Shunt 50A genoeg voor startstroom

Startstroom is tussen de 200 en 350A

Jacques van Montfort

Meestal wordt de startstroom rechtstreeks zelfs zonder zekeringen* aangeboden van accu via een (flink zwaar) startrelais naar de startmotor. Denk aan honderden amperes tijdens het starten.

50A zou voor de meeste oudere auto's wel voldoende zijn (buiten het starten om), maar voor een camper, waar je ook de huishoud accu waarschijnlijk bij laadt, is 50A misschien nog wat klein bemeten. De gemiddelde dynamo is al snel een 100A versie. (Mijn oude Peugeot uit 1991 had al 55A, mijn huidige Volvo 140A, mijn vorige camper zat daar ergens tussenin).

* ik dacht dat er vanwege de hoge stromen nooit een zekering tussen kan zitten, maar recent op dit forum bewijs aangeleverd gekregen dat o.a. bij Ford er WEL een 500A zekering tussen kan zitten. Nu kunnen zekeringen meestal flink wat meer stroom doorlaten dan erop staat: hangt af van hoeveel meer stroom en hoelang (en dan kan de karakteristiek van de zekering nog anders zijn: de zekering in mijn multimeter vliegt er heel snel uit boven de 20A, de zekering die je voor je lasapparaat gebruikt juist niet)

kan er mij iemand zeggen waar ik dan de shunt voor de Amp te meten tijdens het rijden moet koppelen?
Ik had eerst gedacht om de shunt aan de min van de batterij te koppelen en de andere kant aan de massa zo naar de auto?

[Bericht gewijzigd door osty op vrijdag 24 mei 2019 16:35:43 (38%)

Arco

Special Member

Startstroom kan in koud weer en/of zwaar draaiende motor wel 600A of meer zijn...
Je kunt de startmotor toch buitenom de shunt laten lopen? (heeft meestal een eigen kabel)

En een dynamo kan bij lege accu inderdaad makkelijk 100A laadstroom leveren, dus een 50A shunt is wat iel...
Heb een keer een vastzittende startmotor gehad. In de garage hadden ze een meter die tot 800A ging, en die ging van de schaal af toen ze (probeerden te) starten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mijn wagen heb ik de startstroom zomers tijdens warm weer wel eens gemeten en dat was meer dan 350 ampère. En ik heb een 24 volt systeem. Bij 12 volt was dat dus het dubbele geweest. weet je meteen meteen waarom zware voertuigen en legervoertuigen vaak met 24 volt zijn uitgerust.

50 ampère lijkt me dus wat weinig.

Meestal worden hier zoals al gezegd hall sensoren voor gebruikt. Je moet ook zorgen dat je shunt een erg lage weerstand heeft. Bij een mili-ohm heb je al 0,3 volt verlies als je 300 ampère trekt. Dan ben je al 2,5% van je spanning kwijt. En in de winter is elke volt die je startmotor bij het starten krijgt belangrijk.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 24 mei 2019 16:37:27 (15%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Blijkbaar zie je de shunt in serie met de minpool van de batterij? Dan is het probleem onoverkomelijk, in mijn ogen. Waarom de shunt niet aan de pluspool van de batterij, onder vermijding van de dikke kabel naar de startmotor?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Als je een clamp sensor neemt, kun je die zetten waar je wilt.
(ik ben nooit zo'n fan van onderbreken van de accukabels om daar wat tussen te frotten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ik zou er niet aan beginnen. Die shunt moet eigenlijk in de "andere" kabel, die van de generator en overig. Het nadeel is daarvan volgens mij, dat de spanningsregelaar door de weerstand van de shunt een te hoge spanning ziet. Daardoor loop je kans dat de generator en spanningsregelaar denken dat je accu vol is, terwijl dat nog niet zo is.
Of zie ik nou allemaal beren op de weg?

Edit: Arco zegt 't al.

nu raak ik het noorden kwijt....
waar moet ik nu die shunt installeren?
aan de Plus van de batterij? of ergens anders

Wat wil je er eigenlijk mee bereiken?

Normaliter loopt er geen stroom uit de accu tijdens het rijden. De dynamo verzorgt dan immers de voeding. De accu wordt (als het goed is) enkel gebruikt bij het starten en daarna weer bijgeladen.

Als de laadstroom naar de accu wil meten zou ik meten op de plus, tussen de accu en het systeem. Alleen de dikke kabel van de startmotor wil je dan apart houden. Het is een beetje afhankelijk van de precieze bedrading hoe je het, het makkelijkst aan kan pakken.

Als je het totale systeemverbruik wil meten (inclusief) acculaden moet je hem in de pluskabel van de dynamo zetten.

Als het het systeemverbruik zonder laadstroom wil meten moet je op zoek naar de aftakking van diezelfde kabel naar de accu en de rest van de auto en dan meten op het stuk naar de rest van de auto.

Afhankelijk van hoe de kabelboom exact in elkaar zit kan er een beter en minder goed punt zijn om dit te meten, maar dat is ook afhankelijk van het precieze doel

Maar om jezelf een hoop werk te besparen, een shunt heeft als nadeel dat je de kabels moet doorknippen en dergelijke. Een hall sensor of stroomtrafo kun je plaatsen zonder verdere aanpassingen dus ook geen risico op problemen. En als je later een andere meting wil doen kun je hem gewoon verplaatsen.

ok ik zal de shunt na de alternator plaatsen zo meet ik de laad stroom en denk ik ook het verbruik bij stilstaande motor.

Op 24 mei 2019 17:18:50 schreef timberleek:
Een hall sensor of stroomtrafo kun je plaatsen zonder verdere aanpassingen dus ook geen risico op problemen.

In geval van een stroomtrafo moet je natuurlijk geen gewone nemen, maar één die ook op gelijkstroom werkt.

Lambiek

Special Member

Je kunt beter zoiets kopen, die dingen zijn er voor.

https://stroomwinkel.nl/bedienen-monitoren-bewaken/victron-accumonitor…

Op deze manier kun je zien hoe vol je accu is, wat je gebruikt, en hoeveel je laad.

https://stroomwinkel.nl/media/wysiwyg/docs/aansluitschemas/Blue-Power-…

Artikelnummer: BAM020700000R

Een batterijmonitor geeft inzicht in uw stroomverbruik en de status van de accu, een onmisbaar instrument voor het monitoren van de accubank. Naast accuspanning, de stroom en de verbruikte ampère-uren, geeft de BMV- 700 serie ook de laadstatus (%), de resterende tijd en het stroomverbruik in watt aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Een shunt moet aan de kant van de massa van de batterij geplaatst worden anders zal de VA-meter 12V min de spanningsval op zijn ingang krijgen ipv enkel de spanningsval van enkele mV.

Bij de VA-meters die ik heb stond dit heel duidelijk vermeldt in de handleiding.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... maar misschien heeft T/S wel een andere..?

Toch, inderdaad: de goedkope digitale volt/ampere metertjes uit China hebben zonder uitzondering de shunt aan de negatieve kant. Dus als het zo eentje is... Nu, die dingen zijn sowieso waardeloos tenzij voor een zeer ruwe indicatie.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 24 mei 2019 18:53:26 (72%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 mei 2019 16:14:01 schreef osty:
Ik heb mij een VA meter gekocht met een shunt van 50A dit om in een camper te plaatsen aan de motor zijde.
Mijn vraag is kan deze shunt de startstroom onderstaan bij starten van de motor?
Mijn camper is een Ford Transit 2.4 D
Bedankt
Osty

Van wat wil je de stroom weten en wanneer (stilstand, startend of rijdend.
Vaak kun je een grote stroom meten door het spanningsverlies over een bestaande kabel.. Je hoeft dan nergens een shunt tussen te zetten.
Vaak is dat ook maar een of andere metalen strip.

heb een tester voor gereedschap accu's gebouwd welke tot 100A kan meten, die shunt is 0,001 ohm. 10 shuntweerstanden van 0,01 ohm parallel gezet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Da's een goeie of de shunt voor de betreffende meter in de min moet zitten. Ik denk dat je daar sowieso antwoord op moet geven (al is het maar aan jezelf) voordat je overweegt om hem in de PLUS te zetten.

Een schakelaar parallel zetten tijdens starten bv. in de min van de accu, ga je geheid een keer vergeten denk ik.

Sommige dynamo's hebben een aparte min aansluiting, maar dit heb ik in een auto nog nooit gezien, dus waarschijnlijk niet relevant. Dus dan wordt het in de MIN plaatsen van je huidige shunt erg moeilijk.

Ik snap dat het gebruiken van wat je al hebt erg verleidelijk is maar als je dit door wilt zetten, zou ik toch voor een hall-sensor gaan oid. En deze gebruiken voor de huishoud accu als je die hebt? Daar is 50A vast prima voor!

Anoniem

Misschien ontbreekt hier wel een foto en/of merk type en/of handleiding en/of ... van de VA meter en shunt :-)

En hoe loopt in een Ford Transit 2.4D de +12 V van batterij, alternator en startmotor?
Maw hangt de alternator aan de batt of aan de startmotor?

Op 24 mei 2019 19:37:39 schreef testman:
heb een tester voor gereedschap accu's gebouwd welke tot 100A kan meten, die shunt is 0,001 ohm. 10 shuntweerstanden van 0,01 ohm parallel gezet..

Dat is dus 10W bij de "nominale" 100A stroom. Maar dus bij 350A startstroom zo'n 100W....

Voor OSTY:

Ik zou accuplus -> startmotor gewoon laten zitten en dan accuplus -> meetshunt -> rest-van-de-auto doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

0,001 ohm is voor een 200mv metertje iig prima. denk maar niet dat er minder spanningsval is tussen accu en startmotor met 350A, de zekeringdoos is van blikken strips gemaakt in auto's.

heb hier ook nog een messing plaat shunt liggen die voor 200A is, spanningsval 100mV, dat is ook 20W aan verliezen, dus die 10W bij 100A is niks abnormaals..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Een reden te meer om met een hall-sensor te gaan meten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

met een lem sensor oa, die kom je bij dergelijke vermogens vaker tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Bedankt heb ik weer genoeg te lezen https://www.lem.com/en/automotive-battery-management kan dat nog net voordat de klok 00.00 slaat en ik mijn glazen muiltjes moet uittrekken :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 24 mei 2019 23:58:46 (34%)