Waterniveau regelaar

Ik ben op zoek naar een schema en onderdelen om een waterniveau regelaar te bouwen. Ik wil daarmee een relais van een waterslot aansturen die bij lag water de watertoevoer opent en bij hoog niveau het weer afsluit. Ook wil ik niet dat bij een iets lager niveau dan vol de toevoer weer geopend wordt. Dat mag pas bij minimum niveau gebeuren.
Het geheel kan werken met 12v.

Graag ontvang ik advies hierover.
Bijvoorbaat Dank

Anoniem

Niveau in een (groot?) waterslot/sifon?
Dat vraagt om meer uitleg ;-)

Vuil water, schoon water?
Bij schoon water kan Dat kan gewoon met een vlottertje met een reed relay er in.
Bij laag water maak je een maak contact, die stuurt een relays aan met overneem contact en bij hoog water een verbreek contact.
Net als dat je een ander relays aan stuurt met een aan en uit puls drukker.
Je relay schakelt de klep.

https://nl.farnell.com/w/c/sensors-transducers/sensors/liquid-level-se…

Ook voor vuil water zijn vlotter schakelaars.

Let vooral op de soort van vervuiling die kan optreden, dat niet de hoog niveau schakelaar naar beneden gehouden word door vuil, dan blijft de klep open.

Dit ongeveer gebruikten wij om tanks te vullen en steeds weer op dezelfde (calibratie) hoogte te komen.
Maar dan met een drukknop om vullen te starten.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 2 juni 2019 22:34:30 (11%)

zit sinds 2009 in de PV.

Dank voor de snelle reacties.

Het betreft een koi vijver waarvan het waterniveau in één week daalt onder het toegestane niveau. Het is schoon water wat een weerstandwaarde heeft van 1400 ohm. Ik dacht met electra draad een schakel functie te maken door ze in het water te hangen op enige afstand van elkaar en daar twee van te gebruiken voor hoog en laag.
Maar 12v geeft dan geen verbinding als de draadjes in het water liggen.
Ik denk aan waterniveau censors te gaan gebruiken en zou graag vernemen welke daar geschikt voor zijn.

Ook wil ik dat bij hoog niveau de toevoer stopt doordat het waterslot gesloten wordt en weer gaat openen wanneer het minimale niveau is bereikt.

De klep moet dus niet bij het geringevulde waterdaling al weer water toevoer want een beetje schommeling van het water komt geregeld voor. Tgv van de wind of tgv de luchtpomp.

Ik denk twee relais nodig tehebben en drie sensoren ( hoog, midden,laag) om bovenstaande te bereiken. Schakeling is mij nog niet duidelijk.

Anoniem

Zou je niet voor een Omron 61F-GP-N8 gaan?
3 elektroden. Aarde, min niveau en max niveau
Die hang je zo laag en zo hoog als jij dat wil
Met uitgang om je waterklep rechtstreeks te sturen
All in one dus
Neem dan 1 met elektroden op 8VAC
Zullen koi's wel geen probleem van maken ;-)
Anders wordt het een vlottersysteem

Ah... hoeveel cm verschil is er tussen min en max niveau?

mvdk

Golden Member

Is het een ingegraven vijver, of is het een bovengrondse vijver (een bassin)? Bij die laatste kan je ernaast een vulbuis maken met ruim voldoende diameter en daar een grote vlotterbal inhangen. Dat werkt betrouwbaarder dan electroden. Maar die vlotterbal moet wel zo groot mogelijk zijn, eentje van 5cm gaat niet goed werken.

Als je vijver gevuld wordt met leidingwater, dan zou ik gewoon de vlotter met waterafsluiter uit de stortbak van je WC slopen en deze bij de vijver ertussen zetten. Het is geen electronische oplossing en werkt dus betrouwbaar. In voorkomend geval kan de dorpsloodgieter het ook repareren.

Ben heel benieuwd hoe je aan die 1400 Ohm komt....
Volgens mij ga je door spanning te zetten op het water heel veel storings mogelijkheden introduceren en krijg je ook met chemische processen van allerlei metalen die contact maken met aarde oid te maken.

Een pressostaat toepassen zoals in witgoed (hoeveelheid water in de kuip) gedaan word lijkt me ook een goede moeglijkheid. Daar passen ze dat al jaren miljoenen keren toe en dat gaat vaak goed.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 2 juni 2019 23:47:40 (28%)

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Op 2 juni 2019 23:29:51 schreef mvdk:...een grote vlotterbal inhangen. Dat werkt betrouwbaarder dan electroden...

Zeker niet. Van vlotterballen, ook de dure, gaan de kabels defect. Elektroden zijn mij de afgelopen 30 jaar vele malen betrouwbaarder gebleken.
De 61FGP is een beroemdheid, de FTW325 van Endress is nog iets beter.

of elektrodes voor een vis vijver geschikt zijn betwijfel ik .
vissen kunnen hyper gevoelig zijn voor elektrische spanning / stroom .
een vlotter die een contact bediend lijkt mij beter

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 juni 2019 08:09:56 schreef GJ_:
[...]Zeker niet. Van vlotterballen, ook de dure, gaan de kabels defect. Elektroden zijn mij de afgelopen 30 jaar vele malen betrouwbaarder gebleken.
De 61FGP is een beroemdheid, de FTW325 van Endress is nog iets beter.

61F-GP-N8 is er (helaas) niet in een 12 V versie, verder een prima oplossing.
3 elektrodes kun je zelf maken van een stukje roestvaststaat bv een paar rvs schroeven.
Finder 72.0.1.9.024 idem

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Heb ik het verleden diverse malen met succes de Velleman Nivearegelaar toegepast (K2639) , ook in vijvers. De meetpennen gemaakt van een stukje RVS lasdraad.
https://www.conrad.nl/p/velleman-k2639-niveau-indicator-bouwpakket-077…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 3 juni 2019 09:19:48 schreef Toeternietoe:
[...]

61F-GP-N8 is er (helaas) niet in een 12 V versie, verder een prima oplossing.

De Endress&Hauser inderdaad ook niet. Maar aangezien het om een vijver gaat vermoed ik dat 24Vdc ook niet echt een reuze probleem zal zijn. De meeste vijvers zijn niet zo vreselijk mobiel dus er zal toch wel iets van een voeding in de buurt zijn.
Een 230V/24Vdc voeding kost twee tientjes extra.

mel

Golden Member

Ik zou idd voor een vlotteur uit een stortbak gaan.Werkt altijd...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 3 juni 2019 08:56:10 schreef klaasy:
of elektrodes voor een vis vijver geschikt zijn betwijfel ik.

Zolang de vis niet tussen de elektrodes kan komen is er niets aan de hand. En dat kan niet want de elektrodes staan maar +/- een centimeter uit elkaar.

vissen kunnen hyper gevoelig zijn voor elektrische spanning / stroom.

Klopt de gevoeligheid van een vis ligt ongeveer tussen de 1 en 5 micro volt per vierkante centimeter, al verschild dat wel iets per soort. Een haai bijv. is veel gevoeliger. Maar dat alles hangt ook weer samen met de geleidbaarheid van het water.

een vlotter die een contact bediend lijkt mij beter.

Kan, maar hoeft niet perse. De stroom tussen de elektrodes is zo klein dat de vis daar niet op reageert. En als ze dat wel zouden doen komen ze gewoon niet in de buurt van de elektrodes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Om electrolyse te voorkomen werkt de Velleman kit met een oscillator op de electroden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 3 juni 2019 14:57:58 schreef bprosman:
Om electrolyse te voorkomen werkt de Velleman kit met een oscillator op de electroden.

Daar werken al die meet systemen mee, tenminste de goede. ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik word blij van de positieve bijdrage van zo veel mensen in zo'n korte tijd.
Ik denk steeds dichter bij een goede oplossing te komen en voor een redelijke prijs.
De waterleiding klep wordt bediend door een solenoid die op 12v reageert.
De sensor bij het Velleman pakket (hoog-midden-laag) zou ik goed kunnen gebruiken als deze de klep kunnen bedienen mbv een relais.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op de print is een relais aanwezig. Zo lang je klep minder als 3A trekt. Anders kan je het relais een zwaarder relais laten schakelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 4 juni 2019 08:42:18 schreef buckfast_beekeeper: Zo lang je klep minder als 3A trekt

Dat zal toch wel? Anders zou het wel een hele flinke klep zijn. Ik zou er wel een blusdiode overheen zetten ander fakkel je je relais af.

Lambiek

Special Member

Op 4 juni 2019 09:00:55 schreef GJ_:
Ik zou er wel een blusdiode overheen zetten ander fakkel je je relais af.

We weten nog niet of de klep AC of DC is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

AC? bestaat dat nog? :-)
Je hebt gelijk, eerst maar weer aan de koffie....

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 4 juni 2019 09:17:31 (52%)

Anoniem

Zo lang je klep minder als 3A trekt.

Een spoel van 10W bedient probleemloos een voorgestuurde klep

Velleman K2639 zelf jaaaren in dienst gehad.
Enkel het elektroden printje zou ik niet gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 4 juni 2019 11:47:52 (30%)

Met behulp van jullie reacties heb ik besloten om met het Velleman pakket het waterniveau te regelen.
Nogmaals mijn dank voor alle hulp die zo snel en spontaan op gang kwam.??