SAW Resonator - Keuze

Ha ritmeester,

Ja daar zit de vergissing @MNM(tm) wijst al op de vergissing |:( dus gewoon vergeten kost mij nu te veel tijd om een model te verklaren.
Een aantal jaar geleden zelf twee type ontworpen (aanvullende cursus).
Het enige waar je wel op moet letten is het retour pad (massa).

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@MNM(tm) en electron920: Thanks! (helaas is er geen smiley van een duimpje)

Pfff.... Inderdaad. Bij de "components list" staat inderdaad: "Equivalent circuit elements". Zo zie je maar weer, maar toch is dit niet handig opgeschreven.

Ik laat deze components dus weg en ga mij verder bezig houden met de MAX2634 of iets anders. Info van RF deskundigen kan ik hierbij zeker gebruiken.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

:-) (zou gewoon beschikbaar moeten zijn toch ? )

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 19 mei 2019 19:13:02 (52%)

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Dat is een goede voorversterker let wel deze is geoptimaliseerd voor 50Ω uit welke ontvanger chip ga je gebruiken ? .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 19 mei 2019 19:50:24 schreef electron920:

Dat is een goede voorversterker let wel deze is geoptimaliseerd voor 50Ω uit welke ontvanger chip ga je gebruiken ? .

Ik zit te denken om zoiets te maken: (de voeding is een 3V CR2032)

Alleen is de package van de MAX2634 een SC70 wat ik dan wel weer erg klein vind om te reflowen. Misschien dat er andere opties zijn.

De MAX2634 wil ook graag een inductor van 33nH aan de Input kant voor 433.92MHz. Maar... Uit de B39431R820H210 komt al kant en klaar 433.92MHZ. Moet ik deze inductor dan nog plaatsen? Lijkt mij een beetje overdreven.

Mij is ook nog niet duidelijk wat ik met de SHDN pin aan moet van de MAX2634. Aan de 3V hangen of aan de RFIN?

Dat RF gebeuren blijft ingewikkeld maar ik doe mijn best :-) Mocht jij (of anderen) andere ideeën hebben dan hoor ik deze graag.

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Laatste update weer meegelezen maar ik kan het nog niet helemaal volgen :?
De HCS361 is een codeer systeem en scrambler deze is voor IR dus met bijvoorbeeld een led maar uiteraard is deze PWM data ook zonder IR led te gebruiken.
De data I/O is om de chip te programmeren misschien komt hier ook je data uit maar.... zeker geen 433.92 MHz.

Wat moet er mijn inziens moet gebeuren is het toevoegen van een RF modulator :o dit lijkt ingewikkelder als het is een transistor en als resonantie kei gebruik je de SAW resonator.
Je heb dan ook geen versterker nodig of je gebruikt de versterker als oscillator.
De modulatie vorm is dus simpel de PWM zorgt voor OOK (AM)modulatie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Is iets als een RFM68HCW niet veel handiger? Kost nog geen 2 euro, je hebt alleen nog een antenne nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Ik heb geen idee de module zit wel in een andere band en ik weet niet of je kan afstemmen.
En of de codering beveiliging net zo goed is als van de HCS361 :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Code hopping e.d. moet je zelf doen, maar dat kan ook in een microcontroller.
(bij microchip kun je de microcontroller keeloq sourcecode op verzoek ook krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks :-)

De HCS361 is een KEELOQ chip inclusief de benodigde hardware. Source code voor deze HCS3xx chips heb je dus niet nodig.

De DATA wordt gebruikt om te programmeren en deze lijn spuugt ook een signaal uit. TX OUT.

Dit signaal moet worden omgezet naar 433.92MHz vandaar de B39431R820H210. het uitgaande signaal wil ik nog een keer versterken vandaar de MAX2634.

Bij veel HCS301 RF remotetes (RKE) uit China gebeurt dit versterken met een 2SC3356 maar aangezien ik deze niet meer kan krijgen en bovendien nieuwere onderdelen zijn wil ik daar gebruik van maken.

Bij nader inzien heb ook het idee dat de MAX2634 overbodig is maar dat kan ik niet bepalen omdat ik de RF waarden in de datasheets niet helemaal begrijp.

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

De chip HSC361 is prima maar hier komt volgens mij baseband uit en geen RF laat staan op 433.92 MHz.
Je zult de gekozen resonator in een actief circuit moeten opnemen (oscillator) en deze oscillator met het baseband signaal moeten vermenigvuldigen (moduleren).
Het moduleren kan een simpele vorm van AM zijn bijvoorbeeld (amplitudeverschuivings-sleutelmodulatie) of OOK (on off keying).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik zal morgen zon'n RF remote van eBay ontleden tot op het bot. Het verslag inclusief schema zal ik hier posten. Hierdoor wordt de duidelijkheid en werking hiervan beter om te begrijpen. Het is allemaal niet zo spannend :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Microchip heeft nog een oud type pic met ingebouwde transmitter: de rfPic12f675. (en de wat nieuwere PIC12LF1840T39A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 mei 2019 18:50:28 schreef ritmeester:
Ik zal morgen zon'n RF remote van eBay ontleden tot op het bot...

Hierbij het schema van: RF Remote (KEELQO)

De waarden van C1 en C2 weet ik niet, kan ik niet meten.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op donderdag 23 mei 2019 16:54:51 (12%)

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Duidelijke tekening hier wordt een transistor gebruikt als oscillator dat is goed.
Ik dacht in het begin dat je de versterker als voorversterker wilde schakelen :D voor de ontvanger zeg maar.
Die chip welke Arco aangeef is een speciale ook een uitzonderlijke constructie :o
Maar ik denk dat de nadruk meer ligt op als het maar werkt als op de kwaliteit.
Dus als je de versterker wil gebruiken dan daar een ontwerp mee maken alles wat aan het Barkhausen criterium voldoet oscilleert >:) en je filtert met de SAW resonator.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920

Thanks agian :-)

Om te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurd op dit TX circuit:

Je schrijft dat de transistor 2SC3356 wordt gebruikt als oscillator. Wat doet dan de SAW Resonator? (je schrijft filteren, maar dat kan ik niet helemaal vatten)

De chip die Arco aangeeft kan ik er niet erbij plaatsen wegens ruimte gebruik. Tenzij deze chip de functies overneemt van de transistor en de SAW Resonator. Dit is mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik wil zeker kwaliteit en goed werkende hardware. Daarom mijn "keuze" om te kijken of ik het met iets betere componenten kan maken als China.

Ik ben zeker in voor andere ideeën of opmerkingen.

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Ik begrijp dat het soms verwarrend is maar ik probeer de antwoorden kort te houden waarbij ik dan vergeet dat je niet gelijk de werking in het hoofd heb zitten :+

Zo'n laagfrequent signaal data in jou situatie van ≈40 kHz zit ver beneden de (Hertz golven) daar waar het golfverschijnsel op treed en op een praktisch manier te verwerken is.
Dus overwegend maken we gebruik van een frequentie welke hoog genoeg is om door een golfgeleider of de lucht als medium te transporten.

Wat er dus moet gebeuren is een trilling opwekken hoog genoeg in frequentie om aan die voorwaarde te voldoen 433.92 MHz is een goeie :P
Er zijn meestal maar twee blokken nodig 1 een versterker en 2 een resonantie orgaan dit kan een LC combinatie zijn of een kristal of een MEMS bijvoorbeeld een SAW resonator.

Bij het inschakelen van zo'n oscillator moet deze getriggert worden opdat er een rondgaand signaal ontstaat meestal gebeurt dit door de ruis die is immers overal aanwezig.
Het enige nadeel van dit ruis spectrum is (omdat het overal in de frequentie band aanwezig is) om de juiste frequentie er uit te plukken dit doen we met een filter net als in andere toepassingen.
Alleen heeft dit filter een hoge Q dit is de kwaliteit van het filter en zal de andere frequenties onderdrukken waardoor hier niet voldoende rondgaande versterking meer ontstaat en dus niet kan oscilleren versterking <1x .
Het is dus belangrijk dat om de juiste frequentie er uit te filteren deze resonator heel stabiel is.
Met je SAW resonator voldoe je aan deze wens.
Nu moet je met het data signaal de oscillator frequentie in extase brengen.
Er zijn verschillende vormen van moduleren zo heet dit voor een kort verbinding en een lage data snelheid kan een simpele vorm van aan uit schakelen gekozen worden.
Hierbij een zelfde simpele oscillator met ASK (Audio Shift Keying)

Dus dat moet er bij om er een data zender mee te maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Waarom is C3 470pF, ik zou zeggen maak er een mooie seriekring van die 120nF spoel.
Als ik dat snel even uitreken kom ik uit op een capaciteit van 1,12pF.
Misschien hoeft het niet zo precies en kun je daarvoor een C'tje van 1 of 1,5pF toepassen.
Die spoel van 120nH is toch nooit exact 120nH als je hem zelf wikkelt, dus enige tolerantie heb je toch altijd in je opstelling.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik ben vergeten te vermelden maar volgens mij staat het wel op het prentje dit heb ik ter illustratie voor @TS van het net geplukt en is dus geen ontwerp van mijn kant :D
Ik weet niet welk ontwerp @TS gaat gebruiken of anders welke modulatie vorm een en ander is afhankelijk van de betrouwbaarheid denk ik.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wederom bedankt voor de antwoorden!

@electron920: Jouw antwoord moet ik nog even bestuderen, ik probeer het te begrijpen maar zal het morgen nog een keer aandachtig lezen.

De HSC361 chip wordt gevoed met 3V (CR2032) dus een 2SC3356 (>12V) valt al snel af. Buiten dat is deze nergens meer verkrijgbaar uitgezonderd eBay en consorten. Dit soort chips ga ik sowieso niet gebruiken omdat je niet weet of wel allemaal echt is enzo.

Aangezien ik dus te maken heb met 3V heb ik toch nog even verder gekeken en kwam ik de Infineon TDA7110F chip tegen.

Hieronder de datasheet. Deze chip werkt wel op 3V en is speciaal ontworpen voor RKE systemen. Buiten dat is de opbouw van de datasheet zeer goed te noemen. Duidelijke (Eagle) schema's en meer. Deze chip kan ASK en FSK aan door verschillende ingangen te gebruiken.

Wat de HCS361 doet (ASK/FSK) is mij onduidelijk omdat dit niet vermeld staat in de datasheet van deze chip

Als deze TDA7110F chip de oplossing zou zijn voor het RF circuit dan wil ik dat graag weten van de experts hier in dit forum.

UPDATE: was een link naar de simpele versie van de de datesheet. Nu is de link goed :-)

https://www.infineon.com/dgdl/TDA7110F_AN_Keyfob_Transmitter_Reference…

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

In de eerste plaats je keuze is prima :-7 is vele malen beter als dat een tor geval was ook alleen bedoeld om te duiden.
Ik kan mij voorstellen dat die er niet meer is zo'n 50jaar jong.

Nu je opmerking de codeer chip levert een data trein een aantal pulsen die jij software matig heb aangegeven.
Dit signaal dus geen ASK/FSK daar is je modulator chip voor en je kunt kiezen of je ASK of FSK wilt gebruiken kijk in het data blad.
Verder heb je iets meer rekenwerk om de antenne aan te sluiten ik had begrepen dat je een stukje print wilde nemen.
Dat is op zich mooi je kunt gelijk transformeren van de rf uitgang naar de antenne ingang.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Thanks electron920. Ik had niet de goede datasheet link gepost. Nu is deze goed met mooie schema's en meer.

Even verder gekeken en de HCS361 heeft een Modulation Format van PWM of VPWM. Geen idee of dit onder ASK/FSk valt.

Ik wil inderdaad een PCB Antenna Trace gebruiken.

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Ja die VPWM heb ik ook gezien ken ik niet... het heeft te maken met de chip wakker schudden dan genereert hij eerst een preamble.
Maar je uitgang is PWM dit gaat de modulator chip in.
In je nieuwe data sheet staat iets over de antenne maar daar heb je al ervaring in.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het heeft even geduurd maar ik heb dit weer opgepakt.

Alle modules zoals de Infineon TDA7110F maken allemaal gebruik van een Power Enable pin. Deze zit niet op HCSxxx devices. Ik kan dus deze modules dus niet gebruiken. Ik ben nog bezig met Infineon maar hun support is echt een drama en kom daar nu niet verder mee. (Het zou mogelijk moeten zijn gezien de datasheet van de voorloper TDA7100)

Op dit moment ben ik dus op zoek naar een schema met een SAW resonator voor zowel ASK en FSK en voor 433.92MHz en 868.35MHz

Ik heb deze Epcos (TDK) SAW resonators voor 433.92MHz

B39431R0920H110

B39431R0820H210

Natuurlijk zijn er veel schema's te vinden op internet die gebruik maken een SAW resonator en transmitter circuit maar deze zijn of heel oud of de onderdelen zijn al heel lang niet meer verkrijgbaar.

Dus als iemand mij kan helpen aan goed schema met huidige (SMD) onderdelen Zou ik heel erg blij zijn.

(RKE systeem en gevoed door een CR2032 (3V) batterij.)

I love it when a plan comes together !