Ik heb hier een Phluke PM-3335 scoop gehad, daar stond Philips op het front maar Fluke op de kast. Een identiteit crisis of schizofrene scoop ?
Misschien heb ik het fout maar ik dacht altijd dat PM voor Philips Measurement (of Meet apparatuur ? ) stond. Eigenlijk zou het ding dan PFM-3335 of FPM moeten heten. Weet iemand dat ?
Voor de Philips fans, hier staat een foto van het gecombineerde naamplaatje.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=527
Sinds het bezoekje van High met Henk is mijn collectie Flukes dus verdubbeld. Naast een 77-III die ik 25 jaar geleden in een plas water op een zandpad vond, heb ik nu dus ook een 1587.
Waarschuwing:
Deze 1587 heeft ooit, voor HmH hem kocht, een lekkende batterij gehad. Dat was wel schoongemaakt maar niet op plekken uit het zicht zoals onder de HV trafo, ICs en onder de display. Dat heeft daar rustig zitten dooreten aan traces, pads en ook in wat grotere vias. (De kleine vias zitten meestal vol met soldeermasker verf).
Ook waren er wat weerstanden met zwart uitgeslagen tin (en zelfs een paar waar het bovenste metaalstripje was weggegeten) Ik heb het PCB eerst ontdaan van dingen als de trafo en display en het daarna een tijd in azijn gelegd. Gevolgd 20 minuten op 40 graden in de ultrasoon.
Toen goed afgespoeld en gedroogd.
Daarna de schade hersteld. Na al die mishandelingen over de jaren heen was hij, net als mijn 77-III, nog steeds spot-on (dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk bij een 3,5 digit meter) Daarna de, ooit gele, bumper in de ultrasoon en hij ziet er weer uit als nieuw.
Als ik het ding net als HmH professioneel in het veld (en op het water en vaak ver van de bewoonde wereld) zou moeten gebruiken dan had ik alle ICs er afgehaald en elke via onder de microscoop bestudeerd. Het is een ding waarmee je veiligheid test, daar moet je 100% van op aankunnen.
Dus, ben voorzichtig bij lekke batterijen, laat het spul nergens uit het zicht zitten (bv onder ICs) Azijn neutraliseert het spul. Denk ook aan de achterkant van de batterij houder lippen, die waren hier ook lekker groen.