zekering 16A knalt


Inderdaad, een onbelaste trafo is een smoorspoel. De secundaire staat open, die wordt dus niet gezien. Als een spoel eenmaal in werking is op wisselspanning zal de stroom 90 graden verschoven zijn t.o.v. de spanning. Dus de stroom is nul als de spanning op zijn top is. Op het inschakelmoment is de stroom ook nul, dus moet je inschakelen op de top van de spanning om hem zo snel mogelijk in zijn natuurlijke ritme te laten komen.

En als dit klopt, dan zal de kern zodanig uitgerekend zijn dat ie rond deze maximale spoel-werking (=onbelast) net niet verzadigd. Maar daar ga je dus (de eerste paar cycli) fors overheen als je bij de nuldoorgang schakelt. Right?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Exact! :-) Daar zit natuurlijk een kostenargument aan vast, want wil je de kern dimensioneren op een worst-case scenario dan wordt hij tweemaal zo groot. Bij kleine trafo's gaan ze er zelfs nog iets onder zitten omdat de draadweerstand daar de verzadigingseffecten dempt, daarom zijn die meestal zo hopeloos inefficiënt.

Sine

Moderator

Op 8 juni 2019 17:56:58 schreef Hugo Welther:
Aan de primaire kant deze schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/ins...aging.html

Gebruik ik zelf bij mijn zware trafo's en variac.

5kW is eigenlijk te zwaar als er 16A is afgezekerd.

Dat werkt inderdaad perfect, als je nu voor de weerstanden ook nog een setje NTC's neemt heb je het ding zelfs failsafe, mocht het relais niet opkomen fakkelen de weerstanden ook niet af.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

kom ik toch weer even terug op de schakeling.
Ik heb de schakeling gebouwd volgens het schema en met variac op spanning gezet, maaaar er komt maar ongeveer 6 volt op de relais te staan.

ik heb de 220 ohm weerstand verlaagd naar 110 ohm maar dat zet geen zoden aan de dijk.

probleem is ik kan niet berekenen wat de weestanden zouden moeten zijn (ik denk die van 470 ) om wel aan die 24 volt te komen
graag een antwoord hierop en het liefst met berekening

bij voorbaat hartelijk dank

die 470K weerstanden doen niks om die 24V te behalen, de 330nf X2 is belangrijk, als die gaar is of een ongeschikt model werkt het niet. heb zelf die schakeling vaker gebouwd, relaisspoel weerstand is bepalend voor de stroom, houd je dan voor de 220ohm weerstand nog geen 24V over is de condensator niet geschikt.

ntc's ipv weerstanden zou ik niet aanbevelen overigens, kom je wel achter als er een rotte verbinding ontstaat ergens in de voeding, de trafo schakelt steeds kort in achter elkaar, de ntc is dan nog warm en dus is de weerstand nog laag, dan tript de zekering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

condensator is nieuw besteld.
of bedoel je wat anders

ik bedoel C1, dat is de "serieweerstand" in deze schakeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het niet veel simpeler om de B16 automaat te vervangen door een C16?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

bij een ringkern niet zeker de oplossing, hier zit een C16 voor de werkbank, maar die ging er toch uit, hoewel secundair en primair omdraaien al scheelde. de wikkeling dichter tegen de kern geeft een veel grotere inschakelstroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de verhuistrafo wordt gebruikt voor een camper waar alles 110 volt is dus zekering soort/keuze is niet aan de orde.
Energie komt van een camping aansluiting kan zelfs zijn dat er nog gewoon een ouderwetse smeltzekering (stop) in zit van 10A of zelfs lager dan is deze traag genoeg maar als dit niet het geval is dan .........

Kijk, nou komt er nog wat extra info. Is het werkelijk heel moeilijk om de apparaten om te bouwen? Koelkastje, die kan nogal een hoge inschakelstroom hebben, maar heb je daarvoor een 5000VA trafo voor nodig?

nee maar feit is dat die trafo door mijn zwager is aangeschaft maar er is ook een airco van 2500 watt en een inductie (gaan ze niet gebruiken) dus mijn zwager dacht ik neem 5000 watt zit ik altijd goed en dat zou ik ook denken als ik nooit met de wet van ohm te maken heb gehad.

toch zou ik graag antwoord op mijn vraag willen
Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

vergeet maar gerust die apparaten van 2500W als er maar 6A voeding op de camping zit. zelfs al zou de airco 2500W bij 110V zijn, de 1200W bij 230V is op 6A snel nog krap aan. ik had eerder 2 kleinere trafo's genomen, dan kun je het gewicht beter verdelen en zonder fornuis heb je dergelijk vermogen ook niet nodig, geen camping waar je meer als 16A krijgt op 1 plaats, 3500W was dus al ruim geweest. verlichting ed is ook 110V of juist 12V?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Ik heb deze schakeling ook al meerdere keren nagebouwd en hij werkt echt perfect.
Waarschijnlijk zoals @testman al aangaf is de condensator C1 niet goed.
Heb je overigens wel de juiste waarde gebruikt?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op 22 juni 2019 19:50:28 (14%)]

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ja waarde C1 330n heb ik speciaal besteld omdat ik alleen maar 50v versie heb

toch zou ik graag antwoord op mijn vraag willen
Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

Weerstandswaarde van de relaisspoel is veeeel kleiner dan de vereiste 1200Ω :S

Uit componentenlijst:
Re1 = 24 V 1200 Ω 250 V/8 A contacten

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 23 juni 2019 02:08:14 (15%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

als je een andere spoelweerstand gebruikt, heb je ook meer stroom nodig om het relais te laten inschakelen, de capaciteit van C1 bepaalt de stroom, kan dus zijn dat je 470nf nodig hebt. die heb je ook nodig bij gebruik van een 12V relais, waar de spoelstroom uiteraard ook hoger van is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zit toch een gelijkrichtbrug tussen die dat bepaalt
is toch een serieschakeling van condensator en brug of zie ik het verkeerd

pa3gws

Golden Member

Op 26 juni 2019 15:13:27 schreef toots:
zit toch een gelijkrichtbrug tussen die dat bepaalt
is toch een serieschakeling van condensator en brug of zie ik het verkeerd

De gelijkrichter doet niet meer dan de spanning gelijk richten.
De stroom wordt bepaald door zoals @testman al aangeeft C1.
De waarde van C1 verhogen en grote kans dat het dan wel werkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je moet je spoelweerstand en spoelspanning weten om C1 te berekenen
XC1 is de voorschakelweerstand van het relais
Anders merk en type nummer van je relais eens posten

maaaar er komt maar ongeveer 6 volt op de relais te staan.

Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

Dan heb je 300Ω spoelweerstand en voor C1 een knol nodig van 1,2 a 1,5 µF
Toch maar gepast relais zoeken?

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 26 juni 2019 22:35:22 (44%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

oké heren bedankt voor het meedenken.

Ik heb een kleine printtrafo van 2x 15 volt (0.33VA)
als ik deze 2 parallel aansluit op de gelijkrichter kom ik op 21,2 volt uit bij en dat lijkt me genoeg voor een 24 volt relais.

bijkomend voordeel is dat alles galvanisch gescheiden is

RAAF12

Golden Member

Dat kan voldoende zijn. Er zijn ook relais die echt 24V willen omdat de contactweerstand dan minimaal is.
Ik zou een relais niet onder de aanbevolen spanning gebruiken.

Kijk je op een datasheet van een relais, bijvoorbeeld: http://www.farnell.com/datasheets/2182434.pdf

Dan staat er "must operate voltage: 75%". Met 18V van de 24 zou ie het moeten doen. Ik vind het niet helemaal netjes om met 21V nominaal te werken, maar het zou volgens spec moeten werken.

Controleer dit voor het relais dat je werkelijk hebt. Het zou me niet verbazen als er ook "must operate: 90%" relais zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ok probleem definitief opgelost
kreeg een adapter van het merk Einheil voor het laden van iets.
deze zou 21 volt moeten leveren maar onbelast meette ik al 26 volt
Heb de adapter open gekraakt en de trafo eruit gesoldeerd en deze in mijn schakeling gezet en na uitvoerig testen blijft de automaat (16A) netjes zitten en zal met een lagere automaat van 10A ook wel het geval zijn.

Mijn zwager vertrekt morgen zijn Canadese camper met dit apparaat (verhuistrafo 230 naar 110V ) naar zijn volgende trektocht door Europa.
In februari hoor of zie ik wel hoe de trafo zich gedraagt op de div. campings.
In ieder geval bedankt voor het meedenken eind goed al goed