Loewe opnieuw op weg naar faillissement?

Op 2 juni 2019 13:34:00 schreef maartenbakker:
B&O is geen stickerplacker in de traditionele zin van het woord. Er zijn maar een paar modellen die ze volledig ingekocht hebben. Loewe deed dat trouwens ook.

Wellicht ben ik niet helemaal mee in het verhaal. Ik dacht dat Loewe enkel de MB180 (Vestel chassis) volledig ingekocht had?
De SL210 had dan wel een voeding en een SSB van Sharp, maar beeldverwerkingchip zat dan weer op een printje van Loewe zelf.
Zijn er verder dan nog zo’n schandalen?

Bij B&O vind ik groter schandalen. Als je die Oled van B&O bekijkt, de Eclipse of wat is het, zit gewoon LG in met een geluidsverwerking van B&O.
LG kennende ondersteunen ze amper 2-3 jaar hun toestellen. Je zal maar een B&O staan hebben van +10.000€ waar het smart gebeuren al na 3 jaar afgeschreven is...
Komen we aan de goeie software van Loewe: naadloze integratie van een AppleTV of nVidiaShield. De Loewe remote wordt een remote voor die randapparaatjes. Mogen die nog na 5 jaar uitgefaseerd zijn, een nieuwe voor een paar tientjes en mijn dan al 5 jaar oude Loewe is weer terug “smart”. (Op die manier heb ik toch 3 mensen kunnen overtuigen voor Loewe te gaan).

@ Sine: mijn huis staat er toch vol van ;). De nieuwste is precies 1 jaar oud vandaag.

maartenbakker

Golden Member

Loewe kocht harddiskrecorders bij LG in, en ik geloof ook bepaalde subwoofersystemen. En natuurlijk alle eerdere videorecorders. Verder maakten ze het meeste zelf.

De voeding hoort bij het paneel en telt voor mij niet mee als ingekocht, zelfs al maakte Loewe vaak eigen voedingen. De aanwezigheid van een SSB van een andere fabrikant maakt het toestel voor mij wel "deels ingekocht".

Wat de B&O LG's betreft, is dat net als sommige modellen waar ze een Panasonic plasmamonitor in gebruikten achter hun eigen signaalverwerking? Dan zou ik het toestel ook als "deels ingekocht" beschouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 juni 2019 15:07:38 (44%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah ja, die dingen. Ik dacht dat je het over tv’s had.
De Loewe Blurayplayer die ik in de woonkamer heb staan is binnenin ook 1 op 1 LG.
Doet het overigens heel goed.

RAAF12

Golden Member

Op 2 juni 2019 14:36:42 schreef Beeldbuisje:
LG kennende ondersteunen ze amper 2-3 jaar hun toestellen. Je zal maar een B&O staan hebben van +10.000€ waar het smart gebeuren al na 3 jaar afgeschreven is...

Dan wordt die TV ingeruild voor een nieuw modelletje. Niet dat ik dat doe ik heb een ordinaire Samsung staan.
Overigens hadden die B&O KTV's mooie lichtmetalen afstandsbedieningen.

yep, van die lichtmetalen maar toch zware ab's met scherpe hoeken, als je parket langs de bank had, zaten er wel putjes in :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Persoonlijk denk ik dat het internet en de snelle (digtiale) vooruitgang er voor hebben gezorgd dat bepaalde gevestigde dinosauriers in de techniek het zwaar hebben gekregen.

Niet alleen Loewe maar als gezegd ook B&O, Telefunken, Aristona, of Grundig.
Allemaal merken in zwaar weer tot en met een leeg merk wat misbruikt wordt.

In cameraland deels het zelfde, Kodac, Rolley, of Mamiya, de grote reuzen welke met de tijd zijn ingehaald door andere toen soms kleinere camera merken die zich beter toekomstbestedig opstelde.

Helaas eindigen grote merken soms bij de genoemde stickerplakkers. Het is soms lastig te accepteren dat er nu troep wordt verkocht met een AKAI of zelfs Nakamichi stikker er op. Merken met destijds een grote reputatie.

maartenbakker

Golden Member

Hoe kom je op Aristona? Dat merk is nooit een dinosaurier geweest maar altijd (90+ jaar) een stickerplakhandelsnaam voor extra markten en met stille trom door de eigenaar eerst door een ander merk vervangen en later gewoon door het eigen merk.

Tefelunken is ergens rond 1986 al als zelfstandig merk opgedoekt, Grundig in 2003, Thomson als eigenaar van Telefunken een paar jaar later. Dat heeft allemaal nog weinig met het internet en de digitale vooruitgang te maken. Meer met wat in de economie een shake-out heet. Te kleine markt, te goedkope concurrentie, enz.

Wel zijn veel vroeger uitgeschudde merken nu in handen van stickerplakkers. Philips en Grundig op hun eigen aparte manieren ook.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 juni 2019 13:24:14 schreef maartenbakker:
Hoe kom je op Aristona? Dat merk is nooit een dinosaurier geweest maar altijd (90+ jaar) een stickerplakhandelsnaam voor extra markten en met stille trom door de eigenaar eerst door een ander merk vervangen en later gewoon door het eigen merk.

Tefelunken is ergens rond 1986 al als zelfstandig merk opgedoekt, Grundig in 2003, Thomson als eigenaar van Telefunken een paar jaar later. Dat heeft allemaal nog weinig met het internet en de digitale vooruitgang te maken. Meer met wat in de economie een shake-out heet. Te kleine markt, te goedkope concurrentie, enz.

Wel zijn veel vroeger uitgeschudde merken nu in handen van stickerplakkers. Philips en Grundig op hun eigen aparte manieren ook.

Je hebt inderdaad gelijk, Aristona was volgens mij een Philips dochter, in de emotie mee-benoemd als verdwenen merk. Het ging mij om de ondergang van de grote en/of veel verkochte merken met reputatie van toen.

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, Aristona was ooit het exportmerk van NSF. Het zou inderdaad kunnen dat het zelfs ooit nog ergens een dochter is geweest, Denemarken? maar hier was de dochter o.a. Radoma.

Maar ik ben wel benieuwd welke merken specifiek zijn ondergegaan aan het niet mee kunnen komen in digitale technologie en internet. Dat zouden er wel een paar moeten zijn.

Op 4 juni 2019 12:44:45 schreef maartenbakker:
Sterker nog, Aristona was ooit het exportmerk van NSF. Het zou inderdaad kunnen dat het zelfs ooit nog ergens een dochter is geweest, Denemarken? maar hier was de dochter o.a. Radoma.

Maar ik ben wel benieuwd welke merken specifiek zijn ondergegaan aan het niet mee kunnen komen in digitale technologie en internet. Dat zouden er wel een paar moeten zijn.

Uit nieuwsgierigheid toch even de digitale boeken ingedoken.

Volgens Wiki was Aristona inderdaad een handelsmerk van Philips. Het waren vaak gelijkende Philips producten met alleen een ander merkembleem.

Een andere telg van Philips was Erres, ook vergaan. Volgens Wiki ooit als zelfstandig bedrijf begonnen waarbij Philips alleen onderdelen leverden.

Zelfs in Grundig had Philips op een bepaald moment 60% van de aandelen en daarmee het volledige zeggenschap. Tot volgens Wiki Philips zijn aandelen verkocht en Beko om de hoek kwam kijken.

Kodak, notabene de mede-uitvinder van de digitale fototechniek, vond analoge film meer potentie hebben en liet deze vinding links liggen. Rollei had ook zijn eigen mening over digitale fotografie.
Beiden zijn ingehaald door deze digtiale wereld en op de achtergrond geraakt.

Als je een merk in de exclusiviteit trekt, betalen de mensen wel wat meer, maar de omzetten stijgen er niet door, omdat de massa afhaakt.
Overigens heb ik nog maar weinig mensen gesproken die na de aanschaf van een (moderne) Loewe TV, later weer een Loewe kochten, nadat ze ontdekten dat de toestellen niet zo erg veel meer te bieden had als de andere merken.
De gewone handelaar kon er nauwelijks aankomen, omdat die net als sommige andere exclusieve merken stringente eisen stelden aan de winkelinrichting. Niet alle handelaren zagen dat zitten.
Kopers van dure merken stellen vaak ook veel meer eisen. Als je lang moet praten om 100 euro meer te verdienen, kun je beter drie dozen schuiven van een gewoon merk. Met een marge van 50 euro heb je dan toch meer verdiend. Bovendien is er veel meer "gewoon" volk als de zgn "kenners".

Ook ik ben een keer als handelaar van een pro audio merk uitgesloten, omdat ik als installateur geen showroom had en de omzet moest omhoog. Klant specifieke projecten staan meestal niet in showrooms en worden geleverd op specificatie en offertebasis. Met mij gingen er nog tientallen anderen op dezelfde wijze.

50 klanten met een omzet in hun produkt van 10000 euro, betekent dan toch een omzet verlies van een ton. Binnen het jaar was de importeur failliet, nadat een paar grote afnemers de duimschroeven wat aandraaiden om nog meer korting te bedingen. Toen de importeur daaraan niet kon voldoen, was het einde verhaal.

maartenbakker

Golden Member

@T-sec: de band tussen Philips en Erres was iets ingewikkelder dan zo nu en dan wat onderdelenleveringen. In het officiële geschiedkundige standaardwerk van Philips staat er zelfs GEEN LETTER over geschreven...

De aandelen Philips waren volgens wikipedia al een jaartje of 5 verkocht voordat Grundig in zwaar weer kwam. Dat klopt ook beter met het beleid van Philips denk ik. Ik meen me te herinneren dat er met de zeggenschap ook wat aan de hand was, maar dat kan ik zo niet terugvinden.

@buzzy: ik ken ook een handelaar die B&O om die reden uit het assortiment gegooid heeft. Loewe is hij blijven verkopen, dus kennelijk zijn die eisen nog wel te doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 4 juni 2019 13:20:19 (10%)]

Een goede kennis van me, waar mijn pa ooit nog 'hulpje' was tijdens diens vrije momenten, had sinds eind jaren '60 een elektrozaak waar hij bijna van in het begin Loewe verkocht.
Ergens tot '93 toen het C9003 chassis op zijn einde liep kon je echt zeggen dat de Loewes oerdegelijk waren. De man die in den beginne ook Philips deed, had dàt merk op een lager pitje staan. Naar eigen zeggen wat brandjes met K40en gehad, dan de problemen met de G110 voedingen deden hem 90% Loewe verdelen.
Vanaf de Q2100 (volgens hem, want met de Q2XXX tot en met de Q4XXX heb ik amper Loewe-ervaring) duikelde de kwaliteit als een steen naar omlaag. De jongens begonnen dan ook nog eisen te stellen aan winkelinrichting, dus was het na bijna 20 jaar gedaan met Loewe te verdelen (toegegeven: zijn pensioen kwam ook in zicht)

Een andere kennis begon begin jaren '90 met Loewe, kocht begin jaren 2000 een nieuw pand met nieuw in te richten winkel, dus waarom het dan niet doen zoals Loewe het opdroeg. Hij verdeelt het merk tot grote tevredenheid nu nog, maar vertelde me nog niet zolang geleden het volgende:

Vlak voor het faillissement in 2013 lanceerden ze het MB180 chassis. In de eisen van Loewe stond dat de dealers dit type verplicht in hun winkel moesten ten toon stellen. Zeker de dealers die zelf herstelden hebben toen richting de Kronachse jongens bijna rotte eieren gegooid. Die MB180 stond nu voor alles wat Loewe vroeger niet was.

Na het faillissement zouden ze qua "eisen" al stukken rustiger geworden zijn. Ik kan me herinneren dat er een jaar of 3 - 4 geleden een vertegenwoordiger bij ons op de zaak binnenkwam op kousenvoetjes of we aub Loewe er als derde merk niet wensten bij te nemen.
Op de vraag van mijn baas hoe het zat met de winkelinrichting... Hier en ginder een bordje met "Loewe" ophangen bleek genoeg te zijn. Ik dacht dat er van elk type (toen Art, Connect en Individual) eentje moest binnen staan en dat was het.
Hoogmoed komt ten val zeker...

Inmiddels enkele jaren later is Miele precies hetzelfde aan het doen als Loewe in de jaren 2000. Selecte dealers, zo beperkt mogelijk en gigantische eisen qua winkel inrichting. Ik voorspel een scenario over een jaar of 10 ;)

Miele is de afgelopen jaren ook ineens populairder geworden, bijna een juppenmerk. Als je Miele apparatuur in huis hebt dan zal je wel geld hebben.
(Laat de kopers maar niet horen dat niet alles Miele is wat het lijkt...)

Dit lijkt ook op merken als Apple en Occhio verlichting, of de Stone Island truitjes met de groen/gele nautische ster, allemaal in het meer exclusieve segment en voor velen om mee te pronken als blijk van (schijnbaar)vermogen.

Het stoort mij inderdaad soms ook dat dit soort merken een soort Shop-In-Shop forumule volgens strikt ontwerp eisen waarbij ze een soort geisoleerd en opvallend tegelijk van de 'meute' af willen staan.

Hoeben

Special Member

Zelfs een Mercedes is tegenwoordig een Renault. Dus als je een Mercedes koopt, koop er dan een met een grote motor.

Hoeben

Special Member

Op 4 juni 2019 13:04:01 schreef T-sec:
[...]
Een andere telg van Philips was Erres, ook vergaan. Volgens Wiki ooit als zelfstandig bedrijf begonnen waarbij Philips alleen onderdelen leverden.

Klopt, ik heb nog een radio hier waar achterop staat:
Erres, een Van Der Heem product

waar je 20 jaar geleden nog bij de dure huizen vaak een b&o installatie tegenkwam zit er nu vaak meer modern spul in, per ruimte een muziek streamer van een duur merk, soms een patchkast vol met die apparaten. bediening met een ipad in de muur gebouwd, of via gsm. speakers inbouw dus geen kabels meer door het huis heen en overal losse speakers.

15-20 jaar terug had je de bose aqoustimass setjes die nog analoog werden aangestuurd. moest een speciale kabel aan bij verlenging van de inputs, leek iets op cat6a maar dan toch weer met afscherming per paartje.

[Bericht gewijzigd door testman op 4 juni 2019 23:51:51 (24%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Helemaal geen Mercedes kopen is waarschijnlijk een nog veiliger gok ;) Veel te duur voor wat je krijgt. Doet me denken aan het Loewe MB180 chassis inclusief rare ontwerpfouten en slechte service. Dan zou ik liever een klassieke Mercedes rijden.

Van der Heem is inderdaad de fabrikant die de meeste producten voor R.S.Stokvis produceerde. Ze hebben af en aan zaken gedaan met Philips, waarvan het minste tussen 1949 en begin jaren '60. Tot 1949 werden vaak Philipsonderdelen gebruikt en werden er ook wel eens radio's voor Philips geproduceerd, daarna minder. Begin jaren '60 begon de samenwerking met Philips weer in de vorm van gezamenlijke stofzuigerproductie (VSF Leeuwarden). Uiteindelijk kocht Philips in 1966 Van der Heem. Ook werden de rechten op de merknaam Erres gekocht van Stokvis. Daarna is de fabriek in Den Haag nog lange tijd in gebruik geweest bij de Telecommunicatie en Defensietak van Philips en werden er ook wel kleine series trafo's voor andere takken van Philips geproduceerd (Van der Heem had machines en patenten voor de beroemde C-kern).

Sine

Moderator

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
maartenbakker

Golden Member

Ik vind Loewe erger, maargoed een beetje ruimte op de markt kan geen kwaad. Ik zie ruimte voor Technisat en Metz.

In het gelinkte artikel wordt ook gesuggereerd dat het een taktiek van de investeerder is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 25 juni 2019 23:06:19 (18%)]

Sja, concurrentie uit Azie te erg?? Dat blijkt wel en willen we als mesnsheid graag toch?? ik niet,maar ja, 90% van de mensheid wel...

Ik volg de artikels al van vorige dinsdag toen het nieuws plots in België bekend werd.
Er is van dinsdag tot nu al vanalles "geroddeld".

Wat vast staat: ze krijgen geen vers geld meer en zijn in principe failliet, productie stopt op 1 juli.

Maar je leest zoals Maarten al zei dat het eventueel een taktiek is van de investeerder. Ergens anders meen ik gelezen te hebben dat het een taktiek is van het management.
Het management is er zeker van dat ze kortelings opnieuw zullen produceren en uitleveren.

Op een andere site lees je dan weer dat Loewe de rechten van zijn eigen merknaam kwijt is :? :? Lijkt me dan dat het niet meer dan een zoveelste label wordt op goedkope rotzooi.
Wat is er nu eigenlijk van aan?