[BE] keuring elekticiteit

GJ_

Moderator

Op 8 juni 2019 16:39:24 schreef testman:...20A zekeringen alleen op groepen met wcd's en 2,5mm2 bedrading, geen wcd's en licht, ofwel gemengde groep, dat mag maar max 16A gezekerd zijn. een huis met installatie van voor 1980 heeft wat extra dingen waar het niet aan hoeft te voldoen tov een nieuwer huis.

Het is België, niet Nederland.

gj, weet jij hoe het zit in belgie?
Hoe meten ze die isolatie weerstand? tss een lijn en de aarding? en welke spanning zetten ze daar dan op? en hoeveel moet die weerstand zijn?
gr

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op zaterdag 8 juni 2019 16:50:15 (11%)

GJ_

Moderator

Ik ben geen installateur en geen Belg, dus ik ben zeker niet deskundig op dit gebied. CO'ers als Evelo hebben hier meer kaas van gegeten.

@ gj dat weet ik, daar gelden die regels mbt 20A op alleen wcd groepen dan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Art. 20 Voorschriften met betrekking tot de isolatie van elektrische installaties op laagspanning en zeer lage spanning.

De waarde van de isolatieweerstand in ohm tussen de actieve delen onderling, alsmede tussen de actieve delen en de aarde,
gemeten onder de testspanning, aangeduid in de hierna vermelde tabel,
is voor iedere stroombaan met afgeschakelde gebruikstoestellen minimum gelijk aan 1000 maal de waarde in volt van de voormelde testspanning.

De metingen worden uitgevoerd onder gelijkstroom en de daartoe gebruikte meettoestellen moeten de in de hieronder opgegeven
testspanning kunnen leveren onder een stroom van 1mA tot 5mA.

De metingen worden uitgevoerd door het organisme, erkend volgens artikel 275 , en hebben betrekking op de isolatieweerstand
tussen elk van de actieve delen en de aarde
.

Minimale isolatieweerstandswaarden :

1) Zeer lage spanning, voor zover de stroombaan gevoed is d.m.v. een veiligheidstransformator :
testspanning = 250V dc
isolatie weerstand > 250 kΩ

2) Spanning 500 V met uitzondering van de hierboven vermelde gevallen :
testspanning = 500V dc
isolatie weerstand > 500 kΩ

3) 500 V < Spanning 1000 V :
testspanning = 1000V dc
isolatie weerstand > 1000 kΩ

mvdk

Golden Member

Zorg dat jezelf aanwezig bent bij de keuring.
Als de installatie word afgekeurd, laat de keurder de afkeurcodes toelichten. Al een aantal keren zijn hier België topics geweest, en ze maken er soms (in mijn ogen dan) een soort zoekplaatje van.
Het is aan te bevelen om een installateur de (bij afkeur) gebreken te laten verhelpen.

evelo

Golden Member

Op 8 juni 2019 16:01:07 schreef testman:
tja, dat hebben die keurders vaker niet, zie die rapporten geregeld en daar zitten nogal eens intepretatie fouten in. een bekende is ongeaarde wcd's in een woonkamer in een huis van voor 1997 wat de keurder niet goedkeurt, dat is dus al fout.

In België mag dit bij installaties van voor 1 okt 1981.

Maar dan mogen er geen apparaten klasse 1 op die stopcontacten gebruikt worden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 juni 2019 16:49:29 schreef p4u08400:
gj, weet jij hoe het zit in belgie?
Hoe meten ze die isolatie weerstand? tss een lijn en de aarding? en welke spanning zetten ze daar dan op? en hoeveel moet die weerstand zijn?
gr

In NL: (zal kn B niet veel anders zijn denk ik)
Meten tussen alle aktieve geleiders en aarde, alsmede tussen de aktieve geleiders onderling.
Bij een gewone groep dus meten tussen Fase en Aarde, Nul en Aarde en. Fase en Nul.
Meting met 500 Volt Gelijkstroom.
Meting alleen de installatie, dus afnemers (wasmachine oven, verliching etc) afgekoppeld.
Minimale weerstand het 1000 voudige van de nominale netspanning, dus 230 kOhm, bij nieuwe installaties, bij herkeur minimaal 1 MOhm.
De waarde van 1Mohm is in een installatie makkelijk te halen.
Zelf hou (hield) ik aan dat een waarde onder de 5 MOhm verdacht begint te worden.
Dus nog lang geen reden tot afkeur, maar wel verdacht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja dat geldt hier ook, echter zijn de gebruikers van die wcd's doorgaans niet onderlegd op dat gebied en steken er dan ook alles wat past gewoon in.

niet zelden dat een 4000W sauna op zo'n ongeaard wcd zit met 1mm2 tuinverlengkabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 8 juni 2019 16:23:14 schreef p4u08400:
die keurders leggen ze kring per kring af om te kijken of de stopcontacten op de juiste kringen liggen? En controleren ze dan elk stopcontact? / lichtpunt?

Ik zie ook dat ze niet op de schema's zetten of de draden op of in de muur lopen, of ze in kabelgoten liggen... moet dit er op? '(->eendraadschema)

De schema's worden vergeleken met de reële situatie dmv steekproeven.

Kabelgegevens moeten altijd op de schema's staan. In principe ook hoe ze geplaatst zijn, maar de kans dat enkel daarop wordt afgekeurd is klein.
Op de schema's moeten wel de gegevens en handtekening staan van de installateur én de eigenaar. Daar wordt tegenwoordig extra op gelet.

handig als je een oud huis wilt verkopen dus, vind de installateur die het huis heeft bedraad in 1968 nog maar eens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Er is de theorie en er is de praktijk, dat klopt.

Het zijn niet de installateurs en de keurders die de theorie opgesteld hebben.

de keurder zal naar de keuken/badkamer gaan en daar een meettoestel inpluggen.
Dit meettoestel laat een verliesstroom lopen naar aarde, en deze loopt alsmaar op totdat de aardlek dus afslaat.

bij ons was het probleem dat de 30mA aardlek pas afsloeg op 70-75mA lek. veel te traag dus, dus afgekeurd.

die zal dan de 30mA diff eens afleggen, en gaat dan spanning meten in alle 'vochtige' lokalen.
als er dan 1 stopcontact aanwezig is die nog steeds 230V heeft => afkeur.

voor de rest neemt die een foto van het ééndraadschema maar heeft er bij ons weinig van gecontrolleerd

als je er zelf bij bent, kan je een gebrek nogal snel goedgekeurd krijgen. wij hebben een 3x230V net en om de testknop van de diff te laten werken, zit er een brugje van een fase naar de N aansluiting.
dit was in 2,5mm² gelegd terwijl de andere draden allemaal 6mm² waren. afkeur volgens de keurder, moet allemaal dezelfde sectie hebben.
2de afkeurpunt was een afdekplaatje die ontbrak over een aansluiting van een accumulatiekachel (de afdekken van de thermostaat bekabeling en niet van de voeding).

aangezien ik er zelf bij ben, zei die: als je de punten aanpakt, en me een foto stuurt na de werken, keur ik de boel toch goed en stuur ik het document door.
bespaarde me toch ferm nog een keuring zo. had ik er niet geweest, mocht ik alsnog een afspraak maken, dag verlof nemen om erbij te zijn, factuur betalen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat kan anders een lange tijd duren idd voor je alles hebt goedgekeurd gekregen. ken het nog van een groot oud pand wat van het werk uit was verbouwd in BE. de keurder was er uiteindelijk 4x geweest, want er klopte het eea niet. dat kwam voornamelijk omdat de regels in BE bij de betrokken collega's niet bekend waren en het dus volgens de NL manier was gemaakt. omdat de keuringellende al meer als een jaar liep werd het flauw, dus monteur met keurder meegelopen en diverse punten meteen opgelost. oa dingen die door anderen waren gemaakt op de badkamer voldeden niet, knip weg ermee en weer een punt van de lijst. de verbouwing was toch al 1 grote ellende geweest om voor elkaar te krijgen met de eisen van de eigenaar, kwam er dat gedoe met keuren nog achteraan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 juni 2019 14:53:25 schreef p4u08400:
Hallo,
Mijn hoofdzekering is 40A en op mijn verliesstroomschakelaar staat 63A/200ma
Is het een probleem dat mijn verliesstroom hoger ligt in stroom dan mijn hoofdzekering?
Mijn installatie moet ik laten keuren...

gr

Je verliesstroomschakelaar, is dat een differentieelschakelaar of een differentieelautomaat? (staat er vermeld curve B of C?)

Ik zie eigenlijk totaal geen probleem met een overdimensionering van die schakelaar, ik denk eigenlijk dat de meeste keurders daar ook niet over zouden vallen.

En anders vervang je hem gewoon he, kost ook maar 40 euro ofzo.

Volgens mij gaat het hierom:

Op 8 juni 2019 15:03:09 schreef p4u08400:
De nominale stroomsterkte van de differentieelschakelaar 30mA en/of 300mA dient aangepast te zijn aan de overstroombeveiliging.

Dat zal een "regeltje" zijn uit het boek-met-regels.

Dat betekent dat de maximale stroomsterke van de differentieelschakelaar minimaal even hoog moet zijn als de maximale stroom van de overstroombeveiliging. Dat is ie, dus dat is goed.

Als die niet "minimaal even hoog" maar "gelijk" zou moeten zijn, dan is dat een rare interpretatie van die regel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

De diff moet minstens gelijk zijn, natuurlijk mag hoger ook.

Bij bijvoorbeeld installaties met zonnepanelen kan het wel zijn dat de hoofddiff 40A is en de bijkomende diff van 30mA een 63A.

moet idd minstens aankunnen wat de hoofdzekering aankan.
bij ons was de hoofdzekering 50A maar de diff was slechts 40A.
heb ik moeten vervangen naar 63A en die kosten een pak meer (vind je ook niet zomaar in elke electro zaak)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

50 A is een normale waarde voor een zekering. een stap eronder is 35 A, en een stap groter is 63 A.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 juni 2019 13:36:31 schreef willem van belgie:
50A? waar kom je dat nog tegen

tja, mijn huisaansluiting had zelf 100A. heb ik ook nooit eerder gezien. hier is de boel uiteindelijk verlaagd naar 63A omdat de hoofdkabel van straat naar mijn huis helemaal geen 100A mag hebben. zijn ze pas na 50jaar ofzo achter gekomen. heeft nu als voordeel dat ik ook gewone 63A diffs mag gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 juni 2019 15:43:08 schreef fcapri:
[...]
tja, mijn huisaansluiting had zelf 100A. heb ik ook nooit eerder gezien. hier is de boel uiteindelijk verlaagd naar 63A omdat de hoofdkabel van straat naar mijn huis helemaal geen 100A mag hebben. zijn ze pas na 50jaar ofzo achter gekomen. heeft nu als voordeel dat ik ook gewone 63A diffs mag gebruiken

Heb je zon groot huis, met zulke grote verbruikers?
In NL betaal je een soort van vastrecht wat gekoppeld is aan je aansluiting.
Hoe zwaarder de aansluiting, hoe meer je betaald PER MAAND, onafhankelijk of je dat nu werkelijk afneemt.
Ik zou maar eens goed nagaan of je een nog kleinere aansluiting volstaat.
Kan je aanzienlijke bedragen opleveren!

De nominale waarde van de aardlekken mag je ook bepalen aan de hand van de max stroom die er NA zit. Dus als je bv 3 groepen van 16 A achter de aardlek hebt, dan kan er dus maar max 48A door je aardlek, dan volstaat een 50 Ampere, ook al heb je een 100 A voorbeveiliging of aansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

50A kom ik regelmatig tegen, volgens mij dateren die van ergens eind jaren 80, begin jaren 90.

Monofase 63A zie ik heel weinig.

Hele oude tellers zijn soms verdacht. Die kunnen soms tot 80 à 100A leveren en er staat niets op vermeldt of het is niet meer leesbaar.

Soms ook woningen die vroeger winkel waren (bakkerij/slager) met een oude teller van 3x80A. Zekeringkast wordt vervangen maar teller blijft staan.
Daar zit dan al jaren een diff van 40A in, die zijn dan soms al heel lang kapot.
Volgens het AREI moet de diff maandelijks getest worden dmv de testknop. De mensen die dat doen kan je waarschijnlijk op 1 hand tellen.

Bij nieuwbouw zie je meestal driefasig soms ook tot 63A, dat is veel power voor een nieuwbouwwoning met warmtepomp en PV-installatie.

Op 11 juni 2019 17:13:37 schreef Toeternietoe:
[...]
Heb je zon groot huis, met zulke grote verbruikers?
In NL betaal je een soort van vastrecht wat gekoppeld is aan je aansluiting.
...

De nominale waarde van de aardlekken mag je ook bepalen aan de hand van de max stroom die er NA zit. Dus als je bv 3 groepen van 16 A achter de aardlek hebt, dan kan er dus maar max 48A door je aardlek, dan volstaat een 50 Ampere, ook al heb je een 100 A voorbeveiliging of aansluiting.

mijn huis heeft één grote verbruiker, een 16ton autobrug en daar zitten 4 motoren op die 10A elk trekken (3fase). ik heb dus al 40A minimum nodig om die brug te laten werken. vandaar dat ik naar 63A heb verlaagd.
daarbij nog een 3fase compressor, 3fase bandenmachien, enkelfase laspost (die de 16A zekeringen vaak laat trippen als ik vol vermogen las).
vroeger was hier een automatische weverij gevestigd, vandaar de hoge aansluiting van 100A.

dat laatste is in belgie niet toegelaten. zo hadden we het in ons appartement.
50A hoofdzekering (3fase)
diff 300mA 63A met een hoop kringen achter.
diff 30mA 40A na de bovenstaande diff met hierachter 2 groepen van 16A.
en toch afgekeurd want de 40A diff kan het vermogen niet aan van de 50A zekering. ook al zitten er maar 2 kleine groepen achter.
het appartement heeft accumulatie verwarming en de bijverwarming (als de accumulatie niet geladen is) is allemaal electrische. als ik me goed herrinner staat er
4x 3000W, 1x 2000W en dan een klein electrisch radiatortje in de inkomhal. ruw geschat met je 15KW aan verwarming rekenen.
daar de accumulatie nog bij, en nog wat rand verbruikers...
dan zit je snel aan 50A op 3x 230V. en dat appartement stamt uit 1963 en het is de originele aansluiting

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik heb een tijd terug nog een verbrande hoofdschakelaar gehad, voeding was ook 50A, men had een zwembad en kantoor aan huis. ook al gezien bij een woonhuis, was vroeger een boerderij maar tegenwoordig nog maar een verkleind woonhuis, toch nog 3x 50A voeding uit de tijd dat het een boerderij was. pand kon makkelijk met 3x25A af.

ook panden die menig jaren leegstaan heeft men niet de neiging om te verlagen of voeding op te zeggen. tijd terug nog een antikraak van wat storingen ontdaan, voeding was 3x 400A terwijl er alleen nog 2 studenten in de kantoren woonden. CV stond uit, dat vond hun verhuurder wel te duur. dat pand zou bij verkoop/verhuur echt niet zo blijven, het was een vervallen boel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer