DCDC converter.

Ik moet een raspberry pi (met eea er om heen) voeden uit een 48V DC voeding. Reken er op dat ik dus zo'n 2A nodig ga hebben. (het is eigenlijk een compute module, dus 500mA per downstream USB poort heb ik niet nodig, maar ik heb dan weer wel 500mA aan isolated DCDC converters er aan hangen en ook nog eens 2x een LAN9514.... Met 1A currentlimit op de labvoeding doet ie het niet, met 2A als currentlimit wel.)

Weet iemand een handig DCDC converter chipje en/of een betaalbare module die dat zou kunnen? Ik kan de specs in de power-designer van TI stoppen en dan krijg ik een TI oplossing. Daar ga ik hem dus zowiezo mee vergelijken, maar ik ben dus vooral op zoek naar concurrenten om die er eens naast te houden.

Veel "handige chips" blijken slechts 20-30V aan te kunnen of te weinig stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

48V is verdacht dicht bij PoE, kun je geen PoE-HAT misbruiken daarvoor?

Of ander telco spul, een standaard 48 naar 5 DCDC converter moet niet zo spannend zijn zou je zeggen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pak een standaard telco 48V naar 5V converter. 1/8 brick is een standaardmaat en heb je verschillende leveranciers.

Reken op een enkelstuks prijs van een paar tientjes.

Wel moet je, als je het netjes doet, nog een EMC filter en fuse voorzetten.

Thevel

Golden Member

Hoi rew, Ik heb op mijn werk nog een mooie TRACO isolated DC-DC converter liggen, input 36-72V en 5V output maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.
Dinsdag weet ik het zeker, kun je zo lang wachten?

fred101

Golden Member

Je kunt de 48V eerst omlaag brengen met een serie powertor en een zener aan de basis en daarna een gewone 20 of 30V DC/DC

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Dan blaas je wel 50W aan warmte onnodig de ruimte in... ;)
Beter dan een switcher nemen die de spanning meteen aan kan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 25 mei 2019 19:05:58 schreef Arco:
Dan blaas je wel 50W aan warmte onnodig de ruimte in... ;)B

Nee geen 50W, zal iets van 12W zijn maar dat is nog veel...

Op 25 mei 2019 18:49:48 schreef fred101:
Je kunt de 48V eerst omlaag brengen met een serie powertor en een zener aan de basis en daarna een gewone 20 of 30V DC/DC

Gewoon even 36-56W wegstoken, en dan een switchmode regelaar? Serieus?

@REW: zoek je nu een module of een PWM controller? Ik zou denken bij voorkeur één met interne MOSFETs?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Nee geen 50W, zal iets van 12W zijn maar dat is nog veel...

?
(48-20) * 2 is volgens mij toch ietsje meer... ;)
De TPS54360 heeft een interne fet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

De stroom aan de ingang van de DC-DC converter is geen 2A maar 0,5A! (verlies niet meegerekend)
Ik ga uit van een 20V naar 5V converter.

Op 25 mei 2019 18:49:48 schreef fred101:
Je kunt de 48V eerst omlaag brengen met een serie powertor en een zener aan de basis en daarna een gewone 20 of 30V DC/DC

Als we lompe methoden gaan verzinnen:

Gebruik een NE555 (voeden via zener) om een 15% duty cycle blok te maken. Schakel daarmee (powertor)de 48V.
Gebruik daarnaa een lineare regelaar om het mooi vlak te krijgen :-)

48*.15 = 7.2V. Geen 7805, maar een low drop regelaar nemen.

Op 25 mei 2019 20:13:50 schreef blurp:
Als we lompe methoden gaan verzinnen:

Gebruik een NE555 (voeden via zener) om een 15% duty cycle blok te maken.

Ik zou dan voor iets van een 30% dutycycle kiezen. Dan heb je 15V en kan je vanaf daar met een gewone lower-voltage switcher naar de 5V. Een RT8292 bijvoorbeeld.

@thevel: Ik kan wachten hoor. Het heeft geen haast. Wel zou een < 5 euro oplossing de voorkeur genieten boven een "paar tientjes". Er gaan er behoorlijk wat gemaakt worden. In de eerste instantie honderden, maar van de voorloper heb ik er ook al honderden verkocht. Laatste batch iets van 200, dus ik mag hopen dat de vernieuwde en verbeterde versie gewoon minstens evenveel gaat doen.

Ik heb nu als strategie even gekozen voor: "ik stel dit probleem even uit". Ik heb een header waar een dochterbordje met bijvoorbeeld zo'n 1/8e brick op zou kunnen. Maar eigenlijk wil ik op het dochterbordje dus even makkelijk kunnen wisselen tussen diverse oplossingen totdat er 1 is die bevalt en dan ontwerp ik waarshijnlijk die oplossing op de gewone printplaat.

Op 25 mei 2019 19:21:28 schreef SparkyGSX:
@REW: zoek je nu een module of een PWM controller? Ik zou denken bij voorkeur één met interne MOSFETs?

Ik denk dat ik wel een DCDC converter kan layouten op basis van "een PWM controller". De raspberry pi (3.3V) en z'n 2x LAN9514 draait op MIJN DCDC converter op basis van een RT9282.

Interne switch zou fijn zijn: minder onderdelen te plaatsen. Maar als ik extern een paar mosfetjes moet plaatsen is dat ook best. Volgens mij gaan de interne-mosfet-chips vaak tot 2-3A. Ik zou graag wat meer marge hebben: Waar de fabrikant dan 3A claimed is de chip dan in z'n eentje op een mega-groot PCB gemonteerd en heeft ie perfecte koeling. Zit ie in een gesloten behuizing samen met de verbruiker van z'n uitgangsvermogen, dan moet je gewoon wat marge hebben.

Bij Maxim: MAX17504 is verkrijgbaar (*), ziet er "doable" uit om hem te solderen. TPS54360 is duurder, nog makkelijker te solderen, maar... bij farnell gaat ie er uit: "Beschikbaar tot einde voorraad".
(*) Alleen lastig dat het datasheet de afstand tussen de pootjes niet vermeld. Dat is zo'n rare statement dat ik het zelf haast niet geloof. Maar goed: Ik kan het niet vinden. iemand anders wel?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik gebruik de TPS54360 tussen 1...2A (ik meet 't nooit exact op), en dan voel je geen merkbare temperatuursstijging. Interne fet is 95mΩ
Breed spoortje onder ic is voldoende.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 25 mei 2019 20:33:18 schreef rew:
@thevel: Ik kan wachten hoor. Het heeft geen haast. Wel zou een < 5 euro oplossing de voorkeur genieten boven een "paar tientjes".

Al het de juiste is duw ik hem wel in een envelop.
Je hoort het Dinsdag.

Een enkele los exemplaar heb ik niets aan: het moet "recommended for new designs" zijn en verkrijgbaar....

Iemand ervaring met de L7987 van ST?

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 mei 2019 21:19:08 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Met een TPS54360 zit je voor de complete schakeling bij aantallen ruim onder de 5 euro...
Bij Farnell kramen ze wel vaker onzin uit. In het verleden vaak melding 'obsolete', terwijl onderdeel met iets ander typenr gewoon leverbaar was.
De TPS54360 wordt inderdaad vervangen door de identieke opvolger TPS54360B.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 25 mei 2019 21:02:37 schreef rew:
Een enkele los exemplaar heb ik niets aan: het moet "recommended for

Oh, ik dacht dat het om een enkel exemplaar ging.
Dan gaat het dus over.

bestaat er niks in de wereld van ebikes? daar heb je vaak 36/48V batterijen en verlichting op 5V usb spanning.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gebruik vaak HRD05003's. Tegenover gelijk gespecte switchers (5V 3A) die geen koelvin hebben, geven die me altijd wel wat vertrouwen...

Soms zijn ze op 50V gespec'd soms op 40V...

Ik heb de LM5119 op boards tot 60V en de LT3895 op boards die over de 100V gaan.

@Thevel: je hebt gelijk, de stroom is kleiner dan 2A, dus het verlies in zo'n tor ook.

@blurp: dat gaat alleen op als je in continuous conduction mode zit!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 mei 2019 04:21:38 schreef SparkyGSX:
@blurp: dat gaat alleen op als je in continuous conduction mode zit!

Je moet dan inderdaad niet een diode aan de lowside hebben maar een tweede mosfet. Een slimmere fet-controller kan dan in PFM mode gaan en dus discontinuous mode, maar die NE555 is te dom en zal altijd blijven switchen. Je houdt ook bij lage belastingen de verliezen behorende bij "er loopt altijd stroom". Dat is een nadeel als de boel ooit ook "weinig" belast is, maar dat zal in mijn toepassing wel niet gebeuren.
P.S. Je moet niet denken dat ik die oplossing ga kiezen, ook al verdedig ik hem.
Ik snap niet waarom de LM5119 en LT3895 bij farnell d'r uit gaan of niet beschikbaar zijn. De LT3895 is lekker simpel en lekker lomp als je grotere stromen nodig hebt. Maar wel duur.
@r-p: Is "obsolete" volgens de eerste hit die ik vond.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Farnell lijkt de laatste tijd wel meer halfgeleiders uit het assortiment te halen, die bij andere leveranciers wel blijven. Regelmatig markeren ze componenten als "obsolete" terwijl de fabrikant ze nog als "active" heeft staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Op 25 mei 2019 20:33:18 schreef rew:
[...]Alleen lastig dat het datasheet de afstand tussen de pootjes niet vermeld.

Dat zit verscholen in de definitie van de package: 20 TQFN-EP* 5mm x 5mm
ff(?) zoeken levert dit document op voor de outline en dit document voor de recommended footprint...

@Sparky: Niet alleen leveranciers kunnen daar wat van, ook fabrikanten flikken dat soms: een ON-part in een van onze producten werd geheel plotseloos obsolete verklaard, en natuurlijk was er geen alternatief ivm pinout. Ander part (met veel alternatieven) met andere pinout ingedesigned, maakt ON anderhalf jaar later doodleuk bekend dat ze het obsolete verklaarde part gaan reactiveren... |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.