1.2V 11000mah Ni-MH batterijen Capaciteit test

Goede dag, ik wil graag me cellen van de accu van me E-Bike meten, hoeveel Ampaire deze nog belast kunnen leveren.

Ik wil de cellen demonteren en 1 voor 1 testen, door ze eerst op te laden en dan belast wil ontladen. Dan is het Watt x Tijd = Vermogen

Maar tot hoeveel Volt wordt er ontladen? Is dit 1 volt?

Zijn er apparaatjes (goed werkende) die de cellen kan laden en ontladen en dan de totale ontlading in Miliampaire aangeven?

Tevens wil ik me hele accu in 1x kunnen testen. Hoe kan ik deze het beste testen kwa capaciteit?
De Ni-MH accu is 20x1.2v = 24v 11A

Graag vraag ik julie wat de beste en snelste oplossing is om noukeurig te kunnen vaststellen hoeveel capaciteit het nog heeft, en wat ik hiervoor nodig heb.

Alvast bedankt. Björn Koster

Op 5 juni 2019 10:40:32 schreef kilzone:
Goede dag, ik wil graag me cellen van de accu van me E-Bike meten, hoeveel Ampaire deze nog belast kunnen leveren.

Jep dat kan je willen meten.

Ik wil de cellen demonteren en 1 voor 1 testen, door ze eerst op te laden en dan belast wil ontladen. Dan is het Watt x Tijd = Vermogen

Nee, watt * tijd is capaciteit.

Vermogen is spanning maal stroom of snelheid maal kracht of koppel maal draaisnelheid (in rad/s).

Dit heeft niets te maken met hoeveel ampere ze kunnen leveren. En dat "ampere leveren" is nogal aan "nattevinger" beoordelingen onderhevig: Hoeveel tolereer je dat de spanning inzakt. Wat vind je acceptabel? En: Wordt de accu niet te heet? (Wat is te heet?).

Zijn er apparaatjes (goed werkende) die de cellen kan laden en ontladen en dan de totale ontlading in Miliampaire aangeven?

Ehh. Milli-ampere-uur bedoel je misschien? Standaard RC hobby laadapparaten als de Imax B8 en de accucel 6 kunnen dat prima.

Maar tot hoeveel Volt wordt er ontladen? Is dit 1 volt?

Voor NiMh is dat wel een gebruikelijk getal, ja.

Miliampaire aangeven?

Tevens wil ik me hele accu in 1x kunnen testen. Hoe kan ik deze het beste testen kwa capaciteit?
De Ni-MH accu is 20x1.2v = 24v 11A

Een accucel 6 kan tot 6S LIPO, "ongeveer 24V", en is dan waarschijnlijk net aan de krappe kant voor dit klusje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Monitoren van vermogen van NIMH batterijen is niet heel eenvoudig. De ontlaad-karakteristiek van deze cellen is niet heel goed om te zetten in een grafiek voor het vermogen. Met name door het feit dat NiMH cellen vaak zo rond de 1.2 volt blijven 'zweven' en dan nog wat op en neer kunnen gaan in voltage voordat ze echt 'leeg' zijn. (en dan meestal 'ineens' nog maar 1.0 volt meten).

Er zijn op de markt wel wat kant-en-klare NiMH battery monitors (battery fuel gauge) te krijgen voor een paar tientjes. Daar zou je eens mee aan de slag kunnen gaan.
Of als je meer richting de echt betrouwbare meters wilt gaan, dan kom je al snel uit op spullen die in de modelbouw gebruikt worden (voor RC auto's, vliegtuigen, etc...)

Hij wil ze niet "monitoren" maar "op de testbank testen". Dat is wat anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 juni 2019 13:50:54 schreef rew:
Nee, watt * tijd is capaciteit.

Bijna goed! :) Watt * tijd = energie. In de context van accu's, bij min-of-meer constante klemspanning, is dat (afgezien van een constante omrekenfactor) ongeveer hetzelfde als capaciteit.

Iemand ervaring met deze tester?

Gaat dat goed werken?

€ 25,63 31% Off | 8 in 1 150W usb meter Digital battery capacity tester voltmeter adjustable constant current electronic load charger indicator
https://s.click.aliexpress.com/e/cpeBhgFq

Iemand ervaring met deze tester?

Gaat dat goed werken?

Zijn er apparaatjes (goed werkende) die de cellen kan laden en ontladen en dan de totale ontlading in Miliampaire aangeven?

Nee, kan alleen maar ontladen en niet opladen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 juni 2019 15:46:51 schreef Roland van Leusden:
[...]

[...]

Nee, kan alleen maar ontladen en niet opladen.

Sorry, opladen kan natuurlijk met losse lader. Capaciteit meten gaat het dus om.

Mijn ervaring met dat soort dingen is dat het wel aardig werkt. Soms overdrijven ze de specs een beetje. Ik heb een microscoop die 2Mpixel zou zijn gekocht, en dat blijkt maar 1Mpixel te zijn. En capaciteiten van van batterijen worden ook fors overdreven.

Meestal bij dit soort dingen is er stroom en een spanningslimiet. (bijvoorbeeld ook bij DCDC converters). Een DCDC converter die 0-30V en 0-10A kan, staat dan in de boeken als 300W. Maar dat kan dus alleen als je toevallig bij 30V zit: Bij 10V is de max stroom nog steeds 10A dus max 100W.

In het onderhavige geval wordt, lijkt het veel minder op die manier overdreven. Als ik het goed begrijp kan ie forse spanningen aan en ook forse stromen, maar is er ook een vermogenslimiiet die rond de 150W zit. Dus bij zeg 20-200V is de 150W de limiet. Bij 20V max 7.5A, bij 150V max 1A.

En dan zou je verwachten dat de max stroom oploopt naar 20A bij 7.5V en dat je onder de 7.5V bij de "max 20A" blijft steken. Echter ik vermoed dat je op een bepaalde spanning daaronder ook weer onder de 20A gaat zakken. Worst case is ie zo'n 0.4 OHm, dus bij 1V max max 2.5A.

Voordeel van zo'n Imax B8 is dat ie ook kan opladen. Nadeel is dat het "max ontlaad vermogen" veel lager is dan bij dit ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 juni 2019 18:48:14 schreef rew:
Mijn ervaring met dat soort dingen is dat het wel aardig werkt. Soms overdrijven ze de specs een beetje. Ik heb een microscoop die 2Mpixel zou zijn gekocht, en dat blijkt maar 1Mpixel te zijn. En capaciteiten van van batterijen worden ook fors overdreven.

Meestal bij dit soort dingen is er stroom en een spanningslimiet. (bijvoorbeeld ook bij DCDC converters). Een DCDC converter die 0-30V en 0-10A kan, staat dan in de boeken als 300W. Maar dat kan dus alleen als je toevallig bij 30V zit: Bij 10V is de max stroom nog steeds 10A dus max 100W.

In het onderhavige geval wordt, lijkt het veel minder op die manier overdreven. Als ik het goed begrijp kan ie forse spanningen aan en ook forse stromen, maar is er ook een vermogenslimiiet die rond de 150W zit. Dus bij zeg 20-200V is de 150W de limiet. Bij 20V max 7.5A, bij 150V max 1A.

En dan zou je verwachten dat de max stroom oploopt naar 20A bij 7.5V en dat je onder de 7.5V bij de "max 20A" blijft steken. Echter ik vermoed dat je op een bepaalde spanning daaronder ook weer onder de 20A gaat zakken. Worst case is ie zo'n 0.4 OHm, dus bij 1V max max 2.5A.

Voordeel van zo'n Imax B8 is dat ie ook kan opladen. Nadeel is dat het "max ontlaad vermogen" veel lager is dan bij dit ding.

De reacties op dat alie testapoaraat zien er ook wel redelijk naukeurig uit.

De 24v 11A NiMH accu (20 cellen 1.2v 11A) drijven een E-Bike motor aan van 24v 250w.

Welk ontlaad vermogen zou jij aanhouden voor een goede accu test? Hoeveel bij 24v 11000mah, en hoeveel bij (1cell los) 1.2v 11000mah?

Minimale ontlading 20v en 1v? Of 18v en 0,9v

Of beste kijken bij welke spanning in de accu de ebike niks meer doet

Heb eigenlijk geen idee wat voor 1.2v Ni-MH cellen aangehouden wordt kwa ontlaadstroom en minimale voltage, om de capciteit te testen uit de fabriek. Lijkt me dat ze daar ook testen doen.

Een fiets-accu heeft een range van 50-75 km. Als je 25km/u fietst, dan is dat een ontlading over ongeveer 3 uur. Dan zou je met zo'n 3A mogen ontladen (zowel hele accu als enkele cel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maximale ondersteuning stopt bij 25(27) km/u, dus ik mag hopen dat het ding dan maximale vermogen afgeeft. 250W dus. 3A bij de (veelgebruikte) 36V is nog niet de helft ervan.
Als je die fiets al hebt moet je er gewoon op gaan fietsen, dan zie je snel genoeg hoe ver je er mee komt. Niet meteen een grote tocht gaan maken, maar het bijv. ff bij ritjes < 10 km houden.
Nee, je weet dan nog steeds niet wat de werkelijk capaciteit van de accu is, maar wel hoe ver je ermee komt. Als je de werkelijke capaciteit van de accu weet, weet je nog steeds niet hoe ver die fiets je ermee gaat brengen.

Don't Panic!

Op 5 juni 2019 23:33:30 schreef rew:
Een fiets-accu heeft een range van 50-75 km. Als je 25km/u fietst, dan is dat een ontlading over ongeveer 3 uur. Dan zou je met zo'n 3A mogen ontladen (zowel hele accu als enkele cel).

Voor de 24v (20x1.2v in serie) 11A accupack zou ik dus het beste een 8ohm 100w weerstand kunnen gebruiken voor de capaciteit test. Dan ontlaat ik 3A per uur.

24v
3A
8ohm
72w

Om een 1.2v 11A los te testen zou ik dus het beste een 0.4 ohm 25w weerstand kunnen gebruiken.

1.2v
3A
0.4 ohm
3.6w

Doe ik het zo dan goed?
Alvast bedankt

Als je een 1.2v 11000mah Ni-MH nieuw koop. Met hoeveel Ampere zou je die dan kunnen belasten om op die 11000mah uitbtenkomen? Is dit 1A?

Dat zou dan toch de beste meting zijn?

standaard heb je 10 uurse ontlading, maar ook 20 uur is normaal tegenwoordig. 10 uur zou 1,1A ontladen zijn, maar je moet wel rieel blijven, want de belasting van de fiets is veel hoger en je kunt er geen 10 uur mee fietsen. met dergelijke lasten doe je dus beter een 5 uurse ontlading 2,2A ontladen. de totaalwaarde komt dan wel lager uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2019 08:38:01 schreef testman:
standaard heb je 10 uurse ontlading, maar ook 20 uur is normaal tegenwoordig. 10 uur zou 1,1A ontladen zijn, maar je moet wel rieel blijven, want de belasting van de fiets is veel hoger en je kunt er geen 10 uur mee fietsen. met dergelijke lasten doe je dus beter een 5 uurse ontlading 2,2A ontladen. de totaalwaarde komt dan wel lager uit.

Bedankt voor de info. Maar als je puur naar de sticker van een batterij zou kijken naar het aantal Mah, zou je een accu dus 10 uur moeten ontladen? Bij Ni-MH cellen is dit tot 1v of 0,9v?

Dus stel, ik koop een Classe A batterij, en staat 10AH op. Dan zou ik dus 10 uur moeten ontladen met 1A, tot een minimale spanning van 0,9 of 1v of zelfs nog lager?

Alvast bedankt

Die "10 uur" en "20 uur" zijn "standaard" om een Loodaccu te meten.

Het doel is hier om een "realistische" test te doen voor wanneer het ding op een fiets gebruikt wordt, en dan is "in 3 uur leeg" een heel redelijke test.

Anderzijds, als je "nieuwe cellen" een "acceptatietest" wil geven en de fabrikant specificeert inderdaad 11Ah bij 10 uur, tja dan moet je toch wel naar die 10 uurs ontlading gaan. Maar dat is hier volgens mij niet de situatie.

Dit "weerstanden kopen", dan ZOU kunnen, maar je was toch van plan zo'n tester te kopen. Dat is echt veel handiger: Dan zet je hem aan en als je terugkomt staat er in het display wat de gemeten capaciteit is. Anders moet je iedere zoveel minuten terugkomen om te kijken of de boel al "op" is en je loopt het risico dat je "even" wat langer wegbent en dat dan de accu leeg gaat (dus weet je niet wanneer dat is geweest -> de capaciteit weet je niet) en dat je de accus ongezond leeg trekt.

Verder is het dus zo dat als je toch even wat anders wilt testen je weer nieuwe weerstanden moet kopen. Dat ene test-ding is instelbaar.

Verder moet je je realiseren dat 100W in een 100W weerstand alleen kan als je er een voldoende grote koelvin aan hangt. Dan zit je dus toch met zo'n grote vin en evt fan.

[edit] Er is maar 1 goede bron van dit soort data. En dat is het datasheet van de fabrikant. Dit is de grootste NiMh accu die farnell heeft. Helaas maar 5Ah. Je ziet dat ze 5 uur nog steeds "low rate discharge" noemen en dat ie dan z'n nominale "5Ah" nog haalt bij een cutoff van 1V. Het grafiekje loopt daar ook zo scherp naar beneden dat je echt heel erg in moet zoomen om een verschil in capaciteit te zien.

Bij high rate discharge verlies je minder dan 10% van de capaciteit (da's anders dan bij een loodaccu!) en ontlaad je hem in 1 uur.

Dus het antwoord op de vraag:

Op 6 juni 2019 09:41:38 schreef kilzone:
Bij Ni-MH cellen is dit tot 1v of 0,9v?

... is gewoon: "ja.". 1V of 0.9V maakt niet uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juni 2019 09:44:51 schreef rew:
Die "10 uur" en "20 uur" zijn "standaard" om een Loodaccu te meten.

Het doel is hier om een "realistische" test te doen voor wanneer het ding op een fiets gebruikt wordt, en dan is "in 3 uur leeg" een heel redelijke test.

Anderzijds, als je "nieuwe cellen" een "acceptatietest" wil geven en de fabrikant specificeert inderdaad 11Ah bij 10 uur, tja dan moet je toch wel naar die 10 uurs ontlading gaan. Maar dat is hier volgens mij niet de situatie.

Dit "weerstanden kopen", dan ZOU kunnen, maar je was toch van plan zo'n tester te kopen. Dat is echt veel handiger: Dan zet je hem aan en als je terugkomt staat er in het display wat de gemeten capaciteit is. Anders moet je iedere zoveel minuten terugkomen om te kijken of de boel al "op" is en je loopt het risico dat je "even" wat langer wegbent en dat dan de accu leeg gaat (dus weet je niet wanneer dat is geweest -> de capaciteit weet je niet) en dat je de accus ongezond leeg trekt.

Verder is het dus zo dat als je toch even wat anders wilt testen je weer nieuwe weerstanden moet kopen. Dat ene test-ding is instelbaar.

Verder moet je je realiseren dat 100W in een 100W weerstand alleen kan als je er een voldoende grote koelvin aan hangt. Dan zit je dus toch met zo'n grote vin en evt fan.

[edit] Er is maar 1 goede bron van dit soort data. En dat is het datasheet van de fabrikant. Dit is de grootste NiMh accu die farnell heeft. Helaas maar 5Ah. Je ziet dat ze 5 uur nog steeds "low rate discharge" noemen en dat ie dan z'n nominale "5Ah" nog haalt bij een cutoff van 1V. Het grafiekje loopt daar ook zo scherp naar beneden dat je echt heel erg in moet zoomen om een verschil in capaciteit te zien.

Bij high rate discharge verlies je minder dan 10% van de capaciteit (da's anders dan bij een loodaccu!) en ontlaad je hem in 1 uur.

Dus het antwoord op de vraag:
[...]... is gewoon: "ja.". 1V of 0.9V maakt niet uit.

Ik heb nu de volgende delen besteld op ali:

WattMeter : https://s.click.aliexpress.com/e/bwvGtREC
Undervoltage protection board: https://s.click.aliexpress.com/e/bOxVDCo0
Vermogensweerstand in koellichaam: 8 Ohm 100W (3A ontlading)
Vermogensweerstand in koellichaam: 28 Ohm 100w (1A ontlading)

Principe: https://youtu.be/W-g6SGEXEfY

Hoe lijkt dit?

ik doe de test nooit met 10 uur, ook bij andere accutypen als lood niet. het punt bij oudere cellen is vaak toch de Ri welke de bms laat ingrijpen met pieklasten. zelfs al haal je dus bij een nominale last nog zeg 8500 mAh uit die cellen dan nog kan de elektronica afhaken bij een heuveltje oprijden na een aantal km rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2019 10:15:28 schreef kilzone:

Undervoltage protection board: https://s.click.aliexpress.com/e/bOxVDCo0

Hoewel officieel fietsen max 250W mogen hebben, is dat het vermogen op het wiel. Dus het kan zijn dat er 300W naar de motor moet en dus rond de 350W naar de motor-controller. In de praktijk heb ik bij een gewoon in de handel verkrijgbare fiets pieken in de 450W gezien.

Bij 20V is dat dus zo'n 22A. Heb je al een relais uitgezocht wat je met dat relais op dat undervoltage ding gaat schakelen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juni 2019 11:08:51 schreef rew:
[...]Hoewel officieel fietsen max 250W mogen hebben, is dat het vermogen op het wiel. Dus het kan zijn dat er 300W naar de motor moet en dus rond de 350W naar de motor-controller. In de praktijk heb ik bij een gewoon in de handel verkrijgbare fiets pieken in de 450W gezien.

Bij 20V is dat dus zo'n 22A. Heb je al een relais uitgezocht wat je met dat relais op dat undervoltage ding gaat schakelen?

Dan ben je wel heel zwaar aan het belasten. 3A is mans zat lijkt me

Maar dan zou je eigenlijk een nieuwe banaanaccu moeten hebben om die met 3A te testen, dan heb je een 100% refferentie, en zo kan je dus bepalen hoe goed oudere banaanaccu’s nog zijn.

Als je een Ni-MH batterij heb, en er staat 10000mah (10AH) op, dat betekend toch dat de batterij 10A kan leveren in 1 uur tijd?

Dus eigenlijk zou je een capaciteit meting moeten uitvoeren van 10A en dan kijken waar deze stopt bij 0.9v

Als de batterij dan met 10A continu belasting maar 5000mA heeft geleverd, is de batterij toch 50% van nieuw?

Waarom zou een fabrikant anders mah vermelden als dit niet in 1 opgenomen kan worden.....

Op 6 juni 2019 23:22:24 schreef kilzone:
Als je een Ni-MH batterij heb, en er staat 10000mah (10AH) op, dat betekend toch dat de batterij 10A kan leveren in 1 uur tijd?

Nee. Het betekent dat ie 1A gedurende 10 uur tijd. Of 0.5A gedurende 20 uur of... zolang het product maar 10Ah is.

Dit werkt in de praktijk binnen zekere grenzen. Niet veel van dat soort accus kunnen dan ook "600A gedurende 1 minuut". (ze zijn er wel!)

Dus eigenlijk zou je een capaciteit meting moeten uitvoeren van 10A en dan kijken waar deze stopt bij 0.9v

Nouja, 10A is waarschijnlijk "wat veel" voor deze accu. Alhoewel die farnell accu die ik gevonden had deed het nog aardig.

Als de batterij dan met 10A continu belasting maar 5000mA heeft geleverd, is de batterij toch 50% van nieuw?

Je moet de eenheden goed doen. Als je 5 km/u loopt en 5km hebt gelopen, dan heb je een uurtje gelopen. Maar "als je 5km/u loopt en 2.5km/u gedaan hebt..... " ehh. dat kan niet. Is het nu 5km/u of 2.5km/u? Of bedoel je dat je 2.5 km (niet per uur) gelopen hebt? Dan heb je dus ongeveer een halfuurtje gelopen.

Als je de batterij met 10A belast, dan heb je na ongeveer een halfuur 5Ah verbruikt. Dat is 50% van de nominale capaciteit, 10Ah. Met deze ontlaadsnelheid gaat de constante Amperes maal tijd echter niet helemaal meer op. De accu zal maar ongeveer 90% van z'n nominale capaciteit halen: ongeveer 90% (bij de NiMh accu die ik op farnell had gevonden, volgens opgaaf van de fabrikant.).

Waarom zou een fabrikant anders mah vermelden als dit niet in 1 opgenomen kan worden.....

Nou, bij bijvoorbeeld veel lood-accus is dat zo.

Voor ALLE accus geldt dat als je hem eerst helemaal oplaad en dan de tijd meet totdat ie leeg is bij een bepaalde stroom, de tijd maal amperes redelijk constant is. Maar d'r zijn grenzen: Hoe sneller je hem leegtrekt (grotere stroom), hoe lager dat product wordt. Maar onder een bepaalde stroom is dit getal gewoon redelijk stabiel.

Per accu (soort) verschilt de grens. Bij Loodaccus is het amperes-maal-uren getal redelijk constant boven de 10 uur. Ze worden dan ook meestal gemeten bij "20 uur" ontlading. Bij een loodaccu begint bij "in 1 uur ontladen" de boel heel fors af te wijken. hier zie je in fig 2 dat ie nauwelijks meer haalt dan een halfuur. Van de 10Ah kan je nog maar ongeveer 6Ah uit de accu halen!

Een NiMh, bijvoorbeeld degene die ik hierboven link, die haalt een veel hoger percentage van z'n opgegeven capaciteit bij ontlading-waarbij-je-een-uur-looptijd-zou-verwachten.

Je hebt LIPO accus die zonder problemen 20, 40 of zelfs 60C kunnen. Die zullen dan bij 1C (in 1 uur ontladen) nog hartstikke in het "product is redelijk constant" deel zitten.

[Bericht gewijzigd door rew op 7 juni 2019 06:51:02 (19%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/