Hoeveel batterijen kan je max in serie zetten

Je kan het voltage verhogen door meerdere batterijen in serie te zetten
Maar dit kan niet oneindig vermoed ik
Anders zou je met 1000 batterijen van 1.3 volt aan 1300 volt geraken
Nu vraag ik mij af waar ik info kan vinden over hoeveel batterijen van de verschillende soorten batterijen je in serie kan zetten

Sine

Moderator

Waarom zou dat niet kunnen?

De 'oxford electric bell' doet waarschijnlijk bijna een kV per cell

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 10 juni 2019 13:36:07 (57%)

Het kan wel, zoveel je maar wil.

waarom doet men het niet (meer)? 1) wordt een dure zaak,er zijn nu andere oplossingen om tot een hoge spanning te raken. 2) veiligheid voor de gebruiker.

Intern in systemen voor grote vermogens wordt het uiteraard wel gedaan ( powerpacks Tesla etc..)

benleentje

Golden Member

Je kan makkelijk batterijen in serie zetten en bv een miljoen volt maken geen enkel probleem. Echter IK ken geen toepassing van bv een motor die op een miljoen volt werkt en dan moet je de spanning gaan omzetten naar een lagere spanning en die bestaan dacht ik nog niet voor die spanning maar zou ook enorm duur worden.

Daarmee word de accuspanning dus bepaalt door de toepassing en de bestaande technologie.

Een ander aspect is de veiligheid die ook kosten met zich me brengt en de kosten moeten uiteraard opwegen tegen de baten.

Het aantal cellen in serie is dus een zorgvuldige afwegen over kosten en efficientie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je zou zeggen als je gewoon standaard AA cellen achter elkaar legt, je op een punt zou komen dat de overgangsweerstanden zo groot worden dat extra bijleggen eigenlijk geen zin meer heeft

Shiptronic

Overleden

Voor de max stroom wel, voor de spanning maakt het geen bal uit, elke cell erbij = Utotaal + Unieuwe cell :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij 1000 cellen wordt 't ook wat vervelend als er eentje kapot gaat en je die moet vinden/vervangen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Als 1 AA cel bv 20A kan leveren zullen ze dat altijd kunnen doen maakt niet uit hoeveel je er in serie zet het optellen van de inwendige weerstand maakt daarbij niets uit. Immers de verhouding van totale spanning en totale inwendige weerstand blijft gelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 juni 2019 13:45:51 schreef DK:
je zou zeggen als je gewoon standaard AA cellen achter elkaar legt, je op een punt zou komen dat de overgangsweerstanden zo groot worden dat extra bijleggen eigenlijk geen zin meer heeft

Das niet helemaal terecht... relatief gezien veranderd er niets.. het verlies per cel blijft dezelfde, of het er nu 10 of 10000 zijn.

Je kan prima 244 9v batterijtjes in serie zetten. Zie dit videootje :)

https://www.youtube.com/watch?v=8hwLHdBTQ7s

Of het nuttig is... Tegenwoordig niet meer. Vroeger gebruikte men batterijen tot wel 150v (dus 100 1,5v cellen) om draagbare radio's en boerderij/scheepsradio's van spanning te voorzien. Maar nu heb je hooguit een 9v batterij met 6 celletjes er in.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Voor restlicht versterker buizen ging men veel hoger, in de kV's

Op 10 juni 2019 13:45:51 schreef DK:
je zou zeggen als je gewoon standaard AA cellen achter elkaar legt, je op een punt zou komen dat de overgangsweerstanden zo groot worden dat extra bijleggen eigenlijk geen zin meer heeft

Dat punt breekt nooit aan.
Stel je hebt twee batterijen in serie. Die sluit je kort en je meet de stroom. Stel die is 3A. Dan is de overgangsweerstand plus inwendige weerstand 1Ω. Elke cel heeft dan een weerstand van 0,5Ω. Nu zetten we een miljard batterijen in serie. De spanning is dan 1.000.000.000x1,5V = 1,5GV. De weerstand is 1.000.000.000x0,5Ω= 0,5GΩ. Nu gaan we met gevaar voor eigen leven het hele stelsel kortsluiten. De stroom wordt nu 1,5GV/0,5GΩ = 3A. Geen verandering in stroom tov één batterijtje.

Omdat het oneindig kan is dan de reden waarom ik dit via een zoekmachine niet vond
Een ander vraagje
Kan ik die dan gewoon opladen terwijl ze in serie staan
Waarschijnlijk wel maar ik vraag het toch liever
Dus 35 batterijen van 1.3 volt in serie= 45.5 volt laden met een 48 volt oplader

Sine

Moderator

Ah, het is een parktische vraag ... dan wordt opeens de toepassing interessant.

Ofwel, wat probeer je te bereiken?

Daarnaast is 1.3V een nogal vreemde celspanning.

maartenbakker

Golden Member

Als het gaat om nikkelcellen kun je ze in serie opladen, daar geldt immers dat je de stroom moet begrenzen en dat is simpel omdat overal dezelfde stroom loopt.

Het enige probleem waar je wel tegenaanloopt is de wet van de grote getallen. Vroeg of laat gaat er een cel stuk en die moet je dan vinden.

Je kunt er ook voor kiezen om een kleiner aantal (eventueel zwaardere) cellen in serie te zetten en een converter te gebruiken om de gewenste spanning te krijgen.

Ook kun je kiezen voor lithiumcellen. Die zijn in serie wel wat lastiger te laden omdat ze een balancer nodig hebben om in de pas te blijven lopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 juni 2019 15:06:36 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

maartenbakker

Golden Member

Welke batterijen je kunt gebruiken, hangt af van je lader. Die is waarschijnlijk maar voor 1 chemie (nikkel, lithium, lood) geschikt of zelfs alleen voor specifieke soorten binnen die chemie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn DC-DC converters. Dan kan je van iedere gelijkspanning naar iedere andere gelijkspanning omzetten. Voor zonnepanelen zijn er MPPT trackers. Zie hier ook iets https://www.solar-electric.com/learning-center/batteries-and-charging/…

Op 10 juni 2019 15:14:12 schreef eddy.d:
Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

ik zou eerst eens proberen met wat lood batterijen. die zijn makkelijk in gebruik, kunnen veel mishandeling aan en kosten niks.
een 12V lood accu is gewoon al 6cellen van 2V in serie.
zet je 4 lood batterijen in serie, dan heb je 48V (24cellen in serie).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

belangrijk is wel dat je dezelfde accu's neemt, even oud, zelfde type en merk. anders gaat in serie zetten niet. voor loodaccu's heb je geen al te slimme lader nodig, maar lithium cellen vergen dat wel met een stby lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juni 2019 16:13:51 schreef fcapri:
[...]

ik zou eerst eens proberen met wat lood batterijen. die zijn makkelijk in gebruik, kunnen veel mishandeling aan en kosten niks.
een 12V lood accu is gewoon al 6cellen van 2V in serie.
zet je 4 lood batterijen in serie, dan heb je 48V (24cellen in serie).

Maar kan je die dan laden op 48 v ?
Gewoon in serie laten staan en de oplader op de 2 uiterste + en -

dat kan idd wel, in telefoon centrales is dat standaard. echter heb je dan wel een 55V nodig, laden is een 13,8V per accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als die 25A lader als "48V" verkocht is, en hij is voor loodaccu's dan zal hij inderdaad wel iets van 55V geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juni 2019 15:14:12 schreef eddy.d:
Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

Wat de stroom betreft, zou je ook aan een combinatie van serie/parallel kunnen denken.

ik heb er eens de documentatie bijgehaald
De mppt kan ingesteld worden voor laden van 12 , 24 , 36 , 48 , 60 en 72 volt
Max 2000 watt en 25 A
Dus haal je dat pas aan 72 volt = 86,4 laadstroom
Die zou lithium batterijen kunnen laden
Maar Ik ging nog kijken welke batterijen het goedkoopst zijn per KW bruikbare energieinhoud rekening houdende met de max laad en ontlaad niveau