Duet Wifi ATSAM4E16E geen usb communicatie

Ik heb een 3d printer gebouwd met een Duet wifi clone, dit werkte allemaal prachtig tot ik de 12V op de 5V zetten (Vin =24V) veel rook en een paar defecte onderdelen.

Defect onderdelen besteld en met het simpelste begonnen de 3V3 regelaar vervangen dat ging goed en zo verder, met nu het probleem dat de cpu een beetje niets doet. Deze heb ik al 2x vervangen want volgens mij de eerste keer te heet en te lang gebakken (365°C en 360°C is max toegelaten voor x aantal seconden).

Nu dacht ik misschien met het te warm bakken de xtal ook slecht dus een 16MHz variant erop gesoldeerd met als resultaat geen usb coms.

Volgens de datasheet op pg443

• Default Boot Program Stored in SAM4E Series Products
  • Serial Communication on UART0
  • USB Device Port Communication up to 1M Byte/s
  • USB Requirements: External Crystal or Clock with the frequency of:
    11.289 MHz
    12.000 MHz
    16.000 MHz
    18.432 MHz

De traces die van usb poort naar de atsam lopen zijn volledig.

Wie heeft er nog ideeën wat er nog niet goed zou kunnen zijn?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 24 mei 2019 19:51:47 schreef Damic:
Deze heb ik al 2x vervangen want volgens mij de eerste keer te heet en te lang gebakken (365°C en 360°C is max toegelaten voor x aantal seconden).

nee. Max is 260 voor max een paar seconden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha miljaar, wil dat nu zeggen dat ik een 2de heb gefritureerd, eventjes zien waarom die ATSAM4S4B het nog wel doet :/
Edit: ook 260°C max maar die communiceerde nog wel via usb. nu moet ik echt dat scherm terug aan de praat krijgen (buck regelaar defect)

[Bericht gewijzigd door Damic op 24 mei 2019 21:09:10 (37%)]

Dus vandaag wat verder gedaan met poging 3.

Het scherm geeft nu licht en beeld nadat ik de controller voor de 2de keer vervangen heb +firmware geladen, zou goed kunnen dat de vorige wel werkt maar slecht contact geeft met het pcb, want dat had ik voor de 2de keer. Dus als ik weet welke buck/boost regelaar er word gebruikt kan ik die bestellen.

Dan met dit succes terug naar de controller, chip eraf want poot voor usb data afgebroken. Nieuwe chip erop gesoldeerd met de gewone bout. Resultaat geen data verbinding ontdanks dat de usb data pinnen op de chip aankomen.

Alle spanningen afgegaan op de nodige pinnen en alles ok.
Gemeten of jtag soms was kort gesloten en dit is niet

Het is me niet duidelijk hoe je een poot van een ic af kunt breken met opsolderen... ;)
Is een relatief 'lompe' pitch van 0.65 zo te zien, da's prima met een bout te doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com