sparta bedrading koplamp

de draad van de koplamp van mijn sparta ion is ergens blijven achterhaken ,hierdoor is het verbindingsstekkertje afgebroken en is in de buis van het frame geschoten,probleem is dat er een van de draden sluiting kan maken met het frame,ik vraag mij af of dit een risico is voor een eventuele kortsluiting.
De draad vervangen lijkt mij niet zo simpel omdat die door het frame naar de middenmotor loopt.

Hugo Welther

Moderator

Stukje (krimp)kous over de afzonderlijke draden schuiven.

Laat eens wat goed duidelijke foto's zien hoe e.e.a. bij jouw Sparta zit?
Op het net zie ik veel verschillende koplampen bij die Sparta.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Lambiek

Special Member

Op 26 mei 2019 10:17:59 schreef lvg:
De draad vervangen lijkt mij niet zo simpel omdat die door het frame naar de middenmotor loopt.

Is misschien even tobben, maar ze hebben de draad erin gekregen ook dus moet een nieuwe draad ook lukken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij een fatsoenlijk ontwerp zou dit beveiligd moeten zijn.

Kun je hem bij de draad aan de kant van de middenmotor en weet je welke draad het is? Dan is de logische stap om hem daar los te gooien.

Draad aan de andere kant loskoppelen en een andere draad als bypass gebruiken.

probleem is dat de middenmotor uit elkaar moet om er aan te kunnen.
Het is een 2-aderig draadje .
Ik veronderstel dat de pluspool aan de koplamp komt en via een FET naar de min wordt geschakeld.Als de plus draad nog geisoleerd is ,is er niet echt een probleem ,want ik rijd nooit in het donker .
En zoals r-p aangeeft een goed ontwerp is goed beveiligd ,maar....

Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2019 10:25:31 schreef lvg:
probleem is dat de middenmotor uit elkaar moet om er aan te kunnen.

Je hoeft de motor alleen maar iets te laten zakken. Het gat in je frame "waar de draad door gaat" is groot genoeg, als je daar een nieuwe draad aan vast maakt trek je hem er zo door. Je bent oud technicus, moet geen probleem zijn toch. :)

want ik rijd nooit in het donker.

Maar eens komt er een keer dat het wel moet en ik vind het gevaarlijk als je niet gezien wordt, er rijden al genoeg van die figuren rond zonder verlichting. En het liefst nog met donkere kleding aan ook, zo ben je niet alleen een gevaar voor je zelf maar ook voor anderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek ,je hebt gelijk wat rijden zonder licht betreft en dat zou ik ook NOOIT doen.
Moter laten zakken,gaat niet ,ik moet de pedalen er af halen en dan de hele zijkant eraf halen ,dat zou ik misschien wel eens kunnen proberen,als er iemand foto's zou hebben van de binnenkant van zo'n ding dan kan ik zien wat ik zoal ga tegenkomen.En misschien is weet iemand waar ergens dat licht aangesloten is ,een nieuwe draad trekken is geen probleem.
Alleszins bedankt voor het meedenken.

kan waarschijnlijk snel op 2 manieren.

1 schroeven uit de kappen halen en uitelkaar drukken en daar wat tussen doen zodat je eraan kan werken.
en via deze weg nieuwe kabel laten zakken.

2 van een stuk lasdraad een haakje maken, rubber er aan de bovenkant eruit en over andere draad laten zakken.
lasdraad van bovenaf erin steken tot over de helft van het frame.
bovenkant lasdraad ombuigen en dan draaien zodat haakje het kabeltje
kan grijpen en dan rustig naar boven trekken.
eenmaal boven met een punttang eruit pakken.

ondertussen al opgelost,alles uit elkaar gehaald ,zelfs de motor eraf gehaald.Maar het is in orde gekomen.
Iedereen bedankt voor de suggesties.

Lambiek

Special Member

Dat is mooi. Viel het mee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.