien ontgaan is: zoals doorgaans bij TO-220, is koeltab elektrisch verbonden met de middelste pin. Als je die direct ergens opschroeft, kan dus de "-" van de 7805 'meegetrokken' worden naar een andere potentiaal (afhankelijk van wáár op geschroefd). Op te lossen door montage met een TO-220 isolatie setje + middelste pen op juiste punt aansluiten.

Voor praktisch iedereen hier wel logisch, maar voor de leek misschien niet. Is immers ook niet te zien aan de buitenkant van een TO-220 (al staat het wel in datasheets).
Frederick E. Terman

Golden Member

Op 15 mei 2019 14:37:32 schreef cj-tronics:
En ja ik weet dat lineaire oplossingen niet meer hot zijn. _o_
Juist wel; dat was nu net het probleem immers! ;)

e: ↓ Hier niet, maar in het algemeen. <g>

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 15 mei 2019 18:22:07 (11%)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 16:14:04 schreef Frederick E. Terman:
]Juist wel; dat was nu net het probleem immers! ;)

Nee, dat was niet het probleem. :)

De 7805 zit in een heatsink en wordt niet te heet.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Heb je een idee hoeveel stroom er nodig is? Als er ook lampjes opzitten, kan de 1A van de 7805 al snel te weinig zijn. Voor de metertjes zelf *denk* ik dat het toch genoeg zou moeten zijn... Maar da's gokken.

Op 15 mei 2019 14:07:35 schreef Lambiek:
Kom nogal eens op schepen, daar wordt ook alles aan elkaar geknoopt, grote zekeringen, "als het al gezekerd is" dunne bedrading, één grote knij zooi. Als je ze er dan op wijst dat het gevaarlijk is krijg je te horen, het is toch maar 12 of 24VDC.


Algemeen: een zekering is in auto's om de bedrading te beveiligen: de zekering moet eruit vliegen voordat de bedrading vlam vat of zo heet is dat het iets anders aansteekt.

De Renault van mijn schoonpapa had steeds eruitvliegende 30A zekeringen (grote jongens die je ook in 80A kunt krijgen).
Bedrading uitgeplozen en het werd steeds verder uitgesplitst tot misschien maar 0,25mm^2, allemaal op die 30A zekering... Niet goed dus... (bleek overigens de voeding van de bougies te zijn die opengeschuurd was tegen het blok).

De boot waar ik nu op bezig ben heeft ONgezekerde 120mm^2 kabels (12V, 300Ah aan accu's)... Ik heb al veel zekeringen toegevoegd, maar voor de boegschroef laat ik het origineel, zonder zekering, alleen met een (al aanwezige, ik vermoed) thermische schakelaar. Die is al eens aangesproken en hersteld zich vanzelf: oud bakelieten behuizingkje en een 10x5mm koper strip die wordt losgekoppeld (denk ik) als ie te heet wordt.
(Polyester) Boten zijn 'veiliger' dan auto's denk ik: het 'chassis' hangt niet aan de massa, dus een doorgeschuurd kabeltje is niet meteen kortsluiting.
Op 15 mei 2019 15:39:55 schreef RetroTechie:
Als je die direct ergens opschroeft, kan dus de "-" van de 7805 'meegetrokken' worden naar een andere potentiaal (afhankelijk van wáár op geschroefd). Op te lossen door montage met een TO-220 isolatie setje + middelste pen op juiste punt aansluiten.
Ik kan me niet voorstellen dat er binnen de carrosserie van een auto grote potentiaalverschillen kunnen optreden.
maartenbakker

Golden Member

Zou ik niet te hard op vertrouwen. Tussen een willekeurige massadraad (bijvoorbeeld naar het instrumentenpaneel) en een willekeurig punt op het chassis kan best een flink verschil ontstaan. En denk ook aan de kerstboom-achterlichten die je soms ziet, waar bij het remmen de richtingaanwijzer gaat branden e.d. Dat komt ook door potentiaalverschillen in de massa (vaak gewoon een roestige schroef ter plekke, maar toch.

Verder is het ongeveer de enige verklaring als je bedenkt dat de 7805 niet heet wordt waardoor je oscillatie en overstroom wel kunt uitsluiten als oorzaak.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."