Computer (Bosch VW Digifant bj 1993) niet meer te reviseren?

Beste forumleden,

Vandaag kreeg ik de computer uit mijn T4 camper retour van digitronics. Mij is verteld dat een nieuwe Bosch 100 kPa vacuüm sensor die op de print staat de oorzaak van mijn probleem kan zijn.. M'n bus wordt namelijk afgekeurd op CO %, hij regelt nu steeds naar 7%CO, veel te rijk. Alles boven 3,5% is afkeur.

Kan iemand beoordelen of de print echt overleden is? Ik kan dit onderdeel niet tweedehands of nieuw vinden en de zomer staat voor de deur, de pinkstervakantie ging al niet door omdat de camper niet de weg op kan. Ik begin een beetje hopeloos te worden.

Ik zie wel een blauwe vlek op de print maar kan het niet beoordelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Kijk hier eens tussen of je een documemtatie kunt vinden om de sensor te testen .

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=fvD7XJHpDM_QwQ...Le5bJelR2o

Zo kun je uitsluiten of het de sensor is of dat het mechanisch mis gaat .

De sensor geeft bij 100kPa een bepaalde waarde in spanning .

Ik heb ooit zo.n sensor imijn handen gehad deze had meen ik 3 pinnen.

Gnd / 5 volt / signaal uit .

Of met datasheet erachter .

https://www.google.nl/search?ei=tfD7XIf9IIPMwQKtlhw&q=bo...4VeDpxHCQA

[Bericht gewijzigd door daandc op 8 juni 2019 19:37:10 (19%)]

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
pa3gws

Golden Member

Wat zegt de VW dealer ervan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

dat het ouder is als 10 jaar en ze dus dit meer hoeven te leveren.

hoewel dit bij de echte duitse merken als VW, BMW en mercedes toch nog weleens wil werken.

bij duitse fordjes en opel is dit nog weleens lastig.

aangezien het hier een T4 benzine is, zal het zoeken naar een andere ECU ook geen gemakkelijke opgave zijn. Als je die wel kan vinden zou je alleen de sensor kunnen overzetten. Ik denk niet dat hier een startblokkering in zit bij dergelijk oud spul..

Ik zou even wachten op Paul Welther en eens kijken of hij iets voor je kan betekenen.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 8 juni 2019 19:01:06 schreef EdVW:
Beste forumleden,

Vandaag kreeg ik de computer uit mijn T4 camper retour van digitronics. Mij is verteld dat een nieuwe Bosch 100 kPa vacuüm sensor die op de print staat de oorzaak van mijn probleem kan zijn..

Aangenomen dat ze zeggen dat ie sensor kapot is..hier staat er een te koop.
https://www.xenone.de/Pressure-sensors/BOSCH-pressure-sensor...anguage=en

"Dit onderdeel is al sinds 2002 niet meer leverbaar"

EricP

mét CE

Als ik ff rondzoek, kom ik zowel die sensor als ECUs tegen. Hoe betrouwbaar die sites zijn, dat is een ander verhaal. Maar ook bij Xenone kan ik 'm gewoon bestellen...

Ik heb een nieuwe sensor besteld, deze komt de 11e binnen.
Dus nu nog een capabel bedrijf of persoon vinden om deze er op te solderen.

Maar mijn vraag is of de rest van de print er goed uitziet. Er zit een blauwe vlek op..ik heb geen idee.

De hele computer is op- en meer geweest naar https://www.actronics.nl/, het bericht was dat ze deze ECU niet willen reviseren omdat ze er geen garantie op kunnen verlenen "omdat de print teveel verouderd is"

Van de hele ECU kan ik alleen de EDB,BX, M of H versie vinden. Deze zijn voor motoren met Labda sensor en geregelde catalysator, met startblokkering.

De L versie is alleen op de T4 gebruikt, niet op de Corrado of Sharan, der andere Lettercodes wel. En het is een bus zonder Labda sensor. Deze ECU is dus slechts 3 jaar geleverd op de T4 Transporter. En dat waren nagenoeg allemaal dieseltjes. De Multivan is wel meer met de 2.0 benzine verkocht, maar die had sinds de lancering van de T4 al altijd een katalysator en labda sensor.
Ik ben al 2 maanden op zoek naar een oplossing, de bus staat nu een maand zonder APK stil....echt balen.

[Bericht gewijzigd door EdVW op 8 juni 2019 20:15:43 (41%)]

maartenbakker

Golden Member

Tsja verouderd... Net hoe je ernaar kijkt.

In de blauwe vlek zie ik niet zo'n probleem. Lijkt meer op inkt dan op oxidatie ofzo.

Op 8 juni 2019 19:55:07 schreef High met Henk:
aangezien het hier een T4 benzine is, zal het zoeken naar een andere ECU ook geen gemakkelijke opgave zijn.

Zitten in de Passat niet gewoon dezelfde motoren (en ECU's)?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 8 juni 2019 20:07:45 (51%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 juni 2019 20:06:01 schreef maartenbakker:
Tsja verouderd... Net hoe je ernaar kijkt.

In de blauwe vlek zie ik niet zo'n probleem. Lijkt meer op inkt dan op oxidatie ofzo.

[...]Zitten in de Passat niet gewoon dezelfde motoren (en ECU's)?

Jawel, in de Corrado ook, maar allemaal met Labda sensor en kat. Dus niet de L versie ECU. De software in de ECU is anders wanneer er input van een Labda sensor verwacht wordt.

Fijn dat het blauw geen probleem is. Maar waarom wil een bedrijf gespecialiseerd in ECU's revisie er dan z'n vingers niet aan branden?

Weet iemand waar ik in de regio rond Eindhoven iemand kan vinden die de nieuwe vacuüm sensor op de print kan en wil solderen?

High met Henk

Special Member

print teveel verouderd.....
zelden zo'n BS verhaal gehoord...

als het ding nu buiten in weer en wind zou zitten of hij volledig onder water had gestaan JA...

MAar deze print ziet er prima uit. Lijkt mij een heel wazig verhaal.
Maar AC tronics, wil alleen maar herstellingen doen waar ze veel geld aan kunnen verdienen en dus 1x probleem vinden en dan deze oplossing 100 x verkopen.

op zich prima, maar dan niet met zo'n bullshit verhaal afkomen.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

die blauwe vlek is een stempel, kom je vaker tegen bij dergelijke printen.

men zegt dus afkeur omdat hij 7% doet en geen 3,5%, echter heeft die bus dat wel ooit gekund? max uitstoot is wel veranderd met de jaren. dat wil dus zeggen geen apk goedkeur, het is wrs goedkoper om er nog een vakantie mee te rijden, bekeuring voor verlopen apk is goedkoper als snelsnel iets anders moeten vinden. kun je na de vakantie gaan kijken voor iets anders.

dit soort probleem ken ik nog van een kennis die een skoda uit de 80's had, elke keer bij de apk werd die wagen opnieuw gesteld naar de juiste normen, maar met die instelling sloeg de wagen steeds af bij een stoplicht. moest dus elders elk jaar weer wat opgedraaid worden zodat de motor goed bleef lopen.

kan me overigens ook indenken dat de computer niet de reden is, maar de sesnsor die ermee te maken heeft. miss zelfs zo simpel als een temperatuurcompensatie die niet klopt, meer uitstoot omdat de temperatuursensor meet dat het veel kouder is, maar dat is het niet.

[Bericht gewijzigd door testman op 8 juni 2019 20:29:35 (15%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 juni 2019 19:01:06 schreef EdVW:
M'n bus wordt namelijk afgekeurd op CO %, hij regelt nu steeds naar 7%CO, veel te rijk. Alles boven 3,5% is afkeur.

1993 was het eerste jaar dan een kat verplicht werd. Waren die eisen toen niet een stuk lager van de 4 gas meting?

Op 8 juni 2019 20:20:48 schreef High met Henk:
8<
Maar deze print ziet er prima uit.
8<

Fijn om te horen. Ik had ook oxidatie oid verwacht. Maar die zit gelukkig alleen elders op de bus. ?

Op 8 juni 2019 20:28:35 schreef RAAF12:
[...]

Waren die eisen toen niet een stuk lager van de 4 gas meting?

Hij hoeft geen 4-gas meting voor de apk. Dat is in 1993 verplicht wanneer er een labda sensor aanwezig is. En dan is de limiet voor CO ook veel strenger, 0,25 of 0,35%. Zonder Labda sensor mag mijn bus 3,5% CO hebben. Vanaf 1994 is de bus niet meer leverbaar zonder kat, 1993 was het overgangsjaar voor VW.
De bus was 25 jaar een bedrijfsbus op grijs kenteken. Na 25 jaar is de bus verkocht door de eerste eigenaar en toen omgebouwd naar een camper met hefdak zoals een westfalia.

Bizar gegeven, omdat m'n bus op benzine loopt en van 1993 is heeft hij wel een groene 4 milieusticker op de voorruit. Wetgevers en techniek gaan niet goed samen. ??

[Bericht gewijzigd door EdVW op 8 juni 2019 20:36:24 (15%)]

Op 8 juni 2019 20:26:40 schreef testman:
die blauwe vlek is een stempel, kom je vaker tegen bij dergelijke printen.

men zegt dus afkeur omdat hij 7% doet en geen 3,5%, echter heeft die bus dat wel ooit gekund? max uitstoot is wel veranderd met de jaren. dat wil dus zeggen geen apk goedkeur, het is wrs goedkoper om er nog een vakantie mee te rijden, bekeuring voor verlopen apk is goedkoper als snelsnel iets anders moeten vinden. kun je na de vakantie gaan kijken voor iets anders.

dit soort probleem ken ik nog van een kennis die een skoda uit de 80's had, elke keer bij de apk werd die wagen opnieuw gesteld naar de juiste normen, maar met die instelling sloeg de wagen steeds af bij een stoplicht. moest dus elders elk jaar weer wat opgedraaid worden zodat de motor goed bleef lopen

Vorig jaar was de CO onder de 1,5%. En de bus reed sinds afgelopen winter ook veel minder zuinig en je ruikt aan de uitlaat dat hij veel te rijk staat. De aanname is dat de Bosch sensor vast zit en continu een hoog vacuüm doorgeeft. Dus de ECU denkt dat er opgetrokken wordt..

High met Henk

Special Member

Die oxidatie kun je prima met stukjes staal en een lasapparaat oplossen ;)

ik twijfel echter of het wel alleen die sensor is. Inspuiting wordt geregeld door:
Onderdruk
Inlaat temperatuur (deze en onderdruk kun je ook combineren in een luchtmassameter)
Toeren

Dan heb je nog een temperatuursensor voor koud start verrijking (zie als choke)
En een gasklep positiesensor. deze is om te zorgen dat je bij accelereren en gas los beter reageert.

Meer heb je eigenlijk niet direct nodig voor injectie.

Het kan dus wel, maar de vraag is even of hij echt zo rijk staat: dan moet je ook een mega verbruik hebben en het ding bijna verzuipen eigenlijk en niet echt lekker rijden. Moet je ook terug zien in hoge CO2, hoge lambda en hoge HC's. Controleer dat even bij de APK als het niet deze sensor is. Als CO2 gewoon laag is en lambda ook, is er met de inspuiting weinig mis.

Ik denk eerlijk omdat het hier een camper betreft dat het gewoon vervuiling is tussen kleppen en evt zuigerveren...
Geef het ding eens gewoon ongenadig op zijn kl#te dat alles goed warm wordt en alles komt los.

Overigens vindt ik het HEEL raar dat een bus uit 1993 een ongeregeld systeem heeft: De meeste auto's hadden toen al lambda's en kats om onder die 2.5 te komen....
volgens mij was dat voor 1991.

EDIT: OK klopt de aanname wel: minder zuinig en rijdt K*T
Maar het kan deze sensor zijn, maar ook PRIMA de koelwater temp, inlaat temp of de gasklepsensor.

Allemaal vaak eenvoudig te controleren overigens.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 8 juni 2019 20:26:40 schreef testman:
die blauwe vlek is een stempel, kom je vaker tegen bij dergelijke printen.

men zegt dus afkeur omdat hij 7% doet en geen 3,5%, echter heeft die bus dat wel ooit gekund? max uitstoot is wel veranderd met de jaren. dat wil dus zeggen geen apk goedkeur, het is wrs goedkoper om er nog een vakantie mee te rijden, bekeuring voor verlopen apk is goedkoper als snelsnel iets anders moeten vinden. kun je na de vakantie gaan kijken voor iets anders.

dit soort probleem ken ik nog van een kennis die een skoda uit de 80's had, elke keer bij de apk werd die wagen opnieuw gesteld naar de juiste normen, maar met die instelling sloeg de wagen steeds af bij een stoplicht. moest dus elders elk jaar weer wat opgedraaid worden zodat de motor goed bleef lopen.

kan me overigens ook indenken dat de computer niet de reden is, maar de sesnsor die ermee te maken heeft. miss zelfs zo simpel als een temperatuurcompensatie die niet klopt, meer uitstoot omdat de temperatuursensor meet dat het veel kouder is, maar dat is het niet.

Er zitten twee temperatuur sensoren op, beide zijn vervangen. De gasklepsensor (Drosselklappe?) is doorgemeten en is goed. Verder zit er geen electronica op.
Ook geen stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, airco, electrische ramen, helemaal niets.
"No airbags or ABS, we die like real men.." ??

High met Henk

Special Member

Welke 2 temperatuur sensoren zijn dat?

Je hebt vaak 2 koelwater temperatuur sensoren:
1 voor je ECU en 1 voor je meter

de inlaatlucht temperatuur doet echter wel mee

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

wat HmH aanhaalt is een punt, is die bus voor lange ritten gebruikt of juist veel korte ritten, daar gaat alles van vervuilen. kun je beter wat HmH al zegt eens een flink eind ermee gaan rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juni 2019 20:28:35 schreef RAAF12:
[...]

1993 was het eerste jaar dan een kat verplicht werd. Waren die eisen toen niet een stuk lager van de 4 gas meting?

De genoemde 3,5% is een behoorlijk ruime eis. Ik dacht dat dat later 0,5% werd, maar hang me er niet aan op.

Zonder lambdasensor is het wel logisch dat je wat minder strakke eisen stelt. Je hebt dan geen closed loop regeling.

@EdVW: ah, dus de passat/corrado voldeed al aan strengere eisen. Misschien buitenlandse versies niet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 8 juni 2019 20:56:50 (26%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vanaf 1993 met lambdasonde en code U3 op kenteken is de eis CO,0.5%. (Ik rij zelf met een Renault 19 uit 1992 met code U3). Kan je geen losse 3 draads MAP sensor (1bar type) plaatsen en die aansluiten op je ECU? Nog een vraag. Jij hebt geen lambdasonde. Dan zit er ergens nog wel een stel schroefje (potmeter) op de ECU om je CO af te stellen. Als het niet lukt, zou ik iemand opzoeken die de ECU kan uitlezen en anders zou ik de sensoren met een universeelmeter testen. Dit geldt voor de gasklepstandmelder (TPS),de temperatuurmeting van het water, idem inlaatlucht, en de onderdruk meting.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op 8 juni 2019 21:28:00 (27%)]

Jacques van Montfort

Op 8 juni 2019 20:57:53 schreef Jacques1956:
delete

Zonder katalysator of labda sonde is de grens 3%CO voor een personenauto, 3,5 voor een grijs kenteken.
En voor een bedrijfswagen op grijs kenteken op benzine of log is een katalysator verplicht vanaf 31-12-1997..ik kon het ook niet geloven.

Op 8 juni 2019 20:57:53 schreef Jacques1956:
vanaf 1993 met lambdasonde en code U3 op kenteken is de eis CO,0.5%. (Ik rij zelf met een Renault 19 uit 1992 met code U3). Kan je geen losse 3 draads MAP sensor (1bar type) plaatsen en die aansluiten op je ECU? Nog een vraag. Jij hebt geen lambdasonde. Dan zit er ergens nog wel een stel schroefje (potmeter) op de ECU om je CO af te stellen.

Op mijn kenteken staat Milieuklasse V.9: -

De input van de ECU is de Potentiometer G74 (CO-Potentiometer) in de inlaat lucht en een inlaatlucht temperatuur sensor.
De G74 is doorgemeten, beide temp Sensoren zijn vervangen.

Er zit geen stelschroef op de ECU, de computer regelt zelf de injectie gebaseerd op deze twee metingen. De bus heeft geen OBD stekker, dus uitlezen lukt nog niet. Ik heb een 2x2 verloop naar OBD in bestelling staan, ben benieuwd of daar iets mee uit te lezen is...

Ik ken het probleem. Je zit op een eiland. Zelf rij ik dus ook met een oude ECU met laagohmige injecoren (2,5 Ohm), maar die ECU is ook nog gebruikt in de CLIO cup klasse en dus is daar nog het een en ander te vinden. Eerst meette ik de sensoren en injectoren en stappenmotor met de multimeter door. Later kocht ik van een raceteam een XRD Nu kan ik alle in- en uitgangssignalen uit lezen. Ik heb ook wel eens zitten puzzelen. Zeker die keer dat ik in Frankrijk E10 tankte en diezelfde dag 2 injectoren het lieten afweten.

Jacques van Montfort