Elektro motor voor grondboor

Hallo allemaal.

Ik ben van plan een grondboor te bouwen om een grondwater put te boren. Hiervoor wil een een elektro motor gebruiken met een frequentieregelaar zodat ik de snelheid makkelijk kan veranderen.

Mijn vraag was wat is een geschikte motor hiervoor? ik dacht aan een 2.2kw motor.. Alleen hoeveel toeren? en kan ik deze rechtstreeks op de boor aansluiten of moet ik hier een vertraging tussen doen? En hoe zit het met het vermogen op lagen toeren? Krijg hier niet heel erg veel over gevonden.

Alvast bedankt

Stijn

Heb je daar geen toestemming voor nodig van het waterschap voor het slaan van een grondwaterput?

mvdk

Golden Member

Vast en zeker. Maar daar heeft die man toch niks aan?
Kzou er maar een vertragingkast tussen zetten, ander vliegen de graszoden je om de oren. Gaat het wel om een plaats in nederland? Ik weet dat in andere landen een put geslagen word. Ook ooit een keer gezien dat er een put geslagen werd in mijn dorp, zachte bodem. Er stond een driepoot, en de twee mannetjes lieten elke keer een beker zakken, en haalden die weer op. Na zo'n 10 keer op en neer, werd de beker opgehaald en leeggegooid. Was voor de anode voor kathodische bescherming.

hoe snel ligt aan je boorkop en de spoed.
reken maar op een 100 toeren per minuut.

Ook een slip koppeling is handig voor als de boor op diepte in een steen of ander hard deel vast loopt.

hier een voorbeeld filmpje. je zult de boor moeten liften aangezien de grond op den duur niet meer omhoog gaat en je boor vastloopt.

https://www.youtube.com/watch?v=XQEgKT2OotY

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 24 mei 2019 22:22:29 (17%)

Een vertraging ga je sowieso nodig hebben; met een frequentieregelaar kun je het toerental wel reduceren, maar het koppel blijft gelijk, dus je gaat navenant vermogen inleveren. Een 2.2kW motor geeft op een kwart van zijn toerental dus ook nog maar 550W.

Ga je dit bouwen met nieuwe onderdelen, of met wat je toevallig tweedehands kunt vinden? Ik zou beginnen met een motor met zoveel mogelijk poolparen, zodat je al op een laag toerental begint, en dus met een kleinere reductie weg komt. Die reductor zou ik wel flink overdimensioneren, want zo'n grondboor is een hele smerige belasting; als die even hapt op een steen, moet de reductor kortstondig het koppel van de motor plus het koppel voor het afremmen van de roterende massa in de motor kunnen overbrengen, zonder direct stuk te gaan.

Als je een enkele put moet slaan, is het dan niet handiger om zo'n ding te huren?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoe diep moet die put worden en over welk soort grond hebben we het?
De mijne is 7 meter diep in slappe grond.
Ik zou niet weten hoe je met een simpele boor zo´n diep gat kan maken.
Alle aarde die die er uit boort moet namelijk ook naar boven.
Dat betekent telkens ca.10-20 cm boren en dan de boor weer naar boven halen en de grond verwijderen.
De eerste meter gaat nog wel, maar daarna wordt het een hele klus de telkens langer wordende boor omhoog te halen.

Op 25 mei 2019 08:58:38 schreef Brainbox:
Hoe diep moet die put worden en over welk soort grond hebben we het?
De mijne is 7 meter diep in slappe grond.
Ik zou niet weten hoe je met een simpele boor zo´n diep gat kan maken.
Alle aarde die die er uit boort moet namelijk ook naar boven.
Dat betekent telkens ca.10-20 cm boren en dan de boor weer naar boven halen en de grond verwijderen.
De eerste meter gaat nog wel, maar daarna wordt het een hele klus de telkens langer wordende boor omhoog te halen.

zie filmpje als voorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=XQEgKT2OotY

neem een boormachine https://www.bosch-professional.com/nl/nl/products/gbm-32-4-0601130203

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2019 21:44:54 schreef Stijn_:
Mijn vraag was wat is een geschikte motor hiervoor?

In ieder geval een motor met een vertraging, ik denk dat je snel aan een vertraging van 50:1 of 100:1 moet denken.

ik dacht aan een 2.2kw motor..

Denk dat dat wel genoeg is met de juiste vertraging.

Alleen hoeveel toeren?

Heb ze wel eens bezig gezien, zal tussen de 10 en 30 toeren/minuut zijn.

En hoe zit het met het vermogen op lagen toeren?

Je koppel blijft gelijk.

Maar je kunt het ook op een andere manier doen, misschien ken je die kleine heimachines? Als je nu een stalen buis laat slaan "kost niet eens zo veel" met de onderkant open, als je op diepte zit ga je de buis spoelen en je pompt het spoelwater weg. Zo wordt het ook vaak gedaan en je hebt gelijk een mooie wand.

Of je doet het zo.

https://www.youtube.com/watch?v=44lSIgKsspc

Wat voor diameter moet het eigenlijk worden?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

en nog een methode https://www.youtube.com/watch?v=6dizTalzPn0

gaat tot 18 meter

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 25 mei 2019 10:13:42 (14%)

GJ_

Moderator

Op 24 mei 2019 21:44:54 schreef Stijn_:..En hoe zit het met het vermogen op lagen toeren?

Met een FO is je koppel soort van constant dus bij lagere toeren is het vermogen lager, zie ook voorgaande reacties.

Jij wil juist een hoog koppel en dat gaat alleen als je het toerental omlaag brengt. Zo is het koppel van een 750RPM motor al twee keer zo hoog als van een 1500RPM motor.
Dat zal nog niet voldoende zijn en dus heb je een reductor nodig. Dan kun je net zo goed beginnen met een standaard 1500RPM motor.

Als je uit wil komen op de 100RPM van Peter112 dan kom je met 2,2kW op een koppel van ongeveer 210Nm.

huur een dikke bij boels https://www.boels.nl/huren/boren-breken/boren/boorhamer-52-mm

doet al 150 mm in steen.

sds boor offeren als houder voor je grondboor.

waarschijnlijk goedkoper dan fo+motor vertragingskast bij 1 malig gebruik.

Op 25 mei 2019 10:50:54 schreef GJ_:
Als je uit wil komen op de 100RPM van Peter112 dan kom je met 2,2kW op een koppel van ongeveer 210Nm.

Zou je in zo'n "eenmalig" project niet veel beter kunnen mikken op 10RPM en dus een tienvoudig koppel? Als het met 210Nm had gelukt boor je nu 10x langzamer. Jammer dan. Maar m.i. heb je zeker een 50% kans dat die 210Nm te weinig is en je met 2000Nm wel toe komt. Dan is langzaam maar gestaagd beter dan vastlopen. Maar goed. Ik heb niet eens orde-van-grootte schattingen voor het benodigde koppel, dus ik probeer dan voor de veilige route te kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is ook meer een hobby project. Ik heb het al geprobeerd door middel van een buis waar je veel waterdruk op zet om zo dieper te komen. Alleen op een meter of 6 zit bij ons leem en daar kwam ik niet door heen.

Ik ga boren met water die door de boor heen loopt onder bij de boorkop komt het water weer uit en stroomt langs de wand omhoog en neemt zand mee naar boven.

Ik wil alleen weten wat voor motor en en rmp ik hier het best voor kan gebruiken voor dat ik een random motor bestel :)

En btw volgens mij mag je tot 10 mtr gewoon boren. het is voor detuin te besproeien.

Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 12:00:10 schreef Stijn_:
Het is ook meer een hobby project.

Wel een beetje duur voor één gat, of ga je meer gaten boren voor de hobby?

Ik ga boren met water die door de boor heen loopt onder bij de boorkop komt het water weer uit en stroomt langs de wand omhoog en neemt zand mee naar boven.

Dan zal je toch een aardige druk moeten hebben wil het zand mee naar boven komen. En niet alleen zand, maar ook klei en misschien kiezel.

Ik wil alleen weten wat voor motor en rmp ik hier het best voor kan gebruiken voor dat ik een random motor bestel :)

Met je opgegeven vermogen van 2.2Kw moet het lukken, maar wel met een vertraging. Als je de motor 1500 toeren laat draaien kom ik uit op een koppel van 700Nm met een vertraging van 50:1, dan draait je boor zo'n 30 toeren. En daar heb ik 10% verlies mee genomen voor de overbrenging van 50:1. Als je dat dan nog kan regelen met een frequentie omvormer is het toch oké, en misschien is het helemaal niet nodig om te regelen. Scheelt weer geld.

Op 25 mei 2019 11:58:38 schreef rew:
Zou je in zo'n "eenmalig" project niet veel beter kunnen mikken op 10RPM en dus een tienvoudig koppel? Als het met 210Nm had gelukt boor je nu 10x langzamer.

De berekening van GJ is in Nm, dus de boor heeft een veel groter koppel. Denk dat het meer dan genoeg is voor een boor van zeg rond 20mm 20cm. Dan zit je al snel op de 1890N, met 10% verlies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 mei 2019 12:19:02 schreef Lambiek:
De berekening van GJ is in Nm, dus de boor heeft een veel groter koppel. Denk dat het meer dan genoeg is voor een boor van zeg rond 20mm. Dan zit je al snel op de 1890N, met 10% verlies.

Ik denk dat 20mm wat klein is voor een waterpunt. Zal eerder 20cm zijn.
Je moet ook uitkijken voor het al te ver opvoeren van het koppel. De boormachine zal een even groot reactiekoppel geven en dat moet je wel kunnen opvangen.

Arco

Special Member

Met water boren is niet altijd de beste oplossing, zeker niet in ons zompige landje... (hangt van de bodem af ter plaatse)
Is een 'gewone' grondboor niet handiger? (zijn verlengstukken voor)

De chinese site van het plaatje kwam bij vertaling niet verder als 'benzinepaal gatengrijper, geschikt voor benzinepistool'... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.youtube.com/watch?v=dE4_5Led75c

Deze meneer heeft meer vreugde van de eletrische lier,boren gaat best.

ook leem gaat met een kiespumpe.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 mei 2019 12:00:10 schreef Stijn_:
[....]
Alleen op een meter of 6 zit bij ons leem en daar kwam ik niet door heen.
[....]
Ik wil alleen weten wat voor motor en een rmp rpm ik hier het best voor kan gebruiken voor dat ik een random motor bestel :)

En btw volgens mij mag je tot 10 mtr gewoon boren. het is voor de tuin te besproeien.

Ik dacht dat je in ieder geval geen ondoorlaatbare lagen mag doorboren |(o.a. leem!), in verband met vervuiling van de diepere lagen grondwater. Denk hierbij aan Annemarie Jorritsma! E.e.a. hangt ook af van je locatie en de locale regelgeving. Graven tot <1 m altijd togestaan

Verder zal je motor in twee richtingen moeten kunnen draaien om terug te kunnen trekken
.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Het hangt er vanaf waar je zit. Maar als je door een ondoorlaatbare laag boort heb je kans dat daaronder zoute kwel zit. En daar wil je je tuin niet mee besproeien.

Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 13:25:26 schreef KlaasZ:
Ik denk dat 20mm wat klein is voor een waterpunt. Zal eerder 20cm zijn.

Ja, dat moet uiteraard 20cm zijn. :)
Zal het verbeteren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 mei 2019 16:05:03 schreef KlaasZ:
Het hangt er vanaf waar je zit. Maar als je door een ondoorlaatbare laag boort heb je kans dat daaronder zoute kwel zit. En daar wil je je tuin niet mee besproeien.

Dat is een tweede reden, maar meer in je eigen voordeel en zal voornamelijk in de kustgebieden en de IJsselmeerpolders van toepassing zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 16:37:07 schreef Tidak Ada:
en zal voornamelijk in de kustgebieden en de IJsselmeerpolders van toepassing zijn.

Dat valt ook nog mee, als je op Vlieland kijkt zit het water daar op een diepte tussen de 20 en 40 meter en dat alleen maar omringt door zoutwater.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 25 mei 2019 15:25:13 schreef Tidak Ada:
[...] Ik dacht dat je in ieder geval geen ondoorlaatbare lagen mag doorboren..

Voor hele grote industriële wateronttrekking moet je bij de provincie zijn. Voor alle andere putten zijn de waterschappen het bevoegde gezag. Je moet dus echt kijken onder welk waterschap je valt.

Op 25 mei 2019 12:00:10 schreef Stijn_: En btw volgens mij mag je tot 10 mtr gewoon boren. het is voor detuin te besproeien.

Nee, zeker niet. In Limburg mag je bijvoorbeeld helemaal geen nieuwe put slaan. Andere waterschappen stellen dat je vergunningvrij mag pompen bij een gestelde maximale pompcapaciteit en diepte. En ook worden beschermde gebieden aangewezen waar je gewoon niks mag oppompen.

Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 18:37:26 schreef GJ_:
Nee, zeker niet. In Limburg mag je bijvoorbeeld helemaal geen nieuwe put slaan.

Daar kan ik me iets bij voorstellen ook, stel dat iedereen dat gaat doen. En zeker met de droge periode van de afgelopen zomer, als iedereen water op gaat pompen zakt het waterpeil nog meer. En nog maar niet over eventuele vervuiling te spreken, want je weet maar nooit wat er geloost gaat worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.