Elobau Veiligheidsrelais

Goedemorgen,
Vraagje: Ik heb een zaagmachine waar een defect Elobau veiligheidsrelais in zit. En wel de Elobau 463131. Volgens Elobau benelux zijn er leverproblemen met deze relais en kunnen ze geen levertijd aangeven. Nu ben ik dus op zoek naar een 1 op 1 uitwisselbaar alternatief. Ik hoor graag van jullie! Bvd!

ding eens open maken en zien wat er stuk is, er zit niet veel in, 3 relais , brugcel, elco, dioden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Er zit bijna niks in.Weet je zeker dat het ding stuk is?
Ik denk eerder een of ander extern kontakt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als ik er tegenaan tik begint de zaag pas te draaien...(soms)

mel

Golden Member

Relais(kontakt) kan blijven hangen, dat is idd een mogelijkheid.
Maar is er geen ander merk die je kan inzetten? Zo erg hoogstaand is het ook weer niet.
Desnoods aparte relais.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Prijstechnisch kan het ook lonend zijn het ding eens open te maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik zou idd het liefst gewoon een zelfde soort relais van een ander merk monteren. Wie kan mij vertellen welk merk/model dezelfde specificatie's heeft?
Het is voor een klant, dus ik betaal liever wat meer voor een nieuwe dan veel tijd steken in een reparatie die wellicht niet helemaal lukt.

[Bericht gewijzigd door F3 op donderdag 16 mei 2019 16:21:19 (32%)

GJ_

Moderator

Met losse relais gaan klooien of zelf repareren zou ik afraden als het bedrijfsmatig gebruikt word. Dat is wettelijk verboden en als er iemand met z'n kop klem komt te zitten ga je nat.

Dit relais mag niet meer worden verkocht voor nieuwbouw. Voor vervanging zou nog mogen, maar of Elobau ze überhaupt nog maakt is maar de vraag. Het beste zoek je dus inderdaad een vervanger.

Daarvoor is het wel handig als je ook het aansluitschema er bij hebt van de machine. Dus niet het principeschema wat op de zijkant staat afgedrukt.

Ik heb helaas geen schema van de machine. Er zijn 2 (4 draads) deur sensoren aangesloten op het relais en positie 1, 2, 3 en 4 zijn aangesloten. Zie foto bijlage.

GJ_

Moderator

Je hebt dus een relais op 24Vuc met één veiligheidsuitgang en geschikt voor twee sensoren. De sensoren hebben drie maakkontacten in serie staan.
Dan is jou kast ook nog eens voorzien van geen ruimte :-) Het relais is 25mm breed en veel meer ruimte is er ook niet.

Een echte vervanger voor dit relais ken ik niet, het is ook een raar ding. De uitgang is één kanaal, maar aan de ingangszijde is ie drie kanaals. Uiteindelijk blijft het toch maar een CAT I en niks meer.

Ik zou hem vervangen door willekeurig welk veiligheidsrelais, die CAT I word namelijk door ieder relais ondersteund. Zelf gebruik ik voor de eenvoudige dingen standaard de Euchner ESM-BA301, die kan je hier voor gebruiken. Die is ook 24Vuc en maar 22,5mm breed. De overige maten moet je zelf even controleren.

Van de vier draden van de sensoren gebruik je dan alleen de bruine en de witte. Die zet je met elkaar in serie op één kanaal van het relais. De reset doe je met een draadbrug automatisch.

Dankjewel GJ! Hier heb ik wat aan!