Computer (Bosch VW Digifant bj 1993) niet meer te reviseren?


ECU is ontworpen voor 15jaar. Dat is een beetje kort door de bocht. Ik heb een 27 jaar oude Renault 19 16V, die nog steels op de eerste ECU loopt. Ook hadden we een VW polo van 1995 en die draait nog steeds op de eerste ECU. Ik zou de watertemperatuursensor naar de ECU en de luchttemperatuursensor naar de ECU eens meten. Bij mij is ook een keer de water temp.sensor stuk geweest en dan denkt de ECU dat de motor koud is.
Voorbeeld van lucht en water temp sensor karakteristiek

Koelwater naar ECU Megane / R19

20 graden 3060 - 4045 Ohm
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270

Jacques van Montfort
High met Henk

Special Member

15 jaar voor die generatie ecu's??

Gelukkig niet.. Ik heb veel ford scorpio's 2.9 gehad en nog 2.

De ecu is bijna wel het laatste wat defect gaat...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Die 15 jaar haalde is uit gegevens die het blad c't verstrekte over de levensduur van apparatuur met halfgeleiders er in. De ECU uit 1992 van een van mijn vorige auto's, een Ford Sierra deed het na 22 jaar ook nog prima. Maar ook daar zitten elco's in die kapot kunnen gaan. Die 15 jaar zal een gemiddelde levensduur zijn, die ook nog afhankelijk is van het gebruik en condities. Het zijn tenslotte geen raketten of satellieten, waarbij geld geen rol speelt...

Op 9 juni 2019 19:08:52 schreef RAAF12:
Die 15 jaar haalde is uit gegevens die het blad c't verstrekte over de levensduur van apparatuur met halfgeleiders er in. De ECU uit 1992 van een van mijn vorige auto's, een Ford Sierra deed het na 22 jaar ook nog prima. Maar ook daar zitten elco's in die kapot kunnen gaan. Die 15 jaar zal een gemiddelde levensduur zijn, die ook nog afhankelijk is van het gebruik en condities. Het zijn tenslotte geen raketten of satellieten, waarbij geld geen rol speelt...

Een Elco moet een specialist toch wel kunnen vervangen? Is deze print nou zo complex?

Op 8 juni 2019 20:28:35 schreef RAAF12:
[...]

1993 was het eerste jaar dan een kat verplicht werd. Waren die eisen toen niet een stuk lager van de 4 gas meting?

Een kat was voor een bedrijfsvoertuig op benzine pas vanaf 1997 verplicht. Maar de Multivan voor personenvervoer heeft wel al een kat. Daarom is deze ECU voor een transporter zonder Labda sensor en kat ook zo moeilijk te vinden. Het typnr van de computer is 044 906 022 L

En, D, H, BX, R, allemaal te krijgen, de L niet: https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=044%20906%20022&mkev...gKAwPD_BwE
Versies met een andere letter op het einde zijn voor versies met Labda sensor, startblokkering of beide.

Een oplossing zou zijn om een labda sensor en een kat te installeren en dan daar een ECU voor zoeken, maar dan is de norm voor CO opeens ook 10 keer zo streng, 0,3% ipv 3,0%. En het is duur....

[Bericht gewijzigd door EdVW op 9 juni 2019 19:39:33 (19%)]

Op 9 juni 2019 17:53:16 schreef Jacques1956:
ECU is ontworpen voor 15jaar. Dat is een beetje kort door de bocht. Ik heb een 27 jaar oude Renault 19 16V, die nog steels op de eerste ECU loopt. Ook hadden we een VW polo van 1995 en die draait nog steeds op de eerste ECU. Ik zou de watertemperatuursensor naar de ECU en de luchttemperatuursensor naar de ECU eens meten. Bij mij is ook een keer de water temp.sensor stuk geweest en dan denkt de ECU dat de motor koud is.
Voorbeeld van lucht en water temp sensor karakteristiek

Koelwater naar ECU Megane / R19

20 graden 3060 - 4045 Ohm
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270

Beide temperatuur sensoren op het blok zijn vervangen. Die waren erg goedkoop, dus gewoon gedaan zonder onderzoek. Maar geen verandering.

Op 8 juni 2019 22:40:17 schreef Paul Welther:
Ik kan die sensor wel testen. Ook vervangen kan, er zijn wel universele sensors maar vergt wat aanpassing.
De slang van het spruitstuk naar de ecu al eens vervangen, deze worden poreus. Bij de oude TDI’s was dat een veel voorkomend probleem.
Als je aan de CO potmeter draait verandert het CO dan wel?

Overigens heb ik een diesel bus van 2008 officieel zonder roetfilter mag er ook overal mee komen...

De vacuüm slangen rond het blok zijn ook al vervangen. Alleen het korte slangetje binnen de behuizing van de ECU niet.

Waar zit die CO potmeter?

En een VW camperbusje van 2005 of nieuwer op diesel zou ik ook wel willen, goedkoop tanken, onverwoestbare dieselmotoren en geen last van miliezones. Helaas zijn nieuwere vw camperbusjes echt reteduur...
En oudere trouwens ook, een goede T3 westfalia kost ook al 15K+

[Bericht gewijzigd door EdVW op 9 juni 2019 19:32:50 (26%)]

Jouw ECU is nog gemakkelijk te benaderen, later werd het een stuk lastiger. Deze is van 1996.

Overigens: een ECU met lambdasonde (als vervanger) is ook geen probleem Dan las je gewoon een moer M18x1,5 op de uitlaatbocht (ca 40cm na de cilinderkop). De katalysator heb je niet nodig. Die wordt niet geregeld en zit gewoon achter de lambdasonde. Hij zorgt er voor dat de CO-emissie daalt van 3% naar <0.5%

Jacques van Montfort

Op 9 juni 2019 19:17:17 schreef EdVW:
[...]

Een Elco moet een specialist toch wel kunnen vervangen? Is deze print nou zo complex?

Zo te zien niet, drie elco's en een tantaaltje. Maar die jongens repareren alleen, preventief vervangen van elco's doen ze volgens mij niet.

Hier stond die 15 jaar genoemd, een groot artikel in het mei nummer van de NL uitgave van c't

Sine

Moderator

Tantaaltjes zijn ook notoire storingsbronnen, daar even vier nieuwe C's op zetten stelt inderdaad niet veel voor.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
High met Henk

Special Member

Tja, boeken en wetenschappers/specialisten

Ik heb het boek veldbussen van meneer Hulzebosch. Ik meen 4e druk ofzo. Staat keihard in dat Ethernet niet in ring kan.
In druk 7 staat dat het wel kan...

Dito voor can. Dat kon ook niet in ring. Inmiddels wel gezien.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 9 juni 2019 16:41:48 schreef RAAF12:
Het probleem met auto ECU's is dat ze voor max. 15 jaar gebruiksduur ontworpen zijn. Helaas zitten meestal een paar elco's op het board die vaak als eerste het loodje leggen. Je zou dus een gereviseerde ECU moeten hebben waarbij de slijtagedelen worden vervangen. Als het CO percentage vorig jaar nog wel door de APK keuring kwam kunnen er ook andere storingsoorzaken zijn.
Wellicht dat je op een specifiek autoforum wel gelijkgestemden tegenkomt die al eerder met met dit bijltje gehakt hebben?

Dit ben ik absoluut niet met je eens de ecu's van bijvoorbeeld jaren 90 jappen gaan lang mee.

Mijne was 28 jaartjes oud en de ecu was het meeste waardevolle wat er nog in zat toen ie naar de sloop ging. :P

Er rijden er nog veel rond met de eerste ecu's.

Als ecu's kapot gingen was het meer te wijten door rommelen met bedrading of sluiting maken bij het meten bij een storing.

M.a.w onzorgvuldig omgaan hiermee .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

OT
Ik ben toch meer geneigd de info die een researcher van Fraunhofer (zie rechtsonder) te geloven dan de eerste de beste koekenbakker. Overigens niets ten nadele van de koekenbakkers :-) maar dit gaat wel wat off-topic. Ik ken ook zat boeken die in latere versie's een erratum plaatsen. En ook zeer gestudeerde personen die aangaven dat er nieuwe inzichten zijn en dat ze hun mening moesten bijstellen.

/OT

High met Henk

Special Member

Was het niet bill gates: 640 kb is genoeg voor iedereen.
Wat ik bedoel: Nieuwe tijden brengen nieuwe inzichten

Feit is gewoon dat ik bergen oude auto's zie rijden en eigenlijk alleen vaak Mitsubishi met rotte elco's zag.

Tja bij de peugeot 206 de bsi relais..

Feit is dat ik op een sloperij vaak kom en er bijna nooit vraag is naar ecu's. Of er is iets misgegaan in de bekabeling of met tunen...

Bosch en Denso ecu's gaan bijna niet kapot.
Magnetti spaghettimarelli, lucas of siemens ecu's zijn wel kwetsbaar.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Zo is Temic net zoals Mitsubishi berucht om de elco’s. Daar zitten de verkeerde types op de verkeerde plaats.
Verder kom ik alleen verdroogte ero’s tegen in de ecu’s tussen 1980 en ‘90.
De rest zelden.
Al die jaren pas 2x een rotte tantaal. Maar laatste tijd wel veel smd multilayer C’s met kortsluiting dat is nogal opvallend. Denso is wel het meest betrouwbaar.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Sine

Moderator

Op 9 juni 2019 21:32:19 schreef High met Henk:
Was het niet bill gates: 640 kb is genoeg voor iedereen.

Nope.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 9 juni 2019 22:49:56 schreef Paul Welther:
Zo is Temic net zoals Mitsubishi berucht om de elco’s. Daar zitten de verkeerde types op de verkeerde plaats.
Verder kom ik alleen verdroogte ero’s tegen in de ecu’s tussen 1980 en ‘90.
De rest zelden.
Al die jaren pas 2x een rotte tantaal. Maar laatste tijd wel veel smd multilayer C’s met kortsluiting dat is nogal opvallend. Denso is wel het meest betrouwbaar.

Het was ook een denso ecu,

Het ging destijds om een toyota straatslet.:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Even een opmerking, ik heb ooit het slangetje van de sensor naar de kast doorvoer lek gehad.
Testen kan ook met een manometer, zelf zuigen kan ook tot ~0,2 bar.

Tijdelijk een slangetje aan de sensor maken, goed vacuum zuigen.

Ik ben er van overtuigd dat het probleem is op te lossen. Ik heb zelf een Megane 2.0 16V motor in een Renault 19 cabrio gebouwd. De ECU van de megane was defect. Uiteindelijk de ECU van de 19 gebruikt en de eprom overnieuw geprogrammeerd en ik rij er alweer 50 000km mee. Wel geluk gehad dat ik twee mensen ken die zo'n eprom kunnen schrijven en branden. (bij AMT zeiden ze dat het niet kon. Waar een wil is, is een weg)
Bijgaand foto van ECU met ingesoldeerd IC voetje en Eprom

Jacques van Montfort

Op 10 juni 2019 21:15:26 schreef Jacques1956:
Ik ben er van overtuigd dat het probleem is op te lossen. Ik heb zelf een Megane 2.0 16V motor in een Renault 19 cabrio gebouwd. De ECU van de megane was defect. Uiteindelijk de ECU van de 19 gebruikt en de eprom overnieuw geprogrammeerd en ik rij er alweer 50 000km mee. Wel geluk gehad dat ik twee mensen ken die zo'n eprom kunnen schrijven en branden. (bij AMT zeiden ze dat het niet kon. Waar een wil is, is een weg)
Bijgaand foto van ECU met ingesoldeerd IC voetje en Eprom

[bijlage]

Ik heb de MAP sensor binnen.
Nu nog iemand vinden die hem op de dubbelzijdige print kan solderen...
Het is altijd wel op te lossen, maar de juiste mensen vinden die ook nog echt iets kunnen is tegenwoordig erg moeilijk.

Ik heb het voetje er zelf niet in gesoldeerd. Een goed kennis, die heel zijn leven bij Siemens op de bedrijfsschool heeft gewerkt heeft dit gedaan. Ik ben een mechanisch mens en kan ook bedrading aansluiten.

Jacques van Montfort

Op 12 juni 2019 21:29:12 schreef Jacques1956:
Ik heb het voetje er zelf niet in gesoldeerd. Een goed kennis, die heel zijn leven bij Siemens op de bedrijfsschool heeft gewerkt heeft dit gedaan. Ik ben een mechanisch mens en kan ook bedrading aansluiten.

Zou deze kennis voor een redelijke vergoeding ook de drie pootjes van de MAP sensor op m'n Digifant kunnen en willen solderen? En waar zou dat zijn, ik woon in Eindhoven maar kan best een stuk rijden...

bprosman

Golden Member

Mocht je niet dichterbij kunnen slagen. Wil het wel doen (Den Bosch)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De kennis woont in de buurt van Leiden. Ik denk dat je voor het aanbod van bprosman moet gaan, die woont ook veel dichter bij.

Jacques van Montfort

Je bent al paar keer verwezen naar Paul Welther, neem even contact op met deze man, deze man lost je probleem waarschijnlijk defenitief op, al kost het wel paar € maar dan kun je wel op vakantie en over 1 maand komt automatische de niet hebben van APK boete 220 +€ op de mat.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!