Onbekend onderdeel

Ik heb onlangs een oude microwaveoven van het merk Toshiba afgebroken. Ik had de transfo nodig voor het maken van een puntlasser. Naast die transfo zaten er nog enkele interessante spullen in zoals enkele relais en motortjes.
En dan zat er nog een onderdeel in waarvan ik niet weet wat het is.
Het is een zwart blokje met 2 draden aan een er zit ook een metalen oog aan. Dat oog is misschien om het onderdeel te bevestigen of misschien de aarding, ik weet het niet. Ik had bij het afbreken beter moeten opletten.
Op het onderdeel staat het volgende:
250V.AC
0,05 + 0,006 x 2
+1,5 Mohm
N6D42
-25~+85°C
T85

Het is uit een oude Toshiba die ondertussen niet meer gemaakt wordt.
Toshiba 1250W Model ER-7700FW Serienr: 66200978.

Ik heb overal gezocht met Google en alle Toshiba onderdelen die ik kon vinden bekeken maar niets naar behoren gevonden.
Is er hier misschien iemand die weet wat het is, misschien kan ik het nog ergens voor gebruiken.
Alvast bedankt.

LetterHenk

Golden Member

Thermische beveiliging of een x2 condensator?

Action expresses priorities LH

Ziet er uit als een 0.05 uF (50 nF, ge-edit, was een tiepfout) X2 condensator die over de netspanning staat voor ontstoring.

Dan nog via het tabje 0.006 uF (6nF) condensators van beide lijnen naar massa, maar die moeten dan eigenlijk Y-condensatoren zijn.

En er zit een een lekweerstand van 1.5 MOhm, waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de condensator leegloopt en niet een gevaarlijke restspanning houdt na demontage. Of om inschakelpieken te voorkomen.

fatbeard

Honourable Member

Het eerste.
Oude Dremels hadden dat niet, daar kon je een (overigens ongevaarlijke) tik krijgen van de netstekker...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 8 juni 2019 11:19:57 schreef Hoeben:
Ziet er uit als een 0.005 uF (50 nF) X2 condensator die over de netspanning staat voor ontstoring.

Typefout, 0.05 µF = 50nF

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben een beetje wijze geworden :)