RPM draaibank regelen

Bedankt Lambiek voor de uitleg heb het begrepen. Het is zo dat verspanen begint een verslaving te worden...je kent dat gevoel misschien wel. Niet dat ik continu die riemen aan het verleggen ben, kleine moeite, maar ik merk dat ik steeds meer achter die draaibank sta dan achter een glas bier.

Even een boor 13 inspannen om een begin gat te draaien voor 22mm, dan kan ik die boren blijven slijpen en heb eigenlijk koeling nodig.

Maar draai jij ook veel eigenlijk?

Een draaibank kan inderdaad verslaven zijn.

Jacques van Montfort
Lambiek

Special Member

Ik draai ook regelmatig ja en frezen. Maar ik heb een standaard regeling op beide machines zitten, de motoren zijn 230VDC. Is dus iets anders dan wat jij hebt.

EDIT:
Maar waarom koop je niet gewoon een drie fase motor en een 230VAC in naar drie maal 400VAC uit frequentie regelaar. Een drie fase elektromotor van bijv. 0.37Kw heb je al voor +/- 60 Euro. En voor rond de 120,- Euro heb je een regelaar van 0.4Kw. Dus als je het om wil bouwen zou ik zoiets doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als die motor al goed is, waarom dan niet alleen een frequentie regelaar, kost ook 110 euro incl. verzenden.

Werkt dan toch ook, of minder koppel omdat het maar 1 fase is.
Bij lage rpm neemt het koppel af en dat heb je wel nodig bij 375 watt motortje.

Trek me maar over de eindstreep.

Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 19:19:37 schreef atlas1302:
Als die motor al goed is, waarom dan niet alleen een frequentie regelaar, kost ook 110 euro incl. verzenden.

Maar een één fase regelaar is moeilijk te vinden en een stuk duurder dan een drie fase regelaar.

Trek me maar over de eindstreep.

Nee dat doe ik niet, je moet zelf beslissen wat je wil. En als je voor een andere motor gaat moet je die toch ook pas maken.

Maar het is jou feestje. :)

https://elektromotor-online.nl/product-categorie/frequentieregelaars/1…

https://elektromotor-online.nl/product-categorie/frequentieregelaars/1…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De motor gaat het niet worden, transport hier na toe en dan inbouwen om met een regelaar aan de slag te gaan die hetzelfde kost.

We gaan dan liever voor de enkele phase regelaar op ali staan er genoeg voor rond de 100 euro bezorgd.

Maar bedankt voor het advies, we weten nu zeker wat voor motor het is.

mvdk

Golden Member

Ik begrijp dat die omschakelaar die ergens in het topic genoemd word, dient om te kiezen tussen de draaibank en de boormachine. Misschien dat die dingen er tegenwoordig wél tegen kunnen, maar uit eerdere topics heb ik weleens begrepen dat die dingen er niet zo van houden om, ook al is het heel kort, onderbroken te worden van de motor. Let daar dus ook op.

Goede tip, die dingen bedoel je de regelaar mee waarschijnlijk. Als de zaak in ruststand is kies ik inderdaad voor boorkolom of draaibank.
Als dat eenmaal is gedaan ga ik niet switchen naar boorkolom als de draaibank nog draait.

Ik heb ook een omkeerschakelaar voor wal en netstroom, voor wal mijn 1000 watt zonnen paneeltjes, alles werkt hier op, en voor het zware werk even het net.
Weet niet of elektra alhier daar erg blij mee is, betaal een fractie, maar het werkt super. Voorheen had ik on - grid 2000 watt maar daar hebben ze een stokje voor gezet, een slimme meter die niet meer stilstaat en de aanlevering van opgewekte energie blokkeert.