Fluke 87 V

Ik ben van plan me een goede (nieuwe) multimeter aan te schaffen en na wat onderzoek gedaan te hebben is mijn oog gevallen op de Fluke 87V.
https://www.fluke.com/nl-be/product/elektrische-test-en-meet.../fluke-87v .
Geen goedkoop ding toch is lees er wel alleen goede dingen over en dan heb ik er die prijs wel voor over.
Ik ben van plan hem te gebruiken voor zowel electronische toepassingen als in elektrische (230V ) schakelingen).
Er was me wel één ding opgevallen en dat is namelijk dat hij capaciteiten kan meten tot (maar) 10µF. Is dit normaal voor een digitale multimeter over zijn er andere multimeters, toestellen die grotere capaciteiten aankunnen ?

Graag had ik anderen hun mening hierover gehoord. Is hij zijn prijs waard ?

Ik gebruik deze rms multimeter al 10 jaar naar tevredenheid in het veld en op de werkbank. Zeer robuust en naar Fluke normen betrouwbaar.
Capaciteitsmetingen doe ik zelden tot nooit. In jouw geval zou ik mij eerst afvragen of je een multimeter nodig hebt om veelal (hogere) capaciteiten te meten, of dat je het alleen een prettig idee vind dat het kan.

Die capaciteitsmeting vind ik wel belangrijk. Toch zoals gezegd vind ik het eigenaardig dat een multimeter van dergelijke prijsklasse maar tot een dergelijke kleine waarde kan meten. Al zal er daar wel een reden voor zijn.
Ik heb namelijk al een tijdje zitten klooien met een schakeling waar een (defekte) condensator in zat die ik ohms uitgemeten had en die blijkbaar ok was en na vervanging niet dus ! Vandaar dat deze extra mogelijkheid om een C meting te kunnen doen me wel aanspreekt.

flash2b

Golden Member

De Fluke 87 V kwam in 2004 het eerst op de markt, dus geen wonder dat die maar tot 10µF capaciteit kan meten (bron: https://www.eevblog.com/forum/chat/i-need-to-know-the-histor...98-2010-)/

Het is een mooie meter, maar ik zou toch naar iets moderner kijken.

Alternatieven (allemaal meer counts als de 20000 van die Fluke):
https://www.eleshop.nl/brymen-bm867s.html
https://www.eleshop.nl/brymen-bm869s-multimeter.html
https://www.eleshop.nl/agilent-keysight-u1272a-multimeter.html

10uf max capaciteitsmeting is zever, ik heb de 87V ook al een jaar of 6 en die meet tot 10.000uf elco's. de oude meter de 87III reeks kon dat idd nog niet, die ging tot 10uf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Golden Member

Volgens Fluke niet, maar ik denk dat het door de "," komt die de amerikanen gebruiken om duizend tallen te scheiden. In de andere specs wordt echter de "," ook voor komma gebruikt, lekker verwarrend.

https://www.fluke.com/nl-nl/product/elektrische-test-en-meet.../fluke-87v

Maar deze zegt wel tot 10000µF
https://www.alliedelec.com/m/d/8cf21be95af06ae474858dd790972ba3.pdf

Dus 10000µF is de max (1/2 bereik van deze 20000 count meter), m.a.w. testman heeft volgens mij gelijk.

Mijn alternatieven kaan allemaal tot de tientallen mF dus 1000x meer.

Ik zou voor hobby gebruik, zoals ik zelf doe, een Brymen kopen in plaats van een Fluke. Niet omdat de Fluke niet robuust is maar omdat de Brymen ook goed gebouwd zijn. Het prijs verschil is dan toch best significant. Bij mij komen de meters maar zelden buitenshuis.

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op 20 mei 2019 20:52:57 (10%)]

overleeft een brymen ook 230V op de ohms stand?

ik herstel ook weleens isolatieweerstand meters, die gaan tot 1000V, dat kan de fluke ook prima weergeven, geeft weer tot over de 1000V. hier doet ie 1,5 tot 2 jaar met een batterij en staat toch semi dagelijks aan.

lees de beknopte manual bij fluke op de site, daar meten ze een 47uf elco, die 10uf max klopt dan zeker niet.

heb je zojuist nog geprobeerd, 6800uf deed ie nog gewoon.

Tja, als je naar de specs kijkt op de site van Fluke zelf :

Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat deze (dure) multimeter inderdaad maar tot 9,999 µF gaat. De verwarring zit inderdaad in die , die eigenlijk een punt dient te zijn zoals ook flash2b vermeld. Inderdaad na wat zoekwerk op andere sites zoals die van flash2b : "alliedelec.com" dat het gaat om 9999 µF !

Toch wel een misser van formaat vind ik om dergelijke fouten te maken op een website die dan top precisie meetapparatuur verkoopt die alles juist meet tot op zoveel cijfers na de komma , of is het nu na de punt :? ?? !

Enfin, daarmee is dat zaakje dan ook weer opgeklaard.

De voorkeur voor Fluke zit eigenlijk wat ingebakken daar ik voor mijn werk gedurende vele jaren met allerlei Fluke spullen gewerkt heb en dan hou je daar toch een soort van liefde voor over. Desalniettemin kijk ik ook naar de andere merken.

fred101

Golden Member

Op 20 mei 2019 21:11:41 schreef testman:

Mijn Brymen 869S heeft dat overleefd

Hij gaat officieel maar tot 1000V in de VDC stand maar hij geeft in ieder geval 1300V probleemloos weer.

Ik vind het een erg fijne meter. (ik heb ook een Agilent en 2 Flukes maar de Brymen is mijn favoriet) Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Fluke.

Capaciteit meting bij DMM's is alleen betrouwbaar bij goede condensators. Om rotte te vinden heb je meer aan een LCR meter of desnoods een ESR meter

[Bericht gewijzigd door fred101 op 21 mei 2019 02:24:01 (15%)]

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

tja, ik gebruik de capaciteits meting dan ook alleen op de meter van t werk, aanloopcondensatoren geven wel een duidelijk beeld. thuis gebruik ik ook de lcr meter gezien die ook nauwkeuriger is en de esr meet.

De Brymen meters zijn verrassend robuust. Via EEVBLOG ben ik eens uitgekomen op het youtube kanaal van Joe Smith, die doet robuustheidstesten voor allerlei meters als hobby. https://www.youtube.com/channel/UCsK99WXk9VhcghnAauTBsbg
Hij heeft ook meerdere Brymen getest die robuuster zijn dan de 87V.
Link naar het forum:
http://www.eevblog.com/forum/testgear/hear-kitty-kitty-kitty...nd-of-cat/
Daar staat ook een excel sheet met alle slachtoffers daarin vermeld. Zijn de testen een weerspiegeling van de werkelijkheid? Misschien niet maar het toont naar mijn mening wel aan hoeveel moeite er door de fabrikant is genomen om een goede meter te bouwen.

High met Henk

Special Member

Hangt ervanaf wat je wilt

In het veld zijn er weinig die fluke overtreffen qua robuustheid. Voor metingen an sich zijn er idd betere.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
GJ_

Moderator

Op 21 mei 2019 08:26:13 schreef High met Henk:
In het veld zijn er weinig die fluke overtreffen qua robuustheid.

APPA hetzelfde qua robuustheid, alleen iets trager. (o.a. nieaf smitt is "omgekleurde" APPA)

flash2b

Golden Member

Op 20 mei 2019 21:11:41 schreef testman:

Ja natuurlijk, zelfs een goedkope Anneng overleeft dat. We leven niet meer in het stenen tijdperk. Op EEVBlog test gebruiker joe smith dit soort "mishandeling" en veel meer andere soorten.

Edit:
Ik zien net dat Fred101 en Titatommeke dit ook melden.

Kwa robuustheid kan je ook een Gossen Metrawatt overwegen.

Geen goedkoop ding toch is lees er wel alleen goede dingen over en dan heb ik er die prijs wel voor over.
Ik ben van plan hem te gebruiken voor zowel electronische toepassingen als in elektrische (230V ) schakelingen).

Volgens foto en zonder specificaties te vergelijken heeft de Fluke 87V dezelfde functies als een Fluke 175
Deze laatste is de helft beterkoop.
Eens over nadenken of een digit meer en een cijfer na de komma meer voor uw metingen deze meerprijs waard is. :-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

De 175 heeft een groot manco: geen µA functie. Dat vind ik onhandig als je met microcontrollers bezig bent. (Al gebruik ik daar meestal een pm2505 voor aangezien die een 1 µA bereik heeft)

Sine

Moderator

In mijn beleving koop je zo'n meter niet voor de capaciteits functie, leuk dat het er op zit, indicatief ... maar dan nog neem je een echte RCL meter als je dat preciezer wilt weten.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
fred101

Golden Member

Welke functies, protectie, afmetingen, stroomverbruik, mechanische eisen, electronische specs, kleur, ophang/neerzet dingen etc een meter moet hebben hangt van de gebruiker af.

Het zal mij worst wezen of het ding een val van 2 meter wel of niet kan overleven, maar voor HmH is dat een belangrijke eis. De ene wil weten of er wel of niet 12V aanwezig is, de ander wil weten of iets tussen 12,0010V en 12,0035V zit of moet wat op 15,000.000V afregelen.

Voor sommige voldoet geen enkele meter 100%, voor andere is iedere meter meer dan voldoende.

Als een Fluke 87V aan jou wensen voldoet is het een veilige koop. Ze zitten meestal zelfs na 20 jaar nog ruim binnen de specs. Mechanisch zijn ze stevig en hebben een hoop functies.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 21 mei 2019 12:52:14 (14%)]

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Tja, die Fluke 175, de 170 serie eigenlijk, zou mogelijk een betaalbaarder en goed alternatief zijn voor de (dure) 87 V. Het te bekijken waard dus.

Ik lees hier ook wat betreft het uitmeten van een condensator dat er sprake is van een z.g.n. RCL (weerstand, condensator, spoel) en ESR meters. Mijn vraag hieromtrent : kan je hiermee ook nameten of een condensator nog goed is ? Niet alleen zijn capaciteit maar ook of hij niet lekt of doorgeslagen is ?

Ik heb het uA gemis op de Fluke 175 anders opgelost. Je kunt er voor weinig ook een analoge MM bijkopen. Verder gebruik ik een bench dmm.
Fluke 87 V is een erg goede meter, als je die precisie en funkties nodig hebt, als mobiele oplossing.

De condensator meting op een dmm is eigenlijk bedoeld als een grove check of bv. aanloop condensatoren defect zijn, niet als precisie meting.

Jochem

Golden Member

Op 21 mei 2019 10:21:02 schreef Titatommeke:
De 175 heeft een groot manco: geen µA functie. Dat vind ik onhandig als je met microcontrollers bezig bent.

Ik snap dit niet helemaal. Waarom moet je een µA-stand op je meter hebben als je met microcontrollers werkt?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=3775 over ESR
http://www.pa4tim.nl/?p=1385 over elco lekkage

Een elco heeft mbt slijtage oa capaciteit, impedantie op 100 kHz, ESR (wordt als tan δ op 100 Hz, 120Hz of 1kHz in de datasheets gegeven, de ESR is daaruit te herleiden) en DC lek stroom specs.

Meestal is de ESR de parameter die het meest verloopt en een goede indicatie is. Een goede LCR meter geeft deze weer als D op de meetfrequentie, tegenwoordig 100 of 120 Hz (DF = dissipatie factor = tan &delta = ESR (let op je moet deze waarden wel omrekenen naar elkaar)) In tegen stelling tot ESR staat DF in de datasheets, maar nog mooier, het is bij moderne low ESR caps redelijk uniform. Het is alleen spanning afhankelijk. Ik gebruik een lijstje wat de DF op 100/120Hz geeft voor alle spanningen tussen 6,3 en 400V.

Capaciteit verandert niet zo veel.

DC lekstroom verloopt ook niet hard maar als dat gebeurd gaat het hard en kan er meer sneuvelen.

Een DMM meet op een heel andere manier waarbij ESR of lek de gemeten capaciteit kan beïnvloeden. Een DMM is handig om bv even te meten of je de juiste waarde nieuwe condensator hebt gepakt.

In circuit kun je met een scoop naar de rimpelspanning kijken, dat laat zien of de elco's naar behoren werken.

Jochem

Golden Member

Ik heb zelf overigens een 87V, waar ik prima tevreden mee ben, maar ik zou hem nooit voor de volle nieuwprijs hebben gekocht hoor, zeker niet voor de hobby.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 21 mei 2019 13:27:51 schreef Jochem:
[...]Ik snap dit niet helemaal. Waarom moet je een µA-stand op je meter hebben als je met microcontrollers werkt?

Om te kijken of ik de interrupts goed geprogrammeerd heb zodat er daadwerkelijk een slaap modus geïnitieerd wordt. Daarvoor gebruik ik hem voornamelijk.