DC to AC inverter ... 5000 Watt met mini trafo?

EgbertG

Golden Member

Goedemiddag,

Op die Chineze site verkopen ze AC inverters van 3000, 8000 Watt en dat is soms zelfs pure sine en is superklein? Hoe kan dat?

Van AC naar DC en switched power supplies begrijp ik dat de trafo kleiner kan, maar hoe werkt dat in die moderne inverters? Die leveren ook 50 Hz en dus is het voordeel van die switching op 20 Khz toch niet aan de orde?

Een ouderwets apparaat gebruikt nog een dikke ringkerntrafo en dat ziet er dan logisch uit.

Wat mis ik hier?

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2019 17:33:52 schreef EgbertG:
Op die Chineze site verkopen ze AC inverters van 3000, 8000 Watt en dat is soms zelfs pure sine en is superklein? Hoe kan dat?

Heb je een link naar die omvormers, zo is er niet zoveel van te zeggen.

En ik zou die troep niet kopen als ik jou was. :)
En er wordt al snel gezegd dat er een sinus uit komt, gemodificeerd noemen ze tegenwoordig ook een sinus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EgbertG

Golden Member

https://nl.aliexpress.com/item/1000W-Pure-Sine-Wave-Inverter-Power-Boa…

deze bijvoorbeeld ....

in een inverter die ik hier thuis heb van 700VA zit een joekel van een ringkern!

Dit is slechts een gedeelte van de inverter. Je dient 380 volt gelijkspanning aan te leveren of een uitgangstrafo te plaatsen.
Het geheel zal zeker de nodige honderden watten (joules per sec) kunnen leveren, enige kilowatt's zie ik niet zo snel gebeuren.
Grtn, Robert

Arco

Special Member

Zal wel pwm op hoge frequentie zijn. In de datasheet staat een schema...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die aliexpress url zegt het al in de titel
zuivere sinus en gemodificeerde sinus in 1 lijn. zeg maar dat er een aardige blokgolf zal uitkomen.
op de foto zie je dan ook een brug met transistoren.

als je dan de tekst leest, gaat dit over een 1000W versie, de 8000Watt versies zullen wat groter zijn (waarschijnlijk een hoeveelheid van die transistoren, en zonder transfo, omdat die modified sinus zijn.

je moet ook al de hoge DC spanning leveren, waardoor die niet moet omhoog transformeren maar gewoon van DC naar AC brengen.
zou je van 12V DC naar 230V AC willen gaan, zal er wel een transfo bij te pas komen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EgbertG

Golden Member

Werkt het geheel dan nog wel op 50 Hz of maken ze met een hogere frequentie de hoge spanning op efficiente manier en maken ze vervolgens daarvan met MOSFETS dan een soort van vervormde sinus van die hoogspanning?

Het schema lijkt een beetje op een soort step-up met de kleine trafo.

Misschien moet ik er eens mee gaan experimenteren....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 24 mei 2019 18:15:10 (23%)

Lambiek

Special Member

En dat voor nog geen $ 27,-. Hoe kunnen ze het er voor maken, een echte sinus omvormer. :)

Geef mij toch echt maar een Victron.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Zijn geen trafo's, maar spoelen (1 gewone en 1 common-mode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor het linkje dat je deelde ziet de opzet er nog wel redelijk geloofwaardig uit. In ieder geval wat betreft vermogen: de specs van de gebruikte mosfets (Intersil 20N60C3) zou qua frequentie en vermogen in ieder geval mee moeten kunnen. In dit geval zal voor 1000W de ringkern de limiterende factor zijn.

In de Chinglish vertaling staat in eerste instantie dat het een modified sine wave is, en verderop een pure sine wave. Ik hou het op het eerste.
De opzet van de frequentie-generator is overigens een interessante... Da's er volgens mij eentje die ook veel in audio-versterkers voor auto's gebruikt wordt. En daarmee zou je dus een resolutie van 20kHz mogen verwachten. Overigens is dit design niet veel anders dan een van de bekendere reference designs van Texas Instruments (link).

De lage prijs/hoog vermogen zal 'm ongetwijfeld in de kwaliteit van de componenten zitten; misschien zijn die van de betere namaak. En er is een aantal belangrijke componenten uitbezuinigd: behuizing/koellichaam/ventilator. Die mosfets wil je voor het behouden van een fatsoenlijke temperatuur wel van een briesje voorzien.

Op 24 mei 2019 18:13:42 schreef EgbertG:
Werkt het geheel dan nog wel op 50 Hz of maken ze met een hogere frequentie de hoge spanning op efficiente manier en maken ze vervolgens daarvan met MOSFETS dan een soort van vervormde sinus van die hoogspanning?

De 20kHz die gegenereerd wordt bepaalt de resolutie waarmee het 50Hz signaal gemaakt wordt. Op zich is 20kHz heel acceptabel. Dat betekent dat je 1 enkele sinus-golf in 400 stapjes verdeelt om in plaats van een blokgolf iets wat lijkt op een afgeronde golf te maken.

[Bericht gewijzigd door den_tichel op vrijdag 24 mei 2019 18:31:37 (20%)

Dat schema is niet volledig denk ik, je hebt nog een trafo nodig.
En die watts zijn Chinese watts.

Normaal gezien komt er daar een zuivere sinus uit, die opsteekprintjes zijn al enkele jaartjes in omloop en zijn heel goedkoop.
Als je eens wil kijken zoek dan eens op Youtube op EGS002

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Dat schema is niet volledig denk ik, je hebt nog een trafo nodig.
En die watts zijn Chinese watts.

Het schema is wel volledig transformator is niet nodig. In de tekst staat dat de ingang 380V dc moet zijn voor 230V AC. En dan heb je het over ca 4 tot 5A en die stroom lijkt me voor deze print geen enkel probleem. Dus het vermogen van 1000W geen probleem.

Echter hoe kom je even makkelijk aan 380V DC dat is de grotere uitdaging.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je een inverter nodig hebt voor op reis, 12V naar 230Vac heb je wel een trafo nodig, als je een frequentieregeling maakt kun je dat zonder trafo en direct uit de 230Vac halen.

LDmicro user.
EgbertG

Golden Member

Ah ...dank voor alle reacties! Ik ben weer bij .. het is soort pulsbreedtemodulatie op de met 20 Khz gegenereerde hogere spanning.

Mn intuitie klopte dat het met dit soort spoelen/trafo's nooit allemaal op 50 Hz zou kunnen werken.

Leuk printje die EGS002 module voor de wintermaanden

Ik denk dat je dan in de buurt geen radio ontvangst meer hebt, met name op de lagere frequenties.

Op 24 mei 2019 22:23:03 schreef wvogel57:
Ik denk dat je dan in de buurt geen radio ontvangst meer hebt, met name op de lagere frequenties.

Ik dacht net het omgekeerde; je krijgt héél veel radio ontvangst, maar niet het station van jouw keuze.