weerstand voor sauna element

Hallo Mensen,

ik heb een vraagje , ik wil een sauna plaatsen, en 1 van de sauna elementen wil ik eigenlijks dat die minder stroom en dus ook minder watt gebruikt.

is het mogelijk om een weerstand voor het sauna element te plaatsen zodat er minder stroom door heen gaat??
het is nu een element van 3000 watt, maar ik wil graag dat hij maar 800 watt gaat verbruiken, volgens mij zou het dan 60ohm - 16ohm = 44 ohm weerstand voor moeten.

maar dan zou er nog 3,64 ampere ongeveer doorheen gaan. nu de vraag is hier een bepaalde weerstand voor geschikt? of kan ik het idee wel laten varen?

bedankt voor jullie tijd.

Zou prima werken met een weerstand, maar die weerstand gaat zelf natuurlijk ook flink wat verbruiken (en dus heet worden) en zo'n grote weerstanden zijn duur (tenzij je gewoon een element uit een waterkoker neemt of bv. een terras verwarmingselement). Ik zou dit zelf nooit zo oplossen.

Waarom wil je dit? Is het bv het voorste element wat dichter bij de saunagangers zit?
Kun je meerdere elementen in serie zetten?

En meer aan andere lezers: kun je domweg een (flinke) diode in serie zetten of is dit wat heftig voor het net? (zou vermogen halveren).

Arco

Special Member

Je kunt beter het element regelen, een weerstand is bij die vermogens een onzalig idee...
Daarbij zal het element niet voor niets 3000W zijn, ik denk dat de boel bij 800W nauwelijks meer tijdig op temperatuur komt.
Je kunt wel een (zware) diode in serie zetten om het vermogen te halveren. (bijv. een PB5010 brugcel op een groot koelblok)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het niet handiger om hier een heuse saunakachelregelaar voor te nemen?

Anoniem

Vermogen reduceren met een extra weerstand is hier niet logisch.
Je gaat het immers verstoken in de extra weerstand :S

De al aangehaalde dikke diode is wel haalbaar op koelplaat.
Je element heeft dan nog een vermogen van een 625W

Kijk ook eens bij KEMO modules :-)
Regelbaar van 0 tot 100%

Edit:
KEMO M028N 4kW
https://www.conrad.be/p/kemo-m028n-vermogensregelaar-module-110-vac-23…

is dat element wel een 230V model met maar 2 aansluitingen? vaak zit er een 3 fasen model in met dus 3 elementen van 1000W per stuk. kwestie dan om er 2 los te koppelen..

overigens ga je met een 800W element geen sauna krijgen in hetzelfde dagdeel. de verhouding isolatie/ thermische lekkage is vaak te groot voor een klein element.

ik vermoed dat dit gedaan wordt omdat de groep waar het ding opzit al vol zit? kwestie van zorgen dat de andere verbruikers niet aangaan als de sauna in gebruik is, of zet er een trage automaatin..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 5 juni 2019 19:38:02 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De al aangehaalde dikke diode is wel haalbaar op koelplaat.
Je element heeft dan nog een vermogen van een 625W

Hoe kom je daar bij? Ik kom op 1500W... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

3000W op 230V geeft U2/P = 17Ω
Enkelzijdig gelijkrichten geeft 230VAC x 0,45 = 103VDC
103VDC en 17Ω geeft U2/R = 630W
Enkelzijdig gelijkrichten geeft 230Veff x √2 x 0,5 = 162Veff
162Veff en 17Ω geeft U2/R = 1540W

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 6 juni 2019 01:05:43 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Ik kom net als Arco toch echt op 1500W.

En daar hoef je geen integraalrekening of goniometrie op los te laten; dat kun je heel simpel tekenen.

Okay, ik heb een beetje gejokt, er komt integraalrekening aan te pas maar die kun je gewoon grafisch uitwerken.

Als je een sinus hebt, dan komt de oppervlakte onder de sinus (de integraal dus) overeen met het verstookte vermogen.

Nu pak je een vlakgommetje en je vlakt alles boven of onder de nullijn uit.

Halve oppervlakte = half vermogen.

P.S. Enkelzijdig gelijkrichten geeft een effectieve spanning van ongeveer 160V, dus geen 103V. Sowieso is het nooit DC zolang je het niet afvlakt en als je het wel afvlakt heb je alsnog 320VDC.

P.P.S. Alternatieve manieren van vermogensregeling zijn fase-aansnijding (dimmer), twee elementen elk een diode de andere kant op geven (als reductie van 3000W naar 1500W toch te weinig is), of twee gelijke elementen in serie zetten (dan hou je een kwart van het vermogen over).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 5 juni 2019 23:00:09 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juni 2019 21:58:36 schreef anoniem015:
Enkelzijdig gelijkrichten geeft 230VAC x 0,45 = 103VDC

Nee, zo werkt het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is een simpele lichtdimmer misschien een makkelijkere optie? Net terug gelezen, 3000W schijnen ze niet goed tegen te kunnen |:( Misschien hebben die drive-in show boys of theaterboys een geschikte dimmer.

Gr.

Erik

Thevel

Golden Member

Op 5 juni 2019 21:58:36 schreef anoniem015:
3000W op 230V geeft U2/P = 17Ω
Enkelzijdig gelijkrichten geeft 230VAC x 0,45 = 103VDC
103VDC en 17Ω geeft U2/R = 630W

Op 5 juni 2019 23:28:20 schreef rew:
[...]Nee, zo werkt het niet.

Inderdaad, zoals rew al zegt werkt het zo niet.
In 'jip-en-janneketaal' ,door de diode heb je maar de helft spanning dus ook de helft vermogen.

Anoniem

Serieus moeten nadenken waar ik hier uit de bocht ging :S
Verblind door ½U geeft ½I en dus ¼P
Blijft de vraag waar ik de factor x0,45 vandaan haal?
Echt niet normaal...

Misschien is dit wel een eerste sein dat het tijd wordt ermee te stoppen _o_

hoho! Als je de halve TIJD een U hebt, dan gaat de halve TIJD de HELE stroom lopen. Het vermogen gaat dan naar de helft niet naar een kwart.

Stel ik heb een 100V (DC) bron en een 100 Ohm weerstand als belasting. Gewoon aansluiten: 1A stroom bij 100V P = U * I = 100V * 1A = 100W.

Nu ga ik (heel rustig) PWMen. De eerste halve seconde is ie aan, P = 100W, de tweede halve seconde is ie uit. P=0W. Gemiddeld is dat 0.5s * 100W + 0.5s * 0W = 50W.

Ditzelfde verhaal gaat op als het niet DC maar AC is. En of je nu snel of langzaam PWMt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Mensen,

bedankt voor jullie reactie's!
ik ga eerst eens de zware diode brug proberen. kijken of het dan goed gaat.

het gaat inderdaad om een sauna kachel van 9kW, dus 3x 3kW element.
sauna regeling zit op de kachel en is mechanish. ook externe reglaars welke met relais op de sauna.. aan/uit niet regeling sterkte

alleen op 1 fase komt ook een spa bad welke stroom trekt. en de kachel aan en de spa aan word het denk ik te veel. ik heb wel 20 amperé stoppen alleen dan word het te veel zeg maar.
de verwarming van de spa is ook 3kW als die dan aan gaat tegelijk met de sauna kachel dan is het te veel.

in ergste geval moet ik die ene fase niet gebruiken voor de sauna, dan word het gewoon een kachel van 6kW.. maar met die 1 of 1,5 kW erbij is natuurlijk weer mooi mee genomen.

zou deze er tussen kunnen ?:
https://www.conrad.nl/p/semikron-gelijkrichter-diode-skke1512-semipack…

of deze:
https://www.conrad.nl/p/semikron-gelijkrichter-diode-skke16212-semipac…

het kan ook simpeler dan, zet eens 3 elementen in serie op 230V.

is de hoofdaansluiting overigens wel zwaar genoeg voor dergelijk vermogen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de hoofdzekering is 3x25A
maar 2 moeten gewoon aangesloten worden, en 1 "moet" zuiniger aan doen, of in het ergste geval uit.

zo een kachel is het

https://ateliesaun.ru/img/catalog/products/7175/elektrokamenka-sawo-cu…

mvdk

Golden Member

Simpelste en goedkoopste oplossing, is een aan-uit schakelaar, desnoods met een geschikte thermostaat. Een weerstand kan ook, dan moet je zo'n zelfde verwarmingselement zien op te scharrelen, en die in de nabijheid van de andere elementen zetten. Wat je ook doet, het ontwikkelt warmte.
Een duurdere oplossing is een regelbare trafo.

Arco

Special Member

zou deze er tussen kunnen ?:

Dat zijn geen gewone bruggen, maar thyristorschakelingen. Beter een gewone brug nemen.
Bijv. zoiets: https://nl.farnell.com/multicomp/cm50010/bridge-rectifier-50a-1000v/dp…

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 6 juni 2019 12:19:17 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heeft dat ding 15 elementen, of zijn ze gewoon in een W gebogen?

met een oude variac kom je ook een eind, een 20 of 25A model kun je er zo voorzetten.

hoewel ik ook eerder zou gaan denken als dergelijk vermogen op 1 kabel moet, zet er een keuzeschakelaar tussen. of de sauna of de jacuzzi, als men dat niet wil, moet er een kabel bijkomen. beide apparaten werken met 1/3 van het vermogen niet fatsoenlijk meer.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 6 juni 2019 12:38:18 (73%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als je het geld hebt om een sauna en een jacuzzi aan te schaffen, dan kan die éénmalige aansluitkosten voor 3x35 én de jaarlijkse extra 800euri's er toch ook wel vanaf? Dit is gehannes...

heb ook al eens aan de hand gehad dat iemand een 2e hands jacuzzi had gekocht, zat wel alles op en aan. maar goedkoop aangesloten met verlengkabels waar er 1 dus wel een 5 polige ceeform had, maar een 4 aderige kabel was gebruikt, dus ging de voeding van de besturing, tv, hifi set gelijk in rook op bij gebrek aan een nul.

ik zou hier ook zeggen, leg een kabel extra, 4 aders grondkabel als ie door de tuin moet. dan kun je alle kanten op. als de apparaten 3 fasen 400V gevoed kunnen worden ook doen, want 9kW is voor 1 fase 25A al veel te veel, daar kan max 5700W op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan er een sturing tussen zetten, en dan zou ik niet voor een faseaansnijding gaan maar eerder voor een periodesturing https://nl.wikipedia.org/wiki/Periodesturing_(elektronica)

Nogmaals bedankt, ik zal op zoek naar de door jullie genoemde onderdelen.
er ligt trouwens al een 5 aderige kabel naar de tuin met 3xfase / nul / aarde.

hogere vaste lasten met 3x35A zal hem niet worden.
De spa is 2900 euro en de sauna bouw ik ook zelf . dat zijn de kosten ook niet. geld groeit helaas niet op mijn rug.

Het zijn 3 elementen inderdaad in een W vorm gebogen. en elke element zit op een aparte fase.

Ik lees dat een sauna veel lek heeft qua warmte EN dat je hem zelf maakt. Dus wat beter isoleren dan een standaard type en dan kom je met *maar* 6kW wellicht een heel eind.

Mag een 20A sub-zekering op een 25A hoofdzekering eigenlijk wel? Ergens achter in mijn brein ging er een belletje rinkelen, maar de klepel is ver te zoeken ;)