Hoeveel batterijen kan je max in serie zetten

Sine

Moderator

Ah, het is een parktische vraag ... dan wordt opeens de toepassing interessant.

Ofwel, wat probeer je te bereiken?

Daarnaast is 1.3V een nogal vreemde celspanning.

maartenbakker

Golden Member

Als het gaat om nikkelcellen kun je ze in serie opladen, daar geldt immers dat je de stroom moet begrenzen en dat is simpel omdat overal dezelfde stroom loopt.

Het enige probleem waar je wel tegenaanloopt is de wet van de grote getallen. Vroeg of laat gaat er een cel stuk en die moet je dan vinden.

Je kunt er ook voor kiezen om een kleiner aantal (eventueel zwaardere) cellen in serie te zetten en een converter te gebruiken om de gewenste spanning te krijgen.

Ook kun je kiezen voor lithiumcellen. Die zijn in serie wel wat lastiger te laden omdat ze een balancer nodig hebben om in de pas te blijven lopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 juni 2019 15:06:36 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

maartenbakker

Golden Member

Welke batterijen je kunt gebruiken, hangt af van je lader. Die is waarschijnlijk maar voor 1 chemie (nikkel, lithium, lood) geschikt of zelfs alleen voor specifieke soorten binnen die chemie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn DC-DC converters. Dan kan je van iedere gelijkspanning naar iedere andere gelijkspanning omzetten. Voor zonnepanelen zijn er MPPT trackers. Zie hier ook iets https://www.solar-electric.com/learning-center/batteries-and-charging/…

Op 10 juni 2019 15:14:12 schreef eddy.d:
Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

ik zou eerst eens proberen met wat lood batterijen. die zijn makkelijk in gebruik, kunnen veel mishandeling aan en kosten niks.
een 12V lood accu is gewoon al 6cellen van 2V in serie.
zet je 4 lood batterijen in serie, dan heb je 48V (24cellen in serie).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

belangrijk is wel dat je dezelfde accu's neemt, even oud, zelfde type en merk. anders gaat in serie zetten niet. voor loodaccu's heb je geen al te slimme lader nodig, maar lithium cellen vergen dat wel met een stby lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juni 2019 16:13:51 schreef fcapri:
[...]

ik zou eerst eens proberen met wat lood batterijen. die zijn makkelijk in gebruik, kunnen veel mishandeling aan en kosten niks.
een 12V lood accu is gewoon al 6cellen van 2V in serie.
zet je 4 lood batterijen in serie, dan heb je 48V (24cellen in serie).

Maar kan je die dan laden op 48 v ?
Gewoon in serie laten staan en de oplader op de 2 uiterste + en -

dat kan idd wel, in telefoon centrales is dat standaard. echter heb je dan wel een 55V nodig, laden is een 13,8V per accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als die 25A lader als "48V" verkocht is, en hij is voor loodaccu's dan zal hij inderdaad wel iets van 55V geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juni 2019 15:14:12 schreef eddy.d:
Ik heb wat zonnepanelen liggen die ik niet aan het net kan koppelen
Ik heb een batterijlader van 25 A
Maar hoe hoger de spanning die ik kan laden hoe meer panelen dat ik daar kan aansluiten en hoe beter ik die lader dan ook gebruik
In plaats van 12 v zou ik op 48 willen uitkomen als dat gaat
Met welke batterijen ik dat ga doen weet ik nog niet

Wat de stroom betreft, zou je ook aan een combinatie van serie/parallel kunnen denken.

ik heb er eens de documentatie bijgehaald
De mppt kan ingesteld worden voor laden van 12 , 24 , 36 , 48 , 60 en 72 volt
Max 2000 watt en 25 A
Dus haal je dat pas aan 72 volt = 86,4 laadstroom
Die zou lithium batterijen kunnen laden
Maar Ik ging nog kijken welke batterijen het goedkoopst zijn per KW bruikbare energieinhoud rekening houdende met de max laad en ontlaad niveau

maartenbakker

Golden Member

Dat zal erom hangen, maar ik denk dat je tegenwoordig wel op lithium uit zult komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

geen li-ion aan hangen.
li-ion wordt opgeladen met een constante stroom, en als ze vol zijn met constante spanning en meot uiteindelijk stoppen als de accu vol is.
een loodaccu heeft die regeling niet, die levert gewoon stroom, ook als de accu vol is.
de accu zelf zal de boel een beetje regelen.

ook heb je bij li-ion balancing nodig.
als je 12 accu zou in serie zetten, kan de ene op 4,2V zitten, een andere op 4,1V en nog een andere op 4,3V, de 4de op 4.0V.... en die op 4,3V wordt overladen want de lader ziet dat de cellen niet vol zijn (12x 4,2V = 50,4, dus zolang de spanning 50,3V of lager is, blijft de lader stroom leveren)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Eddy, of je in serie kan opladen hangt van de soort batterij af.

NiMh cellen kan je, mits ze gelijk zijn en je heel lanzaam laadt, in serie opladen. Als je ze NIET in serie laad, zij de eisen voor "cellen moeten gelijk zijn en in dezelfde laad-toestand verkeren" nog strenger en MOET je stoppen met laden als de boel vol is.

Veel andere cel-types zijn moeilijker. Lithium ion moet je goed in de gaten houden, anders kan je brand krijgen enzo . Lood-zuur accus, gaan knalgas maken als je blijft laden als ie vol is. -> Ventileren, geen vonkjes tijdens het laden, water bijvullen als dat is voordat het te laat is en de accu kapot gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha,

Ik vindt het voorbeeld van @ohm pi:

Dat punt breekt nooit aan.
Stel je hebt twee batterijen in serie. Die sluit je kort en je meet de stroom. Stel die is 3A. Dan is de overgangsweerstand plus inwendige weerstand 1Ω. Elke cel heeft dan een weerstand van 0,5Ω. Nu zetten we een miljard batterijen in serie. De spanning is dan 1.000.000.000x1,5V = 1,5GV. De weerstand is 1.000.000.000x0,5Ω= 0,5GΩ. Nu gaan we met gevaar voor eigen leven het hele stelsel kortsluiten. De stroom wordt nu 1,5GV/0,5GΩ = 3A. Geen verandering in stroom tov één batterijtje.

een beetje theoretisch hier wordt er vanuit gegaan dat er geen verbruiker is dat is in de praktijk wel anders 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

speelt dat een rol dan?
voorbeeld. ik heb 12V batterijen met een interne weerstand van 0,5ohm.

ik heb een ebike met een 300W motor en ik zet daar 3 accu's van 12V in serie. dan heb ik daar 36V met een interne weerstand van 1,5ohm.
er loopt hier 8A en over de interne weerstand valt 12V.
er is een verlies over de totale Ri van 96W (32W/Ri)

stel nu dat ik die 3 accu's in parallel zet, dan heb ik 12V en een interne weerstand die een pak lager is (0,16ohm).
ik hang die 300W motor er aan. er loopt nu 24A (300W/12V). er valt 4V over de interne weerstand . elke accu zal 8A leveren (dus ook door de Ri). over elke Ri valt er 4V en elke Ri zal 32W vermogen verliezen. in totaal verlies je alweer 96W
dus serie of parallel, met hetzelfde vermogen aan verbruiker maakt niks verschil

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ha fcapri,

Ja dat is een goed voorbeeld voor @TS laten we de serie schakeling nemen.
De bedoeling van accu's of batterijen in serie schakelen is om de afgegeven spanning te verhogen.
Ik ga er dus vanuit dat @TS in gedachten heeft om de verbruiker die op een hogerspanning dan 1 accu spanning moet werken te voorzien van een spanning groter dan die ene accu.

In jou voorbeeld: 500mΩ schakelweerstand en een stroom afname van 8A en een beoogde spanning van 3 x 12V = 36V
Of de verbruiker 36V nodig heeft laat ik de midden... laten we zeggen dat de verbruiker aan 30V genoeg heeft.

De totale weerstand 500mΩ x 3 = 1.5Ω
Spanningsval over de schakelweerstand 8A x 1.5Ω = 12V
Afgegeven spanning 36V - 12V = 24V dit is al onder de gestelde 30V :o
Beschikbaar nullast vermogen 36V x 8A = 288W
Vermogen gedissipeerd ten gevolge van de schakelweerstand 12V x 8A = 96W.
Beschikbaar vermogen voor de verbruiker 24V x 8A = 192W
Rendement 192W/(192W + 96W) = 66.6%

Laten we een tweede voorbeeld nemen zelfde condities als hier boven alleen omdat we de minimale spanning niet bereikte zetten we er 3 accu's bij.

De totale weerstand 500mΩ x 6 = 3Ω
Spanningsval over de schakelweerstand 8A x 6Ω = 24V
Afgegeven spanning 72V - 24V = 48V nu bereiken we de gestelde 30V :D
Beschikbaar nullast vermogen 72V x 8A = 576W
Vermogen gedissipeerd ten gevolge van de schakelweerstand 24V x 8A = 192W
Beschikbaar vermogen voor de verbruiker 48V x 8A = 384W
Rendement 384W/(384W + 192W) = 66.6%

Wat we zien is dat het rendement met de gekozen accu's (schakelweerstand) nooit groter wordt als 66.6%.
Het enige wat er gebeurt is dat de dissipatie ten gevolge van de schakelweerstand groter wordt en dus ook de warmte ontwikkeling in de accu waarbij brandgevaar niet is uit te sluiten.
Ook in het laad proces zitten haken en ogen door het verlies kan de laadstroom dusdanig oplopen dat ook hier problemen kunnen ontstaan.

Het oneindig samen schakelen van accu's is in de praktijk geen haalbare kaart en indien de verbruiker mobiel is denk dan aan de gewicht toename wat een significante belasting op het systeem is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 11 juni 2019 13:48:18 schreef electron920:
Ha,

Ik vindt het voorbeeld van @ohm pi:
[...]
een beetje theoretisch hier wordt er vanuit gegaan dat er geen verbruiker is dat is in de praktijk wel anders 8)7

Groet,
Henk.

Je sleept nu dingen erbij die niet in de vraagstelling aan de orde kwam. Iedere toegevoegde batterij verhoogt de open klemspanning. De kortsluitstroom wijzigt niet door het toevoegen van een extra batterij. Als er een nuttige belasting opgenomen is, dan gaat het nuttige rendement omlaag bij veel batterijen. Denk maar na wat er gebeurt als ik een 12V, 3A lampje als belasting in mijn voorbeeld opneem. Bij 8 batterijen is het rendement 50%. Bij een miljard batterijen is het rendement ca 8x10-7 %

Op 11 juni 2019 18:09:15 schreef electron920:
Ha fcapri,

Ja dat is een goed voorbeeld voor @TS laten we de serie schakeling nemen.

Laten we een tweede voorbeeld nemen zelfde condities als hier boven alleen omdat we de minimale spanning niet bereikte zetten we er 3 accu's bij.

Wat we zien is dat het rendement met de gekozen accu's (schakelweerstand) nooit groter wordt als 66.6%.
Het enige wat er gebeurt is dat de dissipatie ten gevolge van de schakelweerstand groter wordt en dus ook de warmte ontwikkeling in de accu waarbij brandgevaar niet is uit te sluiten.
Ook in het laad proces zitten haken en ogen door het verlies kan de laadstroom dusdanig oplopen dat ook hier problemen kunnen ontstaan.

.

zelfde conditie, daaruit maak ik op zelfde verbruik. En als de spanning dan stijgt door meer cellen, dan..neemt de stroom af,en gaat het rendement omhoog...

Op 10 juni 2019 20:11:14 schreef fcapri:
een loodaccu heeft die regeling niet, die levert gewoon stroom, ook als de accu vol is.
de accu zelf zal de boel een beetje regelen.

Een loodaccu mag je (haast) CV laden: Zet er 13.8V op en alles komt goed: Nauwelijks kans op knalgas, geen stroom tegen de tijd dat ie vol is. (beetje knalgas als de accu niet gebalanceerd was, maar dat balanceert dus de accu waardoor het hopelijk de volgende keer niet weer gebeurt). Maar zou je de loodaccu laden met 14.4V dan MOET je weer een CC/CV met "stoppen als ie vol is" regime gaan volgen, precies zoals bij een lithium ion accu! Dus: ook een loodaccu kan net zo ingewikkeld zijn als een lithium ion accu. OK. Toegegeven: het balanceren heb je bij de loodaccu niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Even ter illustratie:
Zeiss Ikon had ooit een elektronenflitser op de markt, die op een droge (zink koolstof) batterij werkte. Die batterij had een klemspanning van 1200V. Dat is 800 cellen in serie!

Zoek ook op wiki naar ‘Oxford bell” en “Zamboni dry cell”
Die laatste werd gebruikt in de nachtzicht apparatuur, waaraan Sine refereerde

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 juni 2019 18:09:15 schreef electron920:
Wat we zien is dat het rendement met de gekozen accu's (schakelweerstand) nooit groter wordt als 66.6%.
Het enige wat er gebeurt is dat de dissipatie ten gevolge van de schakelweerstand groter wordt en dus ook de warmte ontwikkeling in de accu waarbij brandgevaar niet is uit te sluiten.

Groet,
Henk.

3 accu's, een verlies van 96W, elke accu 32W.
6 accu's uit jouw voorbeeld, verlies van 192W, nog steeds 32W in elke accu. welk brandgevaar? je verstookt wel het dubbel aan vermogen, maar je hebt ook dubbel zoveel accu's om de warmte in kwijt te raken.
ik heb hier extreme getallen genomen met een Ri van 0,5ohm om aan te tonen dat er geen verschil is in rendement of verliezen in serie of parallel. en of je nu 20 of 1000 accu's in serie zit, je verlies per accu blijft idem. je kan dus nooit op een punt komen dat je een accu toevoegd en de Ri zodanig is toegenomen dat je schakeling het niet meer doet.

reken hetzelfde uit met 0,05ohm Ri en je zal de benodigde spanning wel bereiken voor de motor.
maar je zal dan ook zien dat je verlies per accu altijd hetzelfde blijft (in ons voorbeeld die 66%), en het maakt niks uit als je er accu's bij zet

Op 11 juni 2019 19:39:17 schreef rew:
[...]Een loodaccu mag je (haast) CV laden: Zet er 13.8V op en alles komt goed: Maar zou je de loodaccu laden met 14.4V dan MOET je weer een CC/CV met "stoppen als ie vol is" regime gaan volgen, precies zoals bij een lithium ion accu! Dus: ook een loodaccu kan net zo ingewikkeld zijn als een lithium ion accu. OK. Toegegeven: het balanceren heb je bij de loodaccu niet....

met zijn zonnepanelen in serie lijkt mij een serieschakeling toch beter op lood accu's. die kunnen er goed tegen dat je de ene keer 13,8V levert en een uurtje lader naar 13,0V gaat.
bij li-ion daarentegen gaat je lader volledig van de slag gaan doordat die zijn CV process op het einde niet kan afwerken. of je moet je li-ion accuspanning ver onder de zonnepaneelspanning houden zodat je de rest kan wegstoken in andere componenten.
zowieso als beginner niet aan te raden om met li-ion op een zonnepaneel installatie te gaan werken.

ik heb me al lichtjes op dat terrein begeven, maar op heel veilige schaal:
3x 5V 1A zonnepaneeltjes en een 11,1V 7,5Ah accu, in het beste geval haal ik dus een 15V bij 1A, maar 12V/0,9-1,1A is het beste wat ik al haalde.
ik gebruik een loodaccu controller voor zonnepanelen ingesteld op 12,0V

zolang de accu geen 12,0V heeft, zal het zonnepaneel belast worden en zakt de klemspanning. eens mijn accu volraakt, zal de stroom zakken, stijgt de zonnepaneelspanning boven de 12,0V en schakeld de controller uit tot de accuspanning 0,2V zakt.

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 12 juni 2019 06:16:44 (38%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je kan het voltage verhogen door meerdere batterijen in serie te zetten
Maar dit kan niet oneindig vermoed ik
Anders zou je met 1000 batterijen van 1.3 volt aan 1300 volt geraken

Ja hoor dat kan zonder veel problemen. Kijk maar:

http://www.radioboatanchor.com/blog/rebuilding-vintage-a-and-b-batteri…

Ik heb zelf een paar oude batterijen gemaakt om oude radio's te laten herleven. Intern een paar oplaadbare cellen met een dc/dc converter er in. Erg leuk om te maken.

In de oude tijd gingen de batterijen voor gewone toepassingen tot een 350 volt. Ze werden gemaakt door fabrikanten als Varta, Wittekat, Berec, Vidor, enz, Voor speciale toepassingen 'vaak militair' ging het veel hoger.

Die oude batterijen waren echter niet oplaadbaar. Wil je ze kunnen opladen dan worden veel batterijen in serie vervelend. Dan zul je wat speciale maatregelen moeten treffen wil je voorkomen dat de zwakste cel stuk geladen wordt. Met minder batterijen in series en een step-up converter om de gewenste hoge spanning te maken is dan een stuk makkelijker en veiliger opladen.

Shiptronic

Overleden

Een lood accu is leuk, maar voor panelen niet echt geschikt, je wil overdag opladen en in het donker gebruiken ontladen, alleen een lood accu is in dat laatste heel slecht. Kijk dan b.v. naar een AMG die kunnen er beter tegen. Een gewone auto accu is maar in 1 ding goed, heel kort enorm veel stroom geven, kleine stroomjes heel lang een hele zware ontkoppel C.

Te diep(en lang) ontladen heeft een normale loodaccu een hekel aan, en zijn ze vrij snel "op"

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 14 juni 2019 00:48:50 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.