Beginnen met techniek leren

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoi hoi,
Ik ben zeer geïnteresseerd in natuurkunde/ scheikunde enzo, en ik dacht dat het leuk zou zijn als ik zelf eens dingen over techniek/elektronica ging leren. Ik zit er aan te denken een breadboard te kopen en wat oefenspulletjes zoals ledjes, timertjes en weerstanden. Ik heb verder eigenlijk geen idee waar ik het beste kan beginnen en daarom vraag ik jullie advies.

Ter informatie:ik ben 19, heb op havo nlt gehad waar we dus ook met breadboards hebben gewerkt en ben dus al redelijk bekend met de en/of poortjes maar moet deze kennis weer even bijspijkeren. Ik heb vwo kennis over scheikunde en natuurkunde maar dat is natuurlijk ook niet alles. (toevallig heb ik nu vwo examens)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en me vertellen wat ik echt moet weten voordat ik echte projectjes start.

Bedankt! Ik ga direct een boek bestellen, dan heb ik wat in mijn vakantie te doen :). Enig idee waar ik een goed breadboard vandaan kan halen en de 'starter'spullen? Ik ben me er bewust van dat het prijzig is (of kan zijn).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat wil ik niet tegenspreken. En inderdaad had T/S het over een breadboard dus zij (sic!)/hij is meer dan gemiddeld op hardware gericht. Toch wilde ik de optie aangeven omdat ze kan leiden tot snel resultaat en dat spreekt de meeste instappers nogal aan.

@T/S: ik denk niet dat er veel verschil in kwaliteit zal zijn tussen de breadbords van diverse aanbieders. Vermijd de allergoedkoopste en de allerduurste, dan zal het wel min of meer goed zitten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben een zij haha, en bedankt voor het advies. Ik heb net het Ebook gekocht die lambiek net linkte.

Ik hoop alleen niet dat het grotendeels bestaat uit de basis natuurkunde. Wet van Ohm, welke regels er gelden bij een serie en/of parallelschakeling enzo.

En ik wilde een breadboard omdat ik hier dus al enig ervaring mee heb, en omdat ik in de praktijk beter leer van fouten dan van fouten die ik op papier maak.

Verder had ik al wel rondgekeken voor een breadboard en natuurlijk kwam aliexpress in mij op, maar ik heb liever iets van kwaliteit.

Op 14 mei 2019 18:09:00 schreef RetroTechie:
[...]
Gewoon simpel / klein beginnen, dan is de benodigde kennis bijna 0. Met een projectje wat je interesseert. Hoe interessanter je het vindt, hoe meer je geneigd zal zijn iets af te bouwen / uit te vogelen waarom het niet werkt / benodigde kennis uit te diepen, etc. En dan je kennis / onderdelen voorraad / gereedschap / vaardigheden naar behoefte uitbreiden.

Daarom wilde ik ook beginnen met breadboards, omdat ik hier al wel het nodige van wist. Ik denk dat ik van hieruit inderdaad vanzelf wel een richting op ga. Verder ben ik altijd al goed in puzzelen geweest, dus met dingen uitvogelen was ik al vroeg begonnen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 mei 2019 18:13:31 schreef DK:
toch zou ik nog steeds gewoon iemand met dezelfde hobby zoeken hoor,
zelf alles gaan zitten uittobben lukt wel, maar duurt vele male langer

Nouja, daarvoor (daar tegen?) is dit forum eigenlijk ook... (Ik ben hier op mijn 14e binnengelopen en niet meer weggegaan - ik zit dus inmiddels langer wèl dan niet op co :P)

En ik ben ook gewoon begonnen met whatever me interesseerde en gaandeweg bijgeleerd wat daar voor nodig was. Er mislukte ook wel 's wat natuurlijk :P maar gewoon beginnen met iets wat je interessant vind is IMHO toch wel een heel goede methode om dingen te leren.

Op 14 mei 2019 19:08:15 schreef Naomihintum:
Ennuhm, wat houdt die "warranty void" in?

Dat is de tekst op het stikkertje dat precies over díe schroefjes zit, die los moeten om in het binnenste van een apparaat te kijken. Da' s handig, zodat je weet waar die schroefjes zitten >:)

(Nee, is bedoeld als verklikker dat de garantie vervalt als dat stikkertje beschadigd is. Het bij-effect van " Oh, dus daar zit dat schroefje" is onbedoeld...)

Op 14 mei 2019 18:01:31 schreef big_fat_mama:
En nogmaals: wat je bij de Chinese oom koopt hoeft niet slechter te zijn dan elders, alleen is het - voorlopig, toch - meestal goedkoper. Toegegeven: bij de Chinees kan men pech hebben, en dan is er niet al te veel verhaal want zwakke kwaliteit blijkt soms pas veel later, als de transactie niet meer kan herroepen worden.

Tsja, ik heb toch een aantal keren dingen gehad die niet aan de specificaties voldeden. Maar wel altijd op een dusdanig subtiele manier dat er eigenlijk niet over te klagen valt... (Stepdownmodules met een chip een enable ingang die hysterese zou moeten hebben... Zolang je die gewoon als module gebruikt heb je een prima stepdown. Zodra je die enable ingang wilt gebruiken, die op de module niet naar buiten is gevoerd, kom je erachter dat er geen hysterese op zit, of in elk geval flink minder dan de datasheet van die chip specificeert. Ander voorbeeld: de RFID-kaartlezers die alleen de meegeleverde kaarten lezen, maar niet de OV-kaarten die ze volgens de specificaties van de chip zouden moeten kunnen lezen.)

Maargoed. Dingen als pinheaders, "dupont wire" en losse connectors, schakelaars, etc. gaat vaak wel prima. (Hooguit smelten de kunststoffen van de pinheaders wat eerder bij het solderen, zijn de draadjes wat dunner, en halen de schakelaars wat minder cycli). Een Chinees breadboard zal vast net zo goed of slecht werken als datzelfde Chinese breadboard via een Europese verkoper...

Zolang je maar geen netadapters zelf gaat importeren... (Want dan moet je ze ook zelf testen op isolatieveiligheid en brandveiligheid enzo... Of je wil of niet, als je pecht hebt ondervind je automatisch wat er mee mis kan zijn. lygte-info.dk is een goede site die dat laat zien - er zitten ook prima goede veilige tussen, maar dan moet je dus mazzel hebben of zelf testen. Dat laat ik dan liever aan een Europese verkoper over. En de goedkoopste zooi is meestal wat mis mee, of eigenlijk, vooral op prijs ontworpen ten koste van alle andere eigenschappen, tot "niet ontploffen" aan toe.)

Begin gewoon ergens :P Zo te lezen komt het verder wel goed.

EDIT @bfm: Woordkeus! En je dan maar afvragen waarom er alleen lompe kerels in de techniek werken... Gut, waar zou dat nou door komen. Overigens niet persoonlijk bedoeld :P

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)