Temperatuur meten van Daalderop Boiler

Beste mensen, ik lees hier al heel wat jaren mee en heb daardoor heel wat opgestoken, super. Nu mijn vraag: we hebben hier thuis een Daalderop boiler van 50 ltr, die uitstekend voldoet. Omdat het incidenteel voorkomt dat de capaciteit nét te laag is voor een tweede douchebeurt, kwam ik op het idee om een temperatuursensor in de boiler te plaatsen. Ik kan dan met een drempel-instelling (zeg 50 graden) een waarschuwingsgeluid in de doucheruimte laten horen. De vraag is, waar plaats ik de sensor? ALs ik bij de boiler op het aansluitingengedeelte kijk zie ik een koperen pijp van een cm of 5, zou ik hierin de sensor moeten plaatsen en doorduwen naar boven?
Alle ideeën en suggesties welkom ! Groeten, Max

Kun je niet beter een sensor tegen de uitgaande leiding monteren ipv in de boiler te gaan werken. Lijkt mij niet verstandig om in het drukvat te gaan werken.

Ik zou ook de sensor tegen de buitenkant van de uitgaande buis bevestigen. En dan wat isolatiemateriaal om het geheel zodat de sensor niet wordt beïnvloed door de omgevingstemperatuur.

denk dat TS de koperen pijp bedoelt, onderaan het drukvat die in het drukvat gaat om oa de thermostaatvoeler te herbergen. Probleem is, dat je op 3/4 hoog (1/4 van de top) moet meten om je op tijd te waarschuwen dat de boiler ver "leeg" is.

Heb ook aan de uitgaande buis gedacht, maar die wordt alleen dán gemeten bij doorstroming lijkt me. Het idee is dat ik de temp ook kan meten bij "stilstand"...

@Kris; inderdaad dié pijp, vrij breed en open aan de onderzijde.

Die koperen biu{s|zen} zijn voor het verwarmingselement. Als ik me goed herinner heeft de Daalderop boiler twee van zulke buizen. Bij de mono uitvoering is er één verwamingselement en blijft de andere leeg. Bij de duo uitvoering zijn er twee verwarmingslelementen. Als je de uitvoering met één verwarmingselement hebt, zou je inderdaad de andere lege buis kunnen gebruiken voor de sensor.

Een alternatief is de buis voor de oververhittingssensor. Die is veel dunner en die wordt al gebruikt voor de sensor van de oververhittingsbeveiliging die de spanning afschakelt als bij verzaken van de thermostaat de boiler te heet wordt. Die buis zit boven het zwarte blokje waar vier draden aan zitten. Als de sensor niet te groot is en de draden er naar toe niet te dik, zou je die er wel bij kunnen prutsen denk ik.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult jezelf meer moeten verdiepen in de werking van een boiler.
Een boiler dankt zijn werking aan gelaagdheid.
Onderin de boiler zit altijd koud water en bovenin altiijd warm/heet.
Warm water heeft een lagere dichtheid dan koud water, en drijft als het ware boven op het koude water.
De plaats waar je de thermostaat aanbrengt geeft je een indicatie van de de “vulling” van de boiler.
Je kunt met een thermostaat of temperatuurvoeler alleen of het water daar koud of warm is.
Denk er ook aan dat warmwater altijd bovenuit de boiler komt, en het koude water er onderin.
Zou je de thermostaat op de halve hoogte zetten en de thermostaat geeft “heet”aan dan weet je dat je boiler nog minimaal voor de helft met warm water gevuld is.
Dus een wasbeurt onder de douche zou nog kunnen.
Wil je werkelijk weten hoeveel warm water er in je boiler zit dan moet je dus meerder thermostaten op verschillende hoogtes plaatsen.
Een thermostaat op de uitgaande waterleiding (is warmwater) heeft weinig zin. Als er langere tijd geen warm water genomen is zal deze thermostaat altijd “koud” aangeven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://myalbum.com/photo/F0BYfvxLM9IL/360.jpg
Dit is de situatie bij mij.

Sensor(en) onder de isolatie op de tank plaatsen is het beste dan zie je de gelaagdheid goed.
Anders zul je het niet weten,een boiler is ook ineens leeg ? zoals toet als schreef.

als je extra capaciteit nodig hebt, check meteen of het ding niet op 65 graden staat, als ie op 80 graden staat heb je meer capaciteit, immers meng je met koud water, en houd je legionella buiten. een waterbesparende douchekop helpt ook wel, minder doorvoer uit grote gaten scheelt ook m3 aan water uit de boiler..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Toeternietoe; ik heb mezelf redelijk verdiept, als zef ik hetzelf :-) vandaar ook mijn vraag of ik *bovenin* de holle pijp een sensor zou kunnen plaatsen en mijn latere opmerking dat ik snap dat het weinig zin heeft hem op de afgaande leiding te plaatsen.

Het gaat er niet om dat mijn boiler te weinig levert, maar ik wil alleen maar geïnformeerd worden op een komend sww tekort... Daarom heb ik mijn temperatuur al lang op 85 graden staan ....

Dank voor alle meedenk-reacties !

@fikkie: Sensors *op* de Daalderop plakken is zinloos, het apparaat is fors geïsoleerd gelukkig...

In zo'n geval moet je de sensor ook niet op de buitenmantel plaatsen, maar op de binnenketel. Dus luikje in de buitenmantel zagen, beetje isolatie weghalen, sensor plakken, nieuwe isolatie er op en het gat in de buitenmantel afdichten met een plaatje.

sensor ook niet onderin maken, maar in t midden of hoger. het water wat in de boiler stroomt zorgt dat het onderin kouder is, het warme water komt van boven uit de boiler. als je de hoofdkraan uitzet, komt immers niet de hele 50 liter uit de warme kraan gelopen bij een kraan vervangen die lager als de boiler zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je een mechanische ingreep te ingrijpend vindt zou je nog kunnen gaan rekenen. Ik bedoel dit: Je meet op de uitgaande leiding de temp. Je kunt dan afleiden hoe lang er warm water getapt is. Als je dan weet hoe snel de heater weer kan opwarmen (graden/minuut), dan kun je uitrekenen hoe warm het binnenin zou zijn. Het is wat grof, maar is misschien genoeg voor je doel.
Concreet: Arduino, display, tempsensor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 19 mei 2019 21:27:38 schreef testman:
als je de hoofdkraan uitzet, komt immers niet de hele 50 liter uit de warme kraan gelopen bij een kraan vervangen die lager als de boiler zit..

Dat is niet de belangrijkste reden. Het warme water wordt bovenin afgetapt omdat daar het warmste water zit.

ja die snap ik ook wel, onder koud in en boven warm uit, anders zou er meteen koud water uit de warme kraan komen, als de in en uitgang langs elkaar zaten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 mei 2019 21:05:51 schreef MaxHeadroom:
@fikkie: Sensors *op* de Daalderop plakken is zinloos, het apparaat is fors geïsoleerd gelukkig...

Dat zal nog vies tegenvallen met die standaard isolatie, die isolatie stelt niets voor, je verliest in 24 uur nogal wat warmte zeker als de leidingen opgaand zijn en kunnen afkoelen.
Jij gaat zeker 10 graden verliezen in 24 uur met standaard isolatie.
Ik heb me er in verdiept en verlies met 500 ltr sww 1 graad per 24 uur met 30 cm isolatie met aluminium laagjes.

Meten is weten.

Zoals gesuggereerd, tellen zou nog een mogelijkheid zijn als je niet slopen wilt, koude inlaat meten.
Heet "drijft" toch op koud, nadat het element afvalt op gewenste temperatuur zou je de teller kunnen starten, geen rekening gehouden met afkoeling, heb je een indicatie wat je nog aan warme liters hebt.

Met een pulsetellertje en microcontroller is dat simpel gedaan.

Met 100 liter heet water door het putje worden mijn dochters gewaarschuwd met een piezo alarm 2 minuten lang :) elke 10 liter krijgen ze een piepje te horen; erg genoeg tellen ze dat en stoppen bij 95~97 liter.

[Bericht gewijzigd door fikkie op maandag 20 mei 2019 00:22:40 (45%)

Anoniem

zou ik hierin de sensor moeten plaatsen en doorduwen naar boven

Warm water zit en vertrekt vanboven dus voeler vanboven.
Wil je sneller waarschuwing dan moet sensor naar beneden
Gewoon experimenteren en kijken of het beoogde resultaat wordt gehaald :-)

Daarom heb ik mijn temperatuur al lang op 85 graden staan ....

Dat geeft behoorlijk meer warmteverlies dan bij instelling 65°C :S

Met een pulsetellertje en microcontroller is dat simpel gedaan.
Met 100 liter heet water door het putje worden mijn dochters ....erg genoeg tellen ze dat en stoppen bij 95~97 liter.

Applaus voor je dochters... :-)

Ik heb mijn boiler op 65 graden staan, ook een 50l versie.

Verder heb ik een 3-fase installatie. Ik heb, achter mijn boiler, een mengkraan gezet die het leidingwater mengt met het warme water, uitgangstemperatuur is ongeveer 20 graden.

Dan gebruik ik dus (bij benadering) 20% warm water en 80% koud water -> En dan kun je heel lang met 50 liter.

Daarna gaat dat lauwe water naar mijn doorstroomboiler bij de douche. Die (13kW) boost het naar een acceptabele temperatuur.

Voordelen
- Minder warmteverliezen doordat ik de boiler niet extreem heet hoef te zetten
- 50L is genoeg voor normale sanitair verbruik
- Douche heeft de doorstromer waardoor je niet snel te kort hebt (50L is ongeveer 45min douchen, daarna merk ik dat de druk lager wordt want dan moet de doorstromer het in zn eentje doen)

Kostenbesparend
- Zoals gezegd minder warmteverlies doordat ik de boiler niet te warm hoef te houden
- Energiebesparing: 120L boiler warmhouden is veel meer energie dan 50L
- Energiebesparing: Doorstromer verwarmt alleen wanneer nodig, niet douchen = verbruik 0 watt
- Ruimtebesparing: 50L is niet zo groot :)

Opm: Als je een renovatie gaat doen kun je ook een douche-WTW nemen. Is je boiler defect, dan zijn ze er ook met warmtepomp. Allemaal dingen om tzt mee te nemen.

Temperatuur meten: Dat wordt lastig zoals gezegd door de gelaagdheid. Maar met een flowmeter kun je wel een benadering maken (als je weet hoeveel warm water eruit is.. weet je ook wat overblijft van de 50L)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 20 mei 2019 09:33:26 (14%)

Op 19 mei 2019 21:27:38 schreef testman:
sensor ook niet onderin maken, maar in t midden of hoger. het water wat in de boiler stroomt zorgt dat het onderin kouder is, het warme water komt van boven uit de boiler. als je de hoofdkraan uitzet, komt immers niet de hele 50 liter uit de warme kraan gelopen bij een kraan vervangen die lager als de boiler zit..

en als je de koudwaterleiding losmaakt, loopt je hele boiler leeg langs de aanvoerleiding. als ik in de keuken de waterkraan loskoppel als de hoofdaansluiting afgesloten is, dan krijg ik alle heet water langs de koudwaterleiding in de keuken eruit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 mei 2019 12:13:45 schreef fcapri:
[...]

en als je de koudwaterleiding losmaakt, loopt je hele boiler leeg langs de aanvoerleiding. als ik in de keuken de waterkraan loskoppel als de hoofdaansluiting afgesloten is, dan krijg ik alle heet water langs de koudwaterleiding in de keuken eruit

Niet als de terugslagklep naar behoren functioneert... ;-)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
High met Henk

Special Member

flow sensor i.c.m. temperatuur sensor.

als je boiler leegraakt weet je na hoeveel liter dat is en in welke tijd.
na verloop van tijd kun je de tempsensor zelfs weglaten.
WEL even opletten met de temperaturen dat je geen thermoplast kunstoffen neemt of van die stoffen die na verloop van tijd hard en broos worden. Wellicht is een metalen flowmeter een beter optie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
wtt

Golden Member

Die flowsensor zet je toch in de koudwaterinlaat, neem ik aan?

kan ook zoals Eneco mijn boiler heeft omgebouwd naar slimme boiler.sensor in de pijp van de maximaal thermostaat.

meten is weten,gokken is dokken