Prijzen? Ik snap er niets van

Allereerst moderators, misschien verkeerde afdeling. Kon geen betere vinden. Is ook meer een advies vraag.

Ik ben de laatste tijd wat met buck driver technologie aan het experimenteren. Een onderdeel wat steevast terugkomt in deze techniek is een schottky diode en de 1n5819 is best algemeen toepasbaar.

Daar wil ik dus een klein voorraadje van.
Shoppen dus.

En dan de prijzen. Ik snap er niets van.

De grote C heeft twee varianten. Een van 0.50€ en een van 0.17€
Nogal fors verschil. Waar zit dat in?

Firma R levert de diode voor 0.06€
Eh, is dat wel een echte?

Uit China kan ik er 100 voor 2€ laten komen.
Inclusief verzendkosten wordt dat 0.04€ per stuk.

Ik lees hier op CO regelmatig iets over Fake Onderdelen.
Graag enige tips om Fakes te vermijden.

Is er een test om de kwaliteit van een schottky diode te bepalen?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
benleentje

Golden Member

Prijzen worden gebaseerd op de balans van de aantallen die geproduceerd worden en de afname. En nog op veel meer zaken. Een gangbaar product wat in grote aantallen geproduceerd wordt is daarom vaak goedkoper.
Dan zit je ook nog eens met de tussen voorraad en de verkoop hoeveelheid van een tussen leverancier. Hoe meer een tussen handelaar verkoopt hoe groter zijn korting van de producent. Maar hou een tussen handelaar grote voorraad aan om snel te kunnen leveren kost dat geld en maakt het weer duurder. Voorraad in Bv Nederland houden is veel duurder dan voorraad in China houden.

Dit zijn even een paar hoofdzaken die oa een prijs bepalen.

De grote C heeft twee varianten. Een van 0.50€ en een van 0.17€
Nogal fors verschil. Waar zit dat in?

Laat dan de voorbeelden zien nu is het onmogelijk om daarop te antwoorden.

En wat je met Firma R bedoelt begrijp ik niet. Je mag op dit forum gewoon namen noemen maakt het wel zo duidelijk.

Wat ik je kan vertellen. Conrad is niet de goedkoopste maar wel betrouwbaar en levert snel. Bij Farnell En RS ben je over het algemeen goedkoper uit. Dus als Conrad er 1 heeft voor 17 cent dan is 6 cent nog niet geloofwaardig maar voor 2 cent uit China ga ik ook twijfelen maar het zou nog net kunnen. Dat zijn nog geen verschillen waarbij de alarm bellen afgaan.
Maar als een product overal zo rond de 20 cent kost en in China ineens 2 cent dan zit je wel in de gevaren zone

Uit China kan ik er 100 voor 2€ laten komen.
Inclusief verzendkosten wordt dat 0.04€ per stuk.

Verzendkosten niet meerekenen in product vergelijking want je betaald overal verzendkosten. Om een prijs van product te vergelijken neem je de kale product prijs. Daarmee kan je dan een ruwe inschatting maken van de boven en onder limiet waarin de prijs nog betrouwbaar is om geen fake onderdelen te verkrijgen.
Om later te bepalen waar je het goedkoopst kan winkelen moet je wel de verzendkosten meerekenen en soms loont het om bv meer de 50,- uit te komen om zo geen verzendkosten te hebben.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 9 juni 2019 19:42:21 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

tenzij je van plan bent er 10000 te bestellen, kun je ze net zo goed overal bestellen,
de tijd van dit topic is al meer waard dan die 2 euro die je denkt te besparen

Fake onderdelen is inderdaad een probleem in deze elektronica wereld. Er zijn inderdaad heel veel fake elektronica componenten die verkocht worden via eBay en Ali.

Als iets wilt maken voor productie of een eenmalig project en je stelt veiligheid (brand enzo) voorop dan moet je echt originele onderdelen nemen.

Er zijn tal van voorbeelden te vinden op het internet waar het fout is gegaan met gebruik van fake onderdelen.

Prijsverschillen met originele onderdelen bij de grote leveranciers komt regelmatig voor. Het ligt dan ook aan meestal aan het merk en niet het type onderdeel. Het ene merk is gewoon duurder dan het andere merk.

Je moet ook de datasheets van beide onderdelen naast elkaar leggen dan weet je meestal ook waar het prijsverschil inzit.

I love it when a plan comes together !

Met firma R bedoel je waarschijnlijk Reichelt. Die heeft deze: https://www.reichelt.nl/schottkydiode-do41-40v-1a-1n-5819-p41850.html?…
Fabrikant is Lunsure. Heb ik nog nooit van gehoord, maar wellicht is er iemand anders die er iets zinnigs over kan zeggen.
Ik vind het helemaal niet vreemd dat Reichelt zo veel goedkoper is dan Conrad. Conrad is gewoon duur. Ik koop elektronica onderdelen meestal bij Reichelt. Ik spaar dan de bestelling op tot ik ongeveer op 100 euro uitkom. Ondanks het feit dat ik bij Reichelt dan nog steeds verzendkosten moet betalen ben ik zo'n 30% goedkoper uit dan bij Conrad.

Dat prijsverschil was mij ook al opgevallen.
Ik denk zelf dat het er aan ligt dat elektronische producten hier in Nederland een stuk duurder zijn, als in Duitsland.
Vergeet niet dat Conrad nu een Nederlands bedrijf is hier in Nederland, Enschedé.
En dat de acsijnsen op elektronische producten lager kunnen liggen als hier in Nederland.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Prijzen bij Reichelt zijn soms inderdaad vreemd...
Bijv. de 41.52 relais van Finder zijn bijna overal 5...6 euro, bij Reichelt waren ze lange tijd 1.99 euro...

Tot ze ineens 'iets' duurder werden; ineens verhoogd tot 5.98 euro... :?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[ter info: toen ik begon te typen was er nog geen andere reactie]

Je moet om te beginnen je afvragen wat JIJ als je een elektronica-winkeltje zou runnen zou vragen voor een weerstand die je inkoopt voor 0.1 cent.

Dan kan je zeggen: Als ik op alle producten die ik verkoop 100% bovenop de inkoopprijs doe, dan maak ik prima winst..

Dus je legt die weerstandjes in de winkel, een gast komt aanlopen vraagt of ie een 2W weerstand nodig heeft of niet, je zegt van niet en hij zegt: doe er maar tien van die goedkope. Dat is dan 2 cent zeg je dan, en hij biedt aan om een stuiver af te rekenen.

Aan het eind van de dag merk je dat je veel te veel van dit soort "kost bijna niets" dingen verkocht hebt en toch de hele dag bezig bent geweest.

Het afrekenen en "fijne dag verder" roepen dat kost tijd en moet dus geld kosten. En meer dan die stuiver. De minimum prijs die je in een winkel kan vragen is ongeveer een halve euro. Als iemand een uitgebreid praatje maakt en dan alleen die halve euro uitgeeft, dan maak je alsnog geen winst, maar door de wet van de wat grotere getallen kan je nog uitkomen.

Winkels als farnell, Mouser, Digikey en Reichelt die weten dit ook. Je kan niet aanbieden dat iemand voor 1 cent een onderdeeltje geregeld krijgt. Er zijn altijd kosten om de boel uit het schap te halen, te verpakken enz. Ook al doe je dat op grote schaal, een paar dubbeltjes ben je zomaar kwijt.

Als je dan voor een setje van 10 weerstandjes een halve of een hele euro vraagt, dan vraag je dus 50x meer dan wat je er voor betaald hebt. Als de onderdeeltjes 2x goedkoper worden, dan vraag je nog steeds 0.5 euro, maar nu vraag je 100x meer dan wat de inkoop gekost heeft.

Voor dit soort dingen maakt het dus niet meer uit wat de inkoopsprijs is.

Nu hebben verschillende bedrijven een verschillende "formule" om de prijs in de laagste hoeveelheden te gaan bepalen. Een elektronica winkel kan zeggen: 50ct minimum soepel overgaand naar 100% opslag voor grotere dingen. Farnell weet ik: Die heeft geen consistente formule en rommelt voor ieder afzonderlijk onderdeel maar wat aan.

Dus... bij dit soort goedkope onderdelen is het niet raar dat je met een beetje shoppen grote variaties kan vinden in de stuksprijs.

Ik den dat ze ongeveer 1 cent per stuk kosten als je er heel veel koopt. Degenen die 2 cent rekenen gebruiken de 100% opslag regel, degenen die meer rekenen vinden dat er per transactie minstens zoveel geld moet binenkomen dat ze wat meer rekenen.

Dan over china: Ze verkopen daar soms dingen van minder specs. Dus een 25A SSR op basis van een 16A triac. Hmm. Of ze zetten de naam van een dure tor op een goedkope tor in de hoop dat je kans-op-klagen voorbij is tegen de tijd dat je er achter komt dat ie toch de specs niet haalt.

Maar voor onderdelen die 1 cent per stuk kosten is dat denk ik niet rendabel. Ik verwacht dat je gewoon werkende onderdelen gaat krijgen. Anders prepareer je een opstelling waarbij je een aantal voor jou belangrijke parameters uit het datasheet kan nameten. Liefst controleer je je meet-opstelling met een "echte" van farnell of Reichelt. En zodra je ebay-pakketje binnenkomt haal je d'r 1 door de molen voordat je klaag-periode voorbij is.

Op 9 juni 2019 20:05:47 schreef Arco:
Tot ze ineens 'iets' duurder werden; ineens verhoogd tot 5.98 euro... :?

Dit soort prijs-foutjes wil nog wel eens gebeuren. Dan is er een typefout gemaakt bij het invoeren van het product in de database. Bij mouser hadden ze op een bepaald moment mosfets voor 0.1 cent per stuk. Wel minimaal 3000 kopen. Die moesten ineens 100x meer kosten een paar weken later...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Merk, inkoopvoorwaarden en winstmarges spelen ook hier

Bij grote spelers zul je wel geen fake hebben..
Waar de elektronicashop om de hoeK zijn onderdelen inkoopt weet je ook niet...

Voor 100 stuks wil ik best 0,06 geven bij R maar nooit 0,04 in China
En anders 0,17 bij C en drink ik deze maand wel 3 koffie's minder

Er is een test voor schottky's
Onderwerp hem aan zijn max specs en besluit
Maar je moet ze dan al wel gekocht hebben

Neemt er eigenlijk iemand gekochte halfgeleiders terug?

Op 9 juni 2019 20:16:19 schreef anoniem015:
Neemt er eigenlijk iemand gekochte halfgeleiders terug?

Waarom zou je ze als verkoper terugnemen? Testen is een dure hobby en teruggenomen halfgeleiders ongetest doorverkopen is dodelijk voor de verkoper.

Anoniem

Dat bedoel ik dus. Verpakking geopend is einde garantie.
Dat geeft mij ook gelijk de garantie dat ik ongebruikte onderdelen aankoop

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 9 juni 2019 20:34:45 (40%)

Ik ooit BAT85 besteld in China en had problemen met de schakeling bleek het een 1N4148 te zijn welke blauw was gemaakt met een type nr erop.
Met een mesje de verf eraf en toen duidelijk leesbaar 1N4148
Ook problemen gehad met een mosfetje RD15HVF1 welke een dollar of 6 koste en die werkte niet later de 3 andere getest en wat bleek de aansluitingen waren anders....
Bij een RD15HVF1 (RF mosfet) zit de source in het midden en bij deze rechts.. Bleek een IRF510 oid te zijn.
Ik koop geen componenten meer in China alleen nog Arduino spul etc etc

Meneer C heeft 2 merken PanJit en STM met verschillende prijzen.

Op 9 juni 2019 20:04:43 schreef Martin V:
Vergeet niet dat Conrad nu een Nederlands bedrijf is hier in Nederland, Enschedé.

Ik weet niet hoe de bedrijfsstructuur van Conrad is, maar er bestaat ook een conrad.de. Daar zijn veel onderdelen goedkoper dan in Nederland, maar vanuit Nederland kun je daar niet bestellen, dan moet je bij conrad.nl zijn. En in België bij conrad.be.
Bij Reichelt werkt dat ook zo, die hebben ook een webshop per land. Alleen heb ik daar nog geen prijsvergelijking gemaakt tussen .nl en .de. Is ook tamelijk zinloos als je toch niet bij .de kunt bestellen.

Neemt er eigenlijk iemand gekochte halfgeleiders terug?

Mouser in elk geval wel.
Als ze zelf fout geleverd hebben zijn de retour kosten voor hun.
Wanneer je een foute bestelling hebt gedaan dan zijn de retourskosten voor eigen rekening.
Met UPS retour Amerika is dat al snel > €50,-

Ik weet niet hoe de bedrijfsstructuur van Conrad is, maar er bestaat ook een conrad.de. Daar zijn veel onderdelen goedkoper dan in Nederland, maar vanuit Nederland kun je daar niet bestellen, dan moet je bij conrad.nl zijn. En in België bij conrad.be.

Ik bestel veel bij Conrad.nl maar alle bestellingen worden verzonden van uit Duitsland.
Ook de prijzen van C.de en C.nl zijn meestal vrijwel gelijk.
Wel is het zo dat er wettelijke verschillen zijn tussen Duitsland en Nederland.
Daarom moeten er in een ander land soms extra kosten worden gemaakt.
Sommige artikelen die in Duitsland op de site staan mogen in Nederland zelfs helemaal niet worden verkocht.
Voor chemische producten kan het zijn dat er geen Nederlandstalig conformiteitsverklaring is waardoor het hier niet verkocht mag worden.
In Nederland is dit verplicht en C wil zijn handen er niet aan branden om dit zonder certificaat te leveren.
(dit geldt trouwens ook voor andere retailers)

Ik kwam dit ooit tegen bij Mouser, ik meen 27 Ohm 0603 begin 2017:

Dit soort spul koop ik meestal per reel; Dan maar twee reels doen ? ;)

C is niet zo duur als lijkt. Je moet alleen opletten wat en hoe je er besteld. 1N5819 STM is goedkoper dan mouser.com. Vaak korting mogelijk, 10% of Eur5. Gratis levering vanaf Eur 35. Je kunt kosteloos alles terugsturen tot 30 dagen.

Ik had laatst perongeluk de "met pootjes" variant van een mosfet gekocht waar ik de SMD versie wilde hebben. Ik heb ze teruggestuurd met DHL parcel (EUR 8.75 naar BE) (niet UPS, EUR veelmeer) en moet 1 dezer dagen m'n geld teruggestort krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 juni 2019 21:34:46 schreef Aart:
Ik kwam dit ooit tegen bij Mouser, ik meen 27 Ohm 0603 begin 2017:

[bijlage]

Dit soort spul koop ik meestal per reel; Dan maar twee reels doen ? ;)

Dus als ik ht goed begrijp heb je nu nog 9999 weerstanden van 27 Ohm in de aanbieding? ;)

Op 9 juni 2019 21:40:06 schreef rew:
Ik had laatst perongeluk de "met pootjes" variant van een mosfet gekocht waar ik de SMD versie wilde hebben. Ik heb ze teruggestuurd met DHL parcel (EUR 8.75 naar BE) (niet UPS, EUR veelmeer) en moet 1 dezer dagen m'n geld teruggestort krijgen.

Over welke leverancier spreek je nu?
Waarschijnlijk Farnell want die zit nu weer in Belgium.

Neu, ik heb mij ingehouden en het is tegelijk ook algemene voorraad van de Makerspace.

Ook voor mij persoonlijk geld dat ik vooral zo min mogelijk tijd kwijt wil zijn aan het inkopen en beheren van dit soort grut.

C is niet zo duur als lijkt. Je moet alleen opletten wat en hoe je er besteld.

Voor veel zaken is Conrad zelfs erg goedkoop:
Aardlekautomaat ABB (2CSR255140R1164)

Bij C: €38,42
Bij TU: €114,07

Zo´n 300 procent duurder dus bij TU

Op 9 juni 2019 20:04:43 schreef Martin V:
Vergeet niet dat Conrad nu een Nederlands bedrijf is hier in Nederland, Enschedé.

Detail voor nu, maar toch kleine correctie: Conrad, Oldenzaal.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

Als je fakes wil vermijden moet je ze niet via de grijze import kopen. Er moet een verkooppunt in Europa zitten, want dan heeft die de verantwoordelijkheid om te leveren. Als er een anonieme chinees een ongemarkeerd pakketje naar je heeft opstuurt dan kan je niets doen, en dat is de reden dat het zo vaak gebeurt dat er dan rotzooi deze kant op komt. Het kan met Reichelt of Conrad ook een keertje mis gaan, maar die hebben wel enige pretenties professionele bedrijven te zijn, en zullen het in elk geval proberen te voorkomen. Geen idee overigens waarom een 1N5819 een halve euro moet kosten, vind ik veel, voor een goede prijs moet er dan wel meteen 50 of 100 kopen, maar dat vind ik persoonlijk geen bezwaar. Je zou eens kunnen kijken of je mee kan liften met iemand die bestelt bij een grote distributeur.

Op 9 juni 2019 21:43:56 schreef Brainbox:
Over welke leverancier spreek je nu?
Waarschijnlijk Farnell want die zit nu weer in Belgium.

Nou, die is al jaren zijn warenhuis in Luik aan het afbouwen, dat was al gaande voor er sprake was van Brexit. Geen idee of dat teruggedraaid gaat worden, maar daar heb ik nog weinig van gehoord.

Op 9 juni 2019 22:15:50 schreef flipflop:
[...]
Detail voor nu, maar toch kleine correctie: Conrad, Oldenzaal.

Vroeger zat er nog een fysiek verkooppunt in Boekelo (gemeente Enschede), geen idee of die statutair ook daar gevestigd was, maar dat was altijd wel leuk om langs te gaan.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 9 juni 2019 22:25:36 (12%)