Op 1 oktober 2022 12:10:56 schreef Midas00:
Verder ga ik zeker niet alles vervangen. Maar het zou jammer zijn dat als ik er nieuwe elco's in doe dat er ook nog iets anders kapot blijkt te zijn.
Als het zo makkelijk was...... Repareren is uitvogelen hoe een schakeling werkt en dan door meten de fout(en) vinden. De rest is met hagel schieten en hopen dat je wat raakt. Vaak eindigt dat in een niet meer te repareren apparaat (verkeerde "de zelfde" onderdelen, fake onderdelen, beschadigde PCBs, vermoorde onderdelen die niets met de fout te maken hadden door "rare" test methodes, etc) Soms heb je geluk. Bij dingen die in enorme hoeveelheden falen, zoals low-end TVs, zijn er bekende klachten, en kun je gokken dat het bij jou ook het geval is, voor de rest komt het op ouderwets analyseren, kennis en meten aan.
Wat je nu doet is vergelijkbaar met het volgende: Je auto is kapot, geen idee wat, hij doet niets meer. Eenvoudig, dat doe ik zelf wel even, google, google, google, ik ga de accu, startmotor, kleppendeksel, kleppen, distributie ketting, injectors, nokkenas en reserve wiel vervangen want dan hoef ik maar 1x te bestellen. Bij het monteren draai je nog even wat bouten dol bij gebrek aan een moment sleutel, gebruikt geen nieuwe pakkingen en of afdicht middel, en gooit er verkeerde olie in etc. Jammer genoeg zat er bij jou auto een gat in de bodem van zuiger nummer 2. Een simpele compressie meting had dat zo laten zien. Nu ben je veel geld, tijd en een nog meer kapotte auto verder.
Je hebt de kennis en apparatuur niet dus alles wat je nu kunt doen is gokken. Hoe duur die gok wordt bepaal je zelf. Daar kan ik zonder schemas en metingen weinig zinnigs over zeggen. Twee apparaten met de zelfde klacht kunnen een totaal andere fout hebben.
Verbrande sporen is geen oorzaak maar het gevolg van een fout, alleen die trace fixen zal het probleem niet op te lossen. In tegendeel, als je dat "te goed" repareert gaat daarna gewoon iets anders, vaak spectaculair, kapot.