Samsung verticale gekleurde strepen

Blue Sky

Cableguy

Je leverancier moet de tv repareren tegen een coulance tarief (450€ is wel erg veel) of je het restbedrag terug betalen wat de tv in normale werkende staat nog waard is. Dat is een europees recht die zegt dat je een bepaalde levensduur van apparaten mag verwachten. Een tv hoort niet na 2,5 jaar al defect te raken. Ik heb hetzelfde gehad met een Panasonic lcd die na een tijdje vlekken begon te vertonen omdat het paneel niet goed was. Die tv kostte toen 1200 en ik heb er 700 voor terug gekregen na bijna 3 jaar. Die moest ik dan wel weer besteden in de winkel voor een nieuwe tv maar dat was natuurlijk geen probleem.

Waar rook is, is stroom

De XXH (bedoeld voor de Hongaarse markt) is technisch exact hetzelfde als de XXN (voor NL)!
Het enige verschil zit in de landspecifieke opties, zoals zenderlijsten (voor automatisch sorteren van analoge zenders) en ondersteuning van digitale ontvangst, maar da's allemaal software.
De hardware is 100% identiek!
Overigens worden in Nederland ook gewoon toestellen verkocht die eigenlijk voor Spanje zijn (XXC). (Alternate verkoopt ook XZG toestellen in Nederland, maar die zeggen dat er ook expliciet bij!)

Dat XXH toestellen sneller stuk gaan dan XXN toestellen, is echt de grootste stierenpoep!

code:


XBT	Latvia
XKS	
XKZ	Kazakhstan
XMI	Israel
XMS	Uzbekistan
XRU	Russia
XSQ	Israel
XTK	Turkey
XUA	Ukraine
XXC	Spain
XXE	Sweden
XXH	Hungary
XXN	Netherlands
XXQ	
XXU	UK
XZF	France
XZG	Germany
XZT	Italy

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juni 2019 08:36:51 schreef Dekeizer:
[...]

Beste Maarten, het vreemde is dat je recht hebt op 2 jaar consumentengarantie maar geen fabrieksgarantie.

Samsung in Nederland kan niets voor mij doen en zeggen aan de telefoon dat de XXH tv's sneller stuk gaan dan de XXN. Vreemde uitspraak, een Samsung is toch een Samsung?

Komt alleen niet in de omzet van Samsung Benelux Bv., hier ligt de crux.

Opzich wordt garantiewerk ook uit die omzet betaald, dus vanuit hun heel beperkte standpunt is het nog wel soort van logisch. Fabrieksgarantie is verder vooral handig voor dealer. Als je als dealer extra wilt verdienen draag je in dit geval ook extra risico.

Dat Samsung aan de telefoon liegt, is een slechte zaak. Als je doordenkt over het al dan niet sneller stukgaan en het zou kloppen, is het slechte reclame voor het hele merk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Blue sky,

Inderdaad, ik vind dit ook een hoog bedrag, maar omdat ik graag tv wil kijken wilde ik dit bedrag betalen, alleen niet vooraf. Voor een nieuw model heb ik nog wel meer over, maar over dit voorstel wilde zij niet praten. 450 vooraf anders niets. Ik hou mij nu vast aan de wettelijke regeling waar zij aan moeten voldoen. Zoals jij ook aangeeft. Helaas kan dit jaren duren.Als het moet heb ik een lange adem. Bedankt voor jou feedback.

.

[Bericht gewijzigd door Dekeizer op zondag 9 juni 2019 14:45:53 (100%)

maartenbakker

Golden Member

Je zou eventueel de TCON kunnen proberen en hen de rekening sturen als het werkt. Kan natuurlijk ook jaren gaan duren maar dan kun je ondertussen misschien alweer TV kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

XXH Hungary
XXN Netherlands

België en Luxemburg vallen ook onder XXN zoals gezegd.Samsung Benelux gevestigd in Nederland importeert ze. En de in die drie landen werkzame TV kanalen worden vooraf geactiveerd in de software. Dus de gebruiker hoeft alleen, Ziggo, KPN, Canal Digitaal ect te kiezen tijdens de eerste installatie, dat soort mogelijkheden mis je in niet XXN toestellen. Dat is nooit een probleem als de user een settopbox gebruikt die via een extern HDMI port wordt aangesloten. Die kennen geen regio code. Anders wordt het als via een ingebouwde digitale tuner wordt gekeken al of niet met een geplaatste CI+ module. Zoals opgemerkt moet je dan instellingen wijzigen in het verborgen service menu. De toegang is via een code op de IR afstandsbediening te krijgen. De andere netwerk verbonden afstandsbediener is daarvoor niet geschikt. Dit gaat zo
Als de tv uitstaat dan druk je de volgende toetsencombinatie op de AB, vlot achter elkaar indrukken: Info+menu+mute+power De tv start nu op in service menu.
Let wel als je een wijziging verkeerd opslaat in het geheugen kan de TV niet meer opstarten. Dan heb je de helpdesk van Samsung nodig, die kunnen online de TV overnemen en de factory defaults weer terugzetten via de netwerkverbinding.

maartenbakker

Golden Member

Maar je hoeft toch niet het land te kiezen? Kun je niet gewoon de getalletjes invoeren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Bij de XXN modellen komt er een openingscherm met scrollbar waar de TV provider wordt gekozen die in het gekozen land (BNL) actief is. (2016 modellen) Getallen heb ik daar niet gezien. Maar ik heb alleen via HDMI gekeken met de Arris settopbox en de made in China DVB-T2 box.Wellicht dat kijken via de tuner wel getallen laat zien. Maar dat werkt bij mij niet omdat er geen signaal op de tuners staat (de KS8000 heeft 2 tuners)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 9 juni 2019 16:29:59 (18%)

Op 9 juni 2019 08:36:51 schreef Dekeizer:
[...]

Beste Maarten, het vreemde is dat je recht hebt op 2 jaar consumentengarantie maar geen fabrieksgarantie.

Samsung in Nederland kan niets voor mij doen en zeggen aan de telefoon dat de XXH tv's sneller stuk gaan dan de XXN. Vreemde uitspraak, een Samsung is toch een Samsung?

Komt alleen niet in de omzet van Samsung Benelux Bv., hier ligt de crux.

Helaas, je moet toch bij TV-reus zijn. Importeur Samsung-Nederland kan je onmogelijk verantwoordelijk stellen voor rommel wat (parallel)importeur TV-reus jouw aansmeert. Het kan best zijn dat je je TV bij Samsung Nederland geregistreerd hebt, maar de typemiep heeft jouw XXH gelezen voor XXN. Ik kan me voorstellen dat de TV's voor de Hongaarse markt voorzien zijn van kwalitatieve mindere onderdelen (elco's) dan de iets duurdere toestellen voor de Nederlandse markt. Bij grote aantallen worden toestellen klantspecifiek gebouwd.
"Nou Piet, we gaan nu voor Hongarije TV's maken. Maak het loodhoudende soldeerbad maar klaar"

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat Samsung op toestellen voor alle markten maximaal bezuinigt en niet zijn reputatie verder te grabbel gooit dan door dat maximaal bezuinigen mogelijk al gebeurt.

Maar wie weet. Als er andere onderdelen gebruikt worden, moeten de BNxx-xxxxx nummers van de samenstellingen ook anders zijn. Dat is wel na te gaan.

Zijn de nummers hetzelfde, dan zijn er geen minderwaardige onderdelen gebruikt. Zijn de nummers anders, dan staat die kans open maar heb je nog geen zekerheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohm pi,
Deze tv uit 2016 is gemaakt in Slowakije. Zij voldoen aan het CE veiligheid keurmerk en Samsung kwaliteits eisen. In dit forum wordt ook gesproken over XXN die in de zelfde fabriek zijn gemaakt. Zo zijn er nog duizenden assemblage fabrieken in de wereld.

Ik ben ook eerst bij mijn leverancier geweest. Indien ik eerst 450 euro betaal gaan ze wat doen. Dit noem ik geen service.

Rob wacht sinds februari nog steeds op zijn tv. https://tweakers.net/shopreview/9759/tvreus-punt-nl/shopreviews/

Hoi Maarten,

Het nummer is BN94-10843D dit is een mainboard met geïntegreerde T-con.

Ik kan nu een gebruikte kopen voor nog geen 90 euro voor de Ue55ks8002T.
https://www.lcd-onderdelen.nl/a-53352315/samsung/bn94-10843d/

Dat ze in dezelfde fabriek gemaakt worden is niet zo boeiend. Veel belangrijker is dat ze dezelfde kwaliteit onderdelen gebruiken. En dat hoeft niet zo te zijn.

maartenbakker

Golden Member

Tsja, dat werd vroeger van Aristona ook gezegd, en dat was in alle verifieerbare gevallen onzin. Vergeet niet dat het ook geld kost om twee lijnen te hebben draaien voor een lading printplaten die ook op 1 lijn bestukt kan worden. En nogmaals vergeet de mogelijke reputatieschade niet; mensen lezen ook buitenlandse reviews. En in geval van Samsung (en de meeste andere bulkfabrikanten) is dat hele toestel al doodbezuinigd. Elke extra bezuiniging resulteert in kwaliteitsproblemen (hoewel we daar nu wel mee te maken hebben, maar 1 exemplaar is niet representatief).

Overigens had ik het in mijn laatste bericht niet over de fabriek, maar over de codenummers van de samenstellingen. Als die identiek zijn tussen toestellen voor verschillende bestemmingen dan is de kwaliteit ook identiek.

Wel is het zo dat dit toestel kennelijk alleen maar als TXXH te krijgen is, dus er zal wel ergens iets marktspecifieks in- aan- of opzitten. Dat hoeft geen inferieur mainboard of voeding te zijn, maar betekent wel dat het lastiger is om dat uit te zoeken.

Een snelle zoektocht bij Aswo levert op dat in elk geval dit mainboard, gebruikt wordt in soortgelijke toestellen voor de bestemmingen XZG, XXN, XXH, XXC, XXU, XZF, XZT, XRU en XUA. Met de kwaliteitsverschillen zal het dus wel meevallen!

@Dekeizer: ik denk dat dat de investering wel waard is. In het ergste geval ben je 90 euro kwijt en dat is voor zo'n jong toestel een risico dat je kunt lopen. Nieuwe kost zo'n mainboard meer dan het dubbele. Zorg wel dat je controleert dat dit echt jouw board is. Dat is voor variant FA01 van dit model. In de AA03 variant zit een ander merk LCD-paneel en een ander mainboard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Nu wil ik het mainboard BN94-10843D bestellen staat er ( TT-4x1 ) achter vermeld, weet jij wat dit inhoud?

RAAF12

Golden Member

Er staat meer: Loc: TT-4x1 Dat lijkt mij een aanduiding te zijn van de leverancier waar de location is in het magazijn..
Overigens verbaas ik me wel over de gigantische prijsverschillen van TV's in de EU. Dat kan honderden euro's schelen. Mooi te zien op www.mediamarkt.es en www.mediamarkt.nl

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 11 juni 2019 13:30:39 (41%)

Op 11 juni 2019 13:04:19 schreef RAAF12:
Er staat meer: Loc: TT-4x1 Dat lijkt mij een aanduiding te zijn van de leverancier waar de location is in het magazijn..

Klopt, dat is idd de locatie. Soms liggen onderdelen verspreid omdat niet alles in 1 keer binnen komt en de ruimte beperkt is.

Overigens verbaas ik me wel over de gigantische prijsverschillen van TV's in de EU. Dat kan honderden euro's schelen. Mooi te zien op www.mediamarkt.es en www.mediamarkt.nl

Ik zie een prijsverschil van €400,00 voor eenzelfde toestel, nu snap ik meteen waarom parallel inkopen soms lucratief kan zijn voor grote bedrijven.

Op 11 juni 2019 13:45:53 schreef william1967:
Ik zie een prijsverschil van €400,00 voor eenzelfde toestel, nu snap ik meteen waarom parallel inkopen soms lucratief kan zijn voor grote bedrijven.

Zeker als je de klanten nog eens besjoemelt door niet te vertellen dat je Hongaarse of Spaanse TV's verkoopt.

@William1967,

Nu ik de BN94-10843D mainboard voor de Ue55ks8002T bestel. Is deze gelijk aan de Ue55ks8002TXXH.

Hoe zit het met de software voor Nederland, Ziggo enzo. Is dit een questie van instellingen?.

Het mainboard wordt gemonteerd en inbedrijfgesteld door een plaatselijke reparateur die zal het wel weten, ben wel nieuwsgierig.

maartenbakker

Golden Member

Het BN-nummer van de samenstelling is exact hetzelfde dus het kan alleen een kwestie van instellingen zijn (als het bord anders gestufft zou zijn of andere verschillen zou vertonen, zou het samenstellingsnummer anders zijn - immers moeten verschillende borden tijdens de productie uitelkaar gehouden kunnen worden).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 juni 2019 19:23:40 schreef Dekeizer:
@William1967,

Nu ik de BN94-10843D mainboard voor de Ue55ks8002T bestel. Is deze gelijk aan de Ue55ks8002TXXH.

Hoe zit het met de software voor Nederland, Ziggo enzo. Is dit een questie van instellingen?.

Het mainboard wordt gemonteerd en inbedrijfgesteld door een plaatselijke reparateur die zal het wel weten, ben wel nieuwsgierig.

Voor zover onze inkopen gaan zou het toestel uit NL komen, indien dat niet zo is kan de landencode aangepast worden in het service menu met de juiste service AB.

Iedereen bedankt voor je tijd en hulp. Weer stukken wijzer geworden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mainboard vervangen, helaas. De reparateur zegt dat het toch het panel is.

Met een beetje mazzel moet het allemaal wel werken!