ontwerp filter voor nette accuspanning auto

is het eigenlijk mogelijk om met een 3d printer echt pcb's te maken? Voor 12 euro excl verzendkosten heb je 2 10uH spoelen en 2 10.000uF elco's. Dan zou je met een 3d printer misschien een plastic circuit board kunnen printen. Ja, en misschien ook nog een behuizing. Dan is het, als de speakers niet de boosdoeners zijn, toch handiger om dat filter van de conrad te halen en tussen de continuspanning te zetten.

* heb toch het idee dat de ferriet kernen wel wat helpen. Alleen als ik de volume helemaal terug naar nul zet, is het hommeles.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op vrijdag 31 mei 2019 09:24:11 (14%)

Arco

Special Member

Wat je met een 3d printer maakt is geen pcb, maar een plastic plaat met gaten erin... ;)
Nogmaals, in het wilde weg van alles er tussen proppen is zinloos als je de oozaak niet weet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Man, man, werk nou eens even structureel naar een oplossing. Je bent als een kip zonder kop de meest wilde dingen aan het bedenken, maar kent de oorzaak niet.

Sluit eerst eens een andere 12V voeding aan terwijl de radio in de auto zit. Alleen de voeding anders, rest hetzelfde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik heb ook wat concrete vragen. Wat is het frequentiebereik van het bijgeluid van een dynamo in een auto? Wat ik denk is dat als de motor stationair op 600 toeren draait, dat het geluid dan 1200hz is. Klopt dat ook? Wat ik denk, is dat de gelijkrichter na het opwekken van de spanning uit een dynamo, ervoor zorgt dat de frequentie het dubbele wordt. De top/bovenkant van de 14,4 volt in een auto. Dat is een kleine, niet zuivere, wisselspanning. De frequentie van dat kleine niet zuivere wisselspanninkje, vormt later het bijgeluid.

Arco

Special Member

Wat ik denk is dat als de motor stationair op 600 toeren draait, dat het geluid dan 1200hz is. Klopt dat ook?

Hangt van de overbrenging via v-snaar af.
Is ook nog niet belaangrijk. Zoals vele malen gezegd: je moet eerst weten hoe de storing binnenkomt, voordat je er iets tegen kunt doen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Wat is het frequentiebereik van het bijgeluid van een dynamo in een auto?

Bijgeluid van bougie is 'knetteren', van alternator is 'zoemen'
Beide varieren mee met toerental motor
Massa van dat ding is toch in orde?

Op 31 mei 2019 12:32:30 schreef anoniem015:
[...]Bijgeluid van bougie is 'knetteren', van alternator is 'zoemen'
Beide varieren mee met toerental motor
Massa van dat ding is toch in orde?

heb plus en min rechtstreeks op de accu geprobeerd, gaf bijna geen verschil. Een duurdere radio doet het goed in de auto, ook met de fabrieksbedrading. Heb ook geprobeerd om de radio met een andere voeding aan te sluiten, een pc voeding, dat gaf toen geen bijgeluiden.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op vrijdag 31 mei 2019 12:45:14 (13%)

Op 31 mei 2019 12:24:02 schreef Arco:
[...]
Hangt van de overbrenging via v-snaar af.
Is ook nog niet belaangrijk. Zoals vele malen gezegd: je moet eerst weten hoe de storing binnenkomt, voordat je er iets tegen kunt doen.

ja, de overbrenging, net zoals met tandwielen. Ok, maar het is toch wel die wisselspanning van na de gelijkrichtdiodes?

Heb wat gekeken naar spoelen op het internet in de internetshops en daar zijn er wel soortgelijke spoelen als in de radio zit, maar die zijn vaak maar 1 ampere en 100 uH ofzo. Nu zit de continuplus vast op de spoel. De andere pool van de spoel zit op de plus van de elco. Dus het lijkt wat op een ingangsfilter. Nu weet ik niet of de spoel echt maar 100 uH is. De diameter van de spoel is 2,7cm schat ik zo. Als je een 10 ampere spoel hebt is de diameter 3,7cm. En toch moet er 10 ampere max doorheen kunnen. Hoe kan dat?

Anoniem

Een duurdere radio doet het goed in de auto, ook met de fabrieksbedrading. Heb ook geprobeerd om de radio met een andere voeding aan te sluiten, een pc voeding, dat gaf toen geen bijgeluiden.

Dus conflict radio en boordspanning.
Probeer LC lowpass filter en anders radio in de kliko :+

Wat ik wel weet, is dat als je een cascade lc filter voor de radio plaatst met 2 spoelen van 1 mH en 2 elco's van 10.000uF, je zowel de spanning stabiliseert, als ook alles na 25hz weg filtert.

Op 31 mei 2019 12:46:43 schreef anoniem015:
[...]Dus conflict radio en boordspanning.
Probeer LC filter en anders radio in de kliko :+

Kan ook het interne filter van de radio aanpassen. Dus de 2200uF elco vervangen door een 10.000 en de spoel door een van 1 mH 10 ampere.

Arco

Special Member

Ik betwijfel of een grotere elco veel verschil maakt tegen knetterende geluiden...
Is ook vreemd dat zo'n RF clamp helemaal geen verschil maakt. Je zou toch wel iets van verschil moeten maken.
(moet dan wel om alle voedingsdraden heen: de massa en de twee plussen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 mei 2019 12:58:32 schreef Arco:
Ik betwijfel of een grotere elco veel verschil maakt tegen knetterende geluiden...
Is ook vreemd dat zo'n RF clamp helemaal geen verschil maakt. Je zou toch wel iets van verschil moeten maken.
(moet dan wel om alle voedingsdraden heen: de massa en de twee plussen)

Het maakt wel wat verschil, maar als ik de volume op nul zet en dan weer omhoog draai, heb ik het zo weer terug. Heb nu alleen om de 2 plussen elk een rf gedaan. Dus de massa nog niet.

Ja, die grotere elco, nu loopt dus paralel aan de spoel in serie met de elco een diode (0,7v spanningsval). En toch is het een 25 volts elco.

Zal eerst nog een rf opzoeken en die om de massakabel doen.

Arco

Special Member

Als je een grote clamp hebt, die om alle 3 draden samen heen doen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 mei 2019 13:33:44 schreef Arco:
Als je een grote clamp hebt, die om alle 3 draden samen heen doen.

dus een grotere diameter en daar de draad een keer omheen wikkelen, dus 2x erdoor?

Arco

Special Member

Nee, 1x is voldoende, maar alle 3 draden door zelfde clamp.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kan zweren dat ik ergens zo'n grotere clamp ben tegengekomen, maar of dat nou een droogtrommel of wasmachiene was?
* hdmi kabels zitten ze veel.
* kan zijn dat dat geruis terugkwam omdat bij het op nul zetten van het volume, de radio eigenlijk plus en min van de speakers doorverbind met massa. Je hoort dan ook een klonk. Daar zit dan nu dus geen ferriet omheen, dus misschien dat de storing daardoor toch weer op de speakers kwam.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op vrijdag 31 mei 2019 14:09:15 (50%)

Anoniem

de radio eigenlijk plus en min van de speakers doorverbind met massa.

Dat denk ik niet. Speakers zijn trouwens laagohmig, denk dus niet dat het langs daar binnenkomt

maartenbakker

Golden Member

Sanity check: de radio's die geen last van storing hebben, hebben niet gigantische spoelen en elco's erin zitten, dus het moet simpeler kunnen. Kijk eventueel eens wat daar rondom de voedingsingangen zit en bij jou niet. Ook kan er sprake zijn van een aardlus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 mei 2019 17:03:53 schreef maartenbakker:
Sanity check: de radio's die geen last van storing hebben, hebben niet gigantische spoelen en elco's erin zitten, dus het moet simpeler kunnen. Kijk eventueel eens wat daar rondom de voedingsingangen zit en bij jou niet. Ook kan er sprake zijn van een aardlus.

Denk dat in duurdere radio's een transistor of andere chip zorgt voor een betere spanning in de voeding. Voor hier, een goedkope radio, is het een beetje dweilen met de kraan open, want met alleen de elco vervangen kom je van een -3db punt bij 1 khz naar een -3db punt bij 500hz. Het is trouwens wel echt een lc filter in de goedkope radio. Als de spoel, ik ga nou uit dat er een 100uH spoel in zit, wordt vervangen door een 1mh, dan kom je op een -3db punt bij 50 hz. Denk haast dat in een duurdere radio het -3db punt bij 8 hz ligt.

Op 31 mei 2019 16:46:59 schreef anoniem015:
[...]Dat denk ik niet. Speakers zijn trouwens laagohmig, denk dus niet dat het langs daar binnenkomt

nee, wat ik bedoel is, dat de massa nog gevoelig kan blijven voor storing(niet van een ferriet kern voorzien) en dus als je de speakers, en radio, van 2x ground voorziet(plopje bij volume op 0) komt die storing de radio weer in. Dacht trouwens dat ferriet alleen bij hoogfrequente signalen werkte, dat staat in wikipedia zo, maar ja heb ook het idee dat het wel scheelt alleen op de plussen.

benleentje

Golden Member

Een slecht ontwerp van een radio kan je niet zomaar even met een filter op de voeding goed krijgen. In de radio zitten nog een spanningsregelaar of DCDC convertor om naar bv 5V te gaan. En er zit waarschijnlijk ook een boost convertor in om naar bv 24V te gaan waarmee de eindtrappen van spanning worden voorzien.

Voor Beide regelaars heeft het geen zien om de voeding te gaan filteren als de filters na de convertors al veel te krap zijn. Om te weten wat gebeurt moet je de 5V en de spanning voor de eindtrappen gaan meten met een oscilloscoop om te kijken of daar een probleem is.

Maar ik denk dat het niet voor niets een goedkope radio is en die troep hoort gewoon niet thuis in een auto wat zo een beetje de meest nare omgeving is voor elektronica.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Al eens in een andere auto geprobeerd? >:) :S >:) :S >:)

Heb je bij het testen rechtstreeks op de accu de beide plus draden en de min op de accu aangesloten of alleen de plus via het contactslot?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

wat ik bedoel is, dat de massa nog gevoelig kan blijven voor storing(niet van een ferriet kern voorzien)

Als plus en min beiden door dezelfde clamp gaan, is het effect groter als wanneer ze allemaal een eigen clamp hebben. (common mode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com