sparta ion gl met controller uit China

hallo allemaal,

ik heb een sparta ion gl en die hapert soms, samen met dat ik graag wat harder zou gaan, heb ik uit China een controller besteld(https://nl.aliexpress.com/item/250-W-350-W-24-V-36-V-48-V-ebike-borstelloze-controller-elektrische-fiets-scooter/32959085409.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dlZ2z2r) verkoper heeft mij veteld dat de hall sensor niet noodzakelijk is. ik heb vandaag geprobeerd of dit werkt, maar helaas is het mij niet gelukt. wat moet ik nu? (ik heb hem gekoppeld aan deze: https://nl.aliexpress.com/item/24-V-36-V-48-V-64-V-72-V-96-V...4c4dlZ2z2r die eigenlijk verkeerde connectoren heeft, maar ik heb hem verbonden via krokodillenbekjes.

Elektrische fietsen opvoeren is ook geen goed idee :X

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Je zal wel iets verkeerd hebben aangesloten. Misschien uitleggen wat je gedaan hebt en het op een forum vragen hoe het wel moet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Opvoeren is geen slecht idee, als je maar weet wat je doet. Zelfs een redelijk geroutineerd prutser als Louis Rossman heeft zichzelf per ongeluk bijna een keer gereballd. Op het moment dat je met krokodillenklemmetjes aan de gang gaat en vooral als je meer stroom uit een bestaande accu wilt trekken die daar niet op berekend is (dat was de fout die tot het rehotten van Louis' ballen leidde) dan loop je forse risico's.

Maargoed, waarschuwingen daargelaten, misschien is het handiger als je wat nauwkeuriger aangeeft wat je met 'niet gelukt' bedoelt.

Als ik het zo moet inschatten zou ik zeggen dat hij helemaal niet gaat draaien als je de throttle bedient? Die lijkt niet passend en ik weet niet zeker of hij passend gemaakt kan worden. Geef in elk geval eens aan hoe je de boel aangesloten hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 5 juni 2019 13:30:52 (18%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hallo, dank voor uw reacties.

de motor lines heb ik niet op een motor aangesloten, omdat deze nog op mijn (op dit moment niet werkende) fiets zit, maar ik heb wel mijn multimeter verbonden met 2 van de 3 draden, en die gaf geen voltage. de 'lock power line' heb ik (zoals vermeld in advertentie) doorverbonden, de hall line is niet aangesloten, de 3 speed line heb ik ook niet aangesloten (heb de throttle doorgemeten, en dit betekend stand 2/3. de self learning line heb ik ook doorverbonden. de e-abs heb ik niet aangesloten. de throttle heb ik verbonden (+ en - verbonden en singaaldraad aan elkaar). pas sensor zit ook niet verbonden. reverse line ook niet verbonden (dit is gewoon vooruit) cruize speed line ook niet verbonden en de accu is verbonden.

verder weet ik niet of de throttle een digitaal singaal geeft, of dat dit gewoon een potmeter is die een bepaald voltage hoort te geven.

Op 4 juni 2019 23:40:54 schreef cj-tronics:
Elektrische fietsen opvoeren is ook geen goed idee :X

het gaat mij niet (alleen) om het opvoeren, de fiets hapert op dit moment, en is niet meer betrouwbaar (ik ga er niet mee naar mijn werk, omdat hij soms uit het niets uit valt)

Zonder PAS sensor mag hij niet aandrijven, en als je hem sensorloos wilt gebruiken, zal hij waarschijnlijk eerst de tegen-EMK willen meten voordat hij de motor gaan aansturen. Als je het ding half aansluit, met een boel ontbrekende sensoren, zonder motor, kun je de controller moeilijk de schuld geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

het wil wel aangezien ik het wel eens gezien heb op YouTube.
Denk meer dat het in je setup zit.
Alle electronica moet ook uit de motor zodat je alleen de 3 fasen overhoud.
De accu heb je zo ook niks aan zonder die aan te passen.
zo maar even aansluiten gaat hem niet worden.
Kun je ons meer info geven hoe je de boel hebt aangesloten door middel van foto's??

[Bericht gewijzigd door lanting73 op 12 juni 2019 20:54:47 (13%)]

maartenbakker

Golden Member

Op 5 juni 2019 19:57:23 schreef Martijntjuu2001:
hallo, dank voor uw reacties.

de motor lines heb ik niet op een motor aangesloten, omdat deze nog op mijn (op dit moment niet werkende) fiets zit, maar ik heb wel mijn multimeter verbonden met 2 van de 3 draden, en die gaf geen voltage. de 'lock power line' heb ik (zoals vermeld in advertentie) doorverbonden, de hall line is niet aangesloten, de 3 speed line heb ik ook niet aangesloten (heb de throttle doorgemeten, en dit betekend stand 2/3. de self learning line heb ik ook doorverbonden. de e-abs heb ik niet aangesloten. de throttle heb ik verbonden (+ en - verbonden en singaaldraad aan elkaar). pas sensor zit ook niet verbonden. reverse line ook niet verbonden (dit is gewoon vooruit) cruize speed line ook niet verbonden en de accu is verbonden.

verder weet ik niet of de throttle een digitaal singaal geeft, of dat dit gewoon een potmeter is die een bepaald voltage hoort te geven.

Het kan best zijn dat hij zonder motor niets doet. Ik zou eerst een motor aansluiten en dan eventueel verder foutzoeken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."