ontwerp filter voor nette accuspanning auto

maartenbakker

Golden Member

Op 16 juli 2019 06:53:45 schreef Mark1978:
een buck boost filter, daar zit
[...]
Het filterende deel van zo'n buck boost converter heb ik me nog niet helemaal in verdiept, maar er zitten wel wat filterende componenten in.

Zoals gezegd: het is een spanningsregelaar/spanningsstabilisator. Er zitten geen "filterende componenten in" maar het geheel heeft wel een "filterende bijwerking" op daarvoor geschikte (!) stoorsignalen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 juli 2019 10:08:11 (11%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 16 juli 2019 06:41:26 schreef Mark1978:
[...]

Geloof dat het laatste filter wat ik gebruik heb naast een grote ook een kleinere elco heeft. Dus die zou spanningspieken moeten kunnen tegengaan. Het filter hielp even, totdat ik de auto starten wou. Wat opvalt is dat de ene elco in ieder geval maar 16 volt is, dus misschien dat het filter hogere spanningen niet aan kan. Wat ik wou proberen is om een 10ampere 220 volt ac spoel 100uH te gebruiken om een filter te maken. Die kan dus makkelijk al die verschillende spanningen die met starten in de auto gegenereert worden aan. Dan een 10.000uF 25 volts elco om een lc filter te maken. Dat dus allemaal solderen op zo'n prototype pcb bordje. Trouwens dat laatst gebruikte filter was vrij uit de kloeten gewassen en pastte maar net door het 1 din frame.

De werkspanning van de elco maakt niet dat het filter een bepaalde spanning niet kan filteren, maar betekent gewoon dat hij vroeg of laat stukgaat als je over de werkspanning heengaat.

Ik zie nu weer waarom ik gestopt was met antwoorden op dit treinwrak, maar zolang je vergeet dat je ergens wat van snapt en eerst eens in de theorie duikt zie ik nog steeds veel mogelijkheiden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Holy moly wat een rampen topic.

@Mark1978,
Samenvattend, je hebt met het maken van een kortsluiting *iets* gesloopt en dat probeer je met een filter te fixen.

Hint: dat is niet de oplossing.

Waarschijnlijk heb je ergens een print spoor verdampt, misschien zelfs wel in de massa van de radio. DAT moet je fixen. Al het andere geneuzel gaat niets brengen.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ik blijf bewonderen hoe je al je conclusies maar bij elkaar gokt op basis van 1 vage regel die je ergens leest

Het is niet gewoon een slechte antennekabel? Dan kun je 100 dingen in je voeding knutselen

De antennekabel: zou misschien kunnen. Had al eens een tussenkabel voor de fm antenne gehad en die kratste wat langs het din frame en lag dus wat open. Geloof trouwens dat als ik de fm antenne niet aansluit op de radio, die nog steeds storing heeft.
Heb de dab antenna wel wat beter geaard. Nu heb ik wel wat beter ontvangst, 57 zenders ipv 44, maar de storing is er nog steeds. Heb dus de chinese radio in een andere auto geprobeerd en daar heeft die dat probleem van die storing niet.

Het zou de 12 volt naar usb converter erbij kunnen zijn. Dan zou het een verzamelstoring zijn, dus slechte massa van de dab antenna en dan de dab unit die gevoed wordt uit de 12 volt sigarettenaanstekeraansluiting dmv zo'n converter. Op youtube had iemand daar last van. Maar dat was storing in fm ontvangst. Dat is het ook niet.
Als ik dus de oude clarion radio uit 2009 erinzet, geeft die geen storing, maakt niet uit wat ik er allemaal opaansluit. Dus dat heb ik nou zo.

Ben op youtube nog wat op zoek geweest naar de combinatie van een chinese autoradio en een dab unit die op elkaar aangesloten zijn. Nog niet kunnen vinden. Misschien is het die combinatie. Wat ik nog een keer kan proberen, is de massa van de dab antenna helemaal losmaken en dan de chinese autoradio proberen.

Op 16 juli 2019 10:14:23 schreef Sine:
Holy moly wat een rampen topic.

@Mark1978,
Samenvattend, je hebt met het maken van een kortsluiting *iets* gesloopt en dat probeer je met een filter te fixen.

Hint: dat is niet de oplossing.

Waarschijnlijk heb je ergens een print spoor verdampt, misschien zelfs wel in de massa van de radio. DAT moet je fixen. Al het andere geneuzel gaat niets brengen.

De massa van de chinese radio is goed. De radio doet het immers goed in een andere auto.

maartenbakker

Golden Member

Als het inderdaad aan een massa ligt, kan dat best: de ene massa is de andere niet. Als de massa een omweg neemt, heb je een aardlus. Volgende keer dat je zoiets zegt, kun je het beter als een vraag formuleren, niet als een zekerheid. Dat scheelt al de helft.

vaak zit bij merk auto radio's een zekering tussen de massa van de voeding en die van de cinch uitgangen. om tegen te gaan dat de externe versterker via de cinch kabels zijn min krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb de berichten uit dit topic nog eens doorgelezen en een filter zal idd wel niet echt helpen. Dit omdat de radio vaak bij het opstarten geen bijgeluiden heeft, die komen later pas. Met of zonder filter, direct aan de accu of met ferriet kern.

Viel me wel op dat de fm antennekabel langs dezelfde kant loopt als de dab antenne kabel. Dus in de stijl. Heb toch niet echt veel zin om de complete dab eruit te halen.

Een andere chinese radio heeft het prima gedaan. Zelfde bouwkwaliteit als die ik nu heb. Dus de speakerkabel zal het ook wel niet zijn.

Dan moet ik de dab maar eens loskoppelen. Dus de massa van de dab antenne loshalen, de dat unit van de spanning halen en de dab antenne uit de dab unit halen.

Of de fm antenne van het dak draaien en de fm kabel achter uit de unit trekken. Misschien is dat wat handiger.

Ik volg dit topic al een tijdje en ben verbaasd dat we inmiddels zoveel verder zijn, zonder echt resultaat. Inmiddels vraag ik me serieus af hoeveel je al hebt uitgegeven aan extra electronica-onderdelen.

Maar wat me eigenlijk nog het meest verbaasd is het volgende : we staan allemaal nog steeds te gissen naar de oorzaak, naar aanleiding van jouw bevindingen / metingen. Eigenlijk denk ik dat Sine aardig goed in de richting zit met zijn suggestie.

Ik denk dat het nu tijd is geworden om haarscherpe foto's van het interne van de radio te posten (lees : printplaat met componenten).
Misschien dat we dan veel sneller de vinger op de juiste plek kunnen leggen. Blijf je voortmodderen op de huidige manier, denk ik dat er toch ooit eens een slotje op dit topic gaat komen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Sine vertelt niets nieuws. Dat was allemaal pagina's terug al gezegd.
Toch wel een geinig topic hoor, moet kunnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Iets is fnurked, dat is zeker, het kan zomaar ook eens de afscherming zijn van een cinch kabel die je gebruikt. Daar zit vaak ook amper iets van scherm in, als daar op de een of andere wazige manier wat veel stroom doorheen loopt stook je die ook op.

De truuk is om uit te vissen wat je opgefakkelt hebt.

@Flip, dat is inderdaad niets nieuws, maar vier pagina's verder hebben we het nog steeds over filters.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

ben toch maar wat aan het switchen gegaan in de speakers. Heb dus het volgende geprobeerd:

alleen achterspeakers, alleen voorspeakers, radio uit het dashboard, voeding dab unit los

alles met dezelfde storing met motor aan of uit.

autoradio in andere kale auto, geen storing.

wat ik nog kan proberen, is om 2 filters op de voeding te plaatsen. Of om de dab helemaal te verwijderen, of om een dikke elco direct op de dynamo te plaatsen.

autoradio in andere kale auto, geen storing.

Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Dan kan je 6 dingen doen.

1. In de kale auto steeds iets (1 ding per keer) toevoegen wat jouw auto wel heeft en elke keer kijken of dat storing oplevert.
  2. Of jouw auto steeds 1 ding per keer kaler maken totdat de storing weg is.
  3. In de kale auto blijven rijden
  4. In je eigen auto blijven rijden en de radio weggooien :).
  5. Stoppen met autorijden, neem het openbaar vervoer.
  6. Bedenk zelf wat je kan doen.

Op 16 juli 2019 17:53:57 schreef Mark1978:
heb de berichten uit dit topic nog eens doorgelezen en....

Serieus ? En welke berichten lees je dan terug ? Die van jezelf, of ook die van anderen ?

Verder : foto's printplaat autoradio.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Niet alle auto's zijn kaal... ;)

http://2.bp.blogspot.com/_xRFNBWST25E/SLd5KcLnjBI/AAAAAAAABPM/jBRC8fOnbZM/s400/hairy+audi+art+car.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

[...]Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Dan kan je 6 dingen doen.

1. Of jouw auto steeds 1 ding per keer kaler maken totdat de storing weg is.

Dat zou kunnen, maar het enige toegevoegde is de add on dab+ unit. Of eigenlijk de dab+ antenna die voor op het raam zit.
    Het probleem komt vaker voor. Las ergens iets over iemand met een saab. De garage had de dynamo en de spanningsregelaar vervangen en toch lostte het niets op. Verder kwam er iet echt een oplossing daar.
    Het zal dan wel een verzamelding zijn. Heb dus toen de radio begon te flippen, eerst de speaker uitgang erafgehaald en toen pas de voeding. Dus kon de radio z'n energie niet kwijt en sloeg de zekering eruit.
    Ow, er was ook iets van chinese autoradio's en emi gevoeligheid. Dat zou je dan op kunnen lossen met koperspray, copper spray. Wat dat voor goedje is weet ik niet. Dan zou ik gewoon het binnenwerk van de radio vol moeten spuiten met dat spul.
maartenbakker

Golden Member

De conclusie is dat de radio en de auto een hekel aan elkaar hebben. Misschien helpt het om ze naar de psycholoog te brengen. Als je katholiek bent kun je ook proberen om ze te laten zegenen, dat kan o.a. in Limburg.

Die suggestie is trouwens serieuzer en met grotere kans dat het werkt dan koperspray gewoon op het binnenwerk spuiten. Waarom, kun je zelfs met beperkt inzicht en kennis, zelf bedenken. Ik vond de walking fridge een leukere zomertroll.

[...]Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Jij komt met die vage opmerking dat je het in een kale auto hebt geprobeerd. Mijn vraag is wat bedoel je met een kale auto. IS het nu zo moeilijk om daar antwoord op te geven?

Voor mij is een bv een kale auto een auto zonder motor en wielen en stoelen dus zeg maar enkel de carrosserie en dan zelfs zonder lak.

Op 18 juli 2019 13:06:37 schreef benleentje:
[...]Jij komt met die vage opmerking dat je het in een kale auto hebt geprobeerd. Mijn vraag is wat bedoel je met een kale auto. IS het nu zo moeilijk om daar antwoord op te geven?

Voor mij is een bv een kale auto een auto zonder motor en wielen en stoelen dus zeg maar enkel de carrosserie en dan zelfs zonder lak.

Kale auto: oldtimer auto met speakers achter.

Moderne auto doet 'kaal' niets meer: zonder ECU is 'ie dood...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

de bedrading voor de autoradio is op zich wel een beetje aan de dunne kant. Bijvoorbeeld de massadraad. De frontspeakers hebben er niets mee te maken. Ferriet, leuk bedacht, maar ook dat heeft er niet veel mee te maken. Het ligt hem op zich puur aan de voeding van de radio. Een tweede accu zou wel handig zijn.

het meest voor de hand liggende is dat aftermarket radio's meer stroom verbruiken en dus de continuspanning en de massa draden van goede dikte moeten zijn. Als dat niet zo is heb je goede kans dat je vernaggeld geluid krijgt.

afgezien van het feit dat een radio niet zijn vermogen op de continu 12V gebruikt maar op de acc 12V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer