leds een per een laten aangaan

hallo iedereen,
ik kom hier wat hulp vragen,aangezien ikzelf amper wat van electronica ken

ik ben thuis met een projectje bezig en zou hier verlichting in willen steken.

probleem is dat de plaats beperkt is.
ik heb een ruimte van 3 op 1,5cm hierin zou ik ofwel blauwe ledverlichting willen, ofwel 5 blauwe leds die een voor een aangaan zodanig dat ze allemaal blijven branden. tot ik de schakelaar terug afzet,

nu was mijn vraag is zoiets zelf te maken. eventueel met smd componenten!?

ik ken dit wel allemaal maar ik kan zelfngeen schemas uitwerken door gebrek aan kennis

Welkom op dit forum, kevin7877! :)

Vraagstelling is mij niet helemaal helder. Met "ofwel A, ofwel B" geef je namelijk aan

hierin zou ik ofwel blauwe ledverlichting willen,

Die dus in 1 keer aan of uit gaat? Tegenover

ofwel 5 blauwe leds die een voor een aangaan zodanig dat ze allemaal blijven branden.

Dus een soort looplicht? Zeg maar: (* = aan, x = uit)
*xxxx
**xxx
***xx
****x
En dan zo blijvend tot de boel uitgeschakeld wordt. Hoe verhoudt zich dat tot de 1e optie?

idd, heb het mss moeilijk uitgelegd :)

maar het is zoals je zegt hoor.. ik gaf eigenlijk 2 mogelijkheden aangezien ik niet weet welke van de 2 doenbaar is met de kleine ruimte die ik heb

dus zoals je aangeeft 1e led aan de rest uit, dan 1e en 2e aan dan 1 2 en 3 enz. tot ik idd de schakelaar afzet en dat dit dan gereset wordt tot de volgende keer ik het terug aanzet.

maar indien dit niet mogelijk is zou ik met 1 blauwe led alles verlichten..

Een andere manier om probleemstelling te beschrijven:
1e LED gaat meteen aan zodra je voeding inschakelt.
2e LED gaat aan na een korte vertraging.
3e na een iets langere vertraging.
etc
5e LED gaat aan na langste vertraging.

Een compacte manier om dat te doen, zou zijn een microcontroller (een ATtiny bijv?) te pakken met net genoeg I/O pennen, aan elke pen een LED+weerstand te hangen, en een kort programma in die µC te stoppen die LEDs 1 voor 1 aanzet.

Maar dit is simpel genoeg, het kan ook zonder programmeerwerk. :)

Héél simpel zou zijn gewoon een condensator over elke LED te plaatsen. Die 'sluit dan de LED kort' tot die zelf opgeladen is tot bedrijfsspanning v/d LED. Echter een beetje rekenwerk leert dat je voor die aanpak al snel grote condensatorwaarden nodig bent.

Goed.. een schakel element ertussen dan. Bijvoorbeeld een CMOS inverter. Of misschien gewoon een transistor. Heb basis concept voor beide even uitgetekend:

Beide doen eigenlijk hetzelfde: LED wordt ingeschakeld via de inverter (of via de transistor). Condensator maakt er een RC netwerkje van die dat doet met vertraging.

In dit geval zou je dus 1 LED direct tussen de voeding kunnen hangen. En 4x zo'n schakeling als hierboven. Bij elke LED gebruik je dan een andere waarde condensator (aangepaste weerstand kan evt. ook) voor verschillende vertraging. Een andere optie is een X aantal van die inverters achter elkaar te schakelen. Dan zou je meer dezelfde component waarden kunnen gebruiken, maar wordt de schakeling (mogelijk) wat onoverzichtelijker. Overigens hoeven het geen inverters te zijn, met buffers oid. moet het ook kunnen.

Wat bruikbaar is qua inverter hangt af oa. af van voedingsspanning, en stroom door de LED. Maar als je er wat SMD componenten tegenaan gooit, moet het behoorlijk compact kunnen. Er zijn ook LEDs met ingebouwde serieweerstand, scheelt ook weer een paar componenten.

Wat voor LEDs wil je hiervoor gebruiken? Wat als voedingsspanning? En wat voor stroom moet er door elke LED gaan lopen?

De condensatoren ontladen moeilijk tot niet zo.

Gebruik maken van een led bar driver als bijv. de LM3914?

Zijn er ook voor precies 5 leds... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik zou een schuifregister vol schuiven, nadeel is dat je daar wel weer een klok voor nodig hebt.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Late reactie maar bedankt voor de info, ga dit eens bekijken an alles eerst berekenen...

Je drukt op de knop, en de leds gaan een na een gaan branden. Ja, dat lijkt me duidelijk. Al iets minder duidelijk: blijven ze dan ook branden, of blijven ze een na de ander uit en aan gaan? Ik vermoed het eerste. Zoja: gaan ze ook een voor een uit als er opnieuw op de knop wordt gedrukt? Dat mag een triviale vraag lijken, maar is het niet: alnaargelang het antwoord is een microcontrollertje bijna onvermijdelijk. Nu zou ik dit sowieso met een controllertje doen, maar dan komt er wel programmeerderij aan te pas natuurlijk.

Misschien heel wat relevanter: in die erg beperkte ruimte ( 3 bij 1,5 bij xx cm?) moet daar nog een netvoeding in ook? Of is er al ergens 5V= of 12V= of zo beschikbaar?

En zomaar een losse bedenking: kijk eens bij de modelspoorbaanmakers, die frotten ongelofelijk veel functionaliteit in de kleinst mogelijke ruimtes van die treintjes. En daar zijn nogal wat lichteffecten bij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord