1 autospeaker werkt pas na even hard zetten, ik zoek de oorzaak ..

Hallo Allen,

Ik heb op dit moment een autospeaker kant (3 weg x 2 systeem) die pas goed werkt (start heel zacht) nadat ik 'm even heel hard heb gezet. En daarna blijft deze het meestal gewoon doen, maar valt soms ook weg of wordt weer zachter qua geluid.

Nou ga ik ervan uit dat 1 van de speakers aan die kant (de midrange of laag die het beste hoorbaar is) defect is. Scheur in oppervlak of de voicecoil oid. Maar in deze auto zitten geen kapjes over de speakers zodat ik ze kan nakijken, en ik moet dus de hele deur openmaken (laatst een lampje vervangen, moest ik ook de hele lampunit losmaken, de auto's tegenwoordig worden ontworpen door anti-userfriendly debielen).

Dus daarom toch even voor de zekerheid de vraag: kent iemand dit probleem en wat was de oorzaak. Kan misschien ook kabelbreuk, gammele versterker (is een gewone autoradio van sony), frequentie deler of iets dergelijks zijn ..

MvG,
Rick

Ik heb heel weinig verstand van autoradio's, maar het zou me niets verbazen als deze ook een uitgangsrelais bezitten (een relais tussen versterker-uitgang en luidspreker). De contacten daarvan kunnen vuil worden en dan slecht of geen geluid opleveren.
De klacht die je beschrijft lijkt er in ieder geval verrekte veel op. Mijn oude 'huis'versterker had hetzelfde probleem: even het geluid vol opengooien en de boel deed het weer (voor zolang het duurde).

Dergelijke contacten kun je, als het relais te openen is, reinigen, maar vroeg of laat komt het weer terug.
Als je niet kan reinigen, moet je het relais vervangen (als dat gaat...)

De deur openen lijkt me een klusje als de versterker in orde blijkt ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je omschrijving doet me eerder denken aan een contactprobleem, mogelijk op je speakerrelais.

[color=grey]edit: weardguy was me net te snel af.[/]

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 18 mei 2019 15:20:30 (25%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Aanslag op contacten van plastic weekmakers.
Heb nog relais met mil. specs.metalen behuizing,gevuld met stikstof.
Uit die goede oude tijd!

In denk dat als je de stekker van de Sony radio een paar keer reseat (Los-Vast-Los-Vast....) dat het wel weer werkt.

rotte speaker, of een wagen met stekkerverbinding in de deur die slecht contact maakt. rotte speaker is dan vaak de conus die klemzit..

in een autoradio zitten geen speakerrelais..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 18 mei 2019 16:28:11 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een conus die aanloopt lijkt me niet het geval. Dan hoor je ook in de stand "werkend" niet een heel fraai geluid. Dan krast het als een schorre kraai.

Toevallig heb ik dit fenomeen ook in mijn auto. Dus ik ben benieuwd wat er nog voorbij komt aan tips :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ik heb dat ook in mijn auto, soms zacht op 1 kanaal. Even openzetten en probleem is weg.
Is ergens iets 'rots' in de signaalweg: potmeter, relais, switch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

probeer eens met de deur open, vaak de stekker verbinding in de deur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar waarom maakt dat rotte ding dan ineens weer contact als het volume omhoog gaat? Da's toch raar? Het is consequent weer goed als het volume omhoog gaat. Er is niks mechanisch in mijn radio, behalve stekkers. Potmeter ook niet.
ps, ik wil het topic niet kapen, maar aangezien het probleem zo gelijk is spring ik er even tussen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Waar ook de rotte verbinding zit, een hoger volume zorgt voor een hogere stroom en brandt eventuele vuiltjes/verontreinigingen weg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hetzelfde heb je met een vuil speaker relais, echter die heeft een autoradio niet. de stekkers in de deur, en achterin de radio zijn er berucht om..

een evt carkit zoals een parrot die je tussen de radiostekkers steekt kan ook nog, die unit bevat wel relais..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 18 mei 2019 19:40:57 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle hulp! Ik ga eerst alle stekker/draad verbindingen (waar ik bij kan komen) maar eens nakijken. Ging er altijd min of meer van uit dat die 'aan of uit' waren, en dus niet de oorzaak konden zijn, maar dus toch maar als eerste testen.

Radio er uit en misschien kan ik bij de stekkers in de voordeur (via een klepje) zonder alles open te maken. Want na de instructie video's bekeken te hebben gister heb ik besloten dat de deuren openmaken erg lastig gaat worden (te veel kans dat dingen stuk gaan, is het niet waard).

Op 18 mei 2019 17:10:42 schreef flipflop:

-knip-

ps, ik wil het topic niet kapen, maar aangezien het probleem zo gelijk is spring ik er even tussen.

Geen probleem, alle informatie is welkom.

stekkers voor de kabels in de deur zitten vaak al in het scharnier en kun je zo bij, lock wegschuiven en eruit trekken. iig bij renault of chassis die daar vanaf komen, en dat kan met een opel, nissan of mercedes nog zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als de speaker het doet , blijft hij het doen b.v. tijdens het rijden of openen van de portieren ?
in dat geval zou ik het probleem meer op componenten niveau zoeken , b.v. een condensator in het eind circuit die in koude toestand in sluiting ligt of een brakke soldering.
draad breuk in de conus van de speaker kan ook nog

het kan zijn dat de flexibele kabels van het aansluitcontact naar de conus rot zijn, dan heb je ook dat effect.

deze draadjes dus, als je de speaker los hebt, zet de radio zacht zodat de speaker niks doet, en kom dan met je vingers aan die draadjes

https://soundcertified.com/wp-content/uploads/2017/11/speaker-voice-coil-500x500-1024x582.jpg

hier aan die rode cirkel moet je ze dan solderen.

kan je niet naar de sloop een extra speaker ophalen, kost meestal niks en dan kan je toch al iets uitsluiten. anders blijf je de deur open maken

misschien geraakt er vocht bij de speaker en zijn de contacten geoxideerd?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 mei 2019 09:11:35 schreef klaasy:
als de speaker het doet , blijft hij het doen b.v. tijdens het rijden of openen van de portieren ?
in dat geval zou ik het probleem meer op componenten niveau zoeken , b.v. een condensator in het eind circuit die in koude toestand in sluiting ligt of een brakke soldering.
draad breuk in de conus van de speaker kan ook nog

eind condensatoren zitten er ook al 15 jaar niet meer in, een radio die 4x 40+ watt levert heeft een converter aan boord die 18V symetrische voeding maakt, waardoor je geen condensator in serie met de speakers meer nodig hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 mei 2019 11:59:55 schreef testman:
[...]

eind condensatoren zitten er ook al 15 jaar niet meer in, een radio die 4x 40+ watt levert heeft een converter aan boord die 18V symetrische voeding maakt, waardoor je geen condensator in serie met de speakers meer nodig hebt.

afhankelijk van de gebruikte circuit kan er een condensator parallel over de speakers of voor de eidntrap staan die in sluiting ligt en zo een kanaal kort sluit

Je kan beginnen met de luidsprekeraansluitingen links en rechts om te wisselen. Dan kun je vaststellen of het probleem in de eindversterker zit of in de luidspreker met bijbehorende bedrading.

Ik hou het inderdaad op slecht contact wat door hogere volume (= hogere voltage en stroom) een pad vindt en dit redelijk vast kan houden totdat er een poos weer geen stroom loopt.

Op 19 mei 2019 11:59:55 schreef testman:
[...]

eind condensatoren zitten er ook al 15 jaar niet meer in,

Mee eens

Op 19 mei 2019 11:59:55 schreef testman:
[...] een radio die 4x 40+ watt levert heeft een converter aan boord die 18V symetrische voeding maakt, waardoor je geen condensator in serie met de speakers meer nodig hebt.

Dit is hoogst zeldzaam in autoradio's (maar normaal in externe versterkers). Ik ken nog geen 10 radio's die dit hebben op de honderden modellen die ik op fora langs zie komen.

Meestal is het gewoon een bridged configuratie, dus eigenlijk 8 versterkers op een chippie die als 4 gebrugde versterkers zijn geschakeld en daardoor dus geen uitgangscondensator nodig. Theoretisch vermogen zonder halfgeleiderverliezen is dan 14,4V^2/4ohm=51,84W, vandaar alle 4x50W claims. Hoe (het ooit zo respectabele) Sony dit durft af te ronden naar 4x52W is me een raadsel. Meestal 27W DIN of als ze RMS durven te noteren, meestal 20W of zo.

Ik heb zelfs het donkerbruine vermoeden dan de BMW versterkers van 100W ook deze configuratie hebben aangezien ik op fora langs heb zien komen dat deze 1 en/of 2 ohm luidsprekers gebruiken.

Ik verdenk ook de aansluiting bij de spreekspoel op een los contact.

Bij mijn auto klinkt een woofer/middentoner heel zacht.

Zou deze door gebrand zijn? Ben bang dat het geen los contact is namelijk.

Fordman

de truc met de symmetrische voeding is bij autoradio's wel degelijk een ding tegenwoordig, je kunt met maar 12VDC anders niet die vermogens halen. niet zelden maakt de eindtrap zelf die spanningen met wat randcomponenten.

anders zou je nog steeds die elco in serie met de speakers hebben, immers heb je anders maar een enkele voedingspanning.

een speaker die vastzit komt bij auto's ook nog wel eens voor, conus verzakt door de jaren, koude en warmte. soms helpt omdraaien van de speaker, dan zakt de conus andersom uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer