ontwerp filter voor nette accuspanning auto


Geruime tijd heb ik dit topic overgeslagen.
Vandaag toch maar aangeklikt en begonnen met lezen.
Dit is pas entertainment, daar kan heel SBS (etc.) niet tegen op.

Man man man man man man, koop gewoon een andere auto.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

geel is continu spanning is dikker dan rood is accesoire spanning.

Volgens de site 12vhifi: auto hifi forum, gaat het vaak om betere bekabeling bij problemen met autoradio's.

ferriet lijkt geloof ik wat op een magneet. Het is metaal met bewegende deeltjes erin die in een bepaalde stand gaan staan naar mate er een andere spanning langs gaat. Dus in zekere zin neemt het wat energie op. Waarom dat alleen uhf is weet ik niet. Zal wel de materie's eigen frequentie zijn.

pa3gws

Golden Member

Man man man man man man, koop gewoon een andere auto.

Beter een echte radio. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb er nou een andere inzitten. Die doet het vooralsnog goed.

Op 19 juli 2019 13:51:55 schreef Mark1978:
geel is continu spanning is dikker dan rood is accesoire spanning.

Volgens de site 12vhifi: auto hifi forum, gaat het vaak om betere bekabeling bij problemen met autoradio's.

Die willen alleen maar verkopen, maar fijn om te lezen dat het is opgelost, dan kan deze zinken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, thnx! Had dus een bericht gestuurd naar china en nu een reaktie. Die zegt dus dat het filter opgebrand is door een te hoog voltage. Ik heb gezegd dat dat idd het geval was. Dus misschien is er nog hoop voor de jsd 3001.
* toch de elco die vernaggeld is. Dacht dat de spoel het meest effect gaf in een lc filter.

Heb trouwens met de nieuwe radio gereden, doet het goed geloof ik. Je hoort in ieder geval niet de toeren door de speakers heen. Maar kan deze hu er met geen mogelijkheid meer uitkrijgen.

Las ergens dat een lc filter meestal uit 2 condensatoren bestaat, eentje om het inschakeleffect te verminderen (kleine capaciteit) en een grote om vooral te bufferen.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op 21 juli 2019 17:38:50 (14%)]

Nog hoop? Waar hoop je dan op? Dat die Chinees je nu komt helpen met de reparatie?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

nee, maar het was wel een fijn radiootje. Er moet een vrij hoge inschakelspanning zijn geweest bij het starten van de auto. Die zal dan misschien alle elco's vernaggelen. Dan blijft de radio het nog wel doen, maar het effect van het lc filter is weg en dus komt elke rimpel van de dynamo of bobine of whatever, direct op de speakers terecht. Tenminste bij de jsd 3001. Geloof trouwens dat ik ook al eens een 35 volt 2200uF elco gebruikt heb. Die zou het toch moeten blijven doen?

*heb de dynamospanning gemeten, die geeft netjes 14,2 volt.

*verder gelezen: de spoel kan de dI/dT niet aan, dus de plotselinge verhoging in stroom. Dan kan het lc filter nog verzadigd raken en dus werkingloos. Dan kan een lc filter een bepaalde frequentie ook nog juist versterken. Kort door de bocht; het filter is te simpel gemaakt nog.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op 21 juli 2019 18:42:12 (21%)]

pa3gws

Golden Member

Op 21 juli 2019 16:38:57 schreef Mark1978:
ja, thnx! Had dus een bericht gestuurd naar china en nu een reaktie. Die zegt dus dat het filter opgebrand is door een te hoog voltage.

Die chinees lu.t uit zijn nek als de radio goed ontworpen is dan kan hij daar tegen.
En bovendien worden in een moderne auto tijdens het starten de accessoires uitgeschakeld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 juli 2019 18:40:39 schreef pa3gws:
[...]
Die chinees lu.t uit zijn nek als de radio goed ontworpen is dan kan hij daar tegen.
En bovendien worden in een moderne auto tijdens het starten de accessoires uitgeschakeld.

Dat de accesoires uitgeschakeld worden tijdens het starten kan, want de radio wordt ook altijd even onderbroken bij het starten. Nu zijn er twee dingen, de jsd 3001 en het lc filter. Geloof dat een simpel lc-filter niet echt de oplossing is, omdat wat ik hierboven noemde. Wat opvalt is dat de radio bij volume 0 geen hoge frequenties doorgeeft. Ook niet continu bij gebruik van de autoradio, bijv als je van source veranderd. Het is ontstaan door; warm weer, kortsluiting en de installatie van de dab unit.
In een andere auto doet die het dus gewoon perfect. Een merk radio doet het ook gewoon goed. Als ik nou het voedingsinganggedeelte van een merkradio kon namaken en voor de jsd 3001 kon zetten. Dat zou een geavanceerd filter moeten zijn. Is er geen completer filter dan een simpel lc filter, en hoe heet zo'n filter dan?

ok, beziggeweest met het filter. Er zat een wat grotere 16 volts elco in. Niet gebulbed ofzo. Heb die vervangen door een 25 volts. Er zat nog een elco in, een 50 volts. Nu zou die dus ipv max 15 volt, 24 volt ofzo aankunnen. Kan alleen m'n hu er niet uitkrijgen, dus kan het niet testen. Was trouwens best ff werk om dat filter los te krijgen.

groet

kun je trouwens met een capaciteits multimeter die maar tot 100uF gaat ook een grotere kapotte elco testen?

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op 22 juli 2019 12:26:53 (14%)]

Ja natuurlijk, zolang de fluxcapacitor maar aan de mr fusion vast zit.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

getest en kan dus niet. Met een speciale multimeter kan dat wel. De spoel van de jsd 3001 is dus 16,6mH. Als je daar met die 2200uF de kantelfrequentie van berekent, kom je neer op 80hz. Dus dan zou je die dynamoruis niet eens moeten horen.

De nieuwe radio heeft er veel minder last van.

Las een stuk over een chinese autoradio die ook aanbleef terwijl het contact eraf was. Die knakker heeft dus gewoon zelf de printplaat uit de radio gehaald en in een oven gedaan. Dus een reflow/resolder. Hij zegt dat het waarschijnlijk aan een slechte soldering ligt.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op 22 januari 2020 07:40:41 (32%)]

Het is de EMI die de storing veroorzaakt in de autoradio. Heb een hdd en als ik daar een andere hdd te vlak bij monteer raakt het ding ook van slag. Enige remedie is de autoradio op een andere locatie in te bouwen in de auto.

Twee harddisken vlak bij elkaar gemonteerd hebben geen invloed op elkaar (of je hebt de boel verkeerd in elkaar gebeund... ;) )
Dat hebben we al heel lang gedaan en er zijn nooit problemen.
EMI is het al helemaal niet, want ze zitten in een geaarde metalen behuizing.

Bij de versterker is het ook geen EMI, maar het zijn voedingsspanningsfluctuaties door digitale signalen die je hoort.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Het is niet alleen een versterker. De eigenlijke versterker is maar 1 chip, de tda7388. Verder is het meer een kleine computer met display en al. Denk dat jij het wat meer hebt over een standaard pioneer of sony radio cd speler. Het is wel wat apart, gewoon digitale hoogfrequente geluidjes door de speakers. Nogmaals, in de oldtimer van de buur heeft die er geen last van. De chinezen zeggen dat het zo hoort. Denk trouwens dat de eigenlijke productie van zo'n radio maar 5 dollar is. Dus dat kan gewoon bijna niet goed werken. Maar wel mazzel als het dat wel doet.

Zat me te bedenken, de rechtervoorspeakers kraakt bij veel bas. Dus de linkervoorspeaker doet dat niet. Het kan ook nog zijn dat een kapotte rechtervoorspeaker de piepjes veroorzaakt in de radio. Was wat aan het kijken naar andere speakers, maar kan er niet echt wijs uit worden wat nou goede speakers zijn. Het makkelijkste zou zijn naar een nabijzijnde carhifizaak te gaan, daar speakers te luisteren, het type opschrijven en vervolgens op het internet te bestellen. Begin echt te geloven dat die rechterfrontspeaker de boosdoener is.

mvg,

Mark1978

je hoort het ook alleen als je in de auto zit, dus wellicht zit het probleem in je stoel..

maar serieus? Hoe moeilijk is het om te bedenken dat het mogelijk is om even je speaker af te koppelen en te kijken of het probleem weg is?
of begin jij altijd lukraak onderdelen te vervangen

Op 21 februari 2020 00:39:48 schreef Arco:

EMI is het al helemaal niet, want ze zitten in een geaarde metalen behuizing.

Dat is wel heel kort door de bocht. Onder EMI wordt verstaan het verstoren van een apparaat door elektromagnetische verschijnselen in de breedste betekenis van het woord.
Een geaard metalen kastje(in een auto????) houdt niet tegen dat ongewenste signalen zich via de signaal of voedings bekabeling kunnen verspreiden. En natuurlijk via de antenne, want hij heeft het over een radio. Maar dat is makkelijk te controleren.

Maar...als....Mark1978 ....bijna ...een jaar....nodig...heeft ..om ...tot ...het besluit... te ....komen dat hij nog geen stap verder is, na alle goede raad, suggesties en oplossingen die hij hier al gekregen heeft door de inzet van velen, dan vrees ik dat een oplossing nog niet voor morgen is

Misschien helpt een kaarsje branden voor de Heilige Rita, patrones van de hopeloze gevallen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
bprosman

Golden Member

Het makkelijkste zou zijn naar een nabijzijnde carhifizaak te gaan, daar speakers te luisteren, het type opschrijven en vervolgens op het internet te bestellen.

Als iemand de moeite neemt om voor jou een , of meerdere sets speakers uit te pakken en te laten luisteren gun hem/haar dan ook die paar tientjes winst. Daar moet ook een kachel branden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi,

het probleem zit hem nu ergens anders. De rechtervoorspeaker is iets kapot. Heeft verder niets te maken met het gepiep. Maar, heb het idee dat rechtsvoor de speaker nu meer bas geeft, of gewoon bas doorgeeft, wat de linkervoorspeaker dus niet doet. Het zijn 10 cm speakers en het kan haast niet anders of het geluid wordt daarvoor in de speaker gefilterd. Dat filter is denk ik kapot, waardoor die het bas doorlaat en de speaker kan dat niet hebben. Wat voor component kan dat zijn? Bestaat er iets als een doorgeslagen condensator? En geleidt die dan ineens alle frequenties? Dus dat er in serie met de speaker een condensator zit. Want dan hoeft ik alleen de condensator te vervangen en werkt het weer. Anders moet ik gewoon beide 10 cm speakers vervangen. Heb er al wat op het oog. Trouwens dat gepiep is nu wel weg. Heb er een jaar geleden al een andere radio ingezet.

Een fijne dag!

Mark1978

maartenbakker

Special Member

Maar je redenaties zijn nog steeds even overhaast. De enige conclusie op dit moment kan zijn dat er of links of rechts iets niet goed is. Kijk eerst eens of er inderdaad filters aan de speakers zitten en of je er iets aan kunt zien.

Autospeakers zijn vaak ongefilterde breedbanders, of een laag-breedbander met een klein tweetertje met een condensator in serie met het tweetertje. Meer bassen geven is dan vrij onwaarschijnlijk, maar minder hoge tonen of meer vervorming zou ook kunnen.

Maar misschien zit het in jouw auto anders, dus kijk eens hoe het zit.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Voor die speaker met te weinig laag (+) en (-) misschien omgedraaid ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hoi, ja die speaker is kaduuk. Kapotte speakers geven meer bas blijkt. Alles trilt mee rechts. Er zit idd geen extra filter op die speaker. Voor € 25 heb je bij correct rotterdam een setje pioneer 4 inch speakers. In die speakers zit dan nog verschil als je ze vergelijkt. De een gaat van 35 hz tot 25khz, de ander van 75 tot 25khz. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er wat lage tonen betreft zoveel verschil zit bij zulke kleine speakers. Het mooie van dashboard speakers is wel dat je de hoge tonen dus echt van voren hoort ipv als ze in de deur zitten van opzij. De bas haal ik van achter.
+ en - omgedraaid, ja kan, zal er eens naar kijken.

* + en - zijn ok.