Dahlander motor draaibank

Hallo,

een tijd geleden heb ik een oude draaibank gekocht met kapotte dahlander 2 snelheden motor, ik heb op 2dehands een andere dahlander motor op de kop kunnen tikken, maar het is mij onduidelijk hoe ik de motor moet aansluiten.

De draaibank heeft dit type schakelaar (hoog laag uit laag hoog):

Typeplaatje en aansluitpolen 2ehandse motor:

Graag jullie advies ivm aansluiten motor, mijn kennis is beperkt maar ben in bezit van multimeter en amperetang. Stroom en weerstand uitmeten lukt me wel maar die resultaten correct interpreteren is mijn probleem! :-)

Aansluiting 2ehandse dahlander motor

mel

Golden Member

De motor van de foto is NIET geschikt voor 400 volt , maar ik neem aan dat het in Belgie is, met 3 keer 230?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoek op internet naar schakelschemaboekje een uitgifte van Eaton, vorheen Moeller, daarvoor Klockner-Moeller.
In dat boekje staat heel veel informatie over van allerlei draaistroommotoren.
Jou motor staat er ook bij.
Dan kun je zien hoe het aangesloten moet worden.
Enige zelfstudie is natuurlijk wel nodig.
Maar het is kostenloos....

En voor je begint, denk aan de opmerking van mel, anders kun je nu wel stoppen.

Is deze schakelaar wel voor deze motor? heeft dat allemaal gewerkt?
Ik vermoed eerder dat de schakelaar van een ster-driehoek is.
Wel eerst de schakelaar goed schoonmaken!
Als het wel de juiste schakelaar is dan vermoed ik dat Z - X - Y op de schakelaar U2 - V2 - W2 moet zijn.
Maar eerst goed doormeten, dat kan al met een simpel ohmmetertje

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 27 mei 2019 08:41:05 (29%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Om even alle onduidelijkheden over het net van TS weg te nemen: TS heeft 3x230V, dus de motor is geschikt.

Op 27 mei 2019 08:38:07 schreef Toeternietoe:
Is deze schakelaar wel voor deze motor? heeft dat allemaal gewerkt?

Ik had begrepen dat de schakelaar uit de "draaibank met defecte motor" kwam. En dat er nu dus een nieuwe motor is gekomen.

Een dahlander heeft volgens mij 6 draden die naar de schakelaar moeten. Dus

Op 27 mei 2019 08:38:07 schreef Toeternietoe:
dan vermoed ik dat Z - X - Y op de schakelaar U2 - V2 - W2 moet zijn.

is dan volgens mij onvolledig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 27 mei 2019 09:23:46 schreef rew:...is dan volgens mij onvolledig.

Beetje wel. Maar er stond ook duidelijk bij

Op 27 mei 2019 08:38:07 schreef Toeternietoe: Enige zelfstudie is natuurlijk wel nodig.

Lage toeren:
L1..L3 op 1U, 1V, 1W

Hoge toeren:
L1..L3 op U2, V2, W2
en 1U, 1V en 1W kortsluiten

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 mei 2019 09:33:17 (27%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als we dan toch.....
L1, L2 en L3 van de voeding op resp R, S en T van de schakelaar.
U, V en W van de schakelaar naar rest Ua, Va en Wa van de motor
Z, X en Y van de schakelaar naar resp Ub, Vb en Wb van de motor.
Natuurlijk alles nameten en controleren of mijn vermoedingen kloppen.

Vooraf de schakelaar schoonmaken, nu kun je er nog goed bij.
En vergeet vooral de AARDE niet.
Motor EN schakelaar moeten op een deugdelijke wijze met de installatieaarde verbonden zijn.

Als 1 ding duidelijk is dan is het dat de Aarding NIET goed is uitgevoerd.

www.eaton.nl/ecm/idcplg?IdcService=GET_FILE&allowInterrupt=1&R…
Bladzijde 8-59 en verder

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 27 mei 2019 10:01:28 schreef Toeternietoe:
Als 1 ding duidelijk is dan is het dat de Aarding NIET goed is uitgevoerd.

Nou ja, gewoon nog niet aangesloten. Maar op de motor is nog helemaal niks aangesloten dus oordeel niet te vroeg.
De aardschroef, of liever de ondergrond, mag inderdaad wel eerst even behandeld worden.

Op 27 mei 2019 09:32:08 schreef GJ_:
Lage toeren:
L1..L3 op 1U, 1V, 1W

Hoge toeren:
L1..L3 op U2, V2, W2
en 1U, 1V en 1W kortsluiten

Als ik de foto goed lees, heeft de motor Ua Va Wa en Ub Vb Wb. Dan kan je gokken 1-A 2-B, maar als het andersom is, gaat ie volgens mij kapot. Moet je met een goede multimeter kunnen uitzoeken denk ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

Hoe een Dahlander / twee snelheden motor aansluiten :

Naar de motor lopen 6 draden en eventueel een aardingsdraad.
Ervoor zorgen dat de draden elkaar niet raken.

De schakelaar in de laagste snelheid zetten en van de 6 draden er drie zoeken
waar 3x400 V op staat.

__________Indien er geen drie draden zijn met 3x400V, dan controleren of er geen zekering slecht
__________is, of de hoofdschakelaar aan staat, of er geen kabel over is, of de stekker in steekt.

De schakelaar terug uit zetten.
Deze drie draden verbinden met de klemmen genummerd 1U, 1V, 1W.

De schakelaar terug in de laagste snelheid zetten. De motor gaat nu draaien.
Controleren of de motor in de laagste snelheid in de juiste richting draait.

_________Indien de motor in de verkeerde richting draait, de draden op
_________klemmen 1U en 1V onderling omwisselen.
_________Op het klemmenbord van de motor controleren of de spanning
_________op de klemmen 1U, 1V en 1W nog steeds 3x400 V is.

De schakelaar in de hoogste snelheid zetten. Op de drie overblijvende draden moet nu ook 3x400V staan.
De schakelaar terug uit zetten
De drie overblijvende draden verbinden met klemmen 2U, 2V en 2W.

De hoofdschakelaar uit zetten of de voedingsstekker uit het stopkontakt nemen.
De schakelaar in de hoogste snelheid zetten.
De hoofdschakelaar terug inschakelen of de voedingsstekker insteken.
De motor gaat nu in de hoogste snelheid beginnen draaien.
Controleren of de motor in de hoogste snelheid in de juiste richting draait.

__________Indien de motor in de verkeerde richting draait, de draden op
__________klemmen 2U en 2V onderling omwisselen.
__________Op het klemmenbord van de motor controleren of de spanning
__________op de klemmen 2U, 2V en 2W nog steeds 3x400 V is en
__________op de klemmen 1U, 1V en 1 W drie keer nul (0) volt is.

De nog overblijvende aardingsdraad aansluiten.

Controleren of de opgenomen stroom, zowel in de lage snelheid als in de hoge snelheid overeenkomt met wat op het kenplaatje van de motor vermeld staat.

mel

Golden Member

Waarom is die geel/groene draad van die kabel eigenlijk afgeknipt?
Dat is dus de aarde... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Volgens mij is die van maar één motorkabel afgeknipt. Volgens mij niet zo gek veel mis mee, maar wel een beetje onhandig. Je zou je aan de motorzijde kunnen vergissen.

De getoonde schakelaar is met poolomschakeling, dus zowel rechts om als linksom draaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

In de 2dehands motor staat:
Ua Va Wa voor 1U 1V en 1W (kleine snelheid)
Ub Vb Wb voor 2U 2V en 2W (grote snelheid)
;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 28 mei 2019 12:20:07 (63%)

Op 28 mei 2019 11:35:32 schreef anoniem015:
In de 2dehands motor staat:
Ua Va Wa voor 1U 1V en 1W
Ub Vb Wb voor 2U 2V en 2W

Dat is het meest waarschijnlijk. Maar waar haal jij met zekerheid vandaan dat het niet is:
Ua Va Wa voor 2U 2V en 2W
Ub Vb Wb voor 1U 1V en 1W

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Zat nog ergens heel ver weg, is het meest logische en deze foto op het www gevonden
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/dahlander.htm

... heeft de motor Ua Va Wa en Ub Vb Wb. Dan kan je gokken 1-A 2-B, maar als het andersom is, gaat ie volgens mij kapot. Moet je met een goede multimeter kunnen uitzoeken denk ik.

Met 6 identieke spoelen in serie en in driehoek helpt multimeter ook niet.
Maar eigenlijk nooit afgevraagd wat er gebeurt als je die vergissing maakt...
Dat ga je waarschijnlijk aan de stroom zien, niet?
Iemand die meer weet?

Bij een vroegere werkgever werd kleine en grote snelheid aangeduid door het aantal paar polen erbij te zetten,
dus U4 V4 W4 en/of U8 V8 W8
Dit zowel bij enkele snelheid, gescheiden wikkeling als dahlander motor

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu zal niet elke dahlander gelijk zijn.
Ik heb alleen ervaring met Ster/ Dubbel ster, gebruikelijk bij afzuigventilatoren.
Daarvan zijn de spoelen NIET gelijk.
Bij verkeerd aansluiten loopt de motor niet rustig, hij bromt veel meer.

MBT de aarde.
Duidelijk zijn 2 snoeren te zien waarvan de aarde afgeknipt is. Van het derde snoer is niets te zien, maar een aardedraad kan ik daar ook niet ontdekken.
Meest logische is dat het snoer dat op R, S en T aangesloten is het netsnoer is.
Daar ontbreekt in elk geval de aarde!
Natuurlijk kan het ook op een andere manier geaard zijn, dat zal bekeken moeten worden.
De schakelaar moet ook geaard zijn!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Nu zal niet elke dahlander gelijk zijn.
Ik heb alleen ervaring met Ster/ Dubbel ster, gebruikelijk bij afzuigventilatoren.
Daarvan zijn de spoelen NIET gelijk.

Zowel bij driehoek/dubbel ster als ster/dubbel ster zet je bij hoge snelheid (dubbel ster) steeds 2 wikkelingen parallel.
Ik zou dan gaan denken dat die gelijk moeten zijn.

Bij verkeerd aansluiten loopt de motor niet rustig, hij bromt veel meer.

Verklaring zal wel in het wikkelschema te vinden zijn als je naar de poolparen gaat kijken.

Alles wat verkeerd wordt aangestuurd gaat brommen...
Misschien zijn wij mensen ook wel Dahlanders :-)
Of Neanderthalers met twee snelheden :-)

Hallo,

bedankt voor alle antwoorden en de overvloed aan informatie!

- Ivm de spanning, ik heb netspanning 3 x 220v

- Ivm de aarde, daar ben ik in de fout gegaan. Was in de veronderstelling dat alles geaard was via het metalen chassis van de draaibank en had enkel de aarde vanuit de voedingskabel aangesloten op het chassis en niet de componenten apart. Bij montage nieuwe motor pak in het anders aan.

Ben door alle antwoorden gegaan die gegeven zijn en met mijn beperkte kennis was de volgende foto het duidelijkst:

http://server.idemdito.org/techtalk/elec/dahlander.htm

Ik interpreteer dit als volgt:

Lage snelheid: L1 L2 L3 worden op de polen Ua Va en Wa aangesloten.

Hoge snelheid: L1 L2 L3 worden op de polen Ub, Vb en Wb aangesloten en doormiddel van de schakelaar worden de polen Ua, Va en Wa in verbinding met mekaar gebracht.

Als ik de schakelaar uitmeet dan komt dit overeen met hetgeen ik hierboven beschrijf.

Schakelaar geschakeld in stand lage snelheid:

L1 L2 L3 staan dan in contact met Z, X en Y op de schakelaar, W, V en U zijn nergens mee gekoppeld.

Schakelaar geschakeld in stand hoge snelheid:

L1 L2 L3 staan dan in contact met W, V, en U de polen Z, X en Y op de schakelaar maken nu onderling contact.

Hieruit leid ik volgende af:

Lage snelheid: polen Z, X en Y op de schakelaar moet gekoppeld worden op motorpolen Ua, Va en Wa.

Hoge snelheid: polen W, V en U op de schakeler moeten gekoppeld worden op motorpolen Ub, Vb en Wb.

Is mijn interpretatie correct? Indien wel maakt het dan nog uit waar L1 L2 L3 aangesloten worden of kunnen deze onderling gewisseld worden? Ik vermoed van wel (verandering draairichting) maar ben dit niet zeker.

Alvast bedankt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo als ik het lees is het helemaal goed begrepen.
Voor L1 L2 en L3, als je daar in wisselt, dan wisselt ook de draairichting voor beide toerentallen!
Hoe je de draairichting van 1 toerental kun aanpassen heb je al eerder ontdekt.

De aarde sluit je aan op het elektrische apparaat dat geaard moet worden. Dus de motor en niet het chassis. Je zou de motor los kunnen nemen van het chassis en hem ernaast kunnen testen, de motor zou dan ongeaard zijn.
Ook deze schakelaar van de motor moet afzonderlijk geaard zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 juni 2019 21:45:18 schreef Toeternietoe:
Voor L1 L2 en L3, als je daar in wisselt, dan wisselt ook de draairichting voor beide toerentallen!

Er zijn maar 2 draairichtingen en zes mogelijke aansluitingen van L1, L2, L3 op A-B-C.

code:

1-2-3 L
1-3-2 R
2-3-1 L
2-1-3 R
3-1-2 L
3-2-1 R

Welke twee je ook kiest, iedere keer als je 2 aansluitingen verwisseld draait ie de andere kant op.

En.. kijk maar naar m'n tabelletje...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de bevestiging!

Bijkomende vraag, de nieuwe motor is een stuk krachtiger dan de oude, op het typeplaatje staat 15,6A/12,6A. Welke stroom is dit, maximale stroom, belast, onbelast, startstroom,...? Heb een amperetang gekocht met als bedoeling dit uit te meten, maar moet natuurlijk wel weten wanneer te meten. Volgens het internet is 2,5mm2 kabel voor krachtstroom goed tot 25amp, klopt dit? Indien niet moet ik gaan verzwaren van kabel.

Maakt het bv ook uit waar op de kabel je de stroom meet, moet dit zo dicht mogelijk bij de motor of mag het bv ook aan de stekker aan de muur zijn?

mvdk

Golden Member

Maakt niet uit waar je meet, maar je moet wel per draad meten, niet de hele kabel door je amptang...

Stapje verder, heb de motor aangesloten en draait in beide richtingen en in beide snelheden heel mooi, geen gebrom ofzo.

Heb het toerental en de amperes opgemeten bij onbelast draaien:

Lage snelheid linksom +/- 1500 tpm

Z: 6,30 amp X: 6,53 amp Y: 6,57 amp

Lage snelheid rechtsom +/_ 1500 tpm

Z: 6,15 amp X: 6,19 amp Y: 6,18 amp

Hoge snelheid linksom +/- 2550 tpm

W: 5,19 amp V: 5,75 amp U: 5,30 amp

Hoge snelheid rechtsom +/_ 2550 tpm

W: 5,50 amp V: 5,30 amp U: 5,40 amp

De snelheid volgens het typeplaatje zou 2870/1430 moeten zijn, komt aardig in de buurt, verschil is waarschijnlijk meetfout van mijn kant.

Wat is jullie mening ivm de amperages? Lijkt alles in orde of zit er ergens een probleem?