ESD polsbandjes

Ik flash firmware op en test voornamelijk LED drivers. Soms ook bijv componentjes vervangen op de print.

Heb verder geen opleiding in elektrotechniek maar al wel van kleins af aan ermee bezig (van kapotte apparaten uit elkaar slopen tot allerlei rc modelbouw spul in elkaar zetten en tegenwoordig wat met tesla coils bezig)

Ik zou vast wel kunnen meten hoe of wat als er een duidelijke uitleg ergens te vinden is, maar zou zelf niet verder komen dan meten of er een 1Mohm weerstand aanwezig is.

Maar ik begrijp dus dat er wat meer in zon blauw bandje verstopt zit dan alleen het metalen plaatje, een weerstand en een flexibel bandje (van esd proof stof?)?

Have fun in this life!
bprosman

Golden Member

heeft dan niet het recht om zelf te gaan improviseren in een gekke bui.

//Offtopic. Niet het recht maar op een gegeven moment ook niet meer in staat om buiten procedures om iets (meer ) te doen of te denken.
Heb hier dagelijks mee te maken en alle creativiteit wordt “eruit geramd” , vooral op momenten dat werkinstructies, protocollen, procedures noem het allemaal maar op niet het beoogde effect realiseren, dan is Leiden in last en mag iedereen weer massaal op een cursus “Uit je doos denken” :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In uw geval lijkt het niet heel kritisch.
Ik zou het gewenste bandje vergelijken met het originele.
Klem het bandje rond een metalen buisje of zo wat qua dikte op je pols lijkt. Sluit het aan aan je aardpunt.
Meet met een universele meter de weerstand tussen je metalen buisje en het aardpunt. Tussen een 200 kOhm en 2 MOhm zit je goed, doorgaans wordt 1 MOhm gebruikt.
Een veel hogere waarde is niet effectief, een veel lagere waarde kan gevaar opleveren voor jezelf als er aanraakbare hoge spanningen in de buurt zijn..

Ik vind het persoonlijk geen goed idee om een uitgekiende werkmethode te gaan modden gewoon om op te vallen.
Gereedschap moet efficient zijn, niet persé mooi.
Verf dan liever je haar paars of je tanden zwart. :-)
Suc6 gegarandeerd.

@Bprosman, niet iedereen is gecharmeerd van een ISO werkmethode. Toegegeven,er wordt soms overdreven tot in het absurde, maar in veel omgevingen kun je tegenwoordig niet anders meer.
In 1917 was het normaal dat je been afgezaagd werd in een vuil veldhospitaal tussen de ratten,men vond het toen niet heel erg dat de helft van de patienten er in bleef, maar tegenwoordig willen we dat niet meer.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 5 juni 2019 22:35:09 (12%)]

Op 5 juni 2019 22:20:30 schreef grotedikken:
In uw geval lijkt het niet heel kritisch.
Ik zou het gewenste bandje vergelijken met het originele.
Klem het bandje rond een metalen buisje of zo wat qua dikte op je pols lijkt. Sluit het aan aan je aardpunt.
Meet met een universele meter de weerstand tussen je metalen buisje en het aardpunt. Tussen een 200 kOhm en 2 MOhm zit je goed, doorgaans wordt 1 MOhm gebruikt.
Een veel hogere waarde is niet effectief, een veel lagere waarde kan gevaar opleveren voor jezelf als er aanraakbare hoge spanningen in de buurt zijn..

Zal morgen eens meten wat de huidige bandjes doen

Op 5 juni 2019 22:20:30 schreef grotedikken:
Ik vind het persoonlijk geen goed idee om een uitgekiende werkmethode te gaan modden gewoon om op te vallen.
Gereedschap moet efficient zijn, niet persé mooi.
Verf dan liever je haar paars of je tanden zwart. :-)
Suc6 gegarandeerd.

Er mee opvallen hoeft van mij dan ook weer niet. Doel is vooral herkenbaarheid zodat ik altijd mijn eigen bandje om kan doen.

Verder vind ik het altijd wel leuk om ergens mijn eigen draai aan te geven(mits de werking er niet door belemmert word natuurlijk), gewoon omdat het kan.
De wereld zou maar een saaie plek zijn als iedereen hetzelfde doet :)

Have fun in this life!

Iedereen techneut of niet, heeft zn eigen werkwijze.
Maar de gereedschappen die gebruikt worden , is (meestal) wel gewoon standaard..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ook de werkwijze is vaak opgelegd en met reden.

In het bedrijfsrestaurant hoorde ik eens de discussie tussen twee installateurs van verdeelkasten voor telecom.

De kabels worden getermineerd in een klemmenblok waarin de draadjes geklemd worden. Het inbrengen gebeurt met een speciaal stukje gereedschap. De ene had dit laten liggen in zn kastje en had ontdekt dat je dat evengoed met een plastic bankkaart of zo kon doen.
Hij was ontzettend fier op zichzelf en zei: jaja, een goede soldaat trekt zn plan.
Wat hij niet wist is dat je daarmee de contacten ietwat forceert en dat dit na enkele maanden aanleiding geeft tot slechte contacten die moeilijk op te sporen en te verhelpen zijn. Dit geknoei heeft het bedrijf veel meer gekost, dan dat hij even teruggereden was.

In bedrijven zijn mensen die uitvissen hoe je het meest efficient werkt. Degene die het uitvoeren zijn zich niet altijd bewust van het waarom en betwisten dit soms of negeren een en ander. Soms hebben ze gelijk door hun grotere praktijkervaring, maar meestal niet.

evelo

Golden Member

Als zo'n ESD polsbandje een belangrijk stuk gereedschap is dan zou je toch denken dat inspectie en controle van die bandjes onderdeel vormt van het kwaliteitssysteem?

En als je ze moet gaan zoeken als je ze nodig hebt dan kost dat geld aan de baas. Aantal werknemers x aantal keer zoeken x minuten zoektijd x uurloon = ... geld.

Mogelijk kan je scoren bij de baas maar dan wel met iets meer argumenten dan enkel het kleurtje van de bandjes :)

MNM(tm)

Golden Member

Op 5 juni 2019 15:35:36 schreef Arco:
Ik heb rode gehad, zie je regelmatig (hoofdzakelijk op praktische gronden: die lichtblauwe worden heel snel vuil...)

[afbeelding]

Die rode worden net zo snel vuil, alleen zie het minder snel. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)