E & A beurs

High met Henk

Special Member

sorry, maar waar je hier als elektronicaman gewoon een normaal tot minimaalloon krijgt, werken 10 chinezen/indiërs gewoon 2 maanden voor.

en die zijn echt niet heel veel dommer als wij (soms zelfs slimmer)
ik ben niet voor niets les gaan geven: Zag dit al beetje aankomen.

je moet bergen kennis hebben om minimaal betaald te krijgen.

In de industrie zijn ze wel blij als je iets kan fixen. En dan maakt het niet uit wat het allemaal kost.

Maar het ging over de beurs: ik vond het echt flink tegenvallen dus.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben dinsdag ook even geweest. Eigenlijk voor een seminar die Itho Daalderop gaf, gezien ik voor hun de SW van de warmtepomp heb geschreven en het daar een beetje over ging.
Buiten die seminar vond ik de lezingen erg bedroevend. Waste of time.
De beurs zelf ook niet heel spannend. Eigenlijk wist ik het al, maar toch bevestigde mijn bezoek alweer wat ik wist.
Voorheen toen ik nog bij mijn werkgever werkte was het vooral even handjes schudden bij al je leveranciers, want iedereen kent je dan wel als bedrijf.
Dit jaar ben ik als freelancer begonnen en was het tegenvallende bezoek gewoon een relatief dure dag ;)
Ach... Toch weer een elektuur voor in de leesbak en een stuiterbal voor de kinderen rijker ;)
Ben 2 jaar geleden naar Electronica in München geweest. Dat is dan een stuk interessanter, ook al is het vooral deze beurs maar dan 100 pcb leveranciers etc.
Wil zelf graag nog een keer naar Embedded World. De Nederlandse beurzen zijn niet meer interessant. En van die FHI wordt ik helemaal koekoek aan spam die ze versturen

Op 16 mei 2019 21:27:11 schreef SparkyGSX:
wat betekend dat de markt geweldig is voor de werknemers.

Nee hoor want als je te duur bent trekt men gewoon naar het buitenland. Genoeg firma's in India en China die hun diensten voor veel minder aanbieden. Misschien dat het een geweldige markt is in sommige regio's maar werkgevers houden nog steeds de hand op de knip als het gaat om ervaren en geschoolde techneuten. Alleen grote bedrijven die wat doen voor de overheid/banken/verzekeraars hebben het geld in overvloed.

This is the world we know best, the world of madness

Op 17 mei 2019 00:26:42 schreef Blackfin:
[...]
Misschien dat het een geweldige markt is in sommige regio's maar werkgevers houden nog steeds de hand op de knip als het gaat om ervaren en geschoolde techneuten.

Exact waarom ik mij nu na 15 jaar elektronica/meet&regel/energietechniek in de industrie nu aan het omscholen ben naar een totaal ander beroep. Toen ik jaren geleden aan mijn opleiding begon was het nog "banen voor het oprapen", "goed betaald krijgen als vakman" en "toekomst in industrieële automatisering en elektronica" en meer van dat soort termen maar dat is een wassen neus gebleken, zeker de afgelopen paar jaar met de crisis. Werkgevers willen vanalles maar fatsoenlijk betalen ho maar.

Ik heb werk zat. En dan hebben we het dus over elektronica ontwikkeling in Nederland. Het betaalt ook prima.

Op 16 mei 2019 22:43:41 schreef High met Henk:
sorry, maar waar je hier als elektronicaman gewoon een normaal tot minimaalloon krijgt, werken 10 chinezen/indiërs gewoon 2 maanden voor.
[..]
je moet bergen kennis hebben om minimaal betaald te krijgen.

Ik kan me hier niet echt in vinden. Er wordt nog steeds veel ontwikkeling gedaan in Nederland. En dat is dan misschien niet de gemiddelde consumenten-apparatuur, maar wel als het "nieuwe" dingen zijn, zoals het hele IoT gebeuren waar er een hoop op zijn ingesprongen. Maar ook elektronica voor industriële, militaire, of anderszins niche toepassingen wordt hier nog veel gedaan. En daar krijg je gewoon boven-modaal voor betaald.

ik ben niet voor niets les gaan geven: Zag dit al beetje aankomen.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een leraar veel beter betaald krijgt dan een (sr) hardware engineer, maar misschien vergis ik me daar wel ontzettend in?

De reden dat techneuten geen over-the-top-salaris hebben, is omdat ze daar doorgaans zelf niet genoeg aan doen. Een gladde verkoper zorgt dat hij bij het aangaan van z'n contract al prachtige voorwaarden heeft en gaat elk jaar mekkeren bij de baas om nog wat meer geld. Techneuten denken: ach, het is wel goed zo toch? Die vinden zichzelf geen ton per jaar waard.

Ik ken 2 concrete voorbeelden van techneuten uit m'n omgeving die van baan wilden wisselen, en bij het opzeggen bij de oude baas gelijk een loonsverhoging van €1000 resp. €1250 in de maand in het vooruitzicht kregen als ze zouden blijven. En dan vroegen ze dus nergens om zelf, want ze waren al aangenomen bij de nieuwe baan. Zo hoppa even ELKE MAAND €1000 erbij. Dat had er dus al die tijd al ingezeten, en dat ze zo onmisbaar waren hadden ze zich nog nooit gerealiseerd. De baas kennelijk wel, maar die had het al die tijd niet nodig gevonden om daar zonder aanleiding zelf over te beginnen.
In beide gevallen zijn ze overigens tóch naar die nieuwe baan gegaan.

Maar het ging over de beurs: ik vond het echt flink tegenvallen dus.

Helemaal mee eens. Ik was er dinsdag en van mij hoeft het niet meer. De seminars had ik van tevoren online al even de inhoud van bekeken, omdat dat misschien kon beïnvloeden welke dag ik het bezoek zou plannen. Maar het waren van die 13-in-het-dozijn praatjes dus daar heb ik me sowieso niet voor aangemeld.
Ik moest met 1 bedrijf nodig weer even de banden aantrekken, dus wat dat betreft is het me nog net het bezoek waard geweest omdat dat net even wat makkelijker praat dan over de telefoon.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hebben er meer mensen problemen met de FlexKlok gadget? Zie ook dit topic. Ik dacht dat het aan mij lag, maar begin te vermoeden dat er met programmeren iets verkeerd is gegaan.

Die van mij is op dinsdag geprogrammeerd (misschien is het op vervolgdagen beter gedaan?)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het wordt inderdaad steeds steeds minder interessant voor de kleinere elektronica bedrijven merk ik vooral de laatste jaren.
Toch niet voor niets geweest;
We waren al een tijdje op zoek naar een leverancier die speciale printen op klantenspecificatie kon maken, ook in kleine oplagen.
Dus b.v Rodgers laminaat, Kapton, burried cavities, ultra high vacuum compatible, in-pcb bondings etc.
Uiteindelijk gevonden op deze beurs.
Het bedrijf heeft op hun website alleen het standaard PCB programma van 12 in een dozijn dus die was ons nooit opgevallen.
Bleek dat ze vrijwel elke print kunnen maken naar de wens van een klant.
En ja, dat kost wel wat, maar falen is duurder.

If you want to succeed, double your failure rate.

Naar Wurth had je niet zolang hoeven zoeken toch. Maar zij kunnen het wel ja.

Over banen in NL: als je als ontwikkelaar niet een fatsoenlijke baan vindt hier, dan ligt het echt aan jezelf hoor. Alle ontwikkelaars zitten te smeken om personeel. Overal waar je je meldt liggen de contracten al klaar, bij wijze van spreken. Nou kan ik me voorstellen dat het met een MBO diploma wat lastig wordt inmiddels, maar met HBO+ zit je gebeiteld nu.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Ik ben tijdens crisis (2008) gestopt in pcb's profi..

En toen les gaan geven. Nu terug in maritieme elektro. De verdiensten zijn in beiden beter als destijds in elektronica. En concurrentie globaal is stukken minder.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Hetzelfde geldt voor de medische sector een vriend doet nog maandelijks klussen op de grote vaart. Leuke uurlonen betalen ze, inkomen ligt boven 150.000 US dollars p/j voor een trauma arts.

Op 17 mei 2019 18:16:07 schreef Jochem:
Was dat Würth?

Als je die niet eens kent heb je ook geen verstand van (de) elektronica(markt).
Würth zit veel in inductieve passieve componenten zoals transformatoren en spoelen.

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 17 mei 2019 19:23:48 (12%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

@raaf: Dat is in 2 opzichten appels met peren:
1. Je hebt het over de US, daar liggen de kosten totaal anders dan in NL
2. Een trauma-arts vergelijken met een eca-engineer. Tja...

@HmH: pcb designers zijn zeer gewild in Twente, maar vast ook regio Eindhoven. Salaris schat ik rond 3000,- broto/mnd en de goeie tot 6000,-

Oh, en over de beurs: ik denk dat het wel eens een kwestie van geld kon zijn. Als een bedrijf daar wil staan is dat erg kostbaar. In een tijd waar de marges erg klein worden gaat dat wel meespelen. Stand-kosten, materiaal, voorbereiding, tijd, ....

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 17 mei 2019 19:19:31 (28%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Nee ze betalen overal in US dollars uit. Wereldwijd op de grote vaart, bijv. een nieuw gebouwd Zuid-Koreaans schip naar New Zealand varen. Euro's zijn niet gangbaar in die tak van sport. Ik wil alleen maar aangeven dat er zat werk is. Dat @HmH iets minder verdiend is wel logisch. Een trauma arts krijgt ook gevarengeld, zijn backup is een verpleger, er is maar één dokter aan boord. Een slagaderlijke bloeding stoppen is makkelijk, maar daarna moet je toch onder het mes. edit: Maar ik vind het leuk wat verslagen te lezen wat HmH allemaal doet. Zoals gisteren dat ding met een Lineair IC erin, keep us informed!!!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 17 mei 2019 20:14:53 (23%)

Op 17 mei 2019 09:43:40 schreef Jochem:Ik heb werk zat. En dan hebben we het dus over elektronica ontwikkeling in Nederland. Het betaalt ook prima.

Op 17 mei 2019 18:31:58 schreef flipflop:Over banen in NL: als je als ontwikkelaar niet een fatsoenlijke baan vindt hier, dan ligt het echt aan jezelf hoor.

Precies! Als je GOED bent in wat je doet (en dat kunt overbrengen) heb je zomaar een leuke baan voor een goed salaris. Ik krijg fors meer dan een modaal salaris voor 36 uur. Maar dan moet je niet alleen met minimaal een HBO diploma aankomen, je moet kennis, ervaring, creativiteit en initiatief in je achterzak hebben, en zowel met hardware als software uit de voeten kunnen; voor one-trick monkeys is het wat minder gemakkelijk, maar ook die komen nog prima aan de bak.

Op 17 mei 2019 19:03:20 schreef High met Henk:
Nu terug in maritieme elektro. De verdiensten zijn in beiden beter als destijds in elektronica. En concurrentie globaal is stukken minder.

Wellicht, maar je bent wel heel veel van huis, dat moet je ook maar leuk vinden. Persoonlijk zou ik daar veel moeite mee hebben, maar als jouw dat wel ligt is dat natuurlijk prima!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 mei 2019 19:09:59 schreef RAAF12:
Hetzelfde geldt voor de medische sector een vriend doet nog maandelijks klussen op de grote vaart. Leuke uurlonen betalen ze, inkomen ligt boven 150.000 US dollars p/j voor een trauma arts.

Ik denk dat je daar de gemiddelde chirurg niet voor aan het werken krijgt. Om over een radioloog maar niet te spreken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Veel van huis valt op zich mee. Nooit langer dan 14 dagen tot nu toe en ben maar 20 % weg. Veel kantoorwerk ook.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Is het nog gelukt met die storing op de print met dat -3 IC?

@TA onder de 200 dollar p/u komt ie zijn bed niet uit. Zijn lange dagen op zee :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 18 mei 2019 00:17:26 (42%)

Kruimel

Golden Member

Op 17 mei 2019 19:03:20 schreef High met Henk:
Ik ben tijdens crisis (2008) gestopt in pcb's profi..

En toen les gaan geven. Nu terug in maritieme elektro. De verdiensten zijn in beiden beter als destijds in elektronica. En concurrentie globaal is stukken minder.

Dat is dan ook wel een beetje een lastig peilmoment, toen was het inderdaad geen fijne tijd om te solliciteren. Tussen 2008 en 2011 ben ik voor mijn gevoel 10 jaar ouder geworden. Toen trof ik mezelf tussen mensen met meerdere masters bezig met archieven opruimen en auto's van hot naar her rijden zonder enige aanleiding om te geloven dat we wat zou vinden waar we (de kennis in) ons hersenen zou gebruiken. Wel gezellig, ik ben er wel sympathieke mensen tegen gekomen, maar het was wel de eerste keer in mijn leven dat ik me echt heb moeten afvragen hoe ik in de maand rond zou komen.

Of de teloorgang van de elektrotechniek in NL zich in de E&A beurs toont weet ik niet, het kan toeval zijn. Er veranderen ook dingen in deze wereld, en als we ons positie op de wereld willen handhaven moeten we wel accepteren dat het ontwerpen van een paar printjes of het CNC'en van een stukje Al niet voldoende meer is om als land een eerstewereldpositie te handhaven. Er moet een complex eindproduct geleverd kunnen worden, en daar heb ik er eigenlijk vrij weinig van gezien. Heel veel standaardproducten en -diensten die substitueerbaar zijn met generieke leveranciers (die misschien in de bovenstaande periode om die reden over de kop zijn gegaan). Misschien zijn we het niveau van deze producten en diensten gewoon een beetje ontgroeid.

Op 17 mei 2019 19:14:55 schreef Martin V:
[...]
Als je die niet eens kent heb je ook geen verstand van (de) elektronica(markt).
Würth zit veel in inductieve passieve componenten zoals transformatoren en spoelen.

Dan kun je net zo goed zeggen dat je geen kennis hebt van de gebouwen-bouw-markt, want daar zit Wurth ook in.

Wurth is echt zo'n Duits familliebedrijf. Een tak in PCB's,een tak in spaanplaatschroeven en nog wat meer. Al die takken opereren los van elkaar.

Dat zag je ook op de E&A: Wurth PCB en Wurth spoelen hadden allebei hun eigen stand. Wurth schroeven was (begrijpelijkerwijs?) niet aanwezig :-)

sinds de crisis is er wel het eea veranderd ja, waar je toen als 55+ amper nog werk kon vinden is dat nu ook geen probleem meer. op t werk zijn er diverse monteurs bijgekomen die nog maar 3-7 jaar hoeven, maar dat zijn er wel met ervaring. wat net van school komt is maar 1 op de 20 waar je echt iets aan hebt, zelfstandig monteurs zijn nu niet voor t oprapen. gaat er een installateur over de kop dan word het personeel vlot door 8 werkgevers op 1 dag gebeld of ze een baan willen, zelf gaan zoeken hoeft niet eens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 18 mei 2019 00:14:47 schreef RAAF12:
Is het nog gelukt met die storing op de print met dat -3 IC?

Ehhm na een foto met telefoon gemaakt te hebben zag ik dit...

Gaatje in IC. Tussen elco en rj45 plug uiterst links..

Maar heb zelf gen hetelucht station en was prijzig apparaat, dus heb hem bij Fred101 binnengegooid. Die heeft een IC uit een andere unit gesoldeerd.

En nu zat er weer mooi leven in! (dome had geen vrij zicht in alle richtingen, dus tracken duurt lang en werd nog extra belemmerd)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Geweldig! Zo zie je maar weer waar de eerste hulppost zit :-)

GJ_

Moderator

Op 16 mei 2019 18:49:52 schreef High met Henk: Electronica in nl is op sterven na dood als zo'n beurs nog geen 2k bezoekers per dag trekt...

Welnee. Beurzen zijn op sterven na dood is de enige juiste conclusie. Kosten een vermogen en brengen niks meer op. Informatie gaat sneller via internet de rondte in dan via dure beurzen waar je halve stand word leeggeroofd door pukkelige studenten en je word weggeblazen door het luidruchtige beursconcept van je vermogende buurman. Dit zie je bij alle beurzen voor alle vakgebieden.

Dit topic is intussen wel heeeeel erg hard aan het afglijden naar een koffiecornertopic. Slotje hangt klaar :-)