Dubbel gaspedaal

Beste leden,

Voor een aanpassing aan een auto ben ik op zoek naar wat informatie.
De auto wordt hoofdzakelijk bestuurd door 2 personen, waarvan 1 met een handicap.

Door deze handicap komt de functie van de rechtervoet te vervallen en kunnen de pedalen slechts met links bediend worden. Doordat het hier om een automaat gaat, is dat mogelijk, maar het gaspedaal is te ver van de linkervoet verwijderd. Remmen is geen probleem.

Ik wil een aanpassing maken, waarbij er een origineel 2de gaspedaal ingebouwd wordt aan de linkerkant van het gaspedaal. Mechanisch is dit te doen, maar over de elektronische kant van het verhaal heb ik twijfels.
Het is de bedoeling dat er geschakeld kan worden tussen de twee pedalen, afhankelijk van de bestuurder die op dat moment wilt rijden. De wens is om dit afhankelijk te laten zijn van de verschillende sleutels (keyless met chauffeurprofiel is aanwezig), maar een schakelaar zou ik ook niet erg vinden.

Het gaspedaal is een sensor, met een 12volt voeding en massa, een 5 volt sensorvoeding en sensormassa. Verder is het signaal naar de ECU een PWM signaal wat dubbel gecontroleerd wordt.

Er is dus fysiek 1 draad met outputsignaal voor de ECU. Die zou ik in theorie parallel kunnen zetten met het 2de pedaal, maar in hoeverre wordt dit signaal aangepast door het andere pedaal, wat op dat moment niet bediend wordt? Creëer je op deze manier geen spanningsdeler? Elke tip is welkom, maar softwarematig kan ik weinig doen.

Alvast bedankt voor de input.

Prima systeem maar moet dat niet door een erkend bedrijf worden geinstalleerd

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 5 juni 2019 22:39:59 schreef cj-tronics:
Prima systeem maar moet dat niet door een erkend bedrijf worden geinstalleerd

Ik werk bij een dealerbedrijf, ik denk dat we dat wel voor elkaar krijgen bij RDW. Zeker gezien er blijkbaar veel bedrijven zijn die de inbouwkits voor zulke aanpassingen leveren zonder in te bouwen.

Henk H.

Golden Member

Parallel schakelen (en beide pedalen tegelijk werkend) zou ik altijd voorkomen, als het al zou werken.

Risico dat ik zie voor een linker en rechter gaspedaal beide tegelijk actief is dat de persoon zonder beperking bij een noodstop de aanwezigheid van het linker pedaal "voelt" en in de reflex van een auto met handbak terugvalt. Hiermee bedoel ik hard met linkervoet op linker pedaal trappen om te "ontkoppelen" en met rechtervoet op rempedaal trappen. Als het linker pedaal ook een gaspedaal is ipv het koppelingspedaal dan lijkt me dat nogal gevaarlijk. Bij sommige auto's met automaat (zeker diesels) begint de bak heel hard te trekken als je het gaspedaal vloert.

Op 5 juni 2019 22:50:09 schreef Guy.v2:
om in het wettelijke te blijven en conform
zie volgende

http://autoaanpassingenpurmerend.nl/aanpassingen-cbr/

De eigenaar heeft bij het CBR alle voorbereidingen al getroffen en een dergelijke aanpassing zou zonder meer wettelijk goedgekeurd worden.

Op 5 juni 2019 23:09:07 schreef Henk H.:
Parallel schakelen (en beide pedalen tegelijk werkend) zou ik altijd voorkomen, als het al zou werken.

Risico dat ik zie voor een linker en rechter gaspedaal beide tegelijk actief is dat de persoon zonder beperking bij een noodstop de aanwezigheid van het linker pedaal "voelt" en in de reflex van een auto met handbak terugvalt. Hiermee bedoel ik hard met linkervoet op linker pedaal trappen om te "ontkoppelen" en met rechtervoet op rempedaal trappen. Als het linker pedaal ook een gaspedaal is ipv het koppelingspedaal dan lijkt me dat nogal gevaarlijk. Bij sommige auto's met automaat (zeker diesels) begint de bak heel hard te trekken als je het gaspedaal vloert.

Voor zover het niet duidelijk is in de omschrijving, het is uiteraard de bedoeling dat er te allen tijde slechts 1 gaspedaal werkt. Afhankelijk van de chauffeur is dit dan rechts danwel links, maar nooit tegelijk. Dit wil ik dan met een schakelaar/relais/ander soort schakelaar bewerkstelligen. Bedankt voor je oplettendheid, dit zou inderdaad tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Iemand in mijn omgeving had een auto met alleen een gaspedaal links, er reden ook anderen in, zonder probleem.
Voor onderhoud naar garage gebracht met de boodschap "let op !".
Ja ja, komt goed, maar toch in de garage de boel overhoop gereden.
Dit was ver voor de tijd van elektronisch geregeld.

In het tv programma "CAR SOS " is eens een gaspedaal voor links omgebouwd.Door een soort "flip-over systeem" dat wil zeggen, gewoon het gaspedaal fysiek naar links laten omklappen..
Er blijven ter aller tijden dus gewoon 2 pedalen in bedrijf.En er zijn er ook niet meer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Tomaatje, volgens mij moet je het niet moeilijker maken dan dat het is.... Volgens mij heb je een zwik voedingsdraden, die gaan gewoon naar beide gaspedalen. En je hebt een datasignaal wat terugkomt. Dat gaat naar een "omschakelaar" waarmee je de bestuurder selecteert. Deze is om een idee te geven. Volgens mij is dit exemplaar net niet robuust genoeg voor in een auto en met een uitstekend palletje ook niet veilig. Een wipschakelaar met "OM" functie kan ook. Let op: D'r staan er een hoop die de "om" niet hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Kun je niet gewoon het pedaal verbreden ?

Ik heb een keer in een zwaar aangepaste auto gereden, daar zaten veel dubbele bedieningen in. oa het gaspedaal, handgas voor de eigenaar, voetgas voor de rest. Zover ik kan herinneren was er geen omschakeling.

Geen inbouw tip, maar ik denk dat REW het goed ziet. Ik zou het idd niet te moeilijk maken.

Het is niet verkeerd voor de eigenaar als jullie dat ombouwen doen (als je tenminste tevens APK mag doen). De auto waar ik in reed was aangepast door een daar in gespecialiseerd bedrijf en door de RDW goed gekeurd. Maar dat zat alles behalve in de buurt. De eigenaar, een goede vriend, lag in het ziekenhuis en ik zou zijn auto voor hem naar de APK brengen. De enige die het wilde doen was een gespecialiseerd APK station 30km hier vandaan.

Daar ben ik uiteindelijk de hele dag mee bezig geweest want het (wel heel goede) APK station had geen idee wat ze er mee moesten. Er stond blijkbaar nergens wat er aangepast was dus wisten ze niet wat nu wel en niet mocht. (er zouden bv later niet officiele aanpassingen kunnen zijn toegevoegd)

De handrem kon bv niet meer als noodrem worden gebruikt. Ik heb toen de halve dag zitten bellen met RDW, de aanpasser, het APK station en een dealer van het merk hier vlak. Omdat ik het APK station goed kende (en zij mij), wisten ze dat ik geen bullshit verhaaltjes vertel, en heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen. Als ze me niet hadden geloofd had ik er mee naar de RDW zelf gemoeten.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Lang verhaal kort: Laat op de papieren de wijzigingen bijschrijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/