Reparen inductiekookplaat module

Ik heb hier destijds ook wel de BUL216 en de driver UC3842 kapot gehad waardoor je op een helft voeding miste.

De witte relais kun je even meten of de coil nog doormeet.

Of er uitsolderen en dan tergelijkertijd even onder belasting de contacten testen met een flinke halogeenlamp terwijl je de coil van spanning voorziet.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dank voor de reacties. En om die elco’s te meten moeten ze dan van de print los worden gesoldeerd?

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2022 19:59:50 schreef daandc:
terwijl je de coil van spanning voorziet.

Je kan ze ook op de print testen! (verwijderen is lastig soms sloop je dan de pcb

Let wel goed op waar je dan de plus en min op de spoel zet.
Er zit heel vaak een diode parallel aan de relaisspoel, dan is de kathode de plus!
Doe je het andersom met een stevige voeding dan blaas je de diode op (tenzij je de stroombegrenzing op 1,5x de relaispoelstroom instelt) en mogelijk meer van de relaisspoel aansturing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Op 18 september 2022 20:32:30 schreef Midas00:
Dank voor de reacties. En om die elco’s te meten moeten ze dan van de print los worden gesoldeerd?

Ja, en dan met een LCR meter ze meten. Dat is de enige echt betrouwbare manier. Eventueel met de C stand van je multimeter, dat is bij rotte elco's niet helemaal betrouwbaar maar meestal goed genoeg.

Bij dat lossolderen heel voorzichtig zijn dat je geen pads of vias sloopt. Gebruik litse of een tinzuiger (Ik ga er van uit dat je geen desoldeerstation hebt.

Vermogenselectronica is best gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dank voor de tips. Heb een goedkope lcr
Componententester gekocht en een simpel desoldeerapparaat. Ga binnenkort maar eens alle elco’s eraf halen doormeten en vervangen. Nog iemand suggesties coor goede webwinkels voor onderdelen als elco’s.

Op 25 september 2022 18:59:50 schreef Midas00:
Nog iemand suggesties coor goede webwinkels voor onderdelen als elco’s.

Als particulier kun je goed terecht bijv. bij Reichelt of Conrad.

Het heeft even geduurd voordat ik mijn LCR-T4 ESR Meter Transistor Tester
Diode Triode Capacitance
en desoldeerpomp in huis had. Ben begonnen met het lossolderen van alle elco's. Resultaat is:

2 echt kapot en de rest wat afwijkingen. Waarom zouden ze kapot zijn gegaan? Ouderdom? Of is het gevolg van iets anders in de buurt van die elco's.

Ik Ga denk ik maar alle elco's preventief vervangen nu ze er toch af liggen. Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Helpen jullie om mijn boodcshappenlijstje compleet te maken?

met vriendelijke groet

George

fred101

Golden Member

Wat versta jij onder kapot ? Dat testertje meet volgens mij alleen capaciteit. Wat er meestal mis gaat is de ESR, pas als deze torenhoog is en het ding bolstaat is de capaciteit ook ingestort (Een 1000 uF meet dan een tiental uFs of zelfs nog lager in het nF bereik. Jou testertje is eigenlijk bedoeld om halfgeleiders te testen (maar geen vermogens componenten omdat de teststroom te laag is) en als bonus om van gezonde elcos een indicatie van de waarde te krijgen.

Een echte LCR meter meet op een compleet andere manier. Die meet de capaciteit en de ESR (meestal vermeld als een afgeleide daarvan, D )
Echte LCR meters zijn helaas prijzig, zelfs de budget types zitten al rond de 100 euro.

Dus ik zou in dit geval voor de zekerheid alle elcos vervangen want alleen capaciteit gemeten met dit ding zegt weiinig. Je wil weten wat D op 100 Hz is (dat wordt door de fabrikant van de elco in de datasheet vermeld en meestal is 2x deze waarde is de vervangings grens).

D is de ratio tussen reactantie en ESR. LCR meters kunnen meestal die waarde direct als ESR, tand of D weergeven. Bij hobby electronica en TV reparatie zijn de goedkope ESR meters het populairst omdat ze daarmee in situ (denken te ;) ) kunnen meten. Dat is onbetrouwbaar maar als je weet wat je doet spaart het tijd. (een in situ hoge ESR is ook hoog uitgesoldeerd maar een lage ESR in situ kan een hoge uitgesoldeerd zijn als er meerdere condensators parallel op een rail staan, wat vaak het geval is)

De enige 100% betrouwbare manier is desolderen, af laten koelen, C en D meten en een DC lektest doen. Maar dat laatste is alleen rendabel bij hele grote waarden met een hoge werkspanning (de elcos die een paar tientjes tot enkele honderden euros per stuk kosten).

Vervang ze door goede elcos van bv Panasonic

Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Waarom, die vervang je alleen maar als ze kapot zijn. Als je zomaar op de gok alles gaat vervangen kan het resultaat tegenvallen. Het waarom is een beetje te complex om uit te leggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Bedankt voor je berichtje.

Het apparaatje meet ook ESR. Maar daar heb ik niet naar gekeken. Wat is een torenhoge ESR?

De twee "kapotte" elco's gaven totaal geen uitslag of soms een weerstandswaarde maar meestal een bericht van "component not recognised". Ik ga er dan maar gemakshalve van uit dat ze ook daadwerkelijk kaduuk zijn.

Verder ga ik zeker niet alles vervangen. Maar het zou jammer zijn dat als ik er nieuwe elco's in doe dat er ook nog iets anders kapot blijkt te zijn. Dan betaal ik nu liever een paar dubbeltjes meer voor reservecomponenenten voor de usual suspects. Dan dat ik iedere keer euro's aan verzendkosten kwijt ben. Vandaar mijn vraag.

Als het metertje geen enkel waarde voor dit soort elco kan tonen, dan zijn ze onderbroken of helemaal dood. Gaat een meting met een LCR meter niks aan wijzigen. Meten met een LCR meter is nuttig in dubieuze gevallen, maar hier is het zo klaar als een klontje. Die elco's hebben een wat zwaar leven, dus gaan niet eeuwig mee.

Op 1 oktober 2022 12:10:56 schreef Midas00:
.

Het apparaatje meet ook ESR. Maar daar heb ik niet naar gekeken. Wat is een torenhoge ESR?

een te hoge waarde bvb 5 Ohm of meer. hier is het oneindig, zo hoog was zelfs de toren van Babel niet.... :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 1 oktober 2022 14:51:11 (33%)

Op 1 oktober 2022 08:43:38 schreef Midas00:
Het heeft even geduurd voordat ik mijn LCR-T4 ESR Meter Transistor Tester
Diode Triode Capacitance
en desoldeerpomp in huis had. Ben begonnen met het lossolderen van alle elco's. Resultaat is:
[bijlage]

2 echt kapot en de rest wat afwijkingen. Waarom zouden ze kapot zijn gegaan? Ouderdom? Of is het gevolg van iets anders in de buurt van die elco's.

Ik Ga denk ik maar alle elco's preventief vervangen nu ze er toch af liggen. Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Helpen jullie om mijn boodcshappenlijstje compleet te maken?

met vriendelijke groet

George

1000uf 16V, dat zijn de 2 langs de HF trafo die parallel op de voeding zitten zeker? dat zijn ook bekende storing veroorzakers ivm de warmte. als het ding stby staat dan voel maar eens aan de glasplaat boven deze voeding, die is altijd warm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt die ziitten naast de trafo. Heb inmiddels een donor kookplaat maar daar is de zekering van de filterprintplaatmweggebrand.

Weet iemand wat de waarde van die zekering is en wat voor type? Enig idee waarom deze is weggebrand?

Oh ik geloof dat het antwoord op mijn vraag bivenaan de pagina staat. Kapot zekeringspoor. Zal hem doorverbinden. Ga op de donorplaat ook kijken if daar een but kapot is

fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2022 12:10:56 schreef Midas00:

Verder ga ik zeker niet alles vervangen. Maar het zou jammer zijn dat als ik er nieuwe elco's in doe dat er ook nog iets anders kapot blijkt te zijn.

Als het zo makkelijk was...... Repareren is uitvogelen hoe een schakeling werkt en dan door meten de fout(en) vinden. De rest is met hagel schieten en hopen dat je wat raakt. Vaak eindigt dat in een niet meer te repareren apparaat (verkeerde "de zelfde" onderdelen, fake onderdelen, beschadigde PCBs, vermoorde onderdelen die niets met de fout te maken hadden door "rare" test methodes, etc) Soms heb je geluk. Bij dingen die in enorme hoeveelheden falen, zoals low-end TVs, zijn er bekende klachten, en kun je gokken dat het bij jou ook het geval is, voor de rest komt het op ouderwets analyseren, kennis en meten aan.

Wat je nu doet is vergelijkbaar met het volgende: Je auto is kapot, geen idee wat, hij doet niets meer. Eenvoudig, dat doe ik zelf wel even, google, google, google, ik ga de accu, startmotor, kleppendeksel, kleppen, distributie ketting, injectors, nokkenas en reserve wiel vervangen want dan hoef ik maar 1x te bestellen. Bij het monteren draai je nog even wat bouten dol bij gebrek aan een moment sleutel, gebruikt geen nieuwe pakkingen en of afdicht middel, en gooit er verkeerde olie in etc. Jammer genoeg zat er bij jou auto een gat in de bodem van zuiger nummer 2. Een simpele compressie meting had dat zo laten zien. Nu ben je veel geld, tijd en een nog meer kapotte auto verder.

Je hebt de kennis en apparatuur niet dus alles wat je nu kunt doen is gokken. Hoe duur die gok wordt bepaal je zelf. Daar kan ik zonder schemas en metingen weinig zinnigs over zeggen. Twee apparaten met de zelfde klacht kunnen een totaal andere fout hebben.

Verbrande sporen is geen oorzaak maar het gevolg van een fout, alleen die trace fixen zal het probleem niet op te lossen. In tegendeel, als je dat "te goed" repareert gaat daarna gewoon iets anders, vaak spectaculair, kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

de elco's van 1000uf al vervangen? je hebt nu 2 toestellen waar de helft van werkt, daar heb ik zo 1 hele van gemaakt. deze fornuizen bestaan uit 2 gelijke delen. heb weleens de hele plastic bak met printen en fan en al geswopt, ging het snelste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Testman. Nee die elco's moeten nog binnenkomen. Of mijn donorplaat nog goede delen heeft weet ik eigenlijk niet.
Eentje heeft waarschijnlijk Kapotte BUTW92 transistoren die steeds die filterprint opblazen. Ik ga die transistoren vandaag doormeten.

Dea andere kant waarvan ik dacht dat die goed was heb ik vorige week in onze kookplaat gezet voor de grote (wokpit). Het rare was dat hij het wel deed, maar dat ik steeds relais hoorde tikken en om de 10 sec of zo knipperde het display steeds 1 keer. Dus ook die print is waarschijnlijk niet 100%. Ik ga die print vandaag nog wat testen.
Als ik van de week de elco's binnenkrijg ga ik mijn eigen printje hopenlijk tot leven wekken. en als dat allemaal niet werkt ook niks aan de hand: 4 van de 5 pitten van onze plaat doen het alleen die groet dus niet.

Er komt vast nog wel een keer een werkende module voorbij op MP.
Is voor mij dus pure hobby. Heb ooit een MSC elektrotechniek in Delft gehaald maar dat was vooraltheorie.

Vind het af en toe ook wel weer leuk om na jaren weer eens de soldeerbout te hanteren. Heb helaas niet een professioneel lab zoals sommigen hier. Vandaar dat ik juist jullie suggeties en tips zo waardeer.

Mijn onvolprezen testapparaatje geeft het volgende verdict:

Voor beide BUT W 92 transistoren.
Kan ik er inderdaad vanuit gaan dat ze dus kapot zijn? Zo ja simpelweg vervangen of zijn er andere componenten in de buurt die dan ook meestal de geest hebben gegeven. Visueel is er niets te zien

Ik kan geen datasheet van die dingen vinden, dus ik kan het niet voor je opzoeken.

Klinkt niet hoopvol, inderdaad, maar uitsluitsel krijg je met het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op de site van Elector staat dat het ding niet overweg kan met grotere torren, mosfets en triacs etc omdat het maar 6mA kan maken en niet met digitale torren (die ingebouwde weerstanden hebben) Dan vermoedt ik dat de testspanning ook te laag is.
Peak verkoopt een halfgeleider tester die dat wel kan.

Je kunt torren ook gewoon met de diode test functie van je DMM meten. Er zijn tig videos over hoe dat moet.

Datasheet: https://nl.mouser.com/datasheet/2/389/butw92-1848918.pdf

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dank Fred. Heb met
Mijn multimetertje zowel met de diode als met de weerstandfunctie gemeten. Alleen maar ohmse waarden. Polariteit speelt geen rol . Omdraaien van de meetpennen geeft dezelfe waarde. Lijkt erop dat de transistoren zijn getransformeerd naar bipolaire weerstanden. Ergo kapot lijkt me.

fred101

Golden Member

Klinkt idd kapot, zijn best heftige jongens. Kijk goed of er iets fout is wat ze vermoord heeft anders zijn de vervangers ook zo weer kapot.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 2 oktober 2022 15:54:46 (79%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

check die grote gele of soms witte condensatoren maar eens, in sluiting of los contact ( in eindkap, ook al eens gehad. was te zien aan verkleuring aan 1 zijde ) en de butw92 knalt eruit.

met testen beter een serielamp gebruiken zodat het niet ineens weer fout gaat met de butw92. stroommeting/terugkoppeling met de kleine HF trafo en de 2x 1W 47ohm weerstanden kan ook een reden zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman. Bedankt voor de tip met de gloeilamp. Ga ik proberen. Hoeveel watt moet die lamp zijn? En wat gaat die lamp voorkomen? Dat de BUT w 92 kapot gaat of de filterprint?

dat een fout de print opblaast, de serielamp ( 60-100W ) remt de max opgenomen stroom. als alles goedgaat en je met een pan gaat testen kun je nog een kachel, strijkijzer, oid van 1000W in serie zetten. uiteindelijk moet ook die ertussenuit, de voeding zakt te ver in onder last, fornuis hapert dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2022 00:01:43 schreef fred101:
[...]

Als het zo makkelijk was...... Repareren is uitvogelen hoe een schakeling werkt en dan door meten de fout(en) vinden. De rest is met hagel schieten en hopen dat je wat raakt. Vaak eindigt dat in een niet meer te repareren apparaat (verkeerde "de zelfde" onderdelen, fake onderdelen, beschadigde PCBs, vermoorde onderdelen die niets met de fout te maken hadden door "rare" test methodes, etc) Soms heb je geluk. Bij dingen die in enorme hoeveelheden falen, zoals low-end TVs, zijn er bekende klachten, en kun je gokken dat het bij jou ook het geval is, voor de rest komt het op ouderwets analyseren, kennis en meten aan.

Wat je nu doet is vergelijkbaar met het volgende: Je auto is kapot, geen idee wat, hij doet niets meer. Eenvoudig, dat doe ik zelf wel even, google, google, google, ik ga de accu, startmotor, kleppendeksel, kleppen, distributie ketting, injectors, nokkenas en reserve wiel vervangen want dan hoef ik maar 1x te bestellen. Bij het monteren draai je nog even wat bouten dol bij gebrek aan een moment sleutel, gebruikt geen nieuwe pakkingen en of afdicht middel, en gooit er verkeerde olie in etc. Jammer genoeg zat er bij jou auto een gat in de bodem van zuiger nummer 2. Een simpele compressie meting had dat zo laten zien. Nu ben je veel geld, tijd en een nog meer kapotte auto verder.

Je hebt de kennis en apparatuur niet dus alles wat je nu kunt doen is gokken. Hoe duur die gok wordt bepaal je zelf. Daar kan ik zonder schemas en metingen weinig zinnigs over zeggen. Twee apparaten met de zelfde klacht kunnen een totaal andere fout hebben.

Verbrande sporen is geen oorzaak maar het gevolg van een fout, alleen die trace fixen zal het probleem niet op te lossen. In tegendeel, als je dat "te goed" repareert gaat daarna gewoon iets anders, vaak spectaculair, kapot.

Dat verhaal had ook van mij kunnen komen......... het is niet anders.
Repareren is niet het louter vervangen van onderdelen, maar voor repareren heb je kennis en kunde nodig. Het spaart bovendien onderdelen.
Voor een goede reparateur die zijn vak verstaat, is het vaak slecht verdienen.:
"Hij sloot zijn meter aan, soldeerde er een nieuw onderdeel in en vroeg 85 euro....." Klant boos.
De ander neemt het apparaat mee, brengt het na weken terug, de rekening bedraagt 185 euro. Klant: "Valt nog mee, blij dat het gerepareerd is en hier is nog wat voor je zelf erbij..."