Symbolen op adapter

LetterHenk

Golden Member

Weet iemand wat de betekenis is van de symbolen/tekst bij de rode pijlen?
De tekens voor dubbele isolatie, gesloten veiligheids transformator en indoor gebruik zijn mij wel bekend. Maar die bij de pijltjes niet, kan ze zo snel ook niet vinden op het web.

Action expresses priorities LH
Anoniem

De middelste geeft aan dat de transformator thermisch beveiligd is.

Arco

Special Member

De 'S' is volgens mij van een of andere keuringsinstantie. T40 is de toegestane omgevingstemperatuur.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

in 20 uit 14, woei!

Ja .. VA tegen W ... maar toch

maartenbakker

Golden Member

v.l.n.r.: Semko, thermisch beveiligd, isolatieklasse (heeft inderdaad met omgevingstemperatuur te maken)

Op https://www.hammondpowersolutions.com/faq/what-is-meant-by-class-in-in… staat iets over de isolatieklasse alleen niet de letter E.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 mei 2019 22:46:02 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
LetterHenk

Golden Member

Bedankt allemaal :)
Semko moest ik even opzoeken, een soort Kema dus.
@Sine, wat betreft het rendement. Ik dacht dat dit soort verliezen vrij gebruikelijk zijn bij van die kleine bloktrafo’s? Ik heb het trafootje een tijdje met een 50Ω 50W Dale belast. De weerstand werd lekker warm, het trafootje niet echt.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Jep, de rendementen van die dingen zijn vrij dramatisch, ik heb er hier nog een paar liggen uit het modem tijdperk waar duidelijk een ringkern in zit in plaats van een blok, die doen het een stuk beter.

Maar als je geen AC nodig hebt zijn switchers wellicht een betere optie.

maartenbakker

Golden Member

87,5% is niet zo slecht (ik ga uit van vollast en een power factor van 0.8; als die hoger is is het rendement natuurlijk lager).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kom je aan 87,5%?
Als ik 14 door 20 deel kom ik op 70%. En dat zegt nog niet zo veel, want de ene is in watts en de andere in VA's.

maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat ik hierboven een schatting van de power factor geef. Nou heb ik niet zoveel ervaring met trafo's, zou mijn schatting ongeveer kunnen kloppen? Belaste trafo's hebben een vrij goede power factor dacht ik, maar hoe goed?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

70% efficiency is vrij normaal voor zo'n klein blokje. En omdat AC->AC, kán (afhankelijk van wat er aan hangt) power factor dicht bij 1 liggen.

Wat ik zelf een voordeel vindt aan adapters die AC uitspugen, is dat er geen elco's in zitten die na verloop van tijd gaar worden. In principe zijn elco's zo te vervangen, maar veel adapters zitten zo $*@!)Q&Q dichtgelijmd oid. dat openmaken gelijk staat aan slopen. :( Voor een 'trafo in doosje' is dat niet zo'n punt.

Op 27 mei 2019 23:08:34 schreef Sine:
Jep, de rendementen van die dingen zijn vrij dramatisch,

Maar is het echt zo erg als dat het opschrift doet vermoeden? Die 20VA in moet een "gegarandeerd minder dan" zijn en de 14W uit moet een "gegarandeerd meer dan". Het rendement gaat van 70% ineens naar 90% als ze bij beide specs 10% marge hebben genomen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2019 00:23:22 schreef maartenbakker:
Vandaar dat ik hierboven een schatting van de power factor geef. Nou heb ik niet zoveel ervaring met trafo's, zou mijn schatting ongeveer kunnen kloppen?

Die powerfactor zou wel goed kunnen zijn, maar je berekent hem verkeerdom.
20W bij een powerfactor van 0,8 betekent 25VA in.
14VA/25VA = 58%.

LetterHenk

Golden Member

De bedoeling van het blokje is het voeden van een 10MHz referentie uit HP 10MHz OCXO aansturing. Het leek mij mooi de trafo buitenboord te kunnen laten. Een switcher kan natuurlijk ook maar dat is ivm storing misschien geen goede keus voor deze toepassing. Bovendien is het rendement van die dingen meestal ook 'maar' rond de 85% bij mijn weten.

Overigens gebruikt het kristaloventje maximaal een 10 watt bij het opwarmen, eenmaal op temperatuur nog maar 1 watt. Bovendien is het hoofdzakelijk een ohmse belasting.
Hoe meet je het rendement van zo'n trafo eigenlijk? Met alleen zo'n ohmse belasting lijkt het mij niet zo ingewikkeld: (UxI uit) / (UxI in) ?

Op 28 mei 2019 07:06:35 schreef RetroTechie:
maar veel adapters zitten zo $*@!)Q&Q dichtgelijmd oid. dat openmaken gelijk staat aan slopen. :(

Klopt, en de grap is dat juist dit AC-AC blokje van mij netjes open kan met een paar kruiskopjes, kom er maar om :)

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Niet alle fabrikanten gaan even goed om met VA en W, wordt vaak verkeerd en/of door elkaar gebruikt. Ik denk dat dat hier ook het geval is...
(denken: VA = V*A = W... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 28 mei 2019 07:06:35 schreef RetroTechie:
maar veel adapters zitten zo $*@!)Q&Q dichtgelijmd oid. dat openmaken gelijk staat aan slopen.

Openmaken gaat prima met een hamer >:-)
Echt waar voorzichtig slaan op de lijmnaad (niet rammen ) en 9 van de 10 keer gaat hij netjes open. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Openmaken gaat prima met een hamer >:-)
Echt waar voorzichtig slaan op de lijmnaad (niet rammen ) en 9 van de 10 keer gaat hij netjes open. ;-)

Dan heb ik zeker steeds net die ene keer dat het mis gaat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Een grote moker en een grote klap , toch? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
LetterHenk

Golden Member

Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand de lijmnaad een nachtje laat 'weken' ingesmeerd met peut of wd40. En dat het los tikken daarna makkelijker gaat.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Heel voorzichtig met hobbymes of dremel slijpschijfje wil ook wel werken. Daarna naad insmeren met epoxy om weer dicht te lijmen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik had er laatst een waarbij de hamer truc niet werkte, daarna met een föhn de lijmlaag verwarmd en uiteindelijk zonder veel schade de adapter wel open gekregen.
De lijmlaag flink verwarmen kan dus ook een optie zijn.

Hieronder:
Deze was dus wel met lijm gelijmd.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 28 mei 2019 19:45:29 (10%)

Arco

Special Member

Adapters zijn vaak niet gelijmd, maar met HF aan mekaar gesmolten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Je kunt hem ook inspannen in de vijs der kennis ;)

(zie bigclive)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

koelen kan ook, maar verwarmen is voor het kunstof gunstiger doorgaans. met een hamer werkt doorgaans prima, maar wel met de spitse kant van een bankhamer, dan duw je de naad ook nog iets naar binnen, wat het loskomen ten goede komt. een klauwhamer die van boven tot onderzijde adapter komt heeft geen zin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer