Miele koel/vries kast, vriest wel maar koelt niet meer goed.

Waneer de koelkast aanstaat werkt de vriezer wel maar wordt het in de koelkast niet kouder dan een 10 graden (termostaat op max) het wordt dan in de vriezer dan een -20 graden.

De achterkant van het koelgedeelte bevriest wel dus je zou zeggen dat het systeem werkt en dan ook koud zou moeten worden in de koelkast, maar niet dus,

Het is een miele k 328-s, 120wat (dus al een jaartje of 20 oud ?)
koelmiddel r12 k 130g
rubbers zijn goed
thermostaat slaat aan/uit
achterkant kast schoon/stofvrij
maakt geen rare geluiden.

Iemand een idee waarom de temperatuur niet verder zakt in het koelgedeelte ?

Tja. Een koelkast werkt door een element koud te maken. Vroeger zat dat element open-en-bloot in het koeldeel, maar tegenwoordig wordt die in de achterwand verwerkt. Dan is de hele binnenkant van glad plastic zodat je hem makkelijk schoon kan maken.

Dus: Als de achterwand netjes "onder nul" wordt, dan kan er wat mij betreft niets anders aan de hand zijn dan dat er te veel warmte uit de omgeving de koelkast inlekt.

Heel eventueel is er een koel-spul-lek. Met "te weinig, maar niet niks" zou ie suboptimaal kunnen koelen en dan dus net de achterwand tot "iets onder nul" kunnen krijgen maar "niet genoeg". Als dit het geval is dan zou ik verwachten dat de compressor de hele tijd blijft draaien maar het niet voor mekaar krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew De achterkant is hier ook glad, dus het koelelement is wel weggewerkt in de achterkant, omdat waterdruppels tegen de achterkant bevriezen kan ik zien dat hij wel koelt.

Maar wat je zegt zou een reden kunnen zijn, dat hij te weinig koelmiddel heeft om het koelgedeelte voldoende te koelen (zo tegen de 5 graden)

Ik heb begrepen in andere topics dat het koelmiddel begint in het vriesgedeelte en vandaar naar het koelgedeelte.

Compressor werkt wel goed volgens mij, blijft niet doordraaien.

Thermostaat defekt (te snel afspringen kan)
Gas raakt op kan ook maar dan zou hij door moeten blijven draaien.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op donderdag 16 mei 2019 14:25:56 (66%)

Op 16 mei 2019 11:40:51 schreef rew:

Dus: Als de achterwand netjes "onder nul" wordt, dan kan er wat mij betreft niets anders aan de hand zijn dan dat er te veel warmte uit de omgeving de koelkast inlekt.

Aan de zijkant voorkant binnenkant zit een erg warme plek, waarschijnlijk de winter beveiliging ? koelkast staat in bijkeuken maar daar is de temperatuur nu ongeveer 19 graden.

@Multivibbbbrator thermostaat springt wel aan/uit, hoe kun je weten of dit bij de juiste temperatuur gebeurt ?

Ging even iets fout bij de quote van rew.

Anoniem

Op 16 mei 2019 12:29:56 schreef Kai64:
...omdat waterdruppels tegen de achterkant bevriezen kan ik zien dat hij wel koelt.

Zowel -5°C als -20°C vormt bevroren waterdruppels... alleen is dat een groot verschil in koelvermogen
Als er in je vriesvak een ijsklomp verschijnt die er voorheen niet was is er te weinig koelmiddel
Bij voldoende koelmiddel neemt de verdamper over de hele oppervlakte warmte op.
Bij te weinig koelmiddel is dat enkel in de buurt waar het koelmiddel wordt ingespoten en daar vormt zich een ijsklomp

maartenbakker

Golden Member

R12 betekent bij Liebmiele toch wel dat hij eerder 30 jaar is dan 20, maar het zijn vrij degelijke apparaten.

Een lek denk ik niet onmiddelijk aan omdat hij naar mijn idee constant zou blijven doordraaien in een poging om op temperatuur te komen. Ik zou dus beginnen bij de thermostaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik sluit me bij Maarten aan, het dooipunt van de thermostaat is verlopen, bekend euvel en zeker de moeite waard om te vervangen!! Is een R12 kast wat betekent dat compressor het op zijn "gemakkie" doet enigste nadeel is dat de isolatie wat minder is...

@anoniem015 Daar heb je gelijk in, maar in de 2 vriesvakken zitten geen ijsklompen. Ik had hem net ontdooid, laatste keer was ongeveer 6 maanden terug, maar er was weinig ijsaangroei, onderste vak iets meer maar ontdooien was zo gedaan.

Die warme plek in de koelkast zal ook niet helpen de temperatuur laag te houden, ik las dat sommige liebherr koelkasten dit probleem ook hadden,die strook wordt volgens een poster rond de 25 graden, heeft te maken dat de koelkast aanslaat wanneer de buiten temperatuur te laag wordt...plek blijft ook warm wanneer de kast niet koelt.

@maartenbakker Tblijft toch een miele he :) is dan de thermostaat sensor niet goed, of een slechte verbinding ?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:37:46 (1%)

@smd is de thermostaat makkelijk zelf te doen ? of beter te laten doen. Wat is een dooipunt precies ?

Jahoor, is vrij gemakkelijk zelf te doen. Op de thermostaat staat een nummer en aan de hand van dat nummer kan er een nieuwe besteld worden ( of alternatief DMV lengte capillair)
Dooipunt is als volgt: Koelkast verdamper krijgt ijsvorming om te gaan koelen tot een zekere waarde ( -10 voor stand 1 en -23 voor laatste of stand 6) en slaat af. Daarna wacht de thermostaat dat verdamper rond de 6 Graden of sommige thermostaten 3 Graden. verwarmd is en cyclus start opnieuw, Dat is het dooipunt.

@smd Bedankt voor je uitleg, als iets gewoon werkt verdiep je je niet in die dingen...behalve als het opeens niet meer werkt :)

Ik had al een vervanger gevonden voor de thermostaat (nog niet besteld) en gekeken hoe te vervangen, is inderdaad niet moeilijk. Ik had de capillair van de miele die tegen de achterwand zit al even los gemaakt om te zien hoe dat in elkaar zit.

Zoals ik zei had ik de miele net schoon gemaakt en ontdooid, heb toen alles in de 2e koelkast gedaan, de temperatuur metingen waren dus in een lege koelkast (thermometer in een glas water).
Las dat dat foute metingen kan geven en de koelkast niet aanzet te gaan koelen (klopt dat ?) heb de kast dus weer gevuld en een paar grote flessen gevuld met water er bij gezet en de miele laten koelen.

Miele blijft nu wel door koelen tot ongeveer 5-6 graden !! heeft wel een uur of 3 geduurd.

Weet nu niet of het komt omdat ik de capillair los en vast gemaakt heb, of omdat ik de koelkast weer gevuld heb, of dat het stom toeval is.

Had ook even een vest tegen die warme plek gestopt om te kijken of daar het probleem zat, maar hij blijft ook koelen zonder.

Miele koelkast werkt nu goed, dus iedereen nog bedankt voor het meedenken en de conclusies dat het niet aan het koelsysteem zelf lag.

Valt me nu wel op dat de kast vaak moet koelen en er nogal temperatuur verschil zit in de koelcyclus..gaat van zeg 5 graden naar 8-9 graden koelt dan weer naar een 5 graden.

Er staat 120 W op het label, maar als ik op de "slimme meter" kijk zie ik dat hij gemiddeld een 100 watt gebruikt, weet niet hoeveel uren van de dag hij in werking is (is wel achter te komen met meter) maar dat tikt aardig aan, zal ook komen zoals smd al zei door een slechtere isolatie in vergelijking nieuwe A+++ kasten.

Schijnt dat er met na isoleren nog wel een procent of 20 te winnen valt, maar of dat nu de moeite waard is, staan wel leuke videos van op youtube :)

Anoniem

Schijnt dat er met na isoleren nog wel een procent of 20 te winnen valt, maar of dat nu de moeite waard is, staan wel leuke videos van op youtube :)

De bovenkant en beide zijkanten van een vrijstaande diepvries uit de jaren 70-80 ooit eens bekleed met gladde isolatieplaat van 2cm.
Aan-uit cyclus was erna duidelijk gunstiger :-)

Isolatie is de meest bepalende factor voor energielabels bij koel en vrieskasten

Denk ik ook, door isolatie tussen de condensator en kast, en achter de compressor kun je alleen al een 20 % besparing halen..moet je wel zorgen dat de ventilatie goed blijft.

In deze video laat iemand zien hoever je kan gaan met na-isoleren
https://www.youtube.com/watch?v=dU2-Qm45OHg

Mooier wordt het er niet op :)

goede middag
Is uw Miele een No Frost toestel,
Zo Ja bekijk eens of de ventilator nog draait
Als je deur sluit moet je normaal gezien deze horen draaien
Hoor je dit niet probeer eens te ontdooien

Ronald45

Golden Member

Op 17 mei 2019 22:15:27 schreef Kai64:
Zoals ik zei had ik de miele net schoon gemaakt en ontdooid

@pat 16 Nee het is geen no-frost koelkast...kast is al een jaar of 25-30 oud.

Waar ik nog niet uit ben is die warme plek aan de binnenkant koelkast, lijkt me ook niet erg energie efficient .

Zoals ik hier eerder schreef, plek zit aan de voorkant van de zijwand, is ongeveer een 10x20 cm, heeft dus ook niks te maken met de compressor of condensator lijkt mij.

Ik vond dit op internet, weet niet of de link mag maar om het te verduidelijken.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/liebher…

Zoals ik begrijp zijn liebherr en miele zo ongeveer hetzelfde, vandaar.

Anoniem

Het is wel zo dat de koelleiding (uitgang condensor?) rond uw deur loopt om te verhinderen dat de deurrubber vastvriest.
Maar dat is eigenlijk niet voelbaar.

Zit de compressor niet onder die warme plek?

Zou het niet einde verhaal zijn met de isolatie van je kast.
Als daar vocht inkomt dat gaat bevriezen / ontdooien / ....
En dat lukt ontzettend goed met die blinde verdampers...
die daar dat vocht ook nog eens gaan roesten :S

Ik vermoed dat thermostaat een eigen leven leid, dat kan best na zo'n tijd en even loshalen capillair. Thermometer in een glas water geeft het gemiddelde van de temperatuur, dus...afwachten.

@anoniem015 Nee de compressor zit aan de achterkant, de warme plek aan de voorkant.

Ik wist niet dat in het gesloten systeem de koelleiding rond de deur loopt, de warme plek zit wel achter de deur, maar het is maar op een plek warm...niet lauw maar echt warm.

@smd De plek was al warm voor het loshalen capillair, thermometer staat al in een glas water en geeft de goede temperatuur aan, thermostaat werkt steeds prima (fingers crossed :))

Volgens liebherr zou het een warmte paneel zijn om er voor te zorgen dat de koelkast aanslaat bij een te koude omgevings temperatuur.
Quote van liebherr site (zie link vorige post)

"Compartment liner of the refrigerator becomes warm inside at the front right or left. (Refrigerators with freezer compartment and winter heater)

Various refrigerators with a winter mode have a foamed-in radiant panel heater on the inside left or right wall (depending on the model). When the winter mode is activated, the heater has a heat output of approximately 7W. This causes the interior to heat up. When the appliance is running in low ambient temperatures of 10°C – 16°C or 10°C – 18°C, this heating is necessary in order to ensure that the appliance operates correctly. If the heater is not activated, the freezer compartment may not freeze properly.
"

Punt is dat het warm blijft..ook als de koelkast niks doet en de buiten temperatuur hoog is.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:37:57 (0%)

Anoniem

Volgens liebherr zou het een warmte paneel zijn om er voor te zorgen dat de koelkast aanslaat bij een te koude omgevings temperatuur.

Het is wel zo dat koelkasten met een vriesvak niet aanslaan als die in een te koude omgeving staan.
Nooit geweten dat fabrikanten dat zo oplossen, dus ik steek ook nog wat op.
Maar ik zou toch denken dat het niet permanent aan staat...
Wie schakelt dat element? Ook de thermostaat? Een aparte thermostaat?
Wie weet meer hierover?

Ik heb de kast maar weer eens even naar voren gehaald om te kijken hoe dat daar allemaal inmekaar zit :)

Ik zie de hete leiding (hoge druk ?) uit de compressor onder rechts de kast in gaan, op de zelfde plaats komt de leiding ook weer uit de kast en gaat dan warm over in het condensator rooster, waarna het dan uiteindelijk via de verdamper onder lage druk de koelkast weer in gaat...als ik het goed heb.

Ik wist niet dat die hele leiding door de kast gaat om de rubbers vorstvrij te houden, lijkt mij wat overkill.

De koel vrieskasten met een te lage omgeving temperatuurbeveiliging werken meestal met het lampje aan de doen, liebherr doet dit met een verwarmings paneel in de zijkant van 7 watt.

Ik heb met miele gebeld en die zeggen dat er een knop/schakelaar bij de thermostaat zit om het in/uit te schakelen, van liebherr weet ik het niet, bij deze miele zit geen schakelaar.

Ik vermoed dat bij de warme plek gewoon een slecht stuk isolatie zit, of dat het zo bedoelt is door miele, iets anders kan ik er niet van maken :)

De ontdooi verwarming staat in serie geschakeld met compressor. Als thermostaat uit is, is dit het geval. Als thermostaat aan is, is de verwarming overbrugd. Deze word tegenwoordig niet meer gebruikt IVM energieklasse.