Stopcontact keuken

Goedenavond,

In de keuken van mijn appartement uit circa 1970 zit een stopcontact voor vermoedelijk een kooktoestel, echter heb ik geen idee wat voor aansluiting het is. Ik kan het op het internet ook nergens vinden.

Op het moment koken wij elektrisch op een normaal stopcontact, echter willen de stoppen er nog wel eens uit knallen als de groep te veel belast wordt. De hoop is dus dat dit speciale stopcontact op een aparte groep zit.

Kan iemand mij toevallig aan de naam van dit type stopcontact helpen? Foto met adapter voor schaal.

is dit in NL?

lijkt een stekker welke in liechtenstein en zwitserland wordt gebruikt.

https://www.snoerboer.nl/zwitserse-stekker-3-pins-wit.html

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 15 mei 2019 22:18:47 (84%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yes, dit is in Nederland. De Zwitserse stekker was ook de eerste ingeving van een vriend van me, echter als ik onderstaande site mag geloven zou daar gewoon een Nederlandse stekker in moeten passen, en dat doet het helaas niet zoals je kunt zien op foto 2.

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/j/

Type J wordt bijna alleen gebruikt in Zwitserland en Liechtenstein. [...] Type J kan maximaal 10 ampère aan en uiteraard past een Europese standaardstekker van het type C perfect in een contactdoos van het type J.

Die mdf plaat wegzagen dat je ruimte hebt, die doos uitvijzen met platte schroevendraaier uitvijzen en stopcontact of neusdoos plaatsen.

RAAF12

Golden Member

Ik zou de WCD wel bewaren als curiositeit. Waarschijnlijk zit en een gele lasdoos achter met weinig ruimte. Aan de bedrading is vaak te zien of het geschikt is voor een 16A groep. Maak anders een foto als de WCD eraf is en zet die aub even hier neer.

ik zou ook zeggen, eruit rossen dat oud geval en nieuwe erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor alle zekerheid de spanning even nameten!!
Die wcd,s Zijn in de jaren 40/50 gebruikt als twee fase 380 volt voor kookplaatjes en boilers. Ik heb ze wel eens gezien in een voormalig bejaarden tehuis.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nieuwe wcd klinkt inderdaad als een oplossing. Ik zal binnenkort eens kijken wat voor lasdoos en bedrading erachter zit en een foto maken. Het handigste leek mij namelijk gewoon de juiste stekker aan de kookplaat maken.

Goed dat je het zegt Hunebedbouwer, staat gewoon 230 op zoals op de foto te zien.

Ze zitten trouwens 25mm h.o.h. uitelkaar.

Is die middelste pen aarde?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ouderwetse 25A mono fase 230V of 2 fasen 400V wcd. Ik ken ze van Stotz Kontakt nog voordat die door BBC (Latere ABB) werden overgenomen en van Schuko. Wel een leuk stuk curiosa om te bewaren.

In het oostblok kom je ze ook nog wel eens tegen in een "moderne" uitvoering met twee lippen aan de zijkant voor nul en aarde.

Er is overigens iemand die dit spul verzamelt, gooi het dus niet zomaar weg.
http://www.plugsocketmuseum.nl

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In Nederland zou er voor een kooktoestel/fornuis een perilex gebruikt MOETEN zijn.
Die kan zowel voor een echte 3 fase aansluiting (3xfase, Nul en Aarde) als voor een typisch Nedelrandse fournuisaansluiting (2xfase, 2xNul en Aarde)
Inmiddels zijn de voorschriften wat aangepast zodat een andere wcd-steker ook toegestaan is.

Maar voor dat je verder gaat.
Is deze wcd 3 polig? Ik denk dat het bovenste en onderste gaatje het bevestigingsschroefje is.
Dan heb je dus 1 fase.
Dan is het vermogen van je kooktoestel van belang, dat moet je ergens op het typeplaatje kunnen vinden.
Volgende stap is, wat voor een beveiling in je meterkast gaat eruit, is dat 16 Ampere zekering of automaat?
En is die groep alleen voor je kooktoestel?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

In de openingspost vertelde TS dat het nu met een normale stekker zit aangesloten.
Dus 1 fase is genoeg.Je zou zelfs een gewoon opbouw wcd kunnen gebruiken.
Waarom een Perilex als je toch aan 1 fase 230 V genoeg hebt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het kan nog zijn dat het wcd meer als 16A is gezekerd, echter indertijd was een gewone groep maar 10A dus 16A voor t fornuis kan ook wel, maar dan was het een 2 pitter fornuis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 mei 2019 08:17:32 schreef mel:
In de openingspost vertelde TS dat het nu met een normale stekker zit aangesloten.
Dus 1 fase is genoeg.Je zou zelfs een gewoon opbouw wcd kunnen gebruiken.
Waarom een Perilex als je toch aan 1 fase 230 V genoeg hebt?

Die van de "normale stekker" daar had ik even overheen gelezen.
Maar nu willen de stoppen er nog wel eens uit knallen.
Dus zal er eigenlijk wat moeten gebeuren.

Maar de rest van de vragen van mij blijft bestaan.

Daarna kan ik misschien een gericht antwoord geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Er zijn idd van die 2 pitter kookdingen die je gewoon op een WCD kan zetten. En ja als het bij de groep zit waar toevallig iets anders op zit wat stroom trekt, dan kan de zekering er uit gaan.
Dus een aparte WCD voor het kookgeval is waarschijnlijk een aparte groep.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 mei 2019 22:03:21 schreef prime95:
De hoop is dus dat dit speciale stopcontact op een aparte groep zit.

Dat zou je kunnen zien aan de groepenkaart die in je meterkast hoort te hangen. En anders even uitzoeken. Groepen stuk voor stuk uitzetten en dan kijken wat je kwijt bent.

Deze afwijkende wcd was er voor om geen zwaardere aansluitingen op algemene groepen 10 of 6 Amp aan te sluiten,ik denk nog van voor de perilex wcd.
De eerst bewoner had waarschijnlijk zo,n apparaat in bezit en moest weer worden aangesloten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

het perilex wcd is van de 60's meen ik, dit is dus de voorloper nog. toen had men 1x 16A hoofdzekering nog, met 1 of 2 zekeringen 6 of 10A. pas toen landelijk de hoogspanningsnetten werden aangelegd eind 60's werden de aansluitingen in huizen ook wat zwaarder. in de tijd van de lokale centrales was het niet ruim, ondanks dat er nog zat wijken zijn waar de wijk voedingskabel bijna 90 jaar oud is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

16 A voorzekering heb ik nog nooit gezien, wel 20 of 25.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik meen dat 25A in de 40's niet overal standaard was, t zal eerder 20A zijn geweest dan immers waren 16A zekeringen er nog niet, dat was 15A vroeger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 16 mei 2019 14:02:28 schreef mel:
16 A voorzekering heb ik nog nooit gezien, wel 20 of 25.

Ik wel, in oude huisjes met nog vertint katoen...
Heiloo oa..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb het ook meegemaakt. Huis in Noord-Holland, bouwjaar 1938. Twee onder één kap.
Voeding kwam bij de buren binnen, afgezekerd met 25A. Door de muur heen naar ons toe, zekering 16A en na de meter 2 groepen van 10A.

heb ook weleens een hoofdzekering vervangen ergens, die was al eerder stuk gegaan, men had er toen 16A traag ingezet. die had het toch jaren volgehouden, er hoorde 25A in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Terug van een weekendje weg, dus ik zal wat vragen beantwoorden in deze lange post :p;

Ledlover;

Is die middelste pen aarde?

Goede vraag, is er een makkelijke manier om te controleren (verschil aarde of nul)?

Dominic;

Ouderwetse 25A mono fase 230V of 2 fasen 400V wcd.

Hij zit op een aparte groep met 16a zekering. Het type kan ik nog steeds nergens vinden op internet. Wellicht jij wel? In ieder geval leuk om te zien dat er nog iemand is die dat soort spul verzameld!

Toeternietoe;

Is deze wcd 3 polig? Ik denk dat het bovenste en onderste gaatje het bevestigingsschroefje is.

Wat je zegt klopt, 2 schroefjes, 3 gaten voor een stekker.

Volgende stap is, wat voor een beveiling in je meterkast gaat eruit, is dat 16 Ampere zekering of automaat?
En is die groep alleen voor je kooktoestel?

16A zekering op een aparte groep voor dit stopcontact.

mel;

Dus 1 fase is genoeg.Je zou zelfs een gewoon opbouw wcd kunnen gebruiken.

Dit is voor mij het ideaalste gezien het toch 16a is en ik nu ook op 1 fase kook. Volgensmij loopt daar ook maar 1 fase naar het wcd toe.

En ja als het bij de groep zit waar toevallig iets anders op zit wat stroom trekt, dan kan de zekering er uit gaan.

Dit is precies het punt dat ik het kooktoestel op het 'verborgen' stopcontact wil hebben.

Hunebedbouwer;

De eerst bewoner had waarschijnlijk zo,n apparaat in bezit en moest weer worden aangesloten.

Zeer grote kans. Als ik het zo lees is dit stopcontact extreem oud. De vorige bewoner heeft hier vanaf de bouw van het complex gewoond en was een man van 70+. Zouden zijn kinderen o.i.d. speciaal voor hem deze wcd overgezet hebben?

Gezien het een huurappartement is heb ik voor de grap ook maar even het woonbedrijf een bericht gestuurd. Zij hebben het verzoek doorgestuurd naar de beheerder en die sturen eventueel een monteur langs om het te vervangen :)

Dat blijven natuurlijk commerciele instellingen, dus er bestaat een grote kans dat ik uiteindelijk zelf nog mag gaan hobbyen. Dan ga ik alles open schroeven.

Wordt vervolgd!