Voeding Samsung tv

Oké een voeding van een Samsung tv LE26A456C2D, weet iemand wat heb ik nodig heb om dit te repareren? Op de achterkant van de doorgebrande onderdelen staat CMB10 en JB39 en JB40...

Type voeding: BN44-00214A

https://1drv.ms/u/s!AtpPzqQC-15yv1AJRURetOsxApFi

maartenbakker

Golden Member

Bij een specifieke fout begin je altijd met het type toestel en de symptomen. In dit geval lijkt het er op de foto wel op dat er een duidelijke kortsluiting in het primaire deel van de voeding is geweest. Dan is behalve het type van het toestel, het type van de voeding ook handig om te weten. Een nummer dan met BN begint en doorgaans op een stickertje staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt, ik heb de post aangepast.

Groeten, Patrick

Kan of wil iemand mij vertellen wat voor draadje dat is wat doorgebrand is?
Het gaat om het draadje naast de blauwe ceramic capacitor..

RAAF12

Golden Member

Het is niet goed te lezen, als er J*** op de print staat is het een Jumper, een draadbrug. edit: idd draadbrug, te zien op de betere foto van Internet geplukt. Als die doorsmelt door overbelasting is er meer kapot.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 17 juni 2019 19:09:15 (25%)

maartenbakker

Golden Member

CM810 zal de oorzaak wel zijn. Dat is een ceramisch condensatortje dat over de 400V rails staat in de buurt van de halve brug. Dat soort condensatoren gaat regelmatig spontaan stuk.

De draadbruggen kan ik helaas niet vinden op het schema dat op Elektrotanya staat (zoeken op BN44-00214A). Kun je aangeven waar die zitten?

Afhankelijk daarvan kan het zijn dat er verder niets in sluiting ligt, dus dat je alleen het condensatortje en de draadbruggen hoeft te vervangen.

Er is echter een kans dat de 400V converter (PFC circuit) eruit ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Deze op de TS zijn foto, als dat wegsmelt is er iets flink fout aan de hand..

lijkt mij ook, 10At in de voeding zelf en de meterkast heeft een 20A trage zekering zeker. pfc in sluiting heb je nogal kans op, met pech is de driver van die fets ook geklapt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Nou, als die draadbrug tussen de 450V elco en het ceramische condensatortje zit, dan heb je kans dat de kortsluiting ook echt vrij kort (qua route) was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit zie ik wel eens vaker. jumper en Ctje vernieuwen, schoonmaken en 9 vd 10x speelt deze wel weer. Die kit is gaan geleiden of de C heeft sluiting gemaakt...

Ik heb hetzelfde probleem met de BN44-00213A.

Condensatortje, draadbrug en kit verwijderen. Evt zekering en bruggelijkrichter, maar hoeft niet altijd defect te zijn