Sharp R 931 combi slaat af op 194 graden

Mijn combimagnetron van Sharp R 931 slaat bij het voorverwarmen af. Dat wil zeggen dat de ventilator nog wel blijft draaien maar het lampje uit gaat en de warmte elementen weer afkoelen.
De behuizing heb ik er af gehaald en het ziet er allemaal nog goed uit.
Ik kan niet zien of een zekering kapot is want het zijn zekeringen die met zand gevuld zijn.
Ik heb de clixon er afgeschroefd en op een andere plek geplaatst om te kijken of de oven wel op temperatuur komt maar ook dan slaat de oven af op 194 graden terwijl de oven op 200 graden is ingesteld.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Schroef de clixon netjes terug op zijn originele plaats. Die is goed.
Gezien het feit dat je niet zien kan of de zekeringen stuk zijn lijkt het mij dat je geen of weinig ervaring hebt met het repareren van electrische toestellen. Electronici zien ook niet of zandgevulde zekeringen stuk zijn, maar wij meten ze door met een universeelmeter of pieper.
Hier zou ik zeggen: Schroef de magnetron dicht en breng hem ter reparatie.
Een magnetron kan bij onoordeelkundig gebruik levensgevaarlijk zijn ivm de aanwezige hoge spanning of schadelijk (blindheid) door magnetronstraling.
Nog een vraagje: Hoe weet jij dat de oven afslaat op 194 graden?

Laat de clixon eens los en start dan de oven. Als dan wel doorstart naar 200 Gr, is er iets mis net deze clixon of ventilatie. PS wel er bij blijven en controleer of alles juist gaat verlopen.

Op 3 juni 2019 17:06:13 schreef ohm pi:
Schroef de clixon netjes terug op zijn originele plaats. Die is goed.
Gezien het feit dat je niet zien kan of de zekeringen stuk zijn lijkt het mij dat je geen of weinig ervaring hebt met het repareren van electrische toestellen. Electronici zien ook niet of zandgevulde zekeringen stuk zijn, maar wij meten ze door met een universeelmeter of pieper.
Hier zou ik zeggen: Schroef de magnetron dicht en breng hem ter reparatie.
Een magnetron kan bij onoordeelkundig gebruik levensgevaarlijk zijn ivm de aanwezige hoge spanning of schadelijk (blindheid) door magnetronstraling.
Nog een vraagje: Hoe weet jij dat de oven afslaat op 194 graden?

Ik weet wel dat het gevaarlijke apparaten zijn en doe erg voorzichtig!
De oven stel ik in op 200 graden. Ik kan de temperatuur zien door op de C-knop te drukken. Dan zie ik de temperatuur die blijft steken op 194’ .

Op 3 juni 2019 18:37:46 schreef smd:
Laat de clixon eens los en start dan de oven. Als dan wel doorstart naar 200 Gr, is er iets mis net deze clixon of ventilatie. PS wel er bij blijven en controleer of alles juist gaat verlopen.

Helaas, ik heb het geprobeerd maar de oven slaat toch af op 194’.

Ik vermoed eerder een electronisch probleem. Zijn alle elco's nog OK en lekken ze niet??

misschien gaat die wel over de 200° , maar is de temperatuurmeting fout,en zit er nog een andere clixon die net dat in de gaten houdt.

De clixon die je hier toont zit op de magnetronbuis, en die is het alvast niet..

Op 4 juni 2019 18:35:07 schreef smd:
Ik vermoed eerder een electronisch probleem. Zijn alle elco's nog OK en lekken ze niet??

Ja alles ziet er nog goed uit.

Op 4 juni 2019 18:48:43 schreef kris van damme:
misschien gaat die wel over de 200° , maar is de temperatuurmeting fout,en zit er nog een andere clixon die net dat in de gaten houdt.

De clixon die je hier toont zit op de magnetronbuis, en die is het alvast niet..

Dus volgens jou zit er nóg een clixon die de temperatuur van de oven regelt? zou best kunnen.
Maar waar zou die dan zitten?

Anoniem

Maar waar zou die dan zitten?

Bij het hetelucht verwarmingelement/ventilator op de rug?

Waarom altijd net op 194°C?
Wat gebeurt er nadat hij afslaat op 194°C? Slaat hij wat later gewoon terug aan?
Op welke temp slaat ie af als je hem lager insteld?

Er schijnt ook nog een elektrisch bediende luchtregelklep in het toestel te zitten.
Loopt daar iets mis?

De clixon die los genomen is beveiligd de magnetronbuis voor oververhitting en heeft niets met het ovengedeelte van doen. Als het probleem zich enkel bij voorverwarmen voor doet en het werkelijke verwarmen van het product wel op zeg 200/230 graden gebeurd dan is de combi oven niet defect.

Anoniem

Op 5 juni 2019 17:35:06 schreef ronny530:
...Als het probleem zich enkel bij voorverwarmen voor doet...

Je zegt al wat...
Misschien wordt het normale regelgedrag van de oven hier aanzien als een storing!!!
Lees handleiding blz 158/NL-11 "Koken met voorverwarming" :?
.
.
.

Op 5 juni 2019 12:59:55 schreef anoniem015:
Op welke temp slaat ie af als hem lager insteld?

De voorverwarmtemperatuur dus...

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:51:18 (1%)

Nu ik er over nadenk doet mijn combioven dat ook en na het voorverwarmen het element afschakelt en snel afkoelt. De ovenruimte is op temperatuur en veilig genoeg om de gerechten in de oven te plaatsen en als je dat op de juiste manier doet geen pijnlijke brandwonden aan armen of handen oploopt.

Op 5 juni 2019 18:42:24 schreef ronny530:
Nu ik er over nadenk doet mijn combioven dat ook en na het voorverwarmen het element afschakelt

tja, iedere oven schakelt de verwarming uit eens de gewenste temperatuur bereikt is. Maar dat wil niet zeggen dat de oven er compleet mee stopt. en dat is wat TS voor heeft, als ik de openingspost lees.

Wat jij laat zien is een tempfuse. Die doet het tot zijn temperatuur en slaat dan door. Geleiden ze, lekker laten zitten.

Ik heb me als Sharp monteur nooit hoeven bemoeien met de thermostaat. Die deed het. Punt. Ik raad je aan een (oven)thermometer te kopen en te kijken wat er echt gebeurt. Dat een oven afslaat bij 194 als jij 200 instelt vind ik geen fout. Laten we beginnen met het schema. Heb jij dat?

Anoniem

Maar dat wil niet zeggen dat de oven er compleet mee stopt. en dat is wat TS voor heeft, als ik de openingspost lees.

Mijn combimagnetron van Sharp R 931 slaat bij het voorverwarmen af. Dat wil zeggen dat de ventilator nog wel blijft draaien maar het lampje uit gaat en de warmte elementen weer afkoelen.

Handleiding zegt dat bij einde voorverwarmen een geluidssignaal wordt gegeven.
Zolang dat niet is gegeven kan het zijn dat oven ff later wel verder doorregelt tot 200°C
Handleiding zegt dat oven 30min op voorverwarmtemperatuur wordt gehouden om dan pas uit te schakelen
Enkel TS weet hoe de oven voorheen functioneerde... :-)
.
.
.

Op 5 juni 2019 12:59:55 schreef anoniem015:
Op welke temp slaat ie af als je hem lager insteld?

Nog steeds benieuwd naar :-)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:51:31 (1%)

Op 5 juni 2019 22:20:42 schreef anoniem015:

Enkel TS weet hoe de oven voorheen functioneerde... :-)

Wel, ja zo zou het moeten zijn ; NA voorverwarmen slaat de oven normaal niet uit, maar gaat in een wachtstand voor een zekere tijd, en tevens een biep om einde van voorverwarmingscyclus aan te geven.

blijkbaar stopt de oven er al mee voordat dit punt bereikt is, anders zou TS hier niet posten :-)

mogelijkheid isdat de thermostaat afwijkt en de overn er al lang over is en thermische veiligheid de boel plat legt. Een oventhermometer kan helpen om dat vast te stellen. Een lagere temperatuur kiezen geeft al een richting aan als ie dan niet uitvalt.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:51:48 (1%)

Iedereen bedankt voor de reacties.
De oven staat bij mijn dochter en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om even langs te gaan om de oven te proberen op een lagere temperatuur.
Het euvel is dat de oven op 194’ uitvalt. Dus warmte elementen koelen af, het lampje slaat uit
De draaischijf en ventilator blijven wel draaien.
Nadat de oven wat afgekoeld is gaat lampje weer aan en gaat de temperatuur weer omhoog.
Er klinkt geen geluidssignaal omdat de ingestelde temperatuur van 200 niet word behaald.
Nogmaals, ik zal kijken wat ie doet op een lagere voorverwarm temperatuur.

Het schema is belangrijk voor deze klacht.

Op 5 juni 2019 22:03:37 schreef Nikolai Tesla:
Laten we beginnen met het schema. Heb jij dat?

Ik heb gezocht maar geen schema gevonden?

Nou het is wat anders gelopen dan gedacht.
Mijn dochter heeft een andere combimagnetron gekocht en de oude weg gedaan?
Dus hier houd het op. Dank allen!