code op 3.7V accu

Hallo allemaal.

Ik heb een oplaadbaar pir alarm waar een kleine platte 3.7 V accu (oplaadbare batterij) inzit. Op deze batterij staat :
-552535 3.7 V
+ 190225 GH
Wie kan mij zeggen wat dat betekend ?

Uiteindelijk gaat het mij erom om deze batterij te verwijderen en via een vaste voeding te laten functioneren omdat het opladen van zo'n alarm veels te vaak moet gebeuren en je nooit weet wanneer hij bijna leeg is.

Het verbruik van het alarm is 0,5 tot 10 mA

Kan ik het apparaatje gewoon aansluiten op een 3.7 V adapter en is er eventueel iets te koop waardoor je het ook kunt gebruiken via 12 V auto of motor accu ?

Vr. groet 2-linkerhandje

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.

552535 is waarschijnlijk de maat: 5,5x2,5 cm en 3,5 mm dik.
190225 kan een datum zijn? is het ding nieuw?

zo'n lader zal wel werken (enkel op 3v gebruiken!)
https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1307586/universele-ac-dc-…
een lithium accu is leeg 2.9v en vol 4.2v, dus 3v komt mooi uit. bij 4,5 kan hij ook heel blijven, maar geen garanties.

nadeel is natuurlijk dat zo'n adapter tientallen mA verbruikt om aan te staan, en dat kost meer energie als af en toe de lader.

[Bericht gewijzigd door Progger op donderdag 30 mei 2019 13:30:57 (11%)

GMT+1

...maar ja, als het over max 10mA gaat boeit dat ook niet natuurlijk. En je vergeet het rendement van laden/ontladen.

Je zou een regelaar a-la lm317 kunnen nemen. Die stel je in op 3V. Input kan dan pakweg vanaf 5 6V zijn. Of neem eentje die met minder drop toe kan (LDO dus).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor jullie reacties. Ja het is een nieuw apparaatje pir alarm welke bij detectie via sim je mobiel belt, werkt perfect!. Begrijp ik het goed dat de reaktie van flipflop over een lm 317 regelaar je het alarm ook gewoon kunt aansluiten via een auto of motoraccu ? en waar kun je zoiets kopen ?

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
maartenbakker

Golden Member

3V is te weinig om een apparaat te voeden waarvan de nominale voedingsspanning 3,7V is. Of beter gezegd: bij 3V hoort de low-batterybeveiliging al lang actief te zijn en het apparaat af te schakelen. Ik zou rond 3,7V gaan zitten of net iets hoger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bovendien... Dat soort adapters zijn vaak gewoon een trafo met gelijkrichtbrug en een condensatortje. Dus onbelast (0.5-10mA telt als onbelast) kan daar best wel eens significant meer uit komen. Ik zou (op 3.0V!) bang zijn om de accu te overladen. En dan kan ie na verloop van tijd POEF doen.

Een LM317 is een "ouderwetse" spanningsregelaar. Die heeft een minimale belasting van ongeveer 10mA nodig voordat ie netjes functioneert. Dat is dus al "ongeveer het maximum verbruik" van je schakeling die je wilt voeden.

Er zijn vergelijkbaar-kwa-functionaliteit regelaars zoals de MCP1703 die veel zuiniger zijn. Zou je er zoeentje regelen of afregelen op 4.0V dan houd je je accutje netjes (bijna) vol, en kost het niet meer stroom dan nodig.

Een "schakelende voeding" is in theorie nog zuiniger. Maar de meeste hebben ook een standby verbruik in de orde-van-grootte van 10mA. Dus effectief niet zuiniger dan wat je met een zuinige lineaire regelaar kan krijgen. Pas dure/lastige/speciale DCDC converters zouden zuiniger worden. Maar dat is dan weer veel ingewikkelder om dat te maken dan een chipje en twee condensatortjes.

Advies: Koop een "low IQ" (zo noemen ze dat) regelaar en sluit hem op een auto/motor accu aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Begrijp ik het goed dat de reaktie van flipflop over een lm 317 regelaar je het alarm ook gewoon kunt aansluiten via een auto of motoraccu ? en waar kun je zoiets kopen?

Ja: een apparaatje dat werkt op een enkele Li-cel kun je ook laten draaien op een andere voeding van min of meer 3,7V= In principe huidige batterij afkoppelen, voedinkje in de plaats, en draaien maar.

Maar: het apparaatje bevat normaliter ook een of andere faciliteit om die batterij op te laden, misschien vindt de gekozen voeding het niet zo prettig om vanaf de uitgang plots voeding binnen te krijgen.

En ook: als je de gekozen voeding permanent aan de startbatterij hangt dan riskeert deze wel eens leeg te geraken. Bijladen enkel tijdens het rijden kan al veel beter. Wil je toch direct uit de startbatterij voeden, dan kies je beter voor een schakelende regeling. Zowel schakelende regeling (bv. rond lm2977) als lm317 zijn vlot te koop, te beginnen bij de (Chinese) webwinkels. Als je het geluk hebt nog een electronicawinkel in de buurt te hebben: zoveel te beter!

Houd ons aub op de hoogte!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Over die 3V van mij hierboven, ja tuurlijk, da's te weinig. Ik stond op het verkeerde been :-) 3V6 of meer doen. En rew, met een LEDje en een R ben je klaar wb die Iq.

Wat ik van TS begrijp is dat ie de accu helemaal wil verwijderen en in plaats daarvan een voeding aansluiten. Dus overladen en zo is dan niet aan de orde.

@TS, waar is het te koop... je kunt veel kopen, maar je zult toch iets zelf moeten maken. Een LM317 of whatever heeft maar een paar componenten extra nodig, dus dat kan op gaatjesprint.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 30 mei 2019 14:51:19 (22%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

indd. standaard accu wil ik verwijderen anders kan ik hem ook continu aan de lading later hangen maar dan gaat het toch overladen ? net als een gsm continu aan de lader laten hangen ? misschien praat ik onzin sorry daarvoor maar dat was mijn gedachte. Over de LM317, ik ben een leek welke componentjes heb ik nog meer nodig om het kompleet te maken van een 12 V auto/motor accu naar 3.7 V ? dan zoek ik op internet wel uit hoe ik e.e.a. met elkaar verbind maar een schetsje erbij zou helemaal fantastisch zijn. Oooh ooh ooh was ik maar zo slim als jullie ! groetjes

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
maartenbakker

Golden Member

Als je de juiste floatspanning gebruikt, zal de accu niet overladen raken (op 4,00V of zelfs iets lager zal het prima gaan). Maar als je geen noodvoeding nodig hebt is het altijd beter om de accu weg te laten. Wat er niet inzit kan niet stukgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu heb ik bij Conrad iets gezien,, Universele spanningsomvormer (printplaat) Bouwpakket (zonder spanningsregelaar) 6 euro zoveel... als ik daar een LM 317 T bij bestel heb ik dan de zaak kompleet en kan ik mijn apparaatje dan op een 12 V accu aansluiten ?

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

welke componentjes heb ik nog meer nodig om het kompleet te maken van een 12 V auto/motor accu naar 3.7 V

Je kunt altijd eens rondkijken op deze eigenste webstek :) Wie weet kom je dan wel zoiets tegen : https://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voedin…

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bij continue laden op 4.2V is een li ion accu na 2-5 jaar kapot.

Bij continue laden op 4.0V is een li ion accu na 5-10 jaar op. Dus ik zou er gewoon voor kiezen om dat ding aangesloten te houden, maar niet met de ingebouwde lader, want die gaat tot 4.2V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 30 mei 2019 15:18:32 schreef 2-linkerhandje:
Nu heb ik bij Conrad iets gezien,, Universele spanningsomvormer (printplaat) Bouwpakket (zonder spanningsregelaar) 6 euro zoveel... als ik daar een LM 317 T bij bestel heb ik dan de zaak kompleet en kan ik mijn apparaatje dan op een 12 V accu aansluiten ?

Ja, dat moet lukken. Bij maximaal 10mA heb je waarschijnlijk geen koellichaam nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oke bedankt allen. duurt ff maar hou jullie op de hoogte ! thanks

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik zou het heel simpel houden.
een gsm usb lader die exact 5.0V levert (geen oude van 3,6V ofzo want die geven onbelast vaak richting 9V).
draad afknippen, 2 diodes ertussen (2x 0,7V eraf), dan houd je een 3,6-3,8V over en dat ik een goeie spanning voor het apparaat.
in principe kan je de accu er parallel op houden, maar ik zou dan wel nog een serieweerstand toevoegen.
als je tussen die 2 diodes nog ergens een weerstand van 5ohm (of 10ohm) zetten.
met het huidig verbruik van 10mA zal je dan een spanningsval van max 0,05V (0,1V bij 10ohm) hebben.

als voordeel dan, als de electriciteit uit valt en het ding heeft dagenlang op de interne accu gedraaid waardoor die haast leeg is, dan zal er niet teveel stroom in de accu lopen.
worst case is de accu dan 2,75V, bied je 3,8V aan via de lader, dan zal er een 1V over de weerstand staan en loopt er maximaal 200mA.
10mA in het apparaat en max 190mA in de accu (bij 10ohm kan er dan maximum 100mA lopen waarvan 90mA in de accu)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 30 mei 2019 13:30:36 schreef Progger:
552535 is waarschijnlijk de maat: 5,5x2,5 cm en 3,5 mm dik.

Nee, Hij is 5.5mm dik, en 25x35 mm in de andere richtingen.

Hier kan je er 1 kopen

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/